Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Moderator: Redaktion
Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Det känns ju bra att kunna köra fossilfritt och diskussionen om elbilens miljönytta rör just nu mest hur miljövänliga batterier är. Men i takt med att bilarnas tillverkningsprocess och utsläpp blir allt miljövänligare ökar fokus på annat. En sån sak är däckslitaget. Stockholms Universitet Östersjöcentrum har gjort en studie på källor till mikroplaster från svenska källor som sprids i havet. Hur mycket av däckslitaget som hamnar i havet har de inte kunnat avgöra, men jag tänker mig att det inte är bra med detta avfall var det än hamnar; till slut hamnar det väl i våra egna kroppar.
Mängden mikroplaster från däckslitage är ojämförligt störst av de källor man lyckats identifiera, nämligen hisnande 13500 ton per år! Det här är naturligtvis svårt att komma ifrån när man kör bil, men är det inte så att det som man nu eftersträvar i elbilssammanhang är så tysta däck som möjligt? Och tysta däck har mjukare gummiblandningar och slits snabbare? I tråden om däcket Contisilent var det ett inlägg om en däckfirma som provat ut däck och hittat ett par som både var hälften så dyra och höll dubbelt så länge. Spontant känner jag att det är där som fokus borde ligga, på däck som slits så lite som möjligt (naturligtvis utan att påverka greppförmågan så att trafiksäkerheten äventyras).
http://balticeye.org/sv/farliga-amnen/e ... ikroplast/
Mängden mikroplaster från däckslitage är ojämförligt störst av de källor man lyckats identifiera, nämligen hisnande 13500 ton per år! Det här är naturligtvis svårt att komma ifrån när man kör bil, men är det inte så att det som man nu eftersträvar i elbilssammanhang är så tysta däck som möjligt? Och tysta däck har mjukare gummiblandningar och slits snabbare? I tråden om däcket Contisilent var det ett inlägg om en däckfirma som provat ut däck och hittat ett par som både var hälften så dyra och höll dubbelt så länge. Spontant känner jag att det är där som fokus borde ligga, på däck som slits så lite som möjligt (naturligtvis utan att påverka greppförmågan så att trafiksäkerheten äventyras).
http://balticeye.org/sv/farliga-amnen/e ... ikroplast/
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Det går nog att göra däck som slits en bråkdel av dagens. Men andra egenskaper blir lidande. Utrymme för materialutveckling. Material som bryts ner i kontakt med salt kanske men då får vi sluta salta..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Den rimmar illa med lönsamheten för däcktillverkare. Då måste de fyrdubbla försäljningen, omöjlig ekvation.Jerker skrev:hälften så dyra och höll dubbelt så länge
MYLR-24
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 983
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Då behövs det nog en ny aktör inom däckbranschen som tänker annorlunda, och har hållbarhet och miljöaspekter som ledord. Tesla kanske?_TonyV skrev:Den rimmar illa med lönsamheten för däcktillverkare. Då måste de fyrdubbla försäljningen, omöjlig ekvation.Jerker skrev:hälften så dyra och höll dubbelt så länge
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Tyvärr brukar det finnas ett motsatsförhållande mellan å ena sidan tysthet och grepp och å andra sidan slitstyrka. Inte säker på att det är så lätt att åtgärda.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Captain Obvious tillägger: Det ligger naturligtvis elbilar i fatet också, iom de i regel är tyngre än motsvarande fossilbil.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Det är noterbart att konstgräs ligger så pass högt ändå tycker jag. Visst har det nämnts, men hade inte koll på att det var så stora mängder därifrån.
Och överlag väldigt intressant data. Jag har känt av lite i diskursen att en del tror det mest handlar om några dårar som flippar en och annan plastpåse överbord osv...
Och överlag väldigt intressant data. Jag har känt av lite i diskursen att en del tror det mest handlar om några dårar som flippar en och annan plastpåse överbord osv...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Gjorde precis samma iakttagelse! Och det har varit en del diskussioner om mikroplaster i hudkrämer. Det är också försvinnande lite i jämförelse, även om det mesta hamnar direkt i avloppsvattnet.MSO skrev:Det är noterbart att konstgräs ligger så pass högt ändå tycker jag. Visst har det nämnts, men hade inte koll på att det var så stora mängder därifrån.
Och överlag väldigt intressant data. Jag har känt av lite i diskursen att en del tror det mest handlar om några dårar som flippar en och annan plastpåse överbord osv...
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Och här satt jag och trodde att däck var gjorda av gummi. Läser man lite artiklar om däck så verkar det inte vara mycket plast i dem.
http://www.madehow.com/Volume-1/Tire.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire
Men jag måste ha missat något? Kallar de mikrogummi för mikroplast?
http://www.madehow.com/Volume-1/Tire.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire
Men jag måste ha missat något? Kallar de mikrogummi för mikroplast?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Jag funderade också på det, men det räknas kanske in i samma kategori som har samma effekter på havslevande organismer.bjelkeman skrev:Och här satt jag och trodde att däck var gjorda av gummi. Läser man lite artiklar om däck så verkar det inte vara mycket plast i dem.
http://www.madehow.com/Volume-1/Tire.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire
Men jag måste ha missat något? Kallar de mikrogummi för mikroplast?
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Det står ju faktiskt däck- och vägslitage. Är vägarna gjorda av plast? Eller är det då samma sak, att det visserligen inte är plast, men miljöpåverkan är densamma? Ändå konstigt, tycker jag.
Och det där med vägslitage för ju diskussionen tillbaka till dubbdäck. Är det skillnad mellan länder där man kör med dubb och länder utan dubbdäck?
Och det där med vägslitage för ju diskussionen tillbaka till dubbdäck. Är det skillnad mellan länder där man kör med dubb och länder utan dubbdäck?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Gummi är väl i typ samma familj:
"Polymerer i form av konstruktionsmaterial kallas i dagligt tal för plaster. Med plaster menas emellertid konstruktionsmaterial som baseras på polymerer, i allmänhet med olika tillsatser för att ge materialet önskade egenskaper. Det kan till exempel vara färger eller mjukgörare. Polymera material brukar delas in i följande.
gummimaterial (elastomerer)härdplastertermoplaster"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polymer
"Polymerer i form av konstruktionsmaterial kallas i dagligt tal för plaster. Med plaster menas emellertid konstruktionsmaterial som baseras på polymerer, i allmänhet med olika tillsatser för att ge materialet önskade egenskaper. Det kan till exempel vara färger eller mjukgörare. Polymera material brukar delas in i följande.
gummimaterial (elastomerer)härdplastertermoplaster"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polymer
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Om man läser texten i länken så skriver de att krämer och båtbottenfärg är stora källor till farliga ämnen som man är kvantifierbara. Alltså sådant man vet hamnar i havet.Jerker skrev:Gjorde precis samma iakttagelse! Och det har varit en del diskussioner om mikroplaster i hudkrämer. Det är också försvinnande lite i jämförelse, även om det mesta hamnar direkt i avloppsvattnet.MSO skrev:Det är noterbart att konstgräs ligger så pass högt ändå tycker jag. Visst har det nämnts, men hade inte koll på att det var så stora mängder därifrån.
Och överlag väldigt intressant data. Jag har känt av lite i diskursen att en del tror det mest handlar om några dårar som flippar en och annan plastpåse överbord osv...
Vad gäller däck och vägslitage är det en enorm potentiell källa. Framförallt från däck enligt länken. Men vargar är potentiellt jättefarliga också. Jättedåligt om de hamnar i haven också.IVL:s rapport skriver uttryckligen att ”det är dock inte nödvändigtvis källor med de största mikroplast-utsläppen som bidrar mest till belastningen av mikroplast i havet”.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Är det dåligt om vargar hamnat i havet?!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Det tillverkas enorma mängder däck - som slits ner i våldsam takt. Jag har sedan barnsben alltid undrat var allt detta material tar vägen! Tja, så småningom hamnar det i haven...
Problemet stavas överbefolkning!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Problemet stavas överbefolkning!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Detta är ett problem som kommer bli ett större problem.
Dubbdäck har sönder asfalten och då kommer det upp partiklar som vi kan bli sjuka av.
Mjuka däck är behagliga och tysta men släpper ut mikroplaster när de slits ut mot asfalten.
Hårda däck vill ingen ha men är alltså bästa alternativet verkar det som.
Tål att tänkas på.
Dubbdäck har sönder asfalten och då kommer det upp partiklar som vi kan bli sjuka av.
Mjuka däck är behagliga och tysta men släpper ut mikroplaster när de slits ut mot asfalten.
Hårda däck vill ingen ha men är alltså bästa alternativet verkar det som.
Tål att tänkas på.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Av en slump trillade jag över den här artikeln som egentligen handlar om datorer, men som för att beskriva datortillverkares problem med att datorer och smartphones har allt längre livslängd tar avstamp i vad som hände i däckindustrin när stålradialdäcken kom: Eftersom de höll så mycket längre så slog det ut en massa däcktillverkare eftersom det inte behövdes lika många däck längre._TonyV skrev:Den rimmar illa med lönsamheten för däcktillverkare. Då måste de fyrdubbla försäljningen, omöjlig ekvation.Jerker skrev:hälften så dyra och höll dubbelt så länge
Alltså, utveckling är oundviklig. Enskilda företag slås ut av denna utveckling. Bara kartellbildning - vilket är förbjudet i de flesta utvecklade demokratier - motverkar den här utvecklingen.
Så kan man också applicera detta på bilindustrin. Gamla biltillverkare kommer att slås ut inte bara för att de inte klarar omställningen utan också för att - eftersom elbilen kommer att hålla mycket längre - det kommer att behöva tillverkas mycket färre bilar. Det rimmar illa med lönsamheten. Ändå kommer det att bli så.
https://www.wsj.com/articles/the-radial ... 1496604821
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
använd 15" istället för 21" så minskar slitaget drastigt på däcken smalare däck är eftersett bättre med det avseendet och inte förglömma dubbdäck vilket gör illa mot vägen med
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!joel80 skrev:Är det dåligt om vargar hamnat i havet?!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Ja inte fan vågar man fiska då inteTorkel skrev:Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!joel80 skrev:Är det dåligt om vargar hamnat i havet?!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Havsvarg - Seawolf
Den ser faktiskt ganska farlig ut. Och den spottar säkert ut en massa plast i vattnet.
Den ser faktiskt ganska farlig ut. Och den spottar säkert ut en massa plast i vattnet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Jag ser en uppenbar uppföljare till Sharknado-filmerna!!Torkel skrev:Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!joel80 skrev:Är det dåligt om vargar hamnat i havet?!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
För att återföra tråden till ämnet: Jag tror att, när man fått över de flesta bilar på eldrift, kommer man att fokusera på andra aspekter av bilkörandet och däckslitaget kommer att vara en sådan. Det är ju inga små mängder vi talar om och det är nedskräpning av gigantiska mått. Vad vet vi idag om vilka konsekvenser detta kommer att få i framtiden? Det var ingen som var orolig för CO2 eller andra utsläpp från bilar och industri för några decennier sedan. Då raljerade man över de få som varnade för det på samma sätt som vi kan se exempel på t.o.m. i den här tråden.
Ska bli intressant att se hur många år det tar innan den här frågan lyfts på allvar i miljödebatten. Har en känsla av att detta är en öm tå för alla bilister inkl. elbilister.
Ska bli intressant att se hur många år det tar innan den här frågan lyfts på allvar i miljödebatten. Har en känsla av att detta är en öm tå för alla bilister inkl. elbilister.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Det kommer bli stort den dag autonomin och elbilismen är stor samtidigt som vi nästan bara har förnyelsebar elenergi, dvs vi är där om bara ett fåtal år. Varför dessa kriterier? Jag tror nämligen att med autonomi så kan man tumma lite på däckens grepp och köra med hårdare och mer miljövänlig gummi. Diskussionen kommer fram först när utsläppen i övrigt är låga förstås. Sedan kommer nog mjukare däck att komma, men då med kort hållbarhet och inte alls gummibaserade, det borde inte vara omöjligt att göra däck som är organiska och kan brytas ned av naturen. Vem bryr sig om däcken bara håller 1000 mil om det ändå är ett automatiskt byte av dessa?Jerker skrev:För att återföra tråden till ämnet: Jag tror att, när man fått över de flesta bilar på eldrift, kommer man att fokusera på andra aspekter av bilkörandet och däckslitaget kommer att vara en sådan. Det är ju inga små mängder vi talar om och det är nedskräpning av gigantiska mått. Vad vet vi idag om vilka konsekvenser detta kommer att få i framtiden? Det var ingen som var orolig för CO2 eller andra utsläpp från bilar och industri för några decennier sedan. Då raljerade man över de få som varnade för det på samma sätt som vi kan se exempel på t.o.m. i den här tråden.
Ska bli intressant att se hur många år det tar innan den här frågan lyfts på allvar i miljödebatten. Har en känsla av att detta är en öm tå för alla bilister inkl. elbilister.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Googlade lite och man arbetar en del på att göra däck av endast naturliga råvaror:zyax skrev:Sedan kommer nog mjukare däck att komma, men då med kort hållbarhet och inte alls gummibaserade, det borde inte vara omöjligt att göra däck som är organiska och kan brytas ned av naturen. Vem bryr sig om däcken bara håller 1000 mil om det ändå är ett automatiskt byte av dessa?
https://www.tirebuyer.com/education/eco ... technology
Sen gör kanske inte det automatiskt materialen nedbrytbara.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd