Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Jerker »

En väldigt intressant artikel om hur disruption fungerar. Först var det Facit som slogs ut av Texas Instruments miniräknare. Sen var det Kodak som gick i konkurs pga digitalkameran. Därefter Nokia som krossades av Iphone. Allt gick fort och totalt oväntat. Näst på tur står oljeindustrin som kommer att sänkas av elbilarna. Men inte bara det. De autonoma bilarna i kombination med bilpooler kommer att slå ut taxisektorn och göra det olönsamt att äga egen bil.

Att leasa sin bil är kanske det bästa, trots allt? Så man inte blir sittande där med Svarte Petter, en bil som är för dyr att köra.

Men det gäller förstås dem som bor i storstadsregioner. Vi på landet kommer fortsatt att behöva vår egen bil.

https://shift.newco.co/2017/05/25/this- ... B5h9WPwE2E

Det grå är marknaden för analoga kameror och det blå för digitalkameror:
Negativfilm-digitalkameror.png
Hur Nokia förlorade sin marknad till Iphone:
Nokia marknadsandelar.png
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Remuz »

Det kommer nog ta betydligt längre tid då bundet kapital är rejält mycket större i bilar än i telefoner, men visst är det så det kommer bli...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av OfarligTesla »

Redan i dagsläget är det ju olönsamt för massvis med folk i storstäder. Det lilla folk kör ersätts av hyrbil, bilpool och Uber/Taxi idag. Skillnaden sen blir ju att taxin kör sig själv och kostar mindre.

Jag skulle kunna ersätta allt mitt bilåkande med taxi (och hyra bil på fjällresorna) och det skulle ändå vara billigare än Teslan även om frun skulle åka taxi till och från jobbet varje dag.

Jag lär även i framtiden vilja ha en egen bil som är fräsch och min.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Jerker »

Min tanke är att det redan idag är väldigt många som lägger ner oproportionellt mycket pengar på sitt bilägande. Undrar när man ska inse det och dra konsekvenserna av det? Jag tror att bilägande ofta styrs av andra drivkrafter än rent ekonomiska.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Min tanke är att det redan idag är väldigt många som lägger ner oproportionellt mycket pengar på sitt bilägande. Undrar när man ska inse det och dra konsekvenserna av det? Jag tror att bilägande ofta styrs av andra drivkrafter än rent ekonomiska.
Japp, vänta bara till räntorna är uppe på en 7-8% på ett billån. Då lär det vara ännu färre som har råd med en Tesla (eller någon annan dyr bil).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av TiborBlomhall »

Analysfirman RethinkX tror den utvecklingen kommer starta redan 2021:

http://teslaclubsweden.se/din-sista-bil/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Jerker »

Men jag vidhåller att det där är ett storstadsperspektiv. Vi som bor på landet har inte det körmönstret och använder bilen på ett helt annat sätt. Vi kommer inte att kunna klara oss med bilpooler. Inte ens med autonoma bilar som är tänkta att dyka upp när vi behöver dem. Avståndet är för stora, bostadstätheten för låg osv.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Jeppe_E »

Fast... det har väl aldrig någonsin varit lönsamt att ha en bil? ;)

Nokias nedgång berodde ju inte på iphone i sig, utan på den enkla anledning att de inte kunde tillverka en telefon som marknaden ville ha :)
Samsung säljer nästan lika många telefoner som Apple gör, fast i flera segment. Lite så får man nog jämföra Elbilar med Fossilbilar just nu.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Fast... det har väl aldrig någonsin varit lönsamt att ha en bil? ;)
Tja... om det krävs en bil för att kunna ta sig till jobbet, så... ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av LarsL »

Precis, på landet är problemet helt annorlunda. Visserligen står mina bilar ganska många procent av tiden men det är ändå milen som sliter på dem och inte åldern för att jag kör så många mil. Om jag skulle låna ut bilen under dagen skulle det bli ännu fler mil och bytet av bil skulle behöva ske ännu oftare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Det kommer nog ta betydligt längre tid då bundet kapital är rejält mycket större i bilar än i telefoner, men visst är det så det kommer bli...
Att byta ut alla avgasbilar kommer ta sin tid men nyförsäljningen kan ju ändras mycket snabbt, bara det finns passande modeller och tillräcklig mängd elbilar som kan levereras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Niklas Z »

Men tillverkningen av bilar är också mycket mer kapitalkrävande än tillverkningen av telefoner.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Jerker »

Han skriver ju i artikeln att det mycket väl kan vara så att tidslinjen är mycket mer utdragen just pga argument som ni anför. Men jag vet nån annan föreläsare som beskrev hur det inte behövs särskilt mycket för att marknaden plötsligt ska överge en produkt. De ekonomiska argumenten biter ibland väldigt hårt. Men det helt avgörande är tillgången till batterier. Kan man inte tillverka elbilar i den takt som marknaden efterfrågar så går omställningen långsammare.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Franz »

Jag tror att det där med självkörande bilar är lite som med elbilar. Det stöter sig med ett synsätt och med mäktiga krafter som kommer vilja dra ut på det hela.

* Journalister kommer ju älska att skriva om olyckor med självkörande bilar och på alla sätt och vis försöka måla ut dem som något som är farligare än att köra själv.
* Alla biltillverkare kommer ju inte ha kommit lika långt med tekniken. Om vi bara låtsas att VAG släpar efter kommer de ju att lobba hårt för att fördröja lagar etc. som måste på plats.
* Många beslutsfattare är inte särskilt pålästa, kommer vilja ha en försiktighetsprincip och i förekommande fall skydda det egna landets biltillverkning (det senare kan ju så klart hjälpa omställningen på en del platser där man har tillverkare som kommit långt)

Lite grann som när elbilarna kom. Vi börjar ju nu se att de (elbilarna) inte går att stoppa längre och så kommer det så klart att vara med de självkörande bilarna också. Men räkna in några år utöver det att tekniken är mogen.

Men låt oss fundera lite över hur det ser ut när självkörande bilar ändå är gångbart...

Det vi ju ser är följande:
1: Alla som inte har körkort kan plötsligt åka bil mycket smidigare.
2: Långa resor behöver plötsligt inte vara så jobbiga. Pendla i 2 timmar till jobbet varje dag? Tja, ta en tupplur, ät en måltid, jobba, surfa eller umgås.

Okej, 11-åringen kan ta bilen till skolan. Varför bemöda sig med att ta sig till busshållplatser etc. när bilen hämtar upp ungen hemma och lämnar av säkert på skolan. Varför skall man åka kommunalt över huvud taget egentligen? Passa tider, byta sjukdomar med främlingar och behöva konstra sig med transport till och från hållplatser? När vi ändå inte behöver buss och tunnelbana kan vi ju fråga oss ifall vi behöver flyga lika mycket heller? Om jag skall åka från Göteborg till Stockholm kan jag ju sova i bilen och komma fram till ett möte klockan 8, något som är svårt med flyget idag och som gör att jag måste upp jättetidigt för att ta första flyget på morgonen. Nu när det är så smidigt att åka kan vi ju ta en snabbtur till fjällen i helgen också. Vi sticker sent på fredagskvällen, sover i bilen, och vaknar upp till morgonåket i norska eller svenska fjällen. Nästa helg tar vi en tripp till Champagne, provar lite god dryck och köper hem några lådor.
Sedan, jag tycker ju mig att ha råd med en bil och förväntar mig en viss standard på den. Varför behöva nöja sig med en generisk bil där det luktar efter att familjen innan åt sitt McDonalds-meal? Jag vill kanske ha den där lite mer påkostade bilen med bra med sovplats och ett schysst mediasystem. Dessutom vill jag själv ha koll på den om än att jag givetvis beställer en annan bil vid behov. Sist men inte minst är det grymt smidigt att inte behöva vänta på en bil när väldigt många vill åka samtidigt. Varför skippar man bil inne i centrum? Svårt och dyrt med parkeringsplats? Tja, just de hindren var ju inte så farligt ifall bilen kan åka iväg och parkera själv och det på annat ställe?

Car-sharing? Kommer nog bli jättestort. Taxi, buss, tåg och flyg kommer ta mycket stryk. Själv köper jag nog några extra bilar som får köra åt mig ifall jag tycker att det ger en bra avkastning.

Så, min uppfattning är att vi kommer åka bil mycket mer än tidigare. De fallen där ekonomiska eller praktiska faktorer som hindrar bilåkandet försvinner kommer vi att göra det mycket mer. Definitivt kommer ägandet förändras. Men att tro att alla skulle välja bort att själva styra bilval känns ju lite märkligt. Jag kunde ha köpt en Dacia men har medvetet valt en Tesla. Jag bor inte hyresrätt heller eftersom jag inte vill betala en massa pengar till andra och vill själv bestämma över mitt boende. Någonstans måste så klart infrastrukturen hänga med men vi får ju en ökad flexibilitet i vilka tider vi åker bil, slipper en massa platskrävande parkeringar i stan och förhoppningsvis får vi på sikt bilar som kör effektivare och med färre olyckor vilket gör att befintlig infrastruktur borde kunna svälja fler bilar.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
Han skriver ju i artikeln att det mycket väl kan vara så att tidslinjen är mycket mer utdragen just pga argument som ni anför. Men jag vet nån annan föreläsare som beskrev hur det inte behövs särskilt mycket för att marknaden plötsligt ska överge en produkt. De ekonomiska argumenten biter ibland väldigt hårt. Men det helt avgörande är tillgången till batterier. Kan man inte tillverka elbilar i den takt som marknaden efterfrågar så går omställningen långsammare.
För att marknaden ska överge en produkt för en annan krävs dels att efterfrågan ändras, dels att tillgången på produkterna ändras. Jag tror att efterfrågan på elbilar kommer att växa betydligt snabbare än tillgången, eftersom det är långa ledtider, både att konstruera (inklusive all testning) av nya modeller och att skapa den produktionsförmåga som krävs. Bilbranschen är i produktionshänseende mycket mer komplex än mobilbranschen och omfattar betydligt större investeringar. Tyvärr riskerar en efterfrågan som överstiger tillgången att göra elbilar dyra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Jerka »

Jag tror inte alls på att privatpersoner ska hyra ut sin bil till främlingar. Där tror jag kommersiella aktörer kommer ta över, dvs vi får se självkörande taxibilar. Större företag har resurser att ordna service, tvätt och sånt centralt plus att de inte har samma emotionella koppling till sina bilar som privatpersoner har. De flesta kan tänka sig att hyra en bil men det är klart färre som kan tänka sig att hyra ut sin bil.

Kollektivtrafik kontra självkörande bilar tror jag kommer bero på hur stor staden är. Det finns inget trafikslag som kan mäta sig med tunnelbanan i kapacitet, så i städer med uppemot en miljon invånare kommer kollektivtrafiken fortsätta spela en viktig roll. I mindre städer däremot, som kollektivt förlitar sig på bussar idag, kommer det absolut bli så att man får analysera om det är värt att ha kvar bussarna eller om de kan ersättas av en flotta med självkörande taxibilar. En mix kanske, där de hårdast trafikerade busslinjerna i rusningstid finns kvar men övriga läggs ner.

Jag bor själv i Solna och har sålt min bil. Är istället med i en bilpool vilket funkar hur bra som helst. Men det förutsätter nästan att man har några poolbilar på gångavstånd från bostaden - annars hade jag nog behållt bilen. Bor man längre ut och kanske har egen garageplats så är det mycket mindre meck att ha bil och då minskar också incitamentet att göra sig av med den.

Jag tror också att synen på avstånd kommer ändras med självkörande bilar. Varför inte bo i typ Enköping och jobba i Stockholm om man kan öppna datorn och börja jobba redan i bilen?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av OfarligTesla »

Jerka skrev:
Jag tror också att synen på avstånd kommer ändras med självkörande bilar. Varför inte bo i typ Enköping och jobba i Stockholm om man kan öppna datorn och börja jobba redan i bilen?
Det där tror jag blir en mycket stor sak faktiskt. Jag bor inne i Stockholm och det är till stor del på grund av närheten till arbete. Jag och frun har funderat på att köpa hus men det blir snabbt en resväg som blir för lång och till priser som är lika höga som lägenheterna i stan.

Kunde jag sitta och jobba eller liknande i bilen hade jag gärna bott mer utanför stan.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av bylund »

Ungefär lika revolutionerande som att man kan jobba på tåget?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av OfarligTesla »

Nja, på tåget får man ju inget gjort, fullt med folk som stör. Undviker att åka tåg så långt det går för att slippa allt folk. Dessutom blir ledtiderna längre när man måste ta sig till och från tåget också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Nja, på tåget får man ju inget gjort, fullt med folk som stör. Undviker att åka tåg så långt det går för att slippa allt folk. Dessutom blir ledtiderna längre när man måste ta sig till och från tåget också.
Tycker det är rätt bekvämt i första klass på x2000. Särskilt när man väljer ett fristående säte. Brukar vara rätt lugnt och har man stora lurar så blir det ännu lugnare. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Franz »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Nja, på tåget får man ju inget gjort, fullt med folk som stör. Undviker att åka tåg så långt det går för att slippa allt folk. Dessutom blir ledtiderna längre när man måste ta sig till och från tåget också.
Tycker det är rätt bekvämt i första klass på x2000. Särskilt när man väljer ett fristående säte. Brukar vara rätt lugnt och har man stora lurar så blir det ännu lugnare. :)
Fast när bilarna väl blir självkörande lär väl utvecklingen gå mot något åt det här hållet? Lär väl fungera bra att jobba från och den har ju den stora fördelen att den åker direkt från A till B så att säga.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Leo »

Fast principen med ”självkörande bilar” i den åkandes avseende har ju funnits väldigt länge. Kallas Taxi eller privatchaufför...

Så det handlar ju egentligen bara om ”kostnad” för chauffören eller andra parametrar som vägs in i det hela.

Innebär det att ”rika människor” i länder där arbetskraft är i princip ”gratis” helt övergett eget bilägande och bara åker Taxi? Tror inte riktigt så är fallet.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Min tanke är att det redan idag är väldigt många som lägger ner oproportionellt mycket pengar på sitt bilägande. Undrar när man ska inse det och dra konsekvenserna av det? Jag tror att bilägande ofta styrs av andra drivkrafter än rent ekonomiska.
Japp, vänta bara till räntorna är uppe på en 7-8% på ett billån. Då lär det vara ännu färre som har råd med en Tesla (eller någon annan dyr bil).
Med såna höga räntor lär inflationen vara absurd också.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av p1457 »

Jag tycker det funkar bra att arbeta när jag åker tåg. I en bil skumpar det alldeles för mycket.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet

Inlägg av Jerker »

Jag tillhör dem som otrivs fruktansvärt på tåg. Är nog lite eremitisk av mig. Njuter i fulla drag av att sitta ensam i min egen bil. Dessutom bor jag på landet, så jag måste ändå ta bilen i till tågstationen osv.
Skriv svar