Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Moderator: Redaktion
Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
En väldigt intressant artikel om hur disruption fungerar. Först var det Facit som slogs ut av Texas Instruments miniräknare. Sen var det Kodak som gick i konkurs pga digitalkameran. Därefter Nokia som krossades av Iphone. Allt gick fort och totalt oväntat. Näst på tur står oljeindustrin som kommer att sänkas av elbilarna. Men inte bara det. De autonoma bilarna i kombination med bilpooler kommer att slå ut taxisektorn och göra det olönsamt att äga egen bil.
Att leasa sin bil är kanske det bästa, trots allt? Så man inte blir sittande där med Svarte Petter, en bil som är för dyr att köra.
Men det gäller förstås dem som bor i storstadsregioner. Vi på landet kommer fortsatt att behöva vår egen bil.
https://shift.newco.co/2017/05/25/this- ... B5h9WPwE2E
Det grå är marknaden för analoga kameror och det blå för digitalkameror:
Hur Nokia förlorade sin marknad till Iphone:
Att leasa sin bil är kanske det bästa, trots allt? Så man inte blir sittande där med Svarte Petter, en bil som är för dyr att köra.
Men det gäller förstås dem som bor i storstadsregioner. Vi på landet kommer fortsatt att behöva vår egen bil.
https://shift.newco.co/2017/05/25/this- ... B5h9WPwE2E
Det grå är marknaden för analoga kameror och det blå för digitalkameror:
Hur Nokia förlorade sin marknad till Iphone:
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Det kommer nog ta betydligt längre tid då bundet kapital är rejält mycket större i bilar än i telefoner, men visst är det så det kommer bli...
P85D svart/svart med gratis SuC
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Redan i dagsläget är det ju olönsamt för massvis med folk i storstäder. Det lilla folk kör ersätts av hyrbil, bilpool och Uber/Taxi idag. Skillnaden sen blir ju att taxin kör sig själv och kostar mindre.
Jag skulle kunna ersätta allt mitt bilåkande med taxi (och hyra bil på fjällresorna) och det skulle ändå vara billigare än Teslan även om frun skulle åka taxi till och från jobbet varje dag.
Jag lär även i framtiden vilja ha en egen bil som är fräsch och min.
Jag skulle kunna ersätta allt mitt bilåkande med taxi (och hyra bil på fjällresorna) och det skulle ändå vara billigare än Teslan även om frun skulle åka taxi till och från jobbet varje dag.
Jag lär även i framtiden vilja ha en egen bil som är fräsch och min.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Min tanke är att det redan idag är väldigt många som lägger ner oproportionellt mycket pengar på sitt bilägande. Undrar när man ska inse det och dra konsekvenserna av det? Jag tror att bilägande ofta styrs av andra drivkrafter än rent ekonomiska.
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Japp, vänta bara till räntorna är uppe på en 7-8% på ett billån. Då lär det vara ännu färre som har råd med en Tesla (eller någon annan dyr bil).Jerker skrev:Min tanke är att det redan idag är väldigt många som lägger ner oproportionellt mycket pengar på sitt bilägande. Undrar när man ska inse det och dra konsekvenserna av det? Jag tror att bilägande ofta styrs av andra drivkrafter än rent ekonomiska.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Analysfirman RethinkX tror den utvecklingen kommer starta redan 2021:
http://teslaclubsweden.se/din-sista-bil/
http://teslaclubsweden.se/din-sista-bil/
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Men jag vidhåller att det där är ett storstadsperspektiv. Vi som bor på landet har inte det körmönstret och använder bilen på ett helt annat sätt. Vi kommer inte att kunna klara oss med bilpooler. Inte ens med autonoma bilar som är tänkta att dyka upp när vi behöver dem. Avståndet är för stora, bostadstätheten för låg osv.
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Fast... det har väl aldrig någonsin varit lönsamt att ha en bil?
Nokias nedgång berodde ju inte på iphone i sig, utan på den enkla anledning att de inte kunde tillverka en telefon som marknaden ville ha
Samsung säljer nästan lika många telefoner som Apple gör, fast i flera segment. Lite så får man nog jämföra Elbilar med Fossilbilar just nu.
Nokias nedgång berodde ju inte på iphone i sig, utan på den enkla anledning att de inte kunde tillverka en telefon som marknaden ville ha
Samsung säljer nästan lika många telefoner som Apple gör, fast i flera segment. Lite så får man nog jämföra Elbilar med Fossilbilar just nu.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Tja... om det krävs en bil för att kunna ta sig till jobbet, så...Jeppe_E skrev:Fast... det har väl aldrig någonsin varit lönsamt att ha en bil?
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Precis, på landet är problemet helt annorlunda. Visserligen står mina bilar ganska många procent av tiden men det är ändå milen som sliter på dem och inte åldern för att jag kör så många mil. Om jag skulle låna ut bilen under dagen skulle det bli ännu fler mil och bytet av bil skulle behöva ske ännu oftare.
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Att byta ut alla avgasbilar kommer ta sin tid men nyförsäljningen kan ju ändras mycket snabbt, bara det finns passande modeller och tillräcklig mängd elbilar som kan levereras.Remuz skrev:Det kommer nog ta betydligt längre tid då bundet kapital är rejält mycket större i bilar än i telefoner, men visst är det så det kommer bli...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Men tillverkningen av bilar är också mycket mer kapitalkrävande än tillverkningen av telefoner.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Han skriver ju i artikeln att det mycket väl kan vara så att tidslinjen är mycket mer utdragen just pga argument som ni anför. Men jag vet nån annan föreläsare som beskrev hur det inte behövs särskilt mycket för att marknaden plötsligt ska överge en produkt. De ekonomiska argumenten biter ibland väldigt hårt. Men det helt avgörande är tillgången till batterier. Kan man inte tillverka elbilar i den takt som marknaden efterfrågar så går omställningen långsammare.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Jag tror att det där med självkörande bilar är lite som med elbilar. Det stöter sig med ett synsätt och med mäktiga krafter som kommer vilja dra ut på det hela.
* Journalister kommer ju älska att skriva om olyckor med självkörande bilar och på alla sätt och vis försöka måla ut dem som något som är farligare än att köra själv.
* Alla biltillverkare kommer ju inte ha kommit lika långt med tekniken. Om vi bara låtsas att VAG släpar efter kommer de ju att lobba hårt för att fördröja lagar etc. som måste på plats.
* Många beslutsfattare är inte särskilt pålästa, kommer vilja ha en försiktighetsprincip och i förekommande fall skydda det egna landets biltillverkning (det senare kan ju så klart hjälpa omställningen på en del platser där man har tillverkare som kommit långt)
Lite grann som när elbilarna kom. Vi börjar ju nu se att de (elbilarna) inte går att stoppa längre och så kommer det så klart att vara med de självkörande bilarna också. Men räkna in några år utöver det att tekniken är mogen.
Men låt oss fundera lite över hur det ser ut när självkörande bilar ändå är gångbart...
Det vi ju ser är följande:
1: Alla som inte har körkort kan plötsligt åka bil mycket smidigare.
2: Långa resor behöver plötsligt inte vara så jobbiga. Pendla i 2 timmar till jobbet varje dag? Tja, ta en tupplur, ät en måltid, jobba, surfa eller umgås.
Okej, 11-åringen kan ta bilen till skolan. Varför bemöda sig med att ta sig till busshållplatser etc. när bilen hämtar upp ungen hemma och lämnar av säkert på skolan. Varför skall man åka kommunalt över huvud taget egentligen? Passa tider, byta sjukdomar med främlingar och behöva konstra sig med transport till och från hållplatser? När vi ändå inte behöver buss och tunnelbana kan vi ju fråga oss ifall vi behöver flyga lika mycket heller? Om jag skall åka från Göteborg till Stockholm kan jag ju sova i bilen och komma fram till ett möte klockan 8, något som är svårt med flyget idag och som gör att jag måste upp jättetidigt för att ta första flyget på morgonen. Nu när det är så smidigt att åka kan vi ju ta en snabbtur till fjällen i helgen också. Vi sticker sent på fredagskvällen, sover i bilen, och vaknar upp till morgonåket i norska eller svenska fjällen. Nästa helg tar vi en tripp till Champagne, provar lite god dryck och köper hem några lådor.
Sedan, jag tycker ju mig att ha råd med en bil och förväntar mig en viss standard på den. Varför behöva nöja sig med en generisk bil där det luktar efter att familjen innan åt sitt McDonalds-meal? Jag vill kanske ha den där lite mer påkostade bilen med bra med sovplats och ett schysst mediasystem. Dessutom vill jag själv ha koll på den om än att jag givetvis beställer en annan bil vid behov. Sist men inte minst är det grymt smidigt att inte behöva vänta på en bil när väldigt många vill åka samtidigt. Varför skippar man bil inne i centrum? Svårt och dyrt med parkeringsplats? Tja, just de hindren var ju inte så farligt ifall bilen kan åka iväg och parkera själv och det på annat ställe?
Car-sharing? Kommer nog bli jättestort. Taxi, buss, tåg och flyg kommer ta mycket stryk. Själv köper jag nog några extra bilar som får köra åt mig ifall jag tycker att det ger en bra avkastning.
Så, min uppfattning är att vi kommer åka bil mycket mer än tidigare. De fallen där ekonomiska eller praktiska faktorer som hindrar bilåkandet försvinner kommer vi att göra det mycket mer. Definitivt kommer ägandet förändras. Men att tro att alla skulle välja bort att själva styra bilval känns ju lite märkligt. Jag kunde ha köpt en Dacia men har medvetet valt en Tesla. Jag bor inte hyresrätt heller eftersom jag inte vill betala en massa pengar till andra och vill själv bestämma över mitt boende. Någonstans måste så klart infrastrukturen hänga med men vi får ju en ökad flexibilitet i vilka tider vi åker bil, slipper en massa platskrävande parkeringar i stan och förhoppningsvis får vi på sikt bilar som kör effektivare och med färre olyckor vilket gör att befintlig infrastruktur borde kunna svälja fler bilar.
* Journalister kommer ju älska att skriva om olyckor med självkörande bilar och på alla sätt och vis försöka måla ut dem som något som är farligare än att köra själv.
* Alla biltillverkare kommer ju inte ha kommit lika långt med tekniken. Om vi bara låtsas att VAG släpar efter kommer de ju att lobba hårt för att fördröja lagar etc. som måste på plats.
* Många beslutsfattare är inte särskilt pålästa, kommer vilja ha en försiktighetsprincip och i förekommande fall skydda det egna landets biltillverkning (det senare kan ju så klart hjälpa omställningen på en del platser där man har tillverkare som kommit långt)
Lite grann som när elbilarna kom. Vi börjar ju nu se att de (elbilarna) inte går att stoppa längre och så kommer det så klart att vara med de självkörande bilarna också. Men räkna in några år utöver det att tekniken är mogen.
Men låt oss fundera lite över hur det ser ut när självkörande bilar ändå är gångbart...
Det vi ju ser är följande:
1: Alla som inte har körkort kan plötsligt åka bil mycket smidigare.
2: Långa resor behöver plötsligt inte vara så jobbiga. Pendla i 2 timmar till jobbet varje dag? Tja, ta en tupplur, ät en måltid, jobba, surfa eller umgås.
Okej, 11-åringen kan ta bilen till skolan. Varför bemöda sig med att ta sig till busshållplatser etc. när bilen hämtar upp ungen hemma och lämnar av säkert på skolan. Varför skall man åka kommunalt över huvud taget egentligen? Passa tider, byta sjukdomar med främlingar och behöva konstra sig med transport till och från hållplatser? När vi ändå inte behöver buss och tunnelbana kan vi ju fråga oss ifall vi behöver flyga lika mycket heller? Om jag skall åka från Göteborg till Stockholm kan jag ju sova i bilen och komma fram till ett möte klockan 8, något som är svårt med flyget idag och som gör att jag måste upp jättetidigt för att ta första flyget på morgonen. Nu när det är så smidigt att åka kan vi ju ta en snabbtur till fjällen i helgen också. Vi sticker sent på fredagskvällen, sover i bilen, och vaknar upp till morgonåket i norska eller svenska fjällen. Nästa helg tar vi en tripp till Champagne, provar lite god dryck och köper hem några lådor.
Sedan, jag tycker ju mig att ha råd med en bil och förväntar mig en viss standard på den. Varför behöva nöja sig med en generisk bil där det luktar efter att familjen innan åt sitt McDonalds-meal? Jag vill kanske ha den där lite mer påkostade bilen med bra med sovplats och ett schysst mediasystem. Dessutom vill jag själv ha koll på den om än att jag givetvis beställer en annan bil vid behov. Sist men inte minst är det grymt smidigt att inte behöva vänta på en bil när väldigt många vill åka samtidigt. Varför skippar man bil inne i centrum? Svårt och dyrt med parkeringsplats? Tja, just de hindren var ju inte så farligt ifall bilen kan åka iväg och parkera själv och det på annat ställe?
Car-sharing? Kommer nog bli jättestort. Taxi, buss, tåg och flyg kommer ta mycket stryk. Själv köper jag nog några extra bilar som får köra åt mig ifall jag tycker att det ger en bra avkastning.
Så, min uppfattning är att vi kommer åka bil mycket mer än tidigare. De fallen där ekonomiska eller praktiska faktorer som hindrar bilåkandet försvinner kommer vi att göra det mycket mer. Definitivt kommer ägandet förändras. Men att tro att alla skulle välja bort att själva styra bilval känns ju lite märkligt. Jag kunde ha köpt en Dacia men har medvetet valt en Tesla. Jag bor inte hyresrätt heller eftersom jag inte vill betala en massa pengar till andra och vill själv bestämma över mitt boende. Någonstans måste så klart infrastrukturen hänga med men vi får ju en ökad flexibilitet i vilka tider vi åker bil, slipper en massa platskrävande parkeringar i stan och förhoppningsvis får vi på sikt bilar som kör effektivare och med färre olyckor vilket gör att befintlig infrastruktur borde kunna svälja fler bilar.
Driver sajten Car.info
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
För att marknaden ska överge en produkt för en annan krävs dels att efterfrågan ändras, dels att tillgången på produkterna ändras. Jag tror att efterfrågan på elbilar kommer att växa betydligt snabbare än tillgången, eftersom det är långa ledtider, både att konstruera (inklusive all testning) av nya modeller och att skapa den produktionsförmåga som krävs. Bilbranschen är i produktionshänseende mycket mer komplex än mobilbranschen och omfattar betydligt större investeringar. Tyvärr riskerar en efterfrågan som överstiger tillgången att göra elbilar dyra.Jerker skrev:Han skriver ju i artikeln att det mycket väl kan vara så att tidslinjen är mycket mer utdragen just pga argument som ni anför. Men jag vet nån annan föreläsare som beskrev hur det inte behövs särskilt mycket för att marknaden plötsligt ska överge en produkt. De ekonomiska argumenten biter ibland väldigt hårt. Men det helt avgörande är tillgången till batterier. Kan man inte tillverka elbilar i den takt som marknaden efterfrågar så går omställningen långsammare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Jag tror inte alls på att privatpersoner ska hyra ut sin bil till främlingar. Där tror jag kommersiella aktörer kommer ta över, dvs vi får se självkörande taxibilar. Större företag har resurser att ordna service, tvätt och sånt centralt plus att de inte har samma emotionella koppling till sina bilar som privatpersoner har. De flesta kan tänka sig att hyra en bil men det är klart färre som kan tänka sig att hyra ut sin bil.
Kollektivtrafik kontra självkörande bilar tror jag kommer bero på hur stor staden är. Det finns inget trafikslag som kan mäta sig med tunnelbanan i kapacitet, så i städer med uppemot en miljon invånare kommer kollektivtrafiken fortsätta spela en viktig roll. I mindre städer däremot, som kollektivt förlitar sig på bussar idag, kommer det absolut bli så att man får analysera om det är värt att ha kvar bussarna eller om de kan ersättas av en flotta med självkörande taxibilar. En mix kanske, där de hårdast trafikerade busslinjerna i rusningstid finns kvar men övriga läggs ner.
Jag bor själv i Solna och har sålt min bil. Är istället med i en bilpool vilket funkar hur bra som helst. Men det förutsätter nästan att man har några poolbilar på gångavstånd från bostaden - annars hade jag nog behållt bilen. Bor man längre ut och kanske har egen garageplats så är det mycket mindre meck att ha bil och då minskar också incitamentet att göra sig av med den.
Jag tror också att synen på avstånd kommer ändras med självkörande bilar. Varför inte bo i typ Enköping och jobba i Stockholm om man kan öppna datorn och börja jobba redan i bilen?
Kollektivtrafik kontra självkörande bilar tror jag kommer bero på hur stor staden är. Det finns inget trafikslag som kan mäta sig med tunnelbanan i kapacitet, så i städer med uppemot en miljon invånare kommer kollektivtrafiken fortsätta spela en viktig roll. I mindre städer däremot, som kollektivt förlitar sig på bussar idag, kommer det absolut bli så att man får analysera om det är värt att ha kvar bussarna eller om de kan ersättas av en flotta med självkörande taxibilar. En mix kanske, där de hårdast trafikerade busslinjerna i rusningstid finns kvar men övriga läggs ner.
Jag bor själv i Solna och har sålt min bil. Är istället med i en bilpool vilket funkar hur bra som helst. Men det förutsätter nästan att man har några poolbilar på gångavstånd från bostaden - annars hade jag nog behållt bilen. Bor man längre ut och kanske har egen garageplats så är det mycket mindre meck att ha bil och då minskar också incitamentet att göra sig av med den.
Jag tror också att synen på avstånd kommer ändras med självkörande bilar. Varför inte bo i typ Enköping och jobba i Stockholm om man kan öppna datorn och börja jobba redan i bilen?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Det där tror jag blir en mycket stor sak faktiskt. Jag bor inne i Stockholm och det är till stor del på grund av närheten till arbete. Jag och frun har funderat på att köpa hus men det blir snabbt en resväg som blir för lång och till priser som är lika höga som lägenheterna i stan.Jerka skrev:Jag tror också att synen på avstånd kommer ändras med självkörande bilar. Varför inte bo i typ Enköping och jobba i Stockholm om man kan öppna datorn och börja jobba redan i bilen?
Kunde jag sitta och jobba eller liknande i bilen hade jag gärna bott mer utanför stan.
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Ungefär lika revolutionerande som att man kan jobba på tåget?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Nja, på tåget får man ju inget gjort, fullt med folk som stör. Undviker att åka tåg så långt det går för att slippa allt folk. Dessutom blir ledtiderna längre när man måste ta sig till och från tåget också.
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Tycker det är rätt bekvämt i första klass på x2000. Särskilt när man väljer ett fristående säte. Brukar vara rätt lugnt och har man stora lurar så blir det ännu lugnare.OfarligTesla skrev:Nja, på tåget får man ju inget gjort, fullt med folk som stör. Undviker att åka tåg så långt det går för att slippa allt folk. Dessutom blir ledtiderna längre när man måste ta sig till och från tåget också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Fast när bilarna väl blir självkörande lär väl utvecklingen gå mot något åt det här hållet? Lär väl fungera bra att jobba från och den har ju den stora fördelen att den åker direkt från A till B så att säga.taliz skrev:Tycker det är rätt bekvämt i första klass på x2000. Särskilt när man väljer ett fristående säte. Brukar vara rätt lugnt och har man stora lurar så blir det ännu lugnare.OfarligTesla skrev:Nja, på tåget får man ju inget gjort, fullt med folk som stör. Undviker att åka tåg så långt det går för att slippa allt folk. Dessutom blir ledtiderna längre när man måste ta sig till och från tåget också.
Driver sajten Car.info
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Fast principen med ”självkörande bilar” i den åkandes avseende har ju funnits väldigt länge. Kallas Taxi eller privatchaufför...
Så det handlar ju egentligen bara om ”kostnad” för chauffören eller andra parametrar som vägs in i det hela.
Innebär det att ”rika människor” i länder där arbetskraft är i princip ”gratis” helt övergett eget bilägande och bara åker Taxi? Tror inte riktigt så är fallet.
Så det handlar ju egentligen bara om ”kostnad” för chauffören eller andra parametrar som vägs in i det hela.
Innebär det att ”rika människor” i länder där arbetskraft är i princip ”gratis” helt övergett eget bilägande och bara åker Taxi? Tror inte riktigt så är fallet.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Med såna höga räntor lär inflationen vara absurd också.Jeppe_E skrev:Japp, vänta bara till räntorna är uppe på en 7-8% på ett billån. Då lär det vara ännu färre som har råd med en Tesla (eller någon annan dyr bil).Jerker skrev:Min tanke är att det redan idag är väldigt många som lägger ner oproportionellt mycket pengar på sitt bilägande. Undrar när man ska inse det och dra konsekvenserna av det? Jag tror att bilägande ofta styrs av andra drivkrafter än rent ekonomiska.
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Jag tycker det funkar bra att arbeta när jag åker tåg. I en bil skumpar det alldeles för mycket.
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Jag tillhör dem som otrivs fruktansvärt på tåg. Är nog lite eremitisk av mig. Njuter i fulla drag av att sitta ensam i min egen bil. Dessutom bor jag på landet, så jag måste ändå ta bilen i till tågstationen osv.