Din sista bil

Bilen du köper nu kan vara den sista bilen du någonsin kommer köpa. Det spår i alla fall rapporten Rethinking Transportation 2020-2030 från analysfirman RethinkX.

RT1Anledningen till det stavas självkörande bilar. Och stora flottor av sådana, som man kan beställa en bil från via sin mobilapp. Enligt deras rapport kommer folk sluta köpa egna bilar bara något år efter att självkörande bilar tillåts på egen hand åka runt på gatorna. Vilket de förutspår kommer hända år 2021.

Redan några få år efter att de självkörande bilarna dyker upp kommer bilhandeln att kollapsa. Ingen kommer vilja köpa egna bilar längre. År 2024 upphör i stort sett nybilsförsäljningen – ingen kommer vilja köpa nya bilar längre.

Anledningen till det snabba kollapset blir stora flottor av självkörande bilar. Som likt dagens taxibilar kan beställas från mobilen. Starta appen och be om en bil så hämtar närmaste självkörande bil upp dig. Ange sedan vart du vill åka så skjutsar bilen dig snabbt till din destination.

RT2De självkörande taxibilarna blir så billiga i drift att de inte bara blir billigare än att köpa en ny bil – de blir billigare än att tanka din befintliga bensin- eller dieselbil också! Det blir billigare för folk att åka självkörande taxi än att sätta sig i egen bil och åka själv. Det är den prisskillnaden som är orsaken till snabba omställningen.

RethinkX räknar med att om du år 2021 köper en splitter ny fossil- eller elbil hamnar milkostnaden på runt 33 kronor per mil (inräknat bränsle, värdeminskning, försäkring, etc.).

Behåller du din gamla fossilbil hamnar milkostnaden på runt 18 kronor per mil (bla pga mindre värdeminskning).

Men de självkörande taxibilarna kommer erbjuda åkturer för 9 kronor milen! Eller för 3 kronor milen om du är beredd att samåka med andra. En sådan prisskillnad är inte bara dödsstöten för nybilsförsäljningen – folk kommer överge även sina gamla fungerade fossilbilar (speciellt om något går sönder på dem och de behöver besöka verkstad).

RT3Hur kan de självkörande bilarna bli så billiga? Jo, för att de kommer bli eldrivna! Åter igen är det ren ekonomi det handlar om: elbilar blir mycket billigare i drift för bolagen så de kommer välja dem framför fossilbilar. Den utvecklingen har vi redan fått skönja idag då taxichaffisar i allt högre andel väljer att köra elbilar – just på grund av deras ekonomiska driftsfördelar. Att el är billigare än bensin är bara en liten del av besparingarna – de stora vinsterna är framför allt på service-sidan.

Att elbilar helt kommer ta över bilmarknaden om bara 8-10 år är alltså egentligen bara en bieffekt av utvecklingen. Privatbilism (som i huvudsak använder fossilbilar idag, men även år 2025) kommer ersättas av självkörande taxibilar (som i huvudsak kommer använda elbilar). Det folk har spekulerat i -att elbilar kommer ersätta fossilbilar i framtiden- kommer påskyndas rejält av den självkörande revolutionen.

I alla fall enligt analysfirman RethinkX.

KristallkulaKommer utvecklingen verkligen gå så snabbt? Kommer sista bilförsäljaren verkligen slå igen redan om sju år? Kommer folk verkligen kasta ut sina gamla fossilbilar? Och kan det verkligen fungera även på glesbygden?

Det är ingen som vet, förutom kanske en och annan tidsresenär. Men även om vissa ifrågasätter tidsskalan är de flesta överens om att utvecklingen är på väg åt det hållet. De självkörande bilarna kommer. Självkörande bilflottor kommer erbjuda billigare alternativ än dagens taxibilar. Och folk skrotar inte sin gamla bil för att den omöjligen kan lagas igen – utan oftast för att reparationen skulle blivit dyrare än att skaffa ny bil (ny som i en annan, inte nödvändigtvis fabriksny).

I vårt avlånga land uppstår dessutom frågan ifall autonoma bilflottor kommer någonsin kunna bli ett alternativ på glesbygden? Fast det räcker ju om en enda granne skaffar en självkörande bil som han tillåter skjutsa även andra så är bollen i rullning även där också.

Inte ens RethinkX vågar förutspå att all trafik har ersatts av självkörande bilar år 2030 – men att 95% av alla resorna görs med dem. I storstäderna kan då siffran vara 100%, det kanske till och med blir förbjudet att åka med egen bil. Medan på glesbygden kan andelen som fortfarande åker runt med egna bilar vara betydligt högre, de påverkar huvudsumman ändå bara marginellt.

Rapporten innehåller väldigt mycket följdeffekter också, som får en att inse hur stort revolution vi ser fram emot. Som att om alla går över till att åka självkörande elbilar kommer världens oljeindustri att kollapsa. Inte på grund av att oljan tar slut – utan för att ingen efterfrågar deras produkter längre. Stenåldern tog inte heller slut för att folk fick slut på stenar.

Nedan videoklipp är ett utav bidragen till Teslas reklamtävling Project Loveday. Framtiden kan bli ännu häftigare​ än så:

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • http://wroom.com Franz

    Man försöker vara modern i sitt tänkande men jag tror man missar delningsekonomin. Det är inte stora anonyma företag som äger bilarna utan det ägs av ”vanliga” människor. Till en början ser man den arbetande självkörande bilen som en sponsring av sitt eget ägande. Det är jättepraktiskt att ha sin egen bil stand by när än man behöver den men när man är på jobbet, sover etc. är den ute och tjänar pengar. I takt med att det hela mognar köper man ytterligare en bil eftersom den ger en viss avkastning.
    Stat, kommuner och landsting är ofta väldigt sega och lär knappast få fram revolutionerande lösningar på pendlingsproblematiken så det kommer finnas utrymme för väldigt många självkörande bilar. Visst är det så att när allt mognat är det säkert färre bilar än idag men jag tror att denna revolution börjar med att vi kommer köpa fler bilar än någonsin. Kanske dock inte alltid samma personer som köpt bil idag…

  • Top 12

    Passar säkert en stor målgrupp framförallt de som bor i lägenhet. Däremot kan Tesla model S bli den sista bilen jag köpte. Om 5-10 år hoppas jag köpa min första uppgraderade batteripack om ca 100 kW. Efter 3 år och 23.000 mil (vi har två ModelS) bara däck och torkarblad samt cupéfilter så sanslöst låg kostnad att äga en Tesla, t.o.m elen är gratis från våra solpaneler (de har redan betalt sig själva tack vare skattereduktion mm. ) Så köpa ny bil hoppas jag att vi slipper göra fler ggr. hellre byta delar och filma ibland.

    • Henke

      Låter helt sjukt billigt. Köpte min fossilbil nästan ny. Har redan lagt 8000kr på service (två tillfällen) efter 2500 mil.

  • Richard Larsson

    Att antalet bilar ska kunna kraftigt gå ned bygger på att bilåkandet är jämt fördelat över dagen, vilket är tveksamt.

    • MikeL

      Vi går ju även mer och mer mot ett samhälle där begreppet ”kontorstid”, alltså 8-17, är förlegat.

      • Richard Larsson

        Prova åka en sträck i en tät trafikerad stad 7:45 och jämför med 10:30.

        • G F

          Mer än var tredje bil på gatan i en storstad befinner sig där för att den letar parkeringsplats! Tar du bort var tredje bil ur ekvationen så finns inte problemet med köbildning kvar. Skälvkörande bilar behöver inga parkeringsrutor och kan köra dubbelt så tätt utan olyckor om de snackar med varandra.

          Parisarna stötte snabbt på detta problem med sitt snart 10 år gamla Autolib’ låne-elbils system (ej skälvkörande) och löste det enkelt med differentierad taxa i appen.

        • MikeL

          Det är mest gamlingar som är ute före kl 8. Allt eftersom de pensioneras och ersätts av ungdomar som ser det som helt normalt med flex och att börja jobba mellan kl 10-12 kommer trafikflödet jämna ut sig över dagen. Samhället är redan på väg mot denna utveckling, det finns i princip inga branscher kvar där konceptet med ”kontorstid” är relevant.

  • Henke

    Det här kan leda till fler bilar på vägarna. Fler kommer välja att åka i självkörande bilar än i trånga tunnelbanor och bussar. Om 9 kronor per mil blir verklighet och man pendlar 1 mil om dagen från en förort, kommer man dessutom att spara flera hundralappar i månaden. 21 arbetsdagar*18kr = 378kr. Månadskort i Stockholm ca 800kr. Ja det lönar sig även om man bor 2 mil ut. Det är en stor omställning på gång, den saken är säker.

    • http://rasmus.krats.se/RasmusKaj Rasmus Kaj

      Fler bilar = längre köer. Bilpoolerna i storstadsområden kommer att behöva ta betalt per timme och inte bara per kilometer …

  • Claes

    Gissar att den svenska momsen och den rödgröna regeringen, om den sitter kvar då, fördyrar den självkörande resan till minst 18 kr per mil.

  • Torkel

    Jag tänker att det här scenariot är osannolikt. Redan idag är det onödigt för många (de flesta?) som bor i en stad att ha egen bil. Samåkning, bilpool, kollektivtrafik och cykel hade löst transportbehoven utmärkt.

    Varför kör då så många själv i sin egna bil 5 km till jobbet? För att det är bekvämt. Av samma anledning kommer folk vilja ha sin egen autonoma bil.

    Sen kan man ju också diskutera hurpass autonoma bilar kommer bli. Jag tror vi är långt​ ifrån en förarlös fordonsflotta, både tekniskt och juridiskt.

    • G F

      Osannolikt?
      Tänk på att vi människor har en förmåga att överskatta vad som är möjligt på 2 år men grovt underskatta vad som går att åstadkomma på 20år!

      • Torkel

        Vad gäller autonoma bilar så tror jag att man ska vara mycket försiktig med att förutspå framtiden, av det skälet du anger.

        Men jag pratar om människans natur. Alla strukturer finns redan för att göra delningsekonomi möjlig. Det har varit möjligt i många år.

        Rationellt​ sett borde människor cykla mest och äga bil gemensamt. Men människor är individualistiska och känslomässiga. Vi vill inte dela. För det är lyxigt och bekvämt att äga själv, att bo stort, att köpa nytt. Det tror jag inte kommer ändras.

        • Surfaren

          Jag hoppas verkligen att situationen blir bättre framöver när det gäller statusvärdet i att äga, bo stort, osv. Men när det gäller bekvämligheten så tror jag du glömde en sak:

          Samåkning kräver samordning med andra människor som ska åka ungefär samma väg, vilket inte är så bekvämt. Bilpoolen finns för de flesta inte i närheten av porten, och blir då inte så bekväm. Kollektivtrafik och cykel, ja där är nog bekvämlighetsfaktorn ganska låg ur de flesta inrotade bilisters perspektiv.

          Att äga en egen bil medför dock vissa nödvändiga aktiviteter som knappast anses bekväma av de flesta bilister: bilen ska tvättas, in på service och besiktning, däck ska skiftas två gånger per år och hela härligheten kryddas av lite byråkrati (försäkring, eventuellt billån mm). Dessutom måste man vara alert och uppmärksam konstant när man kör bil, vilket inte alltid är bekvämt (man kan ju vara galet trött, ha ont i huvudet, eller nåt annat temporärt problem).

          Att bli upphämtad och körd dit man ska av en självkörande bil däremot, det medför inte en enda av de obekväma saker jag räknade upp i förra stycket. Jag kan bli upphämtad direkt utanför min port, vilket i vissa fall överglänser bilägande betydligt (prova att bo i lägenhet i ett område där det är svårt att hitta en ledig plats på rimligt avstånd från det hus man bor i).

          Jag själv gillar att köra bil och lägger lite extra pengar på bilar som är roliga att köra. Dessutom är jag uppväxt med att man åker bil när man ska någonstans, så det är för mig det som känns mest naturligt. Ändå så tror jag att jag kommer sluta äga egen bil när självkörande bilar finns att tillgå till ett pris som gör den egna bilen klart dyrare (dvs, definitivt dyrare även om man försöker räkna snällt till den egna bilens fördel).

  • Mina ord

    Självklart kommer många välja det alternativet när det kommer.

    Rika människor kommer dock ha egen bil samt var sin bil till barnen, då det kommer bli ännu mer en statuspryl.

    Människor på landet med mer än 15min till stan kommer nästan tvingas till att ha egna bilar, och om ekonomisk möjlighet finns ha var sin till sina barn.

    totalt tror jag det kommer bli många fler bilar..