Elon Musks bolag Tesla och SpaceX är väldigt säkra arbetsplatser – men även väldigt stressfulla.
Elon Musk är välkänd för att själv satsa allt på sina företag, han har till exempel sovit i sovsäck vid produktionslinan när Tesla Model X produktion påbörjades och hade massor med inkörningsproblem. Han förväntar sig samma dedikation från sina anställda också.
Vilket de anställda inte alltid är helt nöjda med.
SpaceX blev till slut stämda av några anställda för att de inte fick ha fikaraster. Enligt amerikansk lag måste man få rast efter 4 timmars arbete, förutom lunchrasten. Det vi på svenska kallar fikaraster. Arbetsgivaren kan förhandla bort de rasterna, men det har SpaceX inte gjort. Elon skakade väl bara förvånat på huvudet när frågan kom upp, kan vi tänka.
SpaceX har nu gjort upp med deras 4100 anställda om att de kommer att kompenseras med mellan $500-$2000 per person för de uteblivna rasterna.
Elon Musk förväntar sig att hans anställda ger allt för företaget, men han är också väldigt angelägen om deras säkerhet.
Teslas fabrik i Fremont har redan idag färre arbetsplatsolyckor än genomsnittet, men de har beslutat sig för att bli ännu bättre enligt ett nytt inlägg på företagets blogg. För svenska öron är det ganska så grundläggande saker de listar, men tyvärr är sånt inte lika självklart i alla länder. Som att införa ett tredje skift istället för att alla skulle jobba ständig övertid. Nu jobbar de anställda “bara” 42 timmar per vecka. Och att företaget har egna ergonomer. Att när man designar nya bilmodeller se till att de kan byggas i ergonomiska arbetsställningar. Genom dessa och andra arbetsmiljöförbättringar har de fått ner olycksstatistiken till att bli 32% bättre än andra amerikanska bilfabriker. Och de ämnar bli ännu bättre i framtiden.
Får vi föreslå en studiebesök i en svensk bilfabrik?
TCS ett år sedan: Snabbare vinterladdning
För ett år sedan berättade vi om Teslas patenterade lösning på hur man snabbladdar elbilar på vintern. Kalla batterier kan inte ta emot höga strömmar, vilket märks när man försöker snabbladda sin elbil på vintern: det tar längre tid. Tesla har kommit upp med ett antal snillrika lösningar på problemet.
Jag kommer ihåg när jag skulle börja jobba som konsult på Volvos motorfabrik för många år sedan. Han som guidade mig berättade stolt att de hade fått utländskt besök som inte förstod att de hade redan anlänt till fabriken, de trodde tydligen att det var ett hotell de befann sig på. Knäpptyst och rent. En rad med stora palmträd i foajén osv. Det ser nog inte riktigt likadant ut i alla bilfabriker skulle jag tro.