Nissan visar upp sin självkörande Leaf
Moderator: Redaktion
Nissan visar upp sin självkörande Leaf
Robert Llewellyn på Fully Charged får en åktur i självkörande Leaf.
Rätt imponerande! Jag ver ju vad autonoma bilar är och vad de gör, men ändå blir jag alltid lika fånigt fascinerad när jag ser dem in action. Trodde faktiskt inte att Nissan hade kommit så långt som det verkar i den här videon.
Rätt imponerande! Jag ver ju vad autonoma bilar är och vad de gör, men ändå blir jag alltid lika fånigt fascinerad när jag ser dem in action. Trodde faktiskt inte att Nissan hade kommit så långt som det verkar i den här videon.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nissan visar upp sin självkörande Leaf
Håller med, ser ju riktigt lovande ut 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tycker nog att detta nästan imponerar mer än de videos man satt från tesla, att man dessutom vågar sätta en reporter i bilen och kör i den trafiken visar på att de är ganska säkra på systemet.
Ska blir spännande att se när de är klart och ordentligt integrerat i en bil.
Ska blir spännande att se när de är klart och ordentligt integrerat i en bil.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Riktigt grymt, det där hade jag lätt kunnat betala ganska mycket för att ha i min bil 

nöjd med min Ampera tillsvidare
De har lyckats göra bilen fulare än innan och det är bedrift i sig 
Har inte nissan en mänsklig "operator" som får fjärrstyra bilen om den är osäker ? Hur vet vi i så fall att det är bilen som kör och inte människan som fjärrstyr

Har inte nissan en mänsklig "operator" som får fjärrstyra bilen om den är osäker ? Hur vet vi i så fall att det är bilen som kör och inte människan som fjärrstyr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Undrar om detta är den nya inredningen? Ratten och navigatorn verkar betydligt trevligare än dagens Leaf.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Apropå bussen den inte klarade utan föraren fick gripa in så klarade självkörande Bolten av en liknande situation med en lastande lastbil galant:
http://teslaclubsweden.se/sjalvkorande-bolt/
Nissan-snubben gav också en fin gliring till Tesla, att deras kameror sitter för lågt.
Tänk nu om Model 3 kommer få liknande autonomi när den släpps - inte behöver man nån instrumentpanel då.
Nissan-snubben gav också en fin gliring till Tesla, att deras kameror sitter för lågt.
Tänk nu om Model 3 kommer få liknande autonomi när den släpps - inte behöver man nån instrumentpanel då.
Mycket imponerande!
Speciellt när han sa att den kör på ett robust sätt som en erfaren förare. [nästan som om om den kört några hundra mil just denna slinga] inte att föringa detta, men jag tror att bilen skulle vara betydligt nervösare om den kom ut på helt okända marker.. Dock imponerande för man inser vilka enorma beslutsplocesser som behövs (var bara på ett ställe där det blev trafikstockning (när asiaten körde om bussen (en autonom bil skulle nog vänta tills hindret försvunnit, även om den teknisk skulle kunna göra en säkerhetsbedömning om det är lämpligt att köra om bussen själv så är det svårt för en dator att avgöra detta, inte omöjligt dock.
hade programledaren själv kört den och hittat på egna vägar skulle jag ha tappat hakan. Det är dock en väldigt kliv på vägen, men problemet är de mänskliga runt omkring som kan ställa till det, med div lagbrott et.c) roligt att se även om det är långt kvar tills det blir en produkt för konsumenter (om man bortser från lagstiftningen)
Speciellt när han sa att den kör på ett robust sätt som en erfaren förare. [nästan som om om den kört några hundra mil just denna slinga] inte att föringa detta, men jag tror att bilen skulle vara betydligt nervösare om den kom ut på helt okända marker.. Dock imponerande för man inser vilka enorma beslutsplocesser som behövs (var bara på ett ställe där det blev trafikstockning (när asiaten körde om bussen (en autonom bil skulle nog vänta tills hindret försvunnit, även om den teknisk skulle kunna göra en säkerhetsbedömning om det är lämpligt att köra om bussen själv så är det svårt för en dator att avgöra detta, inte omöjligt dock.
hade programledaren själv kört den och hittat på egna vägar skulle jag ha tappat hakan. Det är dock en väldigt kliv på vägen, men problemet är de mänskliga runt omkring som kan ställa till det, med div lagbrott et.c) roligt att se även om det är långt kvar tills det blir en produkt för konsumenter (om man bortser från lagstiftningen)
Gjorde också den reflektionen att det mycket väl kan vara så att bilen är tränad på just denna sträcka. På samma sätt som det lär ha varit med de videor som Tesla släppt.
Det jag funderar på är varför det tar så lång tid för Teslas AP2 att få full funktionalitet. Alltså, inte nödvändigtvis full autonomi, men att utnyttja alla kameror och sensorer och verkligen köra bra. Kanske är det så att det sker ett enormt arbete i bakgrunden med självlärande processer och plötsligt en [tors]dag kommer en jätteuppdatering och så plötsligt är alla bilar med AP2 i princip självkörande. (Att jag uttrycker mig så att det tar lång tid är ju mest med tanke på att Elon i princip lovade att det skulle vara på plats för flera månader sedan. Annars skulle väl ingen tänka så.)
Kul ändå med Nisssans uppvisning! Och de är ju som bekant inte ensamma om detta. Tänk vad det kommer att vimla av självkörande bilar en bit in på 2020-talet!
Det jag funderar på är varför det tar så lång tid för Teslas AP2 att få full funktionalitet. Alltså, inte nödvändigtvis full autonomi, men att utnyttja alla kameror och sensorer och verkligen köra bra. Kanske är det så att det sker ett enormt arbete i bakgrunden med självlärande processer och plötsligt en [tors]dag kommer en jätteuppdatering och så plötsligt är alla bilar med AP2 i princip självkörande. (Att jag uttrycker mig så att det tar lång tid är ju mest med tanke på att Elon i princip lovade att det skulle vara på plats för flera månader sedan. Annars skulle väl ingen tänka så.)
Kul ändå med Nisssans uppvisning! Och de är ju som bekant inte ensamma om detta. Tänk vad det kommer att vimla av självkörande bilar en bit in på 2020-talet!
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Imponerande, klart bättre än filmen som Tesla släppt.
Antar att Nissan har en teknikpartner, nån som vet vilka det är?
Model Y LR AWD 2022
Det var ju iaf Lidarsensorer på taket.jonasl skrev:Imponerande, klart bättre än filmen som Tesla släppt.
- Bjelke
- Teslaägare
Ja det där med lågt sittande kameror gjorde han väldigt tydligt att det helt enkelt bara måste sitta så högt för att överhuvudtaget kunna fungera tillräckligt bra/säkert, jag tänkteTiborBlomhall skrev:Apropå bussen den inte klarade utan föraren fick gripa in så klarade självkörande Bolten av en liknande situation med en lastande lastbil galant:
oxo direkt på passningen till Tesla där

Och jag tror faktiskt att han har helt rätt i det, ju högre desto bättre (till en viss gräns kanske), iaf i komplement till en/två lågt sittande...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Det är en MYCKET intressant fråga faktiskt, var det någon som grep in på distans?e5m1r skrev:De har lyckats göra bilen fulare än innan och det är bedrift i sig
Och att bilen kan ha "övat" på den sträckan massor med ggr såklart.
Men det ÄR imponerande iaf (såvida ingen annan i princip körde på distans).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kamerornas placering är i princip i samma höjd om man jämför model x och leaf? Det sitter ju kameror högt upp i b-stolpen och i backspegeln.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- TiborBlomhall
Kameran sitter inte i backspegeln utan i Tesla-emblemet vid hjulhusen, typ lårhöjd. Den i B-stolpen sitter dock i ögonhöjd.
Ju högre upp kamerorna sitter desto bättre översikt har de. Det är bla därför folk föredrar SUV-ar: man sitter så högt upp, man har bättre översikt över trafiken.
Ju högre upp kamerorna sitter desto bättre översikt har de. Det är bla därför folk föredrar SUV-ar: man sitter så högt upp, man har bättre översikt över trafiken.
Nintendo.jonasl skrev:Imponerande, klart bättre än filmen som Tesla släppt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Teslas huvudkamerorna sitter ju högt upp framför innerbackspegeln så jag tror knappast att det var en pik på något sätt alls. Sen har ju Tesla kameror i B-stolparna och vid emblemet också, man behöver ju se vad som händer precis brevid bilen också.
Sitter det inte en kamera backspegeln menar du? Trodde det fanns en där (alltså backspegeln - inne i bilen)TiborBlomhall skrev:Kameran sitter inte i backspegeln utan i Tesla-emblemet vid hjulhusen, typ lårhöjd. Den i B-stolpen sitter dock i ögonhöjd.
Model S P85DL+
Den här filmen är väl den första som visar en riktigt autonom bil i realtid och det är verkligen sjukt imponerande. Jag tyckte att GMs autonoma Bolt var häftig, men iom att filmen spelades så snabbt är det svårt att bedöma hur bilen beter sig i förhållande till en mänsklig förare. Det här är långt mycket bättre än allt Tesla har kunnat visa hittills.
Det intressanta är också att varken Bolt eller Leaf går att köpa med hårdvaran som krävs för autonomi, trots att de verkar ha kommit mycket längre än Tesla i sitt utvecklingsarbete. Däremot så går det att köpa en Tesla med "full autonomi", trots att bilarna i nuläget knappt klarar av att se var vägen går. Vi får se om våra AP2-bilar någonsin kommer att klara av ens en bråkdel av allt detta, eller om man får vänta på AP3 eller senare..
Det intressanta är också att varken Bolt eller Leaf går att köpa med hårdvaran som krävs för autonomi, trots att de verkar ha kommit mycket längre än Tesla i sitt utvecklingsarbete. Däremot så går det att köpa en Tesla med "full autonomi", trots att bilarna i nuläget knappt klarar av att se var vägen går. Vi får se om våra AP2-bilar någonsin kommer att klara av ens en bråkdel av allt detta, eller om man får vänta på AP3 eller senare..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
Ja, jo, förlåt du menar den backspegeln. Jo, kamerorna som tittar framåt sitter där uppe, högst uppe i vindrutan bakom backspegeln.mans71 skrev:Sitter det inte en kamera backspegeln menar du? Trodde det fanns en där (alltså backspegeln - inne i bilen)TiborBlomhall skrev:Kameran sitter inte i backspegeln utan i Tesla-emblemet vid hjulhusen, typ lårhöjd. Den i B-stolpen sitter dock i ögonhöjd.
Men Nissan-snubben klankade ner på Teslas sidokameror, det är de som sitter mycket högre upp på Leafen. Så jag trodde du menade ytterbackspeglarna.
Svensktillverkade bilar kommer få hjälp av Paradox.zyax skrev:Nintendo.jonasl skrev:Imponerande, klart bättre än filmen som Tesla släppt.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Lite allvar är det ju i att söka partners i spelföretag, deras team levererar grymma grejer på rätt korta tider.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Detta var rejält imponerande. Nissan flåsar Tesla i nacken. Men Tesla kommer nog vara några år före Nissan ändå - 2020 menade Nissan att deras bil ska vara på marknaden, det är om tre år. Tesla kanske har någonting åt det här hållet färdigt om ett år.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Mycket imponerande. Ser fram mot att få samma funktion i Teslan, tillhör dom som iaf. har betalat för det. Man får se om det blir som med laddluckan av det hela... 

Model S P85DL+
- Teslaspolen
- Teslaägare
Väldigt imponerande!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A