Ja, undrar varför dessa intelligenta vetenskapsmän och kvinnor inte klarade av att tänka den tanken?Bjelke skrev:Ja panelens svar blev lite sådär....
I morgon kommer jag få höra att det behövs ett kärnkraftverk för att gör el till alla elbilar, that's it...
Och antagligen att elbilar "stjäl" el som skulle kunna användas till något bättre...
Båda slutsatser säger att det inte finns el så det räcker och att elbilar alltså är superdåligt, så tror jag folk funkar och
kommer att resonera...
Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Moderator: Redaktion
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
De vet inget är ju svaret... konstigt att de inte kan ägna 10 minuter till att räkna lite? Men det kanske är för jobbigt?
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Även det här är extremt viktigt i sammanhanget. Skärmdump från elstatistik.se visar att vattenkraften står för all reglering mellan natt/dag men i ett läge med 100% elbilar som till 95% laddar nattetid skulle mer magasinerat vatten kunna användas som reglerkraft mot vindkraften eller exporteras och reglera bort kolkraft.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Och det är ingen risk att vattenmagasinen inte hinner fyllas på om vi börjar använda mycket el även på nätterna?AGCF skrev:Skärmdump från elstatistik.se visar att vattenkraften står för all reglering mellan natt/dag men i ett läge med 100% elbilar som till 95% laddar nattetid skulle mer magasinerat vatten kunna användas som reglerkraft mot vindkraften eller exporteras och reglera bort kolkraft.
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Kärnkraften kan elda på mer, finns stor kapacitet. Utnyttjas dåligt i dag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Där har vi just en springande punkt som många missar: en massa elbilar som laddar på natten skulle jämna ut effektbehovet och hjälpa till att stabilisera nätet, inte förvärra situationen.
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
På dagarna skiner ju solen. Ibland iaf.Simon skrev:Och det är ingen risk att vattenmagasinen inte hinner fyllas på om vi börjar använda mycket el även på nätterna?AGCF skrev:Skärmdump från elstatistik.se visar att vattenkraften står för all reglering mellan natt/dag men i ett läge med 100% elbilar som till 95% laddar nattetid skulle mer magasinerat vatten kunna användas som reglerkraft mot vindkraften eller exporteras och reglera bort kolkraft.
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Säker på det? Tror nog de försöker köra så mycket det går.AGCF skrev:Kärnkraften kan elda på mer, finns stor kapacitet. Utnyttjas dåligt i dag.
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Kärnkraften ska ju läggas ner.. Det kommer behövas bygga mycket vindkraft. Sån tur är blåser det mer under vintern än sommaren.
Frågan är om vi kommer behöva en massa lagring för att utjämna vindkraften.. Och solkraften den tid på året den hjälper.
Och om vi då också kanske behöver säsongslagring. Här kan jag se en användning för dom där bränslecellerna. Spjälka vatten under sommar med mycket sol och ha som reservkraft under kallaste delen av vintern.
Frågan är om vi kommer behöva en massa lagring för att utjämna vindkraften.. Och solkraften den tid på året den hjälper.
Och om vi då också kanske behöver säsongslagring. Här kan jag se en användning för dom där bränslecellerna. Spjälka vatten under sommar med mycket sol och ha som reservkraft under kallaste delen av vintern.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.
Se http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Se http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.Toja skrev:Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Kärnkraften beräknas finnas kvar till 2040. Mycket hinner hända tills dess.joel80 skrev:Kärnkraften ska ju läggas ner.. Det kommer behövas bygga mycket vindkraft. Sån tur är blåser det mer under vintern än sommaren.
Frågan är om vi kommer behöva en massa lagring för att utjämna vindkraften.. Och solkraften den tid på året den hjälper.
Och om vi då också kanske behöver säsongslagring. Här kan jag se en användning för dom där bränslecellerna. Spjälka vatten under sommar med mycket sol och ha som reservkraft under kallaste delen av vintern.
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.Verdi skrev:Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.Toja skrev:Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men jag kan ha fel.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.Toja skrev:Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.Verdi skrev:Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.Toja skrev:Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men jag kan ha fel.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Du har två stora raffinaderier i Lysekil och i Göteborg. Som tillsammans kan producera produkter ur drygt 17mton råolja. Så visst finns det raff i Sverige.Jerker skrev:Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.Toja skrev:Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.Verdi skrev:Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.Toja skrev:Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men jag kan ha fel.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y LR.
Model S70D
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Ja, det beror väl på varifrån oljan kommer.frippe skrev:Du har två stora raffinaderier i Lysekil och i Göteborg. Som tillsammans kan producera produkter ur drygt 17mton råolja. Så visst finns det raff i Sverige.Jerker skrev:Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.Toja skrev:Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.Verdi skrev:Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.Toja skrev:Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men jag kan ha fel.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Nja, inte alls. Det är billigare och enklare att transportera råolja över världshaven än raffinieradeprodukter. Den bensinen eller dieseln vi bränner i våra bilar i Europa, är troligast till största delen raffinierad i Europa.Jerker skrev:Ja, det beror väl på varifrån oljan kommer.frippe skrev:Du har två stora raffinaderier i Lysekil och i Göteborg. Som tillsammans kan producera produkter ur drygt 17mton råolja. Så visst finns det raff i Sverige.Jerker skrev:
Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.
Du har stora raff runt hela Europa som importerar råolja och som sedan förser Europa med raffprodukter. Mycket av råoljan vi gör bensin diesel på i Sverige kommer från Ryssland eller Nordsjön.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Fast det är inte 1,6 kWh el som går åt oftast, utan energin kommer snarare från t ex olja som bränns under raffineringen.Toja skrev:Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.
Se http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
sverige är nettoexportör av drivmedel.....
från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/
"2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1."
från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/
"2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1."
ms 76132 "Eleamore"
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Japp, vi har en överdimensionerad raffinaderiindustri. Vi importerar desto mer råolja dock och ingen råolja går på export.12man skrev:sverige är nettoexportör av drivmedel.....
från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/
"2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1."
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
men de var inte spörsmålet, men vi exporterar el också nettoSvenssons skrev:Japp, vi har en överdimensionerad raffinaderiindustri. Vi importerar desto mer råolja dock och ingen råolja går på export.12man skrev:sverige är nettoexportör av drivmedel.....
från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/
"2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1."
ms 76132 "Eleamore"
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Att man använder olja som energikälla för vissa delar i raffinaderierna är ju snäppet värre än om man använder el! Det blir väl ännu smutsigare per liter om man eldar råolja!?
Lysekil har väl en av Sveriges största anläggningar.. Vore intressant att veta vad dom har för elförbrukning också.. För även om det eldas med olja tror jag det går åt mycket el också..
Lysekil har väl en av Sveriges största anläggningar.. Vore intressant att veta vad dom har för elförbrukning också.. För även om det eldas med olja tror jag det går åt mycket el också..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Ja, men en hel del av den energin kommer från att de eldar restprodukter. De är alltså inte el som används till största delen utan oljeprodukter. Men ja vi skulle kunna elda dessa produkter i ett värmekraftverk och göra el av dem. Det blir iofs inte den renaste elen... men energi finns, ja.Toja skrev:Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.
Se http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Jag vet inte om jag räknar fel, men om man använder 45 miljoner W för att framställa 937 miljoner liter färdiga produkter så går det i genomsnitt åt 0,05 W/liter? Sen vet man ju inte, men om de nu bränner restprodukter och använder energin därifrån, hur mycket energi det egentligen går åt?nek0 skrev:Preemraff Lysekil i siffrorjoel80 skrev:Att man använder olja som energikälla för vissa delar i raffinaderierna är ju snäppet värre än om man använder el! Det blir väl ännu smutsigare per liter om man eldar råolja!?
Lysekil har väl en av Sveriges största anläggningar.. Vore intressant att veta vad dom har för elförbrukning också.. För även om det eldas med olja tror jag det går åt mycket el också..
Antal fast anställda: ca 600 personer[22]
Inlastningskajer: 1 st
Utlastningskajer: 5 st
Lagringskapacitet:
Råolja: 1 360 000 m³
Halvfabrikat/Färdiga produkter: 937 000 m³
Gas: 34 000 m³
Elförbrukning: 45 MW
Styrluftskompressorer: 5 st
Ångpannor: 3 st
Facklor: 3 st
Brandstationer: 1 st
Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...
Kan ej stämma
"Elförbrukning: 45 MW"
"Elförbrukning: 45 MW"
ms 76132 "Eleamore"