Laddhybrid, för eller emot?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Laddhybrid, för eller emot?
Ja, en högst generell fråga.
Är laddhybrid något bra eller dåligt? Jag hör ofta folk säga olika, men sällan just varför dom tycker så.
Jag inser att det så klart även beror på om man jämför emot att köpa en 100% ICE och emot att köpa en 100% BEV. Men tolka det gärna på båda vis.
Är laddhybrid något bra eller dåligt? Jag hör ofta folk säga olika, men sällan just varför dom tycker så.
Jag inser att det så klart även beror på om man jämför emot att köpa en 100% ICE och emot att köpa en 100% BEV. Men tolka det gärna på båda vis.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Nu har jag leverans på MX nästa vecka men en laddbar hybrid skulle täcka 50% av min körning om batteriet klarar 4 riktiga mil.
Skulle använda bensinmotor mindre än en gång i månaden då.
Skulle använda bensinmotor mindre än en gång i månaden då.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Dåligt!
Det sämsta av två världar. Litet batteri och klen motor. Komplicerade med dubbla drivlinor. Osv
Det sämsta av två världar. Litet batteri och klen motor. Komplicerade med dubbla drivlinor. Osv
Re: Laddhybrid, för eller emot?
LarsL skrev:Dåligt!
Det sämsta av två världar. Litet batteri och klen motor. Komplicerade med dubbla drivlinor. Osv
Tycker det beror på körmönster. Jag pendlar 4mil varje dag, klarar batteriet det så är det runt 200 resor, Dvs 800mil som inte eldar bensin. Resterande runt 1000mil jag kör är längre resor ~150mil och då skulle batteriet inte ge mycket
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Håller med. Jag svarade på frågan mer som att är detta något för mig.LarsL skrev:Dåligt!
Det sämsta av två världar. Litet batteri och klen motor. Komplicerade med dubbla drivlinor. Osv
Jag kommer köpa elbil så snart de går men går inte de så blir de en ren ice bil för min del.
Enda anledningen att köra hybrid är om jag ekonomiskt kan räkna hem de vilket jag tror är möjligt som tjänstebil men inte för mig som köper bil helt privat.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Tycker det beror på körmönster. Jag pendlar 4mil varje dag, klarar batteriet det så är det runt 200 resor, Dvs 800mil som inte eldar bensin. Resterande runt 1000mil jag kör är längre resor ~150mil och då skulle batteriet inte ge mycket.
++ Ungefär så ja!
++ Ungefär så ja!
X100 lev.14/8-18.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Ett problem jag själv funderat över är hur det faktiskt fungerar på vintern/när det är kallt ute. Med ett så pyttelitet batteri som sitter i en PHEV så har jag svårt att förstå hur den ska räcka till att båda driva bilen och värma kupén. Och dessutom hålla motorn "redo" att köras igång när det "behövs".
Tänker på problemet som Tibor skrev om för över ett år sedan: http://teslaclubsweden.se/laddhybrid-bara-pa-sommaren/
Hur "lider" andra PHEV av detta fenomen? Passat, Golf, Volvos uppsättning?
Tänker på problemet som Tibor skrev om för över ett år sedan: http://teslaclubsweden.se/laddhybrid-bara-pa-sommaren/
Hur "lider" andra PHEV av detta fenomen? Passat, Golf, Volvos uppsättning?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddhybrid, för eller emot?
All min vardags körning går på el! Pendling till jobbet, till affärerna. Det ser jag som ett stort +
Att jag kan köra med släp och/eller takbox är också ett krav för min livssituation. (Ekonomin tillåter inte en Model S OCH en Model X i dagsläget.)
Så för mig är Outlander PHEV en mycket bra kompromiss.
LarsL: Jag ser det inte som det sämsta av två världar! Jag kan köra all min lokaltrafik på EL och jag har möjlighet att åka längre mha ICE. Detta till en kostnad på endas 500kkr Merkostnaden för mig att kunna åka på el på mina långresor blir för hög för mig. Att jag nu har möjlighet att köra all stadstrafik/folknära på el tycker jag är jättebra. För i mitt fall är alternativet 100% ICE och det suger ju fett.
Klen motor? Tänker du då på i3an? Det finns andra PHEV's ....
Att jag kan köra med släp och/eller takbox är också ett krav för min livssituation. (Ekonomin tillåter inte en Model S OCH en Model X i dagsläget.)
Så för mig är Outlander PHEV en mycket bra kompromiss.
LarsL: Jag ser det inte som det sämsta av två världar! Jag kan köra all min lokaltrafik på EL och jag har möjlighet att åka längre mha ICE. Detta till en kostnad på endas 500kkr Merkostnaden för mig att kunna åka på el på mina långresor blir för hög för mig. Att jag nu har möjlighet att köra all stadstrafik/folknära på el tycker jag är jättebra. För i mitt fall är alternativet 100% ICE och det suger ju fett.
Klen motor? Tänker du då på i3an? Det finns andra PHEV's ....
Tesla Model Y
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Laddhybrid, för eller emot?
För mig som jobbpendlar 30 mil enkel väg är en laddhybrid totalt värdelös.
Men för andra som mest kör korta sträckor funkar det säkert. Men de flesta som lyckas köra det mesta av körningen på el med sin laddhybrid skulle antagligen även klara sig med en BEV med kort räckvidd.
Men rent generellt så håller jag helt med LarsL. Det är lite som en motorseglare. En långsam motorbåt och värdelös segelbåt. Det sämsta av två världar. Men för vissa är det en bra kombination.
Det mest positiva med laddhybriderna är att de verkar vara inkörsporten till tyngre droger för många.
Men för andra som mest kör korta sträckor funkar det säkert. Men de flesta som lyckas köra det mesta av körningen på el med sin laddhybrid skulle antagligen även klara sig med en BEV med kort räckvidd.
Men rent generellt så håller jag helt med LarsL. Det är lite som en motorseglare. En långsam motorbåt och värdelös segelbåt. Det sämsta av två världar. Men för vissa är det en bra kombination.
Det mest positiva med laddhybriderna är att de verkar vara inkörsporten till tyngre droger för många.
Model Y P
Model S P
Model S P
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Jag hade laddhybrid innan. Med ca 11 km enkel väg till jobbet så var det väldigt sällan jag behövde använda nån bensin. Vi tog lite långresor då och då, men inte så värst ofta (det lockade inte lika mycket att köra långt med den som med Teslan ) så totalt sett var vår förbrukning nere på runt 0,2 liter per mil, utslaget. Det var en lösning som innebar många kompromisser, förstås, men totalt sett kändes det ändå som en bättre lösning än en ren fossilbil som hade dragit mycket mer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Har både elbil å laddhybrid. Barnen kör hybriden numera .
De stora fördelarna med just den (Prius PHV), var det låga förmånsvärdet och "bullet proof" driftsäkerhet. Batteriet i den modellen var alldeles för litet för att ge stora fördelar. 1,5 mil på batteri räckte till IKEA. Sommartid kunde dock min medelförbrukning hamna runt 0,2. Som hybrid går den ändå påtagligt snålt, knappt 0,4 l/mil om man vill.
Känns som en parentes i bilhistorien...
De stora fördelarna med just den (Prius PHV), var det låga förmånsvärdet och "bullet proof" driftsäkerhet. Batteriet i den modellen var alldeles för litet för att ge stora fördelar. 1,5 mil på batteri räckte till IKEA. Sommartid kunde dock min medelförbrukning hamna runt 0,2. Som hybrid går den ändå påtagligt snålt, knappt 0,4 l/mil om man vill.
Känns som en parentes i bilhistorien...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Som jag brukar säga: Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.
Vågar någon inte hoppa på elbilståget brukar jag ge dem rådet skaffa en laddhybrid. Så märker de skillnaden mellan drivlinorna och vågar ta steget fullt ut vid nästa köp.
Vågar någon inte hoppa på elbilståget brukar jag ge dem rådet skaffa en laddhybrid. Så märker de skillnaden mellan drivlinorna och vågar ta steget fullt ut vid nästa köp.
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Så länge det inte finns rena elbilar som klarar 25 mil vintertid till rimliga kostnader tycker jag laddhybrider är ett bra alternativ. Jag har 4,5 mil enkel väg till jobbet med möjlighet att ladda. Känns jätte bra att kunna köra på el fram och till baka varje dag. Sen har jag en hobby som innebär att jag kör ut i skogen på en sträcka från 1-12 mil en till två gånger i veckan, tyvärr finns det inte möjlighet att ladda i någon skog och på det mindre vägnätet lyser snabbladdarna med sin totala frånvaro.
Den dagen det finns bra BEV till vettiga priser ser jag ingen poäng med några PHEV. Tyvärr verkar det ta lång tid, mest sålda bilen i Sverige 2016 var väl Golf = folk skiter i miljö, ser bara så långt plånboken räcker.
Den dagen det finns bra BEV till vettiga priser ser jag ingen poäng med några PHEV. Tyvärr verkar det ta lång tid, mest sålda bilen i Sverige 2016 var väl Golf = folk skiter i miljö, ser bara så långt plånboken räcker.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Håller med Lars i princip. Men i verkligheten fyller laddhybrider ett syfte för de som ofta reser korta sträckor men inte sällan behöver åka längre resor.LarsL skrev:Dåligt!
Det sämsta av två världar. Litet batteri och klen motor. Komplicerade med dubbla drivlinor. Osv
Många elbilar klarar långa resor genom att kompromissa med tid och bekvämlighet. På vissa ställen knappt ens då. Tyvärr klarar få laddhybrider tillräckligt lång sträcka på el för att det ska vara meningsfullt. En optimal mix hade varit ca 5-8 mil på el tycker jag.
Sen är det klart att om ett fåtal år behöver man inte ens kompromissa när man ska åka långa sträckor med elbil. Då blir hybrider onödiga.
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Får man fråga vilken hobby som genererar detta körmönster?Limbster skrev:Så länge det inte finns rena elbilar som klarar 25 mil vintertid till rimliga kostnader tycker jag laddhybrider är ett bra alternativ. Jag har 4,5 mil enkel väg till jobbet med möjlighet att ladda. Känns jätte bra att kunna köra på el fram och till baka varje dag. Sen har jag en hobby som innebär att jag kör ut i skogen på en sträcka från 1-12 mil en till två gånger i veckan, tyvärr finns det inte möjlighet att ladda i någon skog och på det mindre vägnätet lyser snabbladdarna med sin totala frånvaro.
Den dagen det finns bra BEV till vettiga priser ser jag ingen poäng med några PHEV. Tyvärr verkar det ta lång tid, mest sålda bilen i Sverige 2016 var väl Golf = folk skiter i miljö, ser bara så långt plånboken räcker.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Detta är faktiskt en väldigt bra poäng tycker jag... Jag var helt inne på en ladd hybrid för ett par år sedan men nu har jag svårare att se fördelarna med mitt kör mönster.TiborBlomhall skrev:Som jag brukar säga: Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.
Vågar någon inte hoppa på elbilståget brukar jag ge dem rådet skaffa en laddhybrid. Så märker de skillnaden mellan drivlinorna och vågar ta steget fullt ut vid nästa köp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Laddhybrid jättebra för ändra folks beteende och lära om elbilar. 95 % kommer välja elbil nästa bilbyte.
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
På sikt kommer de däremot försvinna. Det mesta som gör de rena elbilarna dåliga har att göra med batteriernas egenskaper:
- För små
- För dyra
- Tar för lång tid att ladda
Fixar man dessa punkter, vilket som vi alla vet är på gång, så behövs inte laddhybriderna längre.
På sikt kommer de däremot försvinna. Det mesta som gör de rena elbilarna dåliga har att göra med batteriernas egenskaper:
- För små
- För dyra
- Tar för lång tid att ladda
Fixar man dessa punkter, vilket som vi alla vet är på gång, så behövs inte laddhybriderna längre.
Re: Laddhybrid, för eller emot?
+ att folks beteende måste ändras.Jerka skrev:Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.
På sikt kommer de däremot försvinna. Det mesta som gör de rena elbilarna dåliga har att göra med batteriernas egenskaper:
- För små
- För dyra
- Tar för lång tid att ladda
Fixar man dessa punkter, vilket som vi alla vet är på gång, så behövs inte laddhybriderna längre.
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Orientering, jag och sambon har spanat efter ren elbil på tävlingarna men inte sätt någon än. Bortsett från O-ringen, då kommer det norrmän med Teslachaffis75 skrev:Får man fråga vilken hobby som genererar detta körmönster?Limbster skrev:Så länge det inte finns rena elbilar som klarar 25 mil vintertid till rimliga kostnader tycker jag laddhybrider är ett bra alternativ. Jag har 4,5 mil enkel väg till jobbet med möjlighet att ladda. Känns jätte bra att kunna köra på el fram och till baka varje dag. Sen har jag en hobby som innebär att jag kör ut i skogen på en sträcka från 1-12 mil en till två gånger i veckan, tyvärr finns det inte möjlighet att ladda i någon skog och på det mindre vägnätet lyser snabbladdarna med sin totala frånvaro.
Den dagen det finns bra BEV till vettiga priser ser jag ingen poäng med några PHEV. Tyvärr verkar det ta lång tid, mest sålda bilen i Sverige 2016 var väl Golf = folk skiter i miljö, ser bara så långt plånboken räcker.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Ok... Ja då förstår jag. Själv håller jag på med geocaching vilket också är en utmaning för en elbil.Limbster skrev:Orientering, jag och sambon har spanat efter ren elbil på tävlingarna men inte sätt någon än. Bortsett från O-ringen, då kommer det norrmän med Teslachaffis75 skrev:Får man fråga vilken hobby som genererar detta körmönster?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Jag säger som James May, hybrider är för fegisar.
Ett problem med att erbjuda någon en hybrid är att de kommer uppleva eldriften som dålig. Det är kort räckvidd och elmotorerna är små, om man ska gasa ordentligt så ska fossilen igång osv. Därför rekommenderar jag bara i3 med REX till de som tvekar.
Ett problem med att erbjuda någon en hybrid är att de kommer uppleva eldriften som dålig. Det är kort räckvidd och elmotorerna är små, om man ska gasa ordentligt så ska fossilen igång osv. Därför rekommenderar jag bara i3 med REX till de som tvekar.
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Jag har inte sett att folk tycker att eldriften är för klen på hybrider, utan det man kan uppnå, och det jag sett uppnås rentav, är att man bli ledsen varje gång förbränningsmotorn går igång. Och man vill ju inte vara ledsen, så då går man över till riktiga grejer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Nackdelen med hybriderna är inte bara tekniken utan att de är alltför förmånliga som tjänstebilar även om brukaren väljer att aldrig ladda den. Jag har tyvärr två vänner som har valt laddhybrider pga det låga förmånsvärdet men som aldrig har laddat sin bil.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Re: Laddhybrid, för eller emot?
Varför laddar de inte hybriden? Inget uttag eller slöhwt?
Nåväl bra med fler laddabara på begagnat marknaden.
Nåväl bra med fler laddabara på begagnat marknaden.