Maila sondell, han brukar kolla upp hur det går och det är många som följer hans blogg när det gäller utbyggnaden av SuperCharger i Sverige. Detta borde ju betyda att dem även har ansökt om bygglov i andra kommuner där dem planerar att bygga i höst.Basunen skrev:Har en bekant som jobbar på kommunen och fått in ansökan för 1-2 veckor sedan. Bör kunna vara klar innan vintern.bylund skrev:Säger du att de har det? Vet du mer? Det finns väl ingen anledning att vara hemlig om det finns en bygglovsansökan inlämnad?
Skicka gärna uppgifterna till supercharge.info då också, så kan de lägga upp en blå plupp där.
SuperChargers i Sverige 2015-2016
Moderator: Redaktion
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Aj då. Blir det Mora stället för Malung? Jag har aldrig varit i Mora. Malung passerar jag flera gånger varje vinter.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Jag kan inte så mycket om körmönstret i södra Sverige, men jag har tänkt mycket på SC i Norrlands inland. Grundhypotesen är att väldigt många kustbor kör till fjällen på sommarn/julen/sportlovet/påsklovet. Vad jag har fattat ska man inte räkna med mycket mer än 30 mil en kall vinterdag i uppförsbacke, vilket är kortare än t.ex. sträckorna Umeå/Skellefteå-Hemavan/klimpfjäll.perhandr skrev:
6. Norrlands inland. Förslagsvis Vilhelmina och Arvidsjaur.
Vad tycker ni? Tänker jag rätt??

Känns som att en SC i Storuman och en i Arvidsjaur är lämpliga. Storuman för att täcka upp Umeå/Örnsköldsvik-Hemavan, och Arvidsjaur för att täcka upp Skellefteå/Luleå-Hemavan. Man skulle kunna strunta i Arvidsjaur eftersom Skellefteborna kan köra en väldigt kort omväg via Storuman, och Luleåborna kan köra en lite längre omväg via Skellefteå och Storuman om de ska till Hemavan. Dock tar avsaknad av SC i Arvidsjaur bort möjligheten för Umeåbor/skellefteåbor/Lueleåbor som vill Arvidsjaur och vidare längs ex. rv45.
Att bara sätta en i Storuman räcker för sträckan Storuman-Krokom (inlandsvägen E45), men det är för långt Storuman-Gällivare (där det verkar vara planerat en SC). Dock tror jag inte detta är något Tesla tar hänsyn till i detta fall.
Optimalt vore en i Arvidsjaur, en i Storuman och en i Vilhelmina (och sedan nästa i Krokom). Det är dock troligtvis 2 (kanske även 3) SC för många med tanke på att det inte ens finns någon (än) i Mora/Malun. Först gissar jag på att Tesla kommer att bygga ut/bygga till i Södra Sverige och lite senare satsar de på Norrlands inland.
Slutsats: Jag tror Tesla sätter en SC i Storuman 2017 och en i Vilhelmina och en Arvidsjaur 2019!

Slutsats 2: Det kommer att ta 4 år innan Tesla blir vanligt på gatorna i Umeå/Luleå/Skellefteå.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Har skickat in förslag på Storuman till Tesla! Desto fler som gör detsamma desto bättre. Hänvisa till att Norrmännen vill kunna åka ner till E4:an också!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Kollar upp Mora. Men chefen där är på semester, han som jag varit i kontakt med förut. Provar någon annan. Inte ens Västervik har fått in ansökan. Så då kanske Mora är först. Lite märkligt att Malungs Elnät också räknar på en snabbladdningsstation. Men det kan ju vara något annat. Eller så blir det en där också.vigge50 skrev:Maila sondell, han brukar kolla upp hur det går och det är många som följer hans blogg när det gäller utbyggnaden av SuperCharger i Sverige. Detta borde ju betyda att dem även har ansökt om bygglov i andra kommuner där dem planerar att bygga i höst.Basunen skrev:Har en bekant som jobbar på kommunen och fått in ansökan för 1-2 veckor sedan. Bör kunna vara klar innan vintern.bylund skrev:Säger du att de har det? Vet du mer? Det finns väl ingen anledning att vara hemlig om det finns en bygglovsansökan inlämnad?
Skicka gärna uppgifterna till supercharge.info då också, så kan de lägga upp en blå plupp där.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Då finns Mora på http://supercharge.info/. Någon här som ligger bakom uppdateringen? Sondell?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Mora ligger markerat som att bygglov är sökt kanske jag ska förtydliga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Byggnadsnämnden i Mora verkar ha sitt sammanträden den 31:a augusti och protokoll den 3:e september...
http://www.mora.se/Documents/Sammantr%C ... n_2015.pdf
http://www.mora.se/Documents/Sammantr%C ... n_2015.pdf
Driver sajten Car.info
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Det var nog André, han kommenterade på bloggen att han skulle lägga ut iaf. Jag fick bygglovsansökan där i dag så lade ut länk till platsen, iaf, där jag förstod att det skulle bli. Får vänta 3 veckor nu då tydligen på beslut.bylund skrev:Då finns Mora på http://supercharge.info/. Någon här som ligger bakom uppdateringen? Sondell?
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Central placering. Vilket reklamfönster för Tesla under alla arrangemang!bylund skrev:Då finns Mora på http://supercharge.info/. Någon här som ligger bakom uppdateringen? Sondell?
Dock, rejäl risk att dom platserna blir "ICE:d" under vasaloppsveckan (sic)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Om det nu är supercharger på gång i Mora så är väl den mesta vintertrafiken täckt (även om Malung, IMHO) skulle varit en bättre plats. Sveg är ju fortsatt en svag punkt, med en chademo/CCS combo plats. Vore det inte fint om teslaclub kunde göra en koordinerad insats för att propagera för enkla 3 fas uttag vid hotell, vandrarhem, fjällstugor, skidanläggningar mm. Gärna med hänvisning till Toftaholm framgångarna? Enkla e-brev med hövlig förfrågan kommer man långt med, och ju fler som gör det desto större intryck får man hos motparten. 3-fas är billiga och går snabbt att sätta upp och ger tillräckligt för över natten laddning, och det är inte orimligt att ha det på plats inför skidsäsongen menar jag...
Sveg skulle må bra av en fast charger installation också (billigare och snabbare att bygga föreställer jag mig då de inte har samma krav på elnätet)... KAnske något för en lokal företagarorganisation att ta upp? Kan man supportera byggnation av mackar för detta ändamål borde ju en elmack inte vara konstigare. Och delar man kostnaden och blandar in ex. närliggande skidanläggningar så borde det inte blir så dyrt för dem.
Sveg skulle må bra av en fast charger installation också (billigare och snabbare att bygga föreställer jag mig då de inte har samma krav på elnätet)... KAnske något för en lokal företagarorganisation att ta upp? Kan man supportera byggnation av mackar för detta ändamål borde ju en elmack inte vara konstigare. Och delar man kostnaden och blandar in ex. närliggande skidanläggningar så borde det inte blir så dyrt för dem.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Insåg häromdagen när jag var just i Ulricenhamn att dom ju bygger ny motorväg där för att ersätta gamla "risk-40" som börjar se klar ut för invigning. Typ oktober säger en snabb google. Men det är ju klart att Tesla inte bemödar sig med en laddare på gamla vägen, så jag håller tummarna för en superladdare längs med nya vägen i höjd med U-hamn senare i höst. Då har Gbg SuC norr, öst och syd.danni skrev:Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Det hade varit perfekt. Min tummar är också hållna!Daoops skrev:Insåg häromdagen när jag var just i Ulricenhamn att dom ju bygger ny motorväg där för att ersätta gamla "risk-40" som börjar se klar ut för invigning. Typ oktober säger en snabb google. Men det är ju klart att Tesla inte bemödar sig med en laddare på gamla vägen, så jag håller tummarna för en superladdare längs med nya vägen i höjd med U-hamn senare i höst. Då har Gbg SuC norr, öst och syd.danni skrev:Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Kollat i protokollet från byggnadsnämnden men ser ingenting om nån laddstation. Borde inte det vara med?Franz skrev:Byggnadsnämnden i Mora verkar ha sitt sammanträden den 31:a augusti och protokoll den 3:e september...
http://www.mora.se/Documents/Sammantr%C ... n_2015.pdf
http://www.mora.se/Documents/Kallelser% ... 20webb.pdf
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Såg det jag med. Oroväckande att det inte är med...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Vi hoppas väl på Malung igen då 

2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
+1John skrev:Vi hoppas väl på Malung igen då
Finns det många här som hellre vill ha den i Mora än Malung?
De flesta som har skrivet nåt verkar ju önska Malung för att lösa resor till Sälen från i flest håll.
Vi kommer ju att lösa det med hjälpligt med Karlstad, men Malung skulle vara så mycket bättre.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Någon dom vet något om Tindered? Det är verkligen ett svart hål på ostkusten
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Mora...!!
Malung är bra för syd-/västsverige som är på väg till Sälen m.m.
Mora är bra för Sthlm/Mälardalen som ska till Sälen/Idre m.m.
Två olika intressen helt enkelt.
Idealvärlden vore kombinationen Borlänge OCH Malung...!
Då har vi täckt in de flesta inkl alla turister som rör i Dalarna (Leksand, Rättvik osv)

Malung är bra för syd-/västsverige som är på väg till Sälen m.m.
Mora är bra för Sthlm/Mälardalen som ska till Sälen/Idre m.m.
Två olika intressen helt enkelt.
Idealvärlden vore kombinationen Borlänge OCH Malung...!
Då har vi täckt in de flesta inkl alla turister som rör i Dalarna (Leksand, Rättvik osv)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Kan vara så att dom inte hann igenom alla ärenden och bordlade det som inte kom med.. Så kanska tas upp på nästa sammanträde.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Skulle Tesla fixa både Mora och Malung tror jag man skulle lösa en fråga många har.
Både befintliga och kommande Tesla-ägare.
"Kan vi åka på fjällsemester med en Tesla?" är tuff fråga att svara nej på om man ska övertyga resten av familjen.
Både befintliga och kommande Tesla-ägare.
"Kan vi åka på fjällsemester med en Tesla?" är tuff fråga att svara nej på om man ska övertyga resten av familjen.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Om man bortser från sådant som är anmälningar (d.v.s. när någon klagar) verkar det mest vara ansökningar från juni/juli och tidigare som togs upp. Om nu Tesla kom in med sin ansökan i augusti var säkert ärendet inte färdigberett innan mötet. Nästa möte är den 28:e september så vi får nog avvakta till i början av oktober innan vi vet mer.joel80 skrev:Kan vara så att dom inte hann igenom alla ärenden och bordlade det som inte kom med.. Så kanska tas upp på nästa sammanträde.
Driver sajten Car.info
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Kollade min kontakt i Mora. Bygglovsprocessen är i gång men han kände inte till tidsplanen. Så tveksam om det blir klart innan vintern.
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
När bygglovsprocessen väl är klar så skulle det inte behöva ta mycket mer än 1 vecka för bygget. Är bygglovsprocessen inte klar innan december så börjar det bli tveksamt om de hinner innan vintern. Det är dock några månader dit.Basunen skrev:Kollade min kontakt i Mora. Bygglovsprocessen är i gång men han kände inte till tidsplanen. Så tveksam om det blir klart innan vintern.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Håller med dig. Säg att man ska till Sälen från Örebrohållet (som familjen gör någon gång om året), både Karlstad och Mora är rejäla omvägar på över en halvtimma, det blir svårt att övertala någon att köpa elbil om man tvingas ta stora omvägar pga att man måste ladda. Åker man från Stockholm är ju visserligen Malung också en omväg, men en mycket mindre sådan, Google Maps beräknar 2 minuter längre restid via Malung än via Mora (dock 15km längre).pegs skrev:Skulle Tesla fixa både Mora och Malung tror jag man skulle lösa en fråga många har.
Både befintliga och kommande Tesla-ägare.
"Kan vi åka på fjällsemester med en Tesla?" är tuff fråga att svara nej på om man ska övertyga resten av familjen.
Den allra bästa läsningen vore ju som du säger att dela upp laddarna på både Malung och Mora, 4 på varje kanske. Sedan vore det ju bra med en Supercharger vid Sveg för att fylla hålet mellan Malung/Mora och Krokom, men den verkar ännu inte ligga i planerna.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för