SuperChargers i Sverige 2015-2016
Moderator: Redaktion
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Om det nu är supercharger på gång i Mora så är väl den mesta vintertrafiken täckt (även om Malung, IMHO) skulle varit en bättre plats. Sveg är ju fortsatt en svag punkt, med en chademo/CCS combo plats. Vore det inte fint om teslaclub kunde göra en koordinerad insats för att propagera för enkla 3 fas uttag vid hotell, vandrarhem, fjällstugor, skidanläggningar mm. Gärna med hänvisning till Toftaholm framgångarna? Enkla e-brev med hövlig förfrågan kommer man långt med, och ju fler som gör det desto större intryck får man hos motparten. 3-fas är billiga och går snabbt att sätta upp och ger tillräckligt för över natten laddning, och det är inte orimligt att ha det på plats inför skidsäsongen menar jag...
Sveg skulle må bra av en fast charger installation också (billigare och snabbare att bygga föreställer jag mig då de inte har samma krav på elnätet)... KAnske något för en lokal företagarorganisation att ta upp? Kan man supportera byggnation av mackar för detta ändamål borde ju en elmack inte vara konstigare. Och delar man kostnaden och blandar in ex. närliggande skidanläggningar så borde det inte blir så dyrt för dem.
Sveg skulle må bra av en fast charger installation också (billigare och snabbare att bygga föreställer jag mig då de inte har samma krav på elnätet)... KAnske något för en lokal företagarorganisation att ta upp? Kan man supportera byggnation av mackar för detta ändamål borde ju en elmack inte vara konstigare. Och delar man kostnaden och blandar in ex. närliggande skidanläggningar så borde det inte blir så dyrt för dem.
Insåg häromdagen när jag var just i Ulricenhamn att dom ju bygger ny motorväg där för att ersätta gamla "risk-40" som börjar se klar ut för invigning. Typ oktober säger en snabb google. Men det är ju klart att Tesla inte bemödar sig med en laddare på gamla vägen, så jag håller tummarna för en superladdare längs med nya vägen i höjd med U-hamn senare i höst. Då har Gbg SuC norr, öst och syd.danni skrev:Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det hade varit perfekt. Min tummar är också hållna!Daoops skrev:Insåg häromdagen när jag var just i Ulricenhamn att dom ju bygger ny motorväg där för att ersätta gamla "risk-40" som börjar se klar ut för invigning. Typ oktober säger en snabb google. Men det är ju klart att Tesla inte bemödar sig med en laddare på gamla vägen, så jag håller tummarna för en superladdare längs med nya vägen i höjd med U-hamn senare i höst. Då har Gbg SuC norr, öst och syd.danni skrev:Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Kollat i protokollet från byggnadsnämnden men ser ingenting om nån laddstation. Borde inte det vara med?Franz skrev:Byggnadsnämnden i Mora verkar ha sitt sammanträden den 31:a augusti och protokoll den 3:e september...
http://www.mora.se/Documents/Sammantr%C ... n_2015.pdf
http://www.mora.se/Documents/Kallelser% ... 20webb.pdf
Såg det jag med. Oroväckande att det inte är med...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Vi hoppas väl på Malung igen då 

2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
+1John skrev:Vi hoppas väl på Malung igen då
Finns det många här som hellre vill ha den i Mora än Malung?
De flesta som har skrivet nåt verkar ju önska Malung för att lösa resor till Sälen från i flest håll.
Vi kommer ju att lösa det med hjälpligt med Karlstad, men Malung skulle vara så mycket bättre.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Någon dom vet något om Tindered? Det är verkligen ett svart hål på ostkusten
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Andreasson
- Teslaägare
Mora...!!
Malung är bra för syd-/västsverige som är på väg till Sälen m.m.
Mora är bra för Sthlm/Mälardalen som ska till Sälen/Idre m.m.
Två olika intressen helt enkelt.
Idealvärlden vore kombinationen Borlänge OCH Malung...!
Då har vi täckt in de flesta inkl alla turister som rör i Dalarna (Leksand, Rättvik osv)

Malung är bra för syd-/västsverige som är på väg till Sälen m.m.
Mora är bra för Sthlm/Mälardalen som ska till Sälen/Idre m.m.
Två olika intressen helt enkelt.
Idealvärlden vore kombinationen Borlänge OCH Malung...!
Då har vi täckt in de flesta inkl alla turister som rör i Dalarna (Leksand, Rättvik osv)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Kan vara så att dom inte hann igenom alla ärenden och bordlade det som inte kom med.. Så kanska tas upp på nästa sammanträde.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skulle Tesla fixa både Mora och Malung tror jag man skulle lösa en fråga många har.
Både befintliga och kommande Tesla-ägare.
"Kan vi åka på fjällsemester med en Tesla?" är tuff fråga att svara nej på om man ska övertyga resten av familjen.
"Kan vi åka på fjällsemester med en Tesla?" är tuff fråga att svara nej på om man ska övertyga resten av familjen.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Om man bortser från sådant som är anmälningar (d.v.s. när någon klagar) verkar det mest vara ansökningar från juni/juli och tidigare som togs upp. Om nu Tesla kom in med sin ansökan i augusti var säkert ärendet inte färdigberett innan mötet. Nästa möte är den 28:e september så vi får nog avvakta till i början av oktober innan vi vet mer.joel80 skrev:Kan vara så att dom inte hann igenom alla ärenden och bordlade det som inte kom med.. Så kanska tas upp på nästa sammanträde.
Driver sajten Car.info
Kollade min kontakt i Mora. Bygglovsprocessen är i gång men han kände inte till tidsplanen. Så tveksam om det blir klart innan vintern.
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
När bygglovsprocessen väl är klar så skulle det inte behöva ta mycket mer än 1 vecka för bygget. Är bygglovsprocessen inte klar innan december så börjar det bli tveksamt om de hinner innan vintern. Det är dock några månader dit.Basunen skrev:Kollade min kontakt i Mora. Bygglovsprocessen är i gång men han kände inte till tidsplanen. Så tveksam om det blir klart innan vintern.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Håller med dig. Säg att man ska till Sälen från Örebrohållet (som familjen gör någon gång om året), både Karlstad och Mora är rejäla omvägar på över en halvtimma, det blir svårt att övertala någon att köpa elbil om man tvingas ta stora omvägar pga att man måste ladda. Åker man från Stockholm är ju visserligen Malung också en omväg, men en mycket mindre sådan, Google Maps beräknar 2 minuter längre restid via Malung än via Mora (dock 15km längre).pegs skrev:Skulle Tesla fixa både Mora och Malung tror jag man skulle lösa en fråga många har.
Den allra bästa läsningen vore ju som du säger att dela upp laddarna på både Malung och Mora, 4 på varje kanske. Sedan vore det ju bra med en Supercharger vid Sveg för att fylla hålet mellan Malung/Mora och Krokom, men den verkar ännu inte ligga i planerna.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:

Jag vill ha den Mora! Ska till Fvjätervålen I vinter och då ligger Malung lite off.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Det kan bli trångt med Teslor i Fjätervålen tror jag... Även vi planerar åka dit.Bod skrev:Jag vill ha den Mora! Ska till Fvjätervålen I vinter och då ligger Malung lite off.
Kul!
Då måste vi ses. Jag kommer att vara där v9. Har tips på en stuga som kostar 4500 för en vecka som jag tackade nej till. Hade redan bokat en dyrare när killen hörde av sig och dumlojal som man är, har man lovat så har man, ville jag inte boka av.
Då måste vi ses. Jag kommer att vara där v9. Har tips på en stuga som kostar 4500 för en vecka som jag tackade nej till. Hade redan bokat en dyrare när killen hörde av sig och dumlojal som man är, har man lovat så har man, ville jag inte boka av.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Elbilisten

Som jag även kommenterade på bloggen nu.
Ärendet kommer att tas upp på nämnden den 28/9. Dessutom väntar de på ett yttrande från Trafikverket. Men ibland har de ofta börjat med markarbeten (som inte kräver bygglov) redan innan de fått klartecken. Är nämligen främst transformatorhuset som behöver bygglov.
Ärendet kommer att tas upp på nämnden den 28/9. Dessutom väntar de på ett yttrande från Trafikverket. Men ibland har de ofta börjat med markarbeten (som inte kräver bygglov) redan innan de fått klartecken. Är nämligen främst transformatorhuset som behöver bygglov.
Hur går det med SC Umeå ?
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Och hur går det för Tindered?
Ingen av dessa kommuner hade hört något för någon vecka sedan. Inte Nordmaling heller. Märkligt. Letar på fel ställe kanske. De borde väl vara igång nu.
Ja ska de hinna innan marken fryser måste de ju börja inom 1-2 månader, åtminstone i Umeå/Ö-vik...sondell skrev:Ingen av dessa kommuner hade hört något för någon vecka sedan. Inte Nordmaling heller. Märkligt. Letar på fel ställe kanske. De borde väl vara igång nu.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Referrallänkar:

Lite tjäle stoppar väl inte TeslaMaLund13 skrev:Ja ska de hinna innan marken fryser måste de ju börja inom 1-2 månader, åtminstone i Umeå/Ö-vik...sondell skrev:Ingen av dessa kommuner hade hört något för någon vecka sedan. Inte Nordmaling heller. Märkligt. Letar på fel ställe kanske. De borde väl vara igång nu.

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22