Elon sa att det inte kommer större batteripack till Model S/Model X inom snar framtid. Det betyder inte att det inte kommer större längre bort men jag tror inte att Teslas bussar och lastbilar kommer nöja sig med 100kWh... Dagens battericeller lär absolut inte klara av 3,5C. Visst kanske de skulle klara av högre effekt när de inte är fulladdade och lagom varma men dagens celler är på ca. 1C. Jag räknar inte med att första version av Model 3 kommer ha battericeller med så hög laddningskapacitet som 3,5C.
Precis Elon sa att gränsen var nådd och att inga större batterier kommer. Det tolkade jag som att nästa höjning kommer först med Gigafactory batterierna. För de kommer ju få en ökning av energivolym eller är det minskning? Ja, bättre blir det i alla fall.
Tror inte heller att man kommer kunna ladda med 3,5C inom den närmsta tiden. Den ökade SC hastigheten kommer nog istället användas på större batterier.
När batterierna blir tillräckligt stora behövs snart inte laddarna ut med vägarna. Det kan vara en framtida lösning på långfärdsproblem att du helt enkelt kan köra så långt att du ändå måste stanna för natten.
Annars så är jag ganska övertygad om att vi kommer se en KWh-hets tills "folk" inser att de inte behöver dem. Ungefär som megapixel på kameran som var viktigaste saken i världen fast optiken egentligen är viktigare.
Jag räknar inte med att första version av Model 3 kommer ha battericeller med så hög laddningskapacitet som 3,5C.
Det gör väl kanske kanske inte jag heller. Samtidigt så finns det batterier som klarar mer än 3.5C, här nämner man upp till 5C för Li-titanate, 3C för Li-manganese: http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion
Jag räknar inte med att första version av Model 3 kommer ha battericeller med så hög laddningskapacitet som 3,5C.
Det gör väl kanske kanske inte jag heller. Samtidigt så finns det batterier som klarar mer än 3.5C, här nämner man upp till 5C för Li-titanate, 3C för Li-manganese: http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion
Omöjligt är det nog inte och sannolikt lär C-värdet öka för nya batterikemin. Tror dock inte att man endast kommer att fokusera på att kunna ladda batteriecellerna snabbt utan även vikt, pris, hållbarhet, volym, arbetstemperaturer m.m. kommer att beaktas. Att försöka göra ett rejält stort hopp på endast en faktor lär ha negativa konsekvenser på andra faktorer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag räknar inte med att första version av Model 3 kommer ha battericeller med så hög laddningskapacitet som 3,5C.
Det gör väl kanske kanske inte jag heller. Samtidigt så finns det batterier som klarar mer än 3.5C, här nämner man upp till 5C för Li-titanate, 3C för Li-manganese: http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion
Hybricon använt liti till bussar, och it is da shit när det gäller snabbladdning. De kan nästan jämföras med kondensatorer... Å andra sidan är energidensiteten väldigt låg. Och det finns inget självklart i att Kemin tillåter högre densiteter. Jag tror nog att man från teslas sida jobbar vidare för att täcka bussar och lastbilar. Det låter som logiskt. Tidslinjemässigt kan jag tänka mig att de försöker komma lite före semi lastbilen så att man kan installera en demo linje. Lastbilen skall ju presenteras nästa år.
Tror dock inte att man endast kommer att fokusera på att kunna ladda batteriecellerna snabbt utan även vikt, pris, hållbarhet, volym, arbetstemperaturer m.m. kommer att beaktas. Att försöka göra ett rejält stort hopp på endast en faktor lär ha negativa konsekvenser på andra faktorer.
Sant, det här med batterier verkar vara en fråga om kompromisser. Men för energilösningarna har de vad jag förstår övergått till Li-Manganese (NMC):
Man offrar energidensitet (10 kWh -> 7 kWh) men får ett batteri som klarar betydligt fler laddcykler. Och kanske då också kan laddas med de 3C som nämns i min länk. Kan det eventuellt vara så att det är värt att offra lite densitetsmässigt om man samtidigt går från 1C till 3C ?
Det är trots allt en väldigt stor skillnad mellan 7 mil/10 minuter och 21 mil/10 minuter. Samt förstås lite av ett önsketänkande från min sida
JFAH skrev:
Jag tror nog att man från teslas sida jobbar vidare för att täcka bussar och lastbilar. Det låter som logiskt. Tidslinjemässigt kan jag tänka mig att de försöker komma lite före semi lastbilen så att man kan installera en demo linje. Lastbilen skall ju presenteras nästa år.
Logiskt, ja, lika spännande som 350+ kW laddning för bilar, nej
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Förresten kan det vara intressant att jämföra med Hyundai Ionic. Den ska klara 100 kW med ett 28 kW batteri. De anger upp till 80% på 20 minuter vilket blir ett genomsnitt på 67 kW. Teslas 85 kWh pack laddas Det startar på 12 kWh - 115 kW laddning och 40 minuter senare har man 58 kWh, 70% av kapaciteten. Batteriet laddas då (70%) med ca 43 kW. Det blir ett genomsnitt på ca 73 kW. Med tanke på att Ionics batteri är 1/3 så stort så är vi rätt nära 3X Teslas nuvarande kapacitet. Förutsatt att Hyundais siffror stämmer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Förresten kan det vara intressant att jämföra med Hyundai Ionic. Den ska klara 100 kW med ett 28 kW batteri. De anger upp till 80% på 20 minuter vilket blir ett genomsnitt på 67 kW. Teslas 85 kWh pack laddas Det startar på 12 kWh - 115 kW laddning och 40 minuter senare har man 58 kWh, 70% av kapaciteten. Batteriet laddas då (70%) med ca 43 kW. Det blir ett genomsnitt på ca 73 kW. Med tanke på att Ionics batteri är 1/3 så stort så är vi rätt nära 3X Teslas nuvarande kapacitet. Förutsatt att Hyundais siffror stämmer.
Det går ju att ladda även Teslas batterier snabbare än 1C under en del av laddningen. 1 C betyder inte att Model S 60 max kan ladda i 60kW, det går bevisligen ladda snabbare när batteriet inte är fulladdat men hastigheten avtar betydligt mot slutet. Kan mycket väl tänka mig att dagens bilar, särskilt de med 100 kWh batteripack skulle kunna i 200 kW eller kanske snabbare när SoC är mellan 10-50%. På Hyundai Ionic kan du inte trycka in 28kWh snabbare än 28 kWh i en Tesla Model S/X med samma SoC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Förresten kan det vara intressant att jämföra med Hyundai Ionic. Den ska klara 100 kW med ett 28 kW batteri. De anger upp till 80% på 20 minuter vilket blir ett genomsnitt på 67 kW. Teslas 85 kWh pack laddas Det startar på 12 kWh - 115 kW laddning och 40 minuter senare har man 58 kWh, 70% av kapaciteten. Batteriet laddas då (70%) med ca 43 kW. Det blir ett genomsnitt på ca 73 kW. Med tanke på att Ionics batteri är 1/3 så stort så är vi rätt nära 3X Teslas nuvarande kapacitet. Förutsatt att Hyundais siffror stämmer.
Tesla har förbättrar laddhastigheten en hel del med nyare battteriteknik, i detta klippet av laddning av ett 100 kWh batteri så laddar Teslan med 78 kW vid 70% 43 minuter senare. Även vid 80% håller den fortfarande kring 60 kW och efter en timme så har den laddat totalt 84 kWh men de är fortfarande en bra bit efter Hyundai om man kollar på C
Förresten kan det vara intressant att jämföra med Hyundai Ionic. Den ska klara 100 kW med ett 28 kW batteri. De anger upp till 80% på 20 minuter vilket blir ett genomsnitt på 67 kW. Teslas 85 kWh pack laddas Det startar på 12 kWh - 115 kW laddning och 40 minuter senare har man 58 kWh, 70% av kapaciteten. Batteriet laddas då (70%) med ca 43 kW. Det blir ett genomsnitt på ca 73 kW. Med tanke på att Ionics batteri är 1/3 så stort så är vi rätt nära 3X Teslas nuvarande kapacitet. Förutsatt att Hyundais siffror stämmer.
Jag vill nog se det först innan jag tror på det ordentligt men det låter ju lovande
Jag vill nog se det först innan jag tror på det ordentligt men det låter ju lovande
Jag vill nog se det först också Björn laddade den sitt test men det var bara 50 kW laddare så vitt jag vet. Vet inte om det finns några 100 kW CCS laddare ännu ?
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag vill nog se det först innan jag tror på det ordentligt men det låter ju lovande
Jag vill nog se det först också Björn laddade den sitt test men det vara bara 50 kW laddare så vitt jag vet. Vet inte om det finns några 100 kW CCS laddare ännu ?
I Schweiz öppnades i somras en CCS laddare som klarade 150 kW och de företaget sa att de skulle bygga ut liknande stationer i hela Schweiz. Clever har också sagt att de under 2017 ska bygga laddare som kan leverera 150 kW och förbereda laddarna för att senare kunna leverera 300 kW så snart borde de gå att testa även i Sverige.
Fint modulärt system i stil med det Tibor föreslog här i en artikel. Varje station ger en max effekt på 62.5 kW, 125 kW om endast en laddar. Den kan sedan byggas på med något som de kallar Power Cube som är på ~400 kW. Ex konfiguration är 4 stationer + Power Cube som ger 750 kW totalt. Max 312 kW/station , 187 kW om alla laddar samtidigt.
Men man kan även ha laddare utan egna laddmoduler. Frågan är om man kan flera laddare utan egna moduler som delar på en Power Cube. Det finns inget sådant exempel men det verkar hyfsat rimligt att det också ska fungera, även om det kanske inte spelar så stor roll då 62.5 kW nog får anses vara ett minimum i sammanhanget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag hoppas det inte stannar av allt för tidigt.. Jag skulle gärna se att man framöver kommer kunna köpa en skapligt stor familjebil med möjlighet att dra husvagn i 25-30mil utan laddning. Det skulle nog krävas batteri på runt 110-120kwh.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Mm, i framtiden kommer folk skratta åt laddtider på 45 minuter, eller hur?
Jag tror att det kommer bli som med mobiltelefonerna. När det var Nokia som gällde hade vi standbytider på flera dagar och veckor mot slutet. Men sedan upptäckte folk att det går alldeles utmärkt att ladda varje kväll utan problem. Tror att samma kommer hända med elbilar först kommer vi stressa upp oss och vilja ha laddtider på några minuter som vid bensinpumpen, det är ju det vi är vana vid. (Och det kommer behövas för att elbilen ska slå igenom på bredfront.) Men sedan när vi lugnat ner oss så kommer vi märka att det är helt ok att ladda bilen lite långsammare medan den ändå står still.
Mm, i framtiden kommer folk skratta åt laddtider på 45 minuter, eller hur?
Jag tror att det kommer bli som med mobiltelefonerna. När det var Nokia som gällde hade vi standbytider på flera dagar och veckor mot slutet. Men sedan upptäckte folk att det går alldeles utmärkt att ladda varje kväll utan problem. Tror att samma kommer hända med elbilar först kommer vi stressa upp oss och vilja ha laddtider på några minuter som vid bensinpumpen, det är ju det vi är vana vid. (Och det kommer behövas för att elbilen ska slå igenom på bredfront.) Men sedan när vi lugnat ner oss så kommer vi märka att det är helt ok att ladda bilen lite långsammare medan den ändå står still.
Och precis som med telefonerna så kommer det vara utbudet som reglerar, man kunde fritt välja mellan att köpa en mobil med en veckas batteritid och pytteskärm eller en med kort batteritid och stor
skärm (och alla andra funktioner som följer med detta), och man kan fortfarande göra samma val men det är en väldigt liten del av marknaden som är av det "gamla" snittet nu...
Lika blir det på bilar (iaf under en ganska lång övergångstid) att man kan köpa sig till monsterbatteri som ger supergrym räckvidd och/eller superdupermegasnabb laddning eller köpa en billigare bil
med mindre batteri och normal (vilket även det kommer att utvecklas såklart) laddning.
Det ironiska är att det är de billigare telefonerna idag som har bäst batteritid. Spec compact modellerna (vanligtvis beror det på lägre upplösning och acceptabel storlek på skärmen, i övrigt samma innehåll )
Jag tror att folk vill ha längre batteritid, och att tvingas ladda över natten inte är något som efterfrågas utan något som folk fått finna sig i.
När kostnaden går ned så finns det ingen anledning att inte vilja ha stora batterier med kort laddtid. Även om man bara har en bil som går i stadstrafik så tror jag folk skulle uppskatta om det tog några få minuter att ladda(även om folk kan ladda hemma) speciellt de som väntar på sin tur.
Mm, i framtiden kommer folk skratta åt laddtider på 45 minuter, eller hur?
Jag tror att det kommer bli som med mobiltelefonerna. När det var Nokia som gällde hade vi standbytider på flera dagar och veckor mot slutet. Men sedan upptäckte folk att det går alldeles utmärkt att ladda varje kväll utan problem. Tror att samma kommer hända med elbilar först kommer vi stressa upp oss och vilja ha laddtider på några minuter som vid bensinpumpen, det är ju det vi är vana vid. (Och det kommer behövas för att elbilen ska slå igenom på bredfront.) Men sedan när vi lugnat ner oss så kommer vi märka att det är helt ok att ladda bilen lite långsammare medan den ändå står still.
Jag håller inte med helt om detta, mobil telefon och bil är inte riktigt samma sak.
Ska du använda en mobil hela dagen så har många med ett powerpack, ska man ha släp med extra vatten bak de dagar man ska köra långt?
Sedan tror jag kanske de inte är 5 minuter som är viktigt men jag tror man ska hålla sig runt en 15-20 minuters stopp som ger en 20-30 mil.
Ja allt detta beror såklart på kör mönster. De jag skriver ovan är troligen en första bil men har man även en andra bil så kan man säkert acceptera både mindre batteri och att de tar lite mer tid att ladda.
Personligen så är mitt krav att man ska kunna köra till vår stuga efter jobb utan att behöva ladda längs vägen, i praktiken kräver detta en range på ca 25 mil.
Håller med om att 15 minuter känns som en, om inte magisk gräns, så i alla fall viktig.
När vi stannar så tar det ju typ en kvart att rasta hund gå på muggen osv. Även om vi kanske i bästa fall tar tio minuter, så känns inte fem minuter extra inget märkvärdigt.
Detta tror jag kommer att göra en hel del till inställningen från många. En halvtimma låter mycket i folks öron.
Men vad tror ni om när Tesla kommer med snabbare laddning som svar på Porsches 80% på 15 minuter?
Detta med 15 minuter väger tungt för mig i alla fall.
Ska testa en Model X på fredag så det lär bli svårt att inte trycka på beställ knappen...
Tekniken att skapa snabba laddare är väl inget problem i sig. Tänker på alla tåg, spårvagnar, elbussar mm. Teknik för kraftdistribution har funnits jättelänge.
Det är ju batterierna som begränsar laddströmmen idag. Skrivs mycket om Porsche, men de måste nog snart visa upp nåt som fungerar i praktiken också, mycke prat i pytteliten verkstad än så länge.
De kan nog få till nåt intressant på lite sikt, men kombinationen elbil som är bättre än Teslas och snabbladdarnätverk av teslas omfattning, well - dags att börja bygga nåt nu!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.
Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!