Snabbladda batterierna

Alexander2

Ofta hör man folk oroligt fråga hur mycket snabbladdning sliter på batterierna, speciellt Tesla Motors Supercharger snabbladdare som har högst laddeffekt på 120 kW. Tesla Motors officiella linje är att man kan snabbladda hur ofta man vill, men få vågar lita på det. Många frågar sig hur mycket batterierna slits egentligen?

Vi har tidigare rapporterat om Belgiska Teslaklubbens grundliga kartläggningsarbete för att utreda hur mycket Tesla Model S batterier degraderas egentligen. Genom att sammanställa data från hundratals ägare har de fått fram ovanstående graf över batteriernas gradvisa försämring.

De kom fram till att Tesla Model S batterier tappar ca 7% kapacitet efter 10,000 mil eller tre år, vilket nu kommer först. Men exakta siffran är högst individuellt. Vissa upplever mindre försämring, vissa mer. Datapunkterna uppvisar ganska stor statistisk spridning.

I en uppföljningsartikel tittar de på hur antalet Superchargerladdningar påverkar om man hamnar ovanför eller under medelvärdeskurvan. Undersökningen fann ett tydligt samband fast inte alls på det viset man skulle ha trott.

SuCdegradation

Utredningen fann att ju oftare du snabbladdar dina batterier via Superchargers desto bättre håller de! Tvärtemot folks farhågor.

Sambandet är supertydligt: ju oftare folk snabbladdar desto högre andel ovanligt välbehållna batterier. Folk som laddade sina Teslor dagligen eller varje vecka på Superchargers hade oftare batterier bättre än genomsnittet än folk som snabbladdade dem sällan eller aldrig.

Hur kommer det sig, detta resultat som går tvärtemot allt man trott om snabbladdning förut?

Utredningen kommer med möjliga förklaringen att vid Supercharger snabbladdning upphettas batterierna endast under kortare tidsperiod än vid normalladdning som pågår timme efter timme.

En annan möjlig förklaring är att när man snabbladdar bilen med Supercharger laddar man batterierna endast till 50-80%, inte till 90-100% som vid långsamladdning. Då batterierna mår som sämst när de är fulladdade undviker folk som använder Superchargers ofta farligt höga laddnivåer i batterierna.

Snabbladdar man ofta gör man dessutom troligtvis av med laddningen också ofta och snabbt. Även om batteriet laddas fullt körs bilarna långt så att laddningen minskas till ofarliga nivåer snabbt.

Vi kan dock konstatera att du behöver inte vara orolig nästa gång du laddar din Tesla på en Supercharger snabbladdare. Det är inte farligt för batterierna att snabbladdade dem – ja de till och med mår bra av det!

 


TCS ett år sedan: Problemet med skylten

För ett år sedan varnade vi om att transportstyrelsens skylt för laddplats inte gör sitt jobb för att den är felutformad. Vi föreslog en alternativ utformning av skylten, som används i flera andra EU-länder (och som glädjande nog har till och med börjat dyka upp på vissa svenska laddplatser efter vår artikel). Vi följde sedan upp artikeln även med en del två.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Filip

    Kan det inte vara så att de som snabbladdar ofta åker längre på kortare tid och att man därmed inte får med tiden som åldrande faktor?

    • Danni Efraim

      Jag satt precis och tänkte exakt samma sak… Att dra slutsatser från sån här statistik är ju fullkomligt livsfarligt, det kan finnas så många andra variabler som man inte tänkt på.

      • Filip

        Jo precis, men men kan iaf vara nästan säkra på att snabbladdning inte har någon vidare negativ påverkan åtminstone.

        • Danni Efraim

          Hmmmm. Rådatan finns tillgänglig. Om man skulle köra en variansanalys, kanske… Nej, vafan, jag har ju jobb att göra :D

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Det kan påverka dem som snabbladdar varje dag eller en-två gånger i veckan, men titta på skillnaden mellan dem som laddar en gång i månaden E) och de som gör det nån gång per år G). Där är det tillräckligt sällan för att det ska bli massor med normalladdningar också mellan varje snabbladdning. I båda fallen normalladdar man oftast, snabbladdar bara då och då. Ändå är det en rejäl skillnad i resultaten!

      • Filip

        G har bara 6st svarat på varav 2st ligger över trendlinje. Är nog för få för att kunna dra någon slutsats om. H är något fler och där går också statistiken upp av nån anledning jämfört med G, varför det?

  • Bjelke

    Rackarns, jag skrev ju för flera månader sedan på forumet att jag hade hört att det kunde ligga till så här och
    av ungefär dessa anledningar :) Fast då skrev jag att inte ens jag trodde på att det skulle kunna vara så :D
    Tror även att Filip kan ha rätt oxo till viss del :)

  • Top 12

    Vi har sällan laddat våra S 100%. 80% räcker alltid. Den ena bilen nästan alla vardagar minst en gång på SC. Den andra i bästa fall 1 ggr per vecka på SC eller ChaDeMo men ingen av bilarna har tappat 10% än. Den ena 13.000 mil snart 3 år och den andra 1 år och 6000 mil. Ett är säkert batterierna mår bra av att motioneras med varierande laddning och körstil.

  • Per Bengtson

    Håller med de som ifrågasatt statistiken, och detta av flera anledningar. Den viktigaste anledningen är att utfallet
    beror på vilken funktion man använder när man passar kurvan till datapunkterna.

    Ett exempel: Av de totalt 258 användarna ligger 147 över den ”trendline” som passats till datan. Det motsvarar 57% av användarna. Redan där kan man alltså dra slutsatsen att en majoritet av Teslaägarnas batterier håller bättre än genomsnittet, vilket givetvis är fullständigt nonsens.

    Vill de jämföra kategori A-H’s reduktion i kapacitet så måste de givetvis plotta samma kurva för hur degraderingen ser ut för var och en av dessa kategorier vid olika körsträckor.