Vid fler och fler publika laddplatser har transportstyrelsens skylt för laddplats börjat dyka upp. Tilläggstavla T24-laddplats infördes för fyra år sen som en tilläggstavla för tavla E19-parkering. Kombinationen P-skylt och elbilsskylten tillsammans (som här till höger) visar att platsen endast är avsedd elbilar.
Vägmärkesförordningen (2012:300) kapitel 2, §30 : ”T24 Laddplats : Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.”
Därmed tyckte lagstiftarna att saken är biff. Problemet är bara att tavlan fungerar inte som avsett. Det finns två fundamentala fel:
1. Märk väl att lagtexten säger “endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera”. Fordonet måste alltså inte ladda – det räcker att den skulle kunna.
2. Lagtexten och skylten talar om parkering.
Men att ladda sin elbil är inte parkering – det är laddning!
Bensinmackar har ju ingen sån här skylt som till höger uppsatta. En tankande bensinbil anses inte vara parkerad – så varför skulle en laddande elbil anses vara det?
Själva konceptet att en elbilsladdplats skulle vara en slags speciell parkeringsplats är ju skevt. Det är inte primärt parkeringsplatsen man är ute efter när man ställer sin bil vid tex en CHAdeMO laddare – utan laddningen!
Skylten sänder också signalen till övriga trafikanter att platsen här är en slags parkeringsplats, om än med en konstig tilläggsskylt. Inte undra på att fossilbilister ofta ställer sina bilar där – det är ju en P-plats i deras ögon!
Det är signaturen Drivmedel på forumet elbil.forum24.se som påpekade missförhållandet, och vi håller till fullo med honom.
Problemet -som så ofta- är att lagstiftningen inte följer med utvecklingen. När dagens skylt togs fram fanns det inga snabbladdare, det fanns inga Typ2 laddstolpar – det fanns bara några entusiaster som hade skruvat upp vanliga vägguttag bredvid befintliga parkeringsplatser. Men sedan dess har nya former att ladda sin elbil kommit, där skylten inte riktigt passar in längre – den har redan blivit föråldrad.
När man inser att en laddplats inte är en parkeringsplats inser man att skylten här till höger skulle vara den rätta. Man får inte parkera på en laddplats! Det är grundregeln. De enda som får stå där är elbilar som håller på att laddas.
Tavlan till höger signalerar rätt budskap till bilisterna: här får du inte parkera. Den visar också att enda undantaget är elbilar som faktiskt laddas. Att ställa en elbil där utan att plugga in den (otroligt vidrigt!) är inte heller tillåtet.
Jämför skylten med till exempel den för lastplats. Inte är det en P-skylt med tillägstavlan lastande lastbilar som står vid lastplatserna runt om i landet – utan en parkering förbjudet skylt med tillägstavlan lastplats!
Med den föreslagna skylten skulle antalet fossilbilister som blockerar laddplatserna kraftigt minska. Visst finns det människor som ställer sig överallt, även på lastplatser, men gemene man skulle lättare fatta att de inte får parkera sina bensinbilar på en laddplats om den var rätt skyltat. Personligen har jag tyvärr träffat flera bilister som bara uppfattade P-skylten när de parkerade sin fossilbil på en laddplats.
Om Transportstyrelsen ska försöka följa med den snabba utvecklingen borde de införa båda skyltarna för elbilsladdning. Dagens P-skylt duger ju till att markera långsamladdare i till exempel P-hus eller gallerior där man faktiskt primärt ställer bilen för att parkera – laddningen är endast en sekundär bonus. Fast med P-skyltningen får man vara beredd på att flera platser blockeras av närsynta fossilbilister.
Men snabbladdare kan inte skyltas med P-skylten, det blir bara konstigt. En snabbladdare är ingen parkeringsplats. För de platserna bör ovan föreslagna skylt med parkeringsförbud införas.
TCS ett år sedan: Kolla trycket!
För ett år sedan kom vi med uppmaningen att glöm inte kolla dina vinterdäcks lufttryck! För lågt tryck resulterar i farligt dåliga vägegenskaper. Tur att det har blivit enklare att se rätt däcktryck med nya 7.0 instrumentbrädan.
Det är numer Trafikverket som bestämmer skyltarna och inte Vägverket 😉
Eller rentav Transportstyrelsen.
Tack! Ändrat.
Mycket bra artikel!!!
Detta var ett otroligt bra förslag. Kanske något att få in till transportstyrelsen på ett vettigt sätt.
Kunde inte formulerat det bättre själv!
Vad hände med detta förslag? Blev det något?