Tesla Motors verkar inte bli ensamma om att ha en Gigafabrik år 2020. Av staplarna ovan skulle man kunna tro att Gigafabriken då får hälften av världens tillverkningskapacitet av batterier. Men övriga aktörer sitter inte heller stilla.
När Tesla Motors och Panasonics samägda Gigafabrik når full produktionskapacitet år 2020 kommer den ha samma tillverkningsvolym som all världens batteritillverkare hade år 2013. Men redan av staplarna ovan kan man se att övriga batteritillverkare ökar också sina tillverkningsvolymer. Skulle de fortsätta utvecklas i samma takt som hittills skulle världens övriga batteritillverkare, förutom Gigafabriken, tillverka ca 65 GWh batterier år 2020. Närapå en fördubbling av 2013 års tillverkningsnivå.
Men fler och fler batteritillverkare rapporterar att de också tänker bygga gigafabriker! Alla tillkännelsegivelser handlar av någon anledning ofta om just 35 GWh år 2020 – Gigafabrikens planerade siffror.
Redan i början av året rapporterade vi om att kinesiska BYD planerar bygga ett antal batterifabriker som tillsammans kommer komma upp i samma tillverkningsvolym som Gigafabriken. De planerar att bygga nya batterifabriker för 6 GWh batterier årligen.
Nu presenterar även Samsung sina planer om kraftig utökning av sin batteriverksamhet. Från dagens tillverkningsnivå på 4.5 GWh batterier per år vill de öka sin tillverkningskapacitet till 35 GWh år 2020 – siffror som exakt matchar Gigafabrikens.
Dessa tre batteritillverkare, Tesla, BYD och Samsung kommer tillsammans ha en tillverkningskapacitet på uppemot 100 GWh batterier år 2020 – tillräckligt att bestycka över 2 miljoner elbilar år 2020! Och då räknade vi med att varje elbil skulle ha respektingivande 50 kWh batterier – långt mer än vad de flesta av dagens elbilar har.
Lägger vi på staplarna för BYD, Samsung och de andra tillverkarna ovanpå Gigafabrikens år 2020 blir grafen så här:
Exponentiell utveckling 😯 precis som för antalet elbilar.
Varken Tesla, Panasonic, BYD eller Samsung skulle satsa miljarder på nya batterifabriker utan att veta att batterierna de tillverkar kommer kunna säljas till kunder. De har naturligtvis räknat sina prognoser om och om igen, de har haft samtal med biltillverkare där tillverkningsvolymer diskuterats.
Att batteritillverkarna nu vågar satsa på att börja bygga gigantiska batterifabriker är ett säkert tecken på att biltillverkarna förbereder sig för att börja lansera långt fler elbilar än hittills. Vi har ofta sagt när biltillverkare visar upp eldrivna konceptbilar “show me the batteries”, dvs hur ska de kunna tillverka stora serier av elbilar utan tillgång till batterier att bestycka dem med? Nu verkar världens batteritillverkare springa dem till mötes. Det bådar gott för elbilsmarknaden år 2020 – och det är bara knappa 5 år kvar tills dess!
Vill du se hur en Tesla Model S tillverkas? Du rentav väntar på att få din egen levererad? Tesla Motors har släppt en ny liten 90-sekunders videoklipp från deras fabrik i Fremont:
intressant att de lagt på förbränningsmotor ljud i sista scenen av filmen…
Men även med fem gigafa biker on line så är det små potatis jämte behovet. De här fabrikerna kan nätt och jämt leverera buffert batterier än mindre för bil tillverkning. Man måste tänka på att det är enorma mängder bilar om tillverkas totalt sett. Men visst är det ett enormt steg framåt. Man kommer inte kunna säga att det är orealistiskt med elbilar längre. Buffert lösningar för laddare kommer nog också skjuta iväg.
Och föresten så tror jag inte man nöjer si med några 50kwh annat än i nissan micra klass.
Om vi tar Teslas siffror 1 gigafabrik = 500,000 bilar per år skulle det behövas 120 gigafabriker för att elektrifiera alla de 60 miljoner bilar som årligen tillverkas runt om i världen.