Kinesiska Gigafabriken

Gigafactory2

Ett säkert tecken på att inga andra biltillverkare verkar satsa på elbilar är att de inte bygger några batterifabriker. Tesla Motors Gigafabrik kommer ju ensamt att tillverka lika många batterier som all världens övriga batterifabriker tillsammans – för att kunna bygga 500 000 elbilar om året år 2020. Utan att kunna visa upp samma batteritillverkningskapacitet kan inga andra biltillverkare matcha de tillverkningssiffrorna.

Det är därför det hittills har varit lätt att avfärda Audis, BMW-s, Volkswagens mm utsagor om “Tesla-dödare”. Vi visste ju att inga batterier = inga elbilar.

Icke så längre. In på planen kommer kinesiska biltillverkaren BYD (som står för “Build Your Dream”) som planerar att bygga nya batterifabriker för 6 GWh batterier årligen de närmsta tre åren. Dessa fabriker sammanlagt kommer att få ungefär samma tillverkningskapacitet som Tesla Motors Gigafabrik. Istället för en enda gigantisk batterifabrik tänker de bygga flera stora. Ärligt talat en bra strategi att inte lägga alla ägg i samma korg – hur kommer det gå om Teslas Gigafabrik råkar ut för en jordbävning eller brand? BYD planerar att bygga de flesta av sina fabriker i Kina, men även i Brasilien och USA. BYD har redan två fabriker i USA som tillverkar elbussar och batteripack till dem.

För även om BYD kanske är mer kända för sin BYD E6 elbil så fokuserar företaget mest på att tillverka elektriska bussar. Bussen BYD K9 har 324 kWh batterier, bilen BYD E6 48 kWh. Lyckas de sälja sina bussar och bilar i större skala kommer BYD verkligen behöva all batterikapacitet de kan tillverka.

Det som framför allt skiljer BYD-s batterier från Teslas är att BYD använder litiumjärnfosfat-batterier i sina elektriska fordon. Sådana batterier har aningen lägre energidensitet än dem litiumjonbatterier Tesla använder, men har längre livstid, kan generera högre strömstyrkor och har en stabilare och säkrare batterikemi.

Det ser mer och mer ut som att Teslas utmanare år 2020 inte kommer att vara de etablerade biltillverkarna utan nya, okända från fjärran öst. Precis som det gick i mobilbranschen.

 


TCS ett år sedan: Gigafabriken

Vår nyhet för ett år sedan var just om Tesla Motors Gigafabrik. Då slog nyheten ner som en bomb i Tesla Motors årsredovisning, att de tänker bygga en gigantisk batterifabrik. (Tänk att det bara var ett år sen…) Sedan dess har vi fått reda på att det är tillsammans med Panasonic de ska bygga fabriken (föga svårt gissat), i Nevada, och att dess första etapp tom kommer bli färdigbyggd redan i år. Farten saker sker med i Tesla Motors är hissnande!

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 4 Responses to Kinesiska Gigafabriken

    1. G F says:

      Att bara producera en massa batterier hjälper inte om man inte säljer sina bilar. Nissan ligger långt före Tesla i produktionskapacitet (220 000 batterier för 2014) men de funderar istället på att stänga någon fabrik!
      http://www.reuters.com/article/2014/09/15/us-renault-sa-nissan-batteries-exclusive-idUSKBN0HA0CA20140915
      “Alla ägg i samma korg” var en förutsättning enligt Elon för att genom storleken på anläggningen pressa ner priset med 40%. Vilket är förutsättningen för att gen 3 ska kunna säljas till halva priset av S. Men han har flaggat för att det kommer fler sådana fabriker på andra kontinenter eftersom expansionen knappast är tänkt att avstanna vid 500 000 bilar om året.Största sårbarheten för Tesla är att deras enda fabrik ligger på kanten av en spricka mellan kontinental plattor. Den total katastrof är bara en tidsfråga. Arizona är betydligt säkrare.

    2. Top 12 says:

      Det finns batteri tillverkare som LG plus dom som GM använder som expanderar och till bättre pris och prestanda än de som Nissan kunde tillverka så Nissan kommer att t.ex. köpa en hel del av LG istället. Pris och prestanda är helt avgörande när det gäller att tillverka en elbil till rimligt pris.
      Kanske det som Tyskarna också insett och kommer att köpa batterier från olika leverantörer ?

    Lämna ett svar