Tesla Motors köper idag sina batterier från Panasonic, som tillverkar dem i sin Suminoe batterifabrik i Osaka, Japan. Fabrikens tillverkningskapacitet är dock begränsad. Panasonic har byggt nya monteringslinor och utökat fabrikens kapacitet så de kan möta den ökande efterfrågan av batterier som ökande tillverkningstakten av Model S och snart Model X kräver. Men för att kunna leverera batterier till 500 000 Model E om året måste något radikalt nytt göras. Och vill du ha något radikalt nytt är ju Elon Musk mannen du ska välja 🙂
När Tesla Motors presenterade sitt senaste årsrapport visade de också upp sina planer på “Gigafabriken”. Vill du se de exakta slidsen de visade ska du titta här.
Gigafabriken blir en batterifabrik. Men inte vilken som helst batterifabrik, utan världens största. Fabriken kommer år 2020 tillverka lika många batterier som världens sammanlagda batteriproduktion var i fjol. I alla fall om vi räknar Litiumjon laddbara batterier i 18650 format.
Fabriken kommer att vara en komplett produktionsanläggning, där råvaror kommer in i ena änden och färdigmonterade Tesla batteripack lämnar anläggningen i andra änden. Fabriken kommer även ta hand om gamla uttjänta batteripack för att återvinna deras råvaror till tillverkning av nya batterier.
Genom att koncentrera all tillverkning till ett enda fullskalig fabrik hoppas Tesla Motor och Panasonic sänka batterikostnaden med mer än 30% mot dagens (redan låga) priser.
Fabriken kommer alltså att tillverka batterier för 500 000 bilar årligen, eller ofattbara 50GWh lagringskapacitet per år! Alla andra mått på fabriken är också lika gigantiska – fabriksområdet kan bli uppemot 1000 hektar stort!
För att tysta alla påhopp om batteriers energikrävande framställning kommer fabriken elförsörjas av en gigantisk sol- och vindkraftsanläggning bredvid fabriken. Inte nog med att tillverkningen blir energisnål – den kommer att använda sig av miljövänlig fossilfri energi för tillverkningen av batterierna! Så dagens “larmrapporter” om att elbilars batterier krävde massor med energi för att framställas får revideras rejält.
Fabriken kommer att ge arbete åt 6 500 anställda. Oberoende av vilken delstat fabriken placeras i kommer den alltså bli ett utav de största arbetsgivarna där.
Tesla Motors har inte bestämt än var fabriken ska byggas, utan har bara namngivit fyra delstater där den kan placeras. Nu är det upp till de delstaterna att tävla om vem som kan norpa åt sig 6 500 nya arbetstillfällen i dagens kärva arbetsmarknadsklimat.
En utav delstaterna Tesla Motors har namngivit är Texas, vilket är extra pikant i sammanhanget. Texas har nämligen hittills vägrat Tesla Motors sälja sina bilar i delstaten, med hänvisning till franchiselagarna. De skyddar sina bilhandlare från nykomlingen som säljer bilar direkt till kunderna. Bilförsäljarnas lobbyorganisation har lyckats övertala senaten i Texas till lagarna som stoppar Tesla Motors. Nu kan dock Tesla Motors locka med 6 500 nya arbetstillfällen – vilket vore en politisk självmord att säga nej till. Ett utav kraven för att etablera sin gigafabrik i delstaten blir ju naturligtvis att bilarna får säljas där. Elon Musk har knäppt senaten i Texas på näsan – vi får se hur de reagerar nu.
Oberoende bedömare anser dock att Texas ligger lite för långt borta från Tesla Motors fabrik i Fremont, Kalifornien för att vara en primär kandidat för gigafabriken.
Om några månader tillkännager Tesla Motors var fabriken kommer att hamna. Redan i år kommer bygget av fabriken att starta. Byggnaderna kommer att vara färdiga till 2016, och -efter ett år av installation av maskiner- kommer produktionen att starta 2017 och gradvis stegra fram till 2020 då full produktionskapacitet uppnås.
Det kommer att bli en intressant resa att bevaka!
Pingback: Banna eller fjäska? - Tesla Club Sweden
Pingback: Elbilsmyter - Tesla Club Sweden
Pingback: Tesla Motors fabriker - Tesla Club Sweden