Henrik Torphammar skrev:Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr
Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.
Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:
Tesla Model 3 AWD -
fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr
Tesla Model 3 AWD -
fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr
Tesla Model 3 RWD -
bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330
Tesla Model 3 RWD -
bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr
AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.
När det gäller service är det ju några (av mina vänner) som hävdar att det trots många och långa mil inte är ”ofta” man behöver serva överhuvudtaget när det gäller Model S. Nissan däremot har av jag läst mig till att de har dålig serviceorganisation. - De har en ganska stor hatt precis som alla andra traditionella tillverkare.
Det skall förstås inte tas som en sanning!