Funderingar om model 3
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 18 jul 2017 00:25
Funderingar om model 3
Hallå alla!
Ny här på forumet och har precis fått upp ögonen för tesla. Jag blir mer och mer sugen på att reservera en model 3, gör inte något att det är beräknat att man får den i februari 2019. Jag kan vänta .
Men har många funderingar, så tänkte kolla om det finns några svar här.
Om man räknar lite på vad det kommer att kosta mig.
Runt 350 - 400 tusen för bilen?
Service paket 4 år 24 tusen?
Laddning via supercharge?
Laddning hemma via vanligt uttag?
Försäkring (kör runt 2000 till 2500 mil om året)?
Dessa frågor är dom jag kommer på nu, kommer säkert fler med tiden.
Tack på förhand: Tobias Larsson
Ny här på forumet och har precis fått upp ögonen för tesla. Jag blir mer och mer sugen på att reservera en model 3, gör inte något att det är beräknat att man får den i februari 2019. Jag kan vänta .
Men har många funderingar, så tänkte kolla om det finns några svar här.
Om man räknar lite på vad det kommer att kosta mig.
Runt 350 - 400 tusen för bilen?
Service paket 4 år 24 tusen?
Laddning via supercharge?
Laddning hemma via vanligt uttag?
Försäkring (kör runt 2000 till 2500 mil om året)?
Dessa frågor är dom jag kommer på nu, kommer säkert fler med tiden.
Tack på förhand: Tobias Larsson
Re: Funderingar om model 3
Hej Tobias och välkommen.
Priset i Sverige kan vi inte säga så mycket om ännu. Räkna med 400' och uppåt.
Försäkringsbolagen har hittills varit rörande överens om att en Tesla ska kosta multum att försäkra. Lyckas man teckna halvförsäkring för Model S runt 7000kr/år är man lyckligt lottad. Vi får hoppas att detta kommer att förändras iom Model 3.
Laddning hemma är det som gäller. Antingen så laddar man i ett vanligt jordat 230V-uttag, eller så kör man via trefas. Ännu bättre är en laddbox. I ett vanligt vägguttag laddar man ungefär 1 mil/timme. Så om du kör 10 mil om dagen hinner du ladda tillbaka de milen på natten. Men det kan kännas lite slött. I ett 16A-trefasuttag får man 5 mil/timme, vilket är att föredra såklart.
En elbil drar in snitt 2kWh/mil. Lite grovt räknat alltså 2 kr/mil, beroende på elavtal och bilmodell.
Servicekostnaderna är en lurig grej. För Model S och X är servicen inte obligatorisk, vilket betyder att man inte äventyrar bilens garantier när man inte servar den. Väljer man ändå att serva bilen är priset i det saftigaste laget. Det är en avvägning man får göra.
Priset i Sverige kan vi inte säga så mycket om ännu. Räkna med 400' och uppåt.
Försäkringsbolagen har hittills varit rörande överens om att en Tesla ska kosta multum att försäkra. Lyckas man teckna halvförsäkring för Model S runt 7000kr/år är man lyckligt lottad. Vi får hoppas att detta kommer att förändras iom Model 3.
Laddning hemma är det som gäller. Antingen så laddar man i ett vanligt jordat 230V-uttag, eller så kör man via trefas. Ännu bättre är en laddbox. I ett vanligt vägguttag laddar man ungefär 1 mil/timme. Så om du kör 10 mil om dagen hinner du ladda tillbaka de milen på natten. Men det kan kännas lite slött. I ett 16A-trefasuttag får man 5 mil/timme, vilket är att föredra såklart.
En elbil drar in snitt 2kWh/mil. Lite grovt räknat alltså 2 kr/mil, beroende på elavtal och bilmodell.
Servicekostnaderna är en lurig grej. För Model S och X är servicen inte obligatorisk, vilket betyder att man inte äventyrar bilens garantier när man inte servar den. Väljer man ändå att serva bilen är priset i det saftigaste laget. Det är en avvägning man får göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Funderingar om model 3
Laddara hemma är de man gör mest för ca 1-2 kr/mil (beroende på el avtal och vad för förbrukningssiffror 3an får) laddar man på en super charger på långresa kostar det de dubbla ungefär, fast resla bjuder på 400kWh/ år så kör man inte långt så ofta är långresor gratis
Re: Funderingar om model 3
Nu vet vi ju faktiskt inte hur det kommer att bli med 3:an och SuC! Vi som köper den bilen kanske får betala från första kWh. Detta med 400 fria kWh gäller ju än så länge bara S och X. Inget har sagts om hur det blir med 3:an annat än att man kan ladda på SuC med den.Kalle skrev:Laddara hemma är de man gör mest för ca 1-2 kr/mil (beroende på el avtal och vad för förbrukningssiffror 3an får) laddar man på en super charger på långresa kostar det de dubbla ungefär, fast resla bjuder på 400kWh/ år så kör man inte långt så ofta är långresor gratis
Hur som helst är kostnaden rimlig och konkurrenskraftig, särskilt med tanke på kapaciteten på SuC!
Re: Funderingar om model 3
Efter de första 400kWh/år så kostar Supercharging 1,90kr/kWh. Men kom ihåg att mer än 90% av laddningen sker hemma på natten.
Blir servicen hutlöst dyr så kommer jag avstå eller köra den med längre interval. Förmodligen kommer bilen frekventa verkstaden ändå om jag får en tidig bil Kan vara riktigt bra att få en bil om ett till två år på det sättet.
Blir servicen hutlöst dyr så kommer jag avstå eller köra den med längre interval. Förmodligen kommer bilen frekventa verkstaden ändå om jag får en tidig bil Kan vara riktigt bra att få en bil om ett till två år på det sättet.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 18 jul 2017 00:25
Re: Funderingar om model 3
Tack för era svar, nu har jag lite mer info.
Varför får man betala så pass mycket för försäkringen? Betalar man lika mycket för andra miljöbilar?
Varför får man betala så pass mycket för försäkringen? Betalar man lika mycket för andra miljöbilar?
Re: Funderingar om model 3
Och på priset, model s och x tillhör ju lyxbils segmentet, borde bli billigare för 3an
Re: Funderingar om model 3
Och reparationskostnader i form av direkta kostnader, stilleståndstider, bärgningar till befintliga verkstäder osv.
Punkter som på en Tesla snabbt bli högre än för många "Svenssonbilar"
Punkter som på en Tesla snabbt bli högre än för många "Svenssonbilar"
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Funderingar om model 3
Inte att glömma att många av oss måste ta ledigt minst en dag för att ta sig till service centret.Leo skrev:Och reparationskostnader i form av direkta kostnader, stilleståndstider, bärgningar till befintliga verkstäder osv.
Punkter som på en Tesla snabbt bli högre än för många "Svenssonbilar"
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Funderingar om model 3
Men det påverkar väl inte trafikförsäkringen. Däremot vagnskada från år 4Leo skrev:Och reparationskostnader i form av direkta kostnader, stilleståndstider, bärgningar till befintliga verkstäder osv.
Punkter som på en Tesla snabbt bli högre än för många "Svenssonbilar"
Re: Funderingar om model 3
Nej såklart inte. Men bilen totalkostnad påverkas iom att man måste räkna med inkomstbortfall, eventuell övernattning osv, och det var ju det den här tråden handlade om från början.bullen skrev:Men det påverkar väl inte trafikförsäkringen. Däremot vagnskada från år 4Leo skrev:Och reparationskostnader i form av direkta kostnader, stilleståndstider, bärgningar till befintliga verkstäder osv.
Punkter som på en Tesla snabbt bli högre än för många "Svenssonbilar"
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Funderingar om model 3
Jag svarade bara på den del son handlade om höga försäkringar. Resten håller jag helt med om
Re: Funderingar om model 3
Värdet på bilen torde dock påverka priset delkasko som brand och stöld också. Och det vill man nog gärna ha från dag ett.bullen skrev:Jag svarade bara på den del son handlade om höga försäkringar. Resten håller jag helt med om
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS