Har fått VIN

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Re: Har fått VIN

Inlägg av djFabbe »

bylund skrev:
Chassinummer heter det på svenska. Att du fått ett sådant (vilket du har, 5YJ betyder Tesla i chassinumret) antyder att produktion närmar sig.
Okej, så det är samma sak som VIN då? Är VIN synonymt med chassinummer? Vad brukar det betyda i tid till leverans? Ska jag korka upp champagnen här? :D
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

djFabbe skrev:
Kan någon förklara för mig som är novis exakt vad VIN betyder och hur det ska se ut på mitt Tesla-inlogg? Varför är alla så upphetsade av det och borde jag vara det också? ;) Jag bekräftade själv min beställning på en Model s 60 kWh för ca 1 vecka sedan och har nuet nummer som börjar på 5YJSA.
VIN är chassinummer ja och som Bylund skrev så betyder det att bilen har fått ett ID och satts i produktionskö. Produktionen tar normalt inte mer än en vecka och leverans från Kalifornien ca 2 månader efter det.

Anledningen till att Model X-beställare är lite mer upphetsade är att vi kan ha väntat 2-3 år eller mer på bilen. Reservation kan ha gjorts så tidigt som februari 2012. Än så länge har nog ingen fått leverans av Model X i Sverige men det närmar sig. Cirka 20 bilar har levererats till Norge och ett antal till Danmark, Schweiz och Tyskland. Själv fick jag VIN 23:e eller 24:e april och bilen blev antagligen helt färdigbyggd den 25/6. Preliminärt leveransdatum är 20/8. Nu har Model X haft flera större och mindre förseningar vilket inte är fallet för Model S längre. Det lär alltså inte ta 2 månader för dig efter att du fick VIN tills bilen produceras. Leveranstid kan också vara lite kortare beroende på hur sista monteringen i Tillburg sköts.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Svenssons skrev:
djFabbe skrev:
Kan någon förklara för mig som är novis exakt vad VIN betyder och hur det ska se ut på mitt Tesla-inlogg? Varför är alla så upphetsade av det och borde jag vara det också? ;) Jag bekräftade själv min beställning på en Model s 60 kWh för ca 1 vecka sedan och har nuet nummer som börjar på 5YJSA.
VIN är chassinummer ja och som Bylund skrev så betyder det att bilen har fått ett ID och satts i produktionskö. Produktionen tar normalt inte mer än en vecka och leverans från Kalifornien ca 2 månader efter det.

Anledningen till att Model X-beställare är lite mer upphetsade är att vi kan ha väntat 2-3 år eller mer på bilen. Reservation kan ha gjorts så tidigt som februari 2012. Än så länge har nog ingen fått leverans av Model X i Sverige men det närmar sig. Cirka 20 bilar har levererats till Norge och ett antal till Danmark, Schweiz och Tyskland. Själv fick jag VIN 23:e eller 24:e april och bilen blev antagligen helt färdigbyggd den 25/6. Preliminärt leveransdatum är 20/8. Nu har Model X haft flera större och mindre förseningar vilket inte är fallet för Model S längre. Det lär alltså inte ta 2 månader för dig efter att du fick VIN tills bilen produceras. Leveranstid kan också vara lite kortare beroende på hur sista monteringen i Tillburg sköts.
Ah, tusen tack för bra svar! Då hoppas jag på leverans i september trots allt (står slutet september/ början oktober i beställningen).

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

djFabbe skrev:

Ah, tusen tack för bra svar! Då hoppas jag på leverans i september trots allt (står slutet september/ början oktober i beställningen).
Om du vill kan du köra till VIN-nummer i denna "VIN-decoder" för att veta lite mer vad varje del betyder:

http://teslatap.com/vin-decoder/

När du beställer saker från Tesla Service Center eller ska lämna in bilen så är det de 6 sista siffrorna som de är intresserade av för att veta vilken bil de gäller. Dock så har de nog ännu inte tänk på att de även behöver veta om det är Model S eller Model X. Mina 6 sista är ju S01051, bör finnas en Model S med samma siffror.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Teslanorr skrev:
Verkar inte hända så mycket på informationssidorna nu under Juli och jag börjar vara lite orolig igen med hur leveransen glider framåt i tiden...Ser på modelxtracker att en D90DL fått leveranstid 16-09-30 till "Hönö", beställd 16-03-03 Några dagar för jag beställde. Jag har "könummer" 40xx och VIN 5YJXCCE42GF011xxx. Nån annan som har en Teslakontakt som man kan ringa och tjata med?
Det är min bil. Skulle enligt min DS gå i produktion förra veckan. My Tesla är dock inte uppdaterad utan där står fortfarande att den står i produktionskö.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mahulkp skrev:
Teslanorr skrev:
Verkar inte hända så mycket på informationssidorna nu under Juli och jag börjar vara lite orolig igen med hur leveransen glider framåt i tiden...Ser på modelxtracker att en D90DL fått leveranstid 16-09-30 till "Hönö", beställd 16-03-03 Några dagar för jag beställde. Jag har "könummer" 40xx och VIN 5YJXCCE42GF011xxx. Nån annan som har en Teslakontakt som man kan ringa och tjata med?
Det är min bil. Skulle enligt min DS gå i produktion förra veckan. My Tesla är dock inte uppdaterad utan där står fortfarande att den står i produktionskö.
Det gör det på min också trotts att min DS bekräftat att den är färdigbyggd, påväg och jag har ett preliminärt leveransdatum som verkar vara exakt 8 veckor efter att bilen byggdes klart.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Svenssons skrev:
mahulkp skrev:
Teslanorr skrev:
Det gör det på min också trotts att min DS bekräftat att den är färdigbyggd, påväg och jag har ett preliminärt leveransdatum som verkar vara exakt 8 veckor efter att bilen byggdes klart.
Fick precis samtal från min DS att min MX är färdigbyggd och skeppas ut från fabriken idag. Leverans slutet september ser ut att hålla :-)
Model YP 2024
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Grattis! Då lär det inte bli förrän oktober för mig. Om de inte kör en rusch för att få upp leveranssiffror för Q3.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Kanske det blir batterier från gigaverkstaden i dom...

Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
kallekula

Inlägg av kallekula »

mahulkp skrev:
Fick precis samtal från min DS att min MX är färdigbyggd och skeppas ut från fabriken idag. Leverans slutet september ser ut att hålla :-)
Härligt! Vad har du valt för färg?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

kallekula skrev:
mahulkp skrev:
Härligt! Vad har du valt för färg?
Svart överallt Bild
Model YP 2024
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Tänkte hör om ni andra får några uppdateringar från DS nu när en del återkommer från semestrar? Hur är det med "mahulkp" och "Svenssons", har er "My Tesla" uppdaterats? Vilken är er DS?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag räknar inte med någon uppdatering av My Tesla förrän några dagar innan leverans möjligen. Jag har mailat min DS när jag känt att det borde finnas uppdatering (1-2 månader mellan varje mail så här långt) och blivit uppringd 1-2 dagar efter det med en uppdatering. Nu verkar det dock som att jag vet mer än min DS med tanke på trackingen av båten och containern... Min bil befinner sig ju ca 400 mil från USA:s kust nu och kommer till Antwerpen på lördag och sedan Rotterdam på måndag om allt går enligt planerna. Vill inte höra några nyheter om fraktfartyg som förlist nu...
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Vart fick du trackingen ifrån?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Teslanorr skrev:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10#p99164

http://cfr.logisuite.net/ är det alltså och där anger du din VIN, den som börjar med 5YJX
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Wow! Det hade jag helt missat!!! Tack för länken! Står att den är lastad i container 29/7...och DS säger att dom snart skall tillverka den.... Hmm
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Svenssons skrev:
Teslanorr skrev:

http://cfr.logisuite.net/ är det alltså och där anger du din VIN, den som börjar med 5YJX
Var ser ni vilken båt den lastats på?
Måste man då registrera en användare?

Mitt VIN ger inget svar men bilen måste ju vara tillverkad först ;) .
Jag har testat Svennsons VIN med ovanstående länk och ser Vessel Departed men var kommer jag så småningom kunna hitta på vilken båt min bil går?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Monark1954 skrev:

Var ser ni vilken båt den lastats på?
Måste man då registrera en användare?
Man får gissa lite utifrån datum och tid för "Vessel Departed" och lista på båtar som gick från hamnen då. Länk finns i tråden jag hade i förra posten. Med lite tur och annat så kan man även få reda på vilken container som bilen är lastad i men det viktigaste är ändå vilken båt. Den går sedan att följa på karta med hjälp av AIS.
Teslanorr skrev:
Wow! Det hade jag helt missat!!! Tack för länken! Står att den är lastad i container 29/7...och DS säger att dom snart skall tillverka den.... Hmm
Som sagt var, vi sitter nog ibland på mer info än våra DS...
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Min Model S lastades i container 27/7, så sannolikt kommer våra bilar åka samma båt. :)

Beställa en Tesla? Använd denna länk: http://---

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

djFabbe skrev:
Min Model S lastades i container 27/7, så sannolikt kommer våra bilar åka samma båt. :)
Inte så säkert. Model S som var färdig i produktion bara ett par dagar före min kom till Tilburg minst en vecka före min. Det verkar ta lite olika lång tid med tåg från Fremont till Huston samt från det att den väl kommit till Huston till att den lastas på en båt. Dessutom går det flera båtar samma dag ibland.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Svenssons skrev:
djFabbe skrev:
Inte så säkert. Model S som var färdig i produktion bara ett par dagar före min kom till Tilburg minst en vecka före min. Det verkar ta lite olika lång tid med tåg från Fremont till Huston samt från det att den väl kommit till Huston till att den lastas på en båt. Dessutom går det flera båtar samma dag ibland.
Ah, bra att veta! Lite konstigt att Tesla som ändå är ett IT-drivet företag inte erbjuder en vettig spårning av beställda bilar - det ingår ju ändå lite i "första intrycket"!

Beställa en Tesla? Använd denna länk: http://---

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Tydligen är min tillverkad och laddad i container :)
image.jpeg
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

djFabbe skrev:
Svenssons skrev:
djFabbe skrev:
Ah, bra att veta! Lite konstigt att Tesla som ändå är ett IT-drivet företag inte erbjuder en vettig spårning av beställda bilar - det ingår ju ändå lite i "första intrycket"!
Vet inte om deras leverantörer (Maersk i detta fall) har byggt system anpassade för slutkunden. Tesla kollar kanske aldrig upp en leverans på Maersk sida medan slutkunden (jag i detta fall) går in flera gånger per dag samt måste multipliceras med antalet slutkunder. Dessutom är sidan inte så särskilt informativ vad de olika sakerna betyder vilket skulle leda till en hel del support bara i att svara på det.

Jag hoppas dock att detta ändras så att man kan följa ens bil från gruva till Service Center...
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Svenssons skrev:
Teslanorr skrev:

Är det bara jag som nu i eftermiddag inte kan söka på VIN? Fältet är satt till READONLY. Funkade efter lunch, men inte på kvällen. Skumt...
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Är det någon som har fått sin X ännu. Har för mig att jag läst att någon hade förhoppningar om leverans i slutet av juli.
Skriv svar