De är fortfarande väldigt imponerade av Toyota och lyssnar på dem.
Synd bara att fattiga kommuner ska behöva bli av med så stora pengar för att lära sig att det inte funkar.
Tyvärr är det ju så att kommunpolitiker inte är ingenjörer, de är inte ens tekniskt kunniga. De är inte kunniga alls. De ser bara rubrikerna som lockar med "tanka fullt på 3 minuter", "räckvidd på 50mil" och "släpper bara ut vattenånga". Oj va bra. Det låter ju miljövänligt och praktiskt. Så går de och satsar miljoner utan att fråga någon som kanske är lite bättre insatt i ämnet.
I min värld borde ju alla politiker tvingas att gå en teknisk utbildning, det skulle underlätta väldigt mycket för oss som vet bäst, men nu är det ju tyvärr inte jag som får bestämma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De är fortfarande väldigt imponerade av Toyota och lyssnar på dem.
Synd bara att fattiga kommuner ska behöva bli av med så stora pengar för att lära sig att det inte funkar.
Tyvärr är det ju så att kommunpolitiker inte är ingenjörer, de är inte ens tekniskt kunniga. De är inte kunniga alls. De ser bara rubrikerna som lockar med "tanka fullt på 3 minuter", "räckvidd på 50mil" och "släpper bara ut vattenånga". Oj va bra. Det låter ju miljövänligt och praktiskt. Så går de och satsar miljoner utan att fråga någon som kanske är lite bättre insatt i ämnet.
I min värld borde ju alla politiker tvingas att gå en teknisk utbildning, det skulle underlätta väldigt mycket för oss som vet bäst, men nu är det ju tyvärr inte jag som får bestämma.
Men ingenjörer har ofta mycket makt. Oavsett vad politiker tycker. Titta på utvecklingen av webben som ett exempel. Politiker har inte hunnit med där ännu (tycker jag) och det startad ordentligt med webben för 20 år sedan.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Men ingenjörer har ofta mycket makt. Oavsett vad politiker tycker.
Kanske i det stora hela. Men i landsbygdskommuner som Mariestad? Nej, tyvärr fungerar det inte så. Jag bor i grannkommunen Götene. Du vet. Den lilla kommunen där man lade 100 miljoner på en massa gammal filmrekvisita och Berts fantasiprojekt. Här är det andra meriter som viktas betydligt tyngre än kunskap eller en ingenjörsutbildning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men ingenjörer har ofta mycket makt. Oavsett vad politiker tycker.
Kanske i det stora hela. Men i landsbygdskommuner som Mariestad? Nej, tyvärr fungerar det inte så. Jag bor i grannkommunen Götene. Du vet. Den lilla kommunen där man lade 100 miljoner på en massa gammal filmrekvisita och Berts fantasiprojekt. Här är det andra meriter som viktas betydligt tyngre än kunskap eller en ingenjörsutbildning.
Ja, jo. Bleh.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Precis min tanke med Hova.
Det finns Chademo på 22kW som kostar så lite som 30kkr, vilket inte är någon kostnad alls. En 22kW laddare skulle vara fantastiskt användbar för mig men så klart inte för er med Teslor.
Men det stora problemet är att du inte får ta betalt för elen från en sådan laddare. Den lagstiftningen måste ändras så fort som möjligt.
Kan man inte lösa det (tillfälligt innan det ändras) genom att ta betalt för parkeringen?
Att parkera på en 22kw-laddplats kunde man ta 30kr flr den första timmen och kanske 2kr/minuten eller nått sånt om man står längre tid.
För nog får man ta betalt för parkering om man äger marken!?
Inte optimalt med minutpris såklart men bättre än ingen stolpe alls...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Precis min tanke med Hova.
Det finns Chademo på 22kW som kostar så lite som 30kkr, vilket inte är någon kostnad alls. En 22kW laddare skulle vara fantastiskt användbar för mig men så klart inte för er med Teslor.
Men det stora problemet är att du inte får ta betalt för elen från en sådan laddare. Den lagstiftningen måste ändras så fort som möjligt.
Kan man inte lösa det (tillfälligt innan det ändras) genom att ta betalt för parkeringen?
Att parkera på en 22kw-laddplats kunde man ta 30kr flr den första timmen och kanske 2kr/minuten eller nått sånt om man står längre tid.
För nog får man ta betalt för parkering om man äger marken!?
Inte optimalt med minutpris såklart men bättre än ingen stolpe alls...
Kommunen får inte ta ut olika parkeringsavgifter för platser med eller utan laddare. Möjligt att ett privat företag får göra det? Jag vet inte... Förmodligen inte tillåtet om man hänvisar till att det är en laddare som är orsaken till priset.
Tror att en ändring av lagen så att alla får sälja el är det viktigaste steget för att få snabb utbyggnad av laddare. Bättre än det som klimatklivet håller på med och billigare för oss skattebetalare.
Världens största biltillverkare har jobbat i åratal på att ta fram en bränslecellsbil. Jag gissar på att miljarder har plöjts ner och oändligt antal ingenjörstimmar. Resultatet kan man läsa/se här:
"Overall, the FCV powetrain takes a lot of weight, space and cost – so the Toyota Mirai is just a four seater, with not much legroom in the back, not much trunk space in the rear, and not much storage in the front.
At a price compared to an entry level Tesla Model S, this renewable energy solution just doesn’t add up, especially as the refueling network is not near dense enough to make the car practical at this point. Additionally, the prices of hydrogen are also much closer to gasoline than electricity (something which is currently often paid in full by FCV manufacturers to promote their product)."
Det kan vara japansk kultur som spelar in tror jag. Man lade säkert ner jättemycket arbete för att nå konsensus i bolaget och när det visar sig att man kanske har fel så är det väldigt jobbigt. Många människor som kan "förlora ansiktet" och det är något man går lång för att undvika, ibland jättelångt.
Kanske mirai blir en japansk företeelse. Staten går in bygger vätgas infrastruktur och subventionerar bilarna så Toyota inte behöver erkänna att man tog fel spår.
I min värld borde ju alla politiker tvingas att gå en teknisk utbildning, det skulle underlätta väldigt mycket för oss som vet bäst, men nu är det ju tyvärr inte jag som får bestämma. ;)
sett från en småstadspolitikers horisont kan det väl inte vara bra med 50mils räckvidd, då blåser kunderna bara förbi på väg till typ Ullared, tankar fullt på 3 minuter, då hinner kunden knappt slicka i sig en glass än mindre spendera några större pengar som gynnar kommunen, rätta mig om jag har fel, men en batteribil släpper inte ut nåt alls lokalt? vattenångeutsläpp på vintern är väl en trafikfara...
sett från en småstadspolitikers horisont kan det väl inte vara bra med 50mils räckvidd, då blåser kunderna bara förbi på väg till typ Ullared, tankar fullt på 3 minuter, då hinner kunden knappt slicka i sig en glass än mindre spendera några större pengar som gynnar kommunen, rätta mig om jag har fel, men en batteribil släpper inte ut nåt alls lokalt? vattenångeutsläpp på vintern är väl en trafikfara...
Haha, det är roligt att du argumenterar så. Men lokalpolitiker tänker lite annorlunda. Götene kommun där jag bor fick för några år sedan för sig att bygga ut E20 till motorväg. I och för sig en nödvändig satsning, men staten ville inte vara med. Kommunen förskottsbetalade alltså en 12km lång delsträcka som leder trafiken förbi Götene. Här är det alltså motorväg nu, det finns bara en enda avfart till samhället, norr och söder om Götene är det vanlig 80-väg. Jag frågade då politikerna hur de tänkte. Alla vet ju att man inte gärna stannar när man kör på motorvägen, framförallt inte när motorvägen precis har börjat, efter en långtråkig och långsam 80-sträcka. Jag var såklart orolig att alla bara skulle blåsa förbi, alltså ännu mer än innan motorvägen byggdes. Det kan ju inte gynna näringslivet här. Tyckte jag.
Nej, jag hade fel, fick jag höra. Motorvägen skulle gynna kommunen, eftersom den ökar framkomligheten. Äh, just det. Samhället är dött sedan dess. Inte en själ som stannar frivilligt såklart.
Läste att Mariestadkommun kommer satsa på vätgas med en egen station och bilar. Det är nog där vi kommer se bränslecellsbilarna hos kommuner och andra som kan slösa andras pengar. Många av våra gemensamma skattemiljarder kommer grävas ner i vätgas istället för att gå till nytta. Mariestad har ännu ingen snabbladdare, för övrigt.
Mycket intressant!
Jag körde Sträckan Sundsvall - Varberg för någon vecka sedan och hade ett laddstopp i Arboga. Nästa laddare är Jung och det är lite långt däremellan. Letade därför efter snabbladdare just i Mariestad utan framgång.
Det hade varit intressant att skriva en insändare i lokaltidningen om att Mariestads kommun saknar snabbladdare och därför orsakar problem för dem som valt miljövänlig eldrift och åker förbi kommunen. Och att man istället satsar på flummig och ineffektiv vätgastankning för icke-existerande bilar. Det hade nog uppskattats av lokalinnevånarna att få denna informationen? LarsL - har du länk till informationen om att de ska bygga vätgasstation?
Jag har inget emot att Mariestad får sig en påminnelse om sina stolligheter men Herr X bekymmer över avståndet mellan Arboga och Jung förstår jag inte. Med en P85D är 22 mil inga problem ens med 150 km/t i snitt. (Det är betydligt svårare att lyckats hålla så hög snittfart på den vägen!)
Du får väl helt enkelt bli politiker själv så att du kan bestämma att det ska vara så
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
...men Herr X bekymmer över avståndet mellan Arboga och Jung förstår jag inte. Med en P85D är 22 mil inga problem ens med 150 km/t i snitt. (Det är betydligt svårare att lyckats hålla så hög snittfart på den vägen!)
Käre herr Foluke,
Nu simmar du i teoretiska vatten. Det du skriver är helt sant under förutsättning att man startar med fulladdat batteri. Men när jag stannade i Arboga på väg från Sundsvall så var bilen i stort sett tom och det skulle ta mig ca. 1,5 timma att fylla bilen helt full på superladdaren där (om jag fått för mig en så vanvettig idé). Eftersom jag och min fru var glada och nöjda med en kopp kaffe så ville vi inte stanna längre än nödvändigt. Efter ca. en halvtimma började laddhastigheten sjunka rejält och vi orkade inte vänta längre - då hade vi ca. 25 mils räckvidd.
Det är mycket sällan (aldrig) jag orkar stå och toppfylla batteriet bara för sakens skull - det ger i slutänden ingen tidsbesparing. Jag tippar att detsamma gäller för de flesta Teslaägare - man kör vidare när man har tillräcklig räckvidd för att nå nästa destination (om man inte råkat stanna för att käka eller av någon annan anledning som ger ett längre stopp än nödvändigt).
I detta fallet räckte det att trycka till lite på accelerationspedalen på den fina motorvägen mellan Arboga och Örebro för att wasta hela marginalen. Vi planerade ändå ett kort stopp för att handla och då hade det passat bra att ladda på en ChaDeMo längs vägen, men någon sådan fanns alltså inte. Vi stannade därför till i Mariestad, men utan att ladda eftersom det inte fanns någon laddare där (annat än en liten 22kW-växelströmspinne inne vid torget). Istället blev jag sittande utanför butiken när min fru var inne och handlade, och medan jag betraktade den sjunkande räckviddsmätaren med glansiga ögon, svor jag tyst för mig själv över Mariestads kommunpolitiker som går in i framtiden med ändan först.
...men Herr X bekymmer över avståndet mellan Arboga och Jung förstår jag inte. Med en P85D är 22 mil inga problem ens med 150 km/t i snitt. (Det är betydligt svårare att lyckats hålla så hög snittfart på den vägen!)
Käre herr Foluke,
Nu simmar du i teoretiska vatten. Det du skriver är helt sant under förutsättning att man startar med fulladdat batteri. Men när jag stannade i Arboga på väg från Sundsvall så var bilen i stort sett tom och det skulle ta mig ca. 1,5 timma att fylla bilen helt full på superladdaren där (om jag fått för mig en så vanvettig idé). Eftersom jag och min fru var glada och nöjda med en kopp kaffe så ville vi inte stanna längre än nödvändigt. Efter ca. en halvtimma började laddhastigheten sjunka rejält och vi orkade inte vänta längre - då hade vi ca. 25 mils räckvidd.
Det är mycket sällan (aldrig) jag orkar stå och toppfylla batteriet bara för sakens skull - det ger i slutänden ingen tidsbesparing. Jag tippar att detsamma gäller för de flesta Teslaägare - man kör vidare när man har tillräcklig räckvidd för att nå nästa destination (om man inte råkat stanna för att käka eller av någon annan anledning som ger ett längre stopp än nödvändigt).
I detta fallet räckte det att trycka till lite på accelerationspedalen på den fina motorvägen mellan Arboga och Örebro för att wasta hela marginalen. Vi planerade ändå ett kort stopp för att handla och då hade det passat bra att ladda på en ChaDeMo längs vägen, men någon sådan fanns alltså inte. Vi stannade därför till i Mariestad, men utan att ladda eftersom det inte fanns någon laddare där (annat än en liten 22kW-växelströmspinne inne vid torget). Istället blev jag sittande utanför butiken när min fru var inne och handlade, och medan jag betraktade den sjunkande räckviddsmätaren med glansiga ögon, svor jag tyst för mig själv över Mariestads kommunpolitiker som går in i framtiden med ändan först.
Jag förstår. Problemet är alltså inte avståndet mellan Arboga och Jung. Problemet ligger på ett annat plan. Det kan jag ha förståelse för.
När du nu försatt dig i denna dilemma: hur löste du det i "vätgasstaden"? Fick du bara sitta med ägg under foten och begrunda ditt öde på väg till nästa SuC?
När du nu försatt dig i denna dilemma: hur löste du det i "vätgasstaden"? Fick du bara sitta med ägg under foten och begrunda ditt öde på väg till nästa SuC?
Jag fick gubbköra till Jung. Att dra ner på hastigheten löser i stort sett alla världens problem, utom möjligen problemet med när det har fastnat en köttbit mellan tänderna och det inte finns några tandpetare i närheten.
Jag fick gubbköra till Jung. Att dra ner på hastigheten löser i stort sett alla världens problem, utom möjligen problemet med när det har fastnat en köttbit mellan tänderna och det inte finns några tandpetare i närheten.
Även när du har bråttom ?
Sen till flyg/tåg/buss
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Även när du har bråttom ?
Sen till flyg/tåg/buss
Om det inte finns tandpetare på flyget/tåget/bussen så.
apropå någonting...vad väger energi/förflyttningssystemet i en vätgasbil? motsvarigheten till batteriet+likriktare+laddare+(2x) motor i ren elbil?
Rätt mycket vilket gör att Toyota Mirai som är en mindre bil än Model S, både i lastutrymme, sittplatser och rymd, väger nästan lika mycket som Model S. Per sittplats väger Mirai mer än Model S.
Läste att i USA så ingår gratis hyra av en fossilbil 7 dagar om året under leasingperioden (tror inte det är möjligt att köpa bilen). Man kan ju inte köra så långt ifrån de få vätgasstationerna innan man får räckviddsångest. Man behöver alltså en annan bil också. Alla vätgasstationer i USA är inte heller godkända för Mirai vilket minskar det redan få ställen man kan tanka vätgas.
Model S 100D lär ha samma räckvidd som Mirai på full tank. Model S kan man dock få upp räckvidden i princip överallt där man kör. Vätgasbilar kan aldrig köra mer än ca 25 mil från de få stationer som finns i Sverige om man inte vill krypköra i 30-40 km/h, dvs hypermiling som de gör i filmen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Så länge det finns skattepengar att hämta, så länge kommer vätgasbilarna klara sig. Det är inga bilar som konsumenter vill ha när de jämför med andra bilar. De är dyrare, kan lasta mindre (både bagage och personer), har kortare räckvidd och de kan bara tankas på ett fåtal ställen. För konsumenten finns inga andra fördelar än att säga att bilen bara släpper ut vatten men med tanke på att nästan all vätgas produceras från fossilämnen så är det bara en dimridå.
Skulle Tesla vara $7500 eller 40 000:- SEK dyrare så skulle försäljningen av Teslas bilar inte påverkas nämnvärt. I USA kommer vi snart se effekten då stödet kommer att försvinna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.