Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av chpaulin »

Anders77 skrev:
Kolla in Facebook gruppen "Vätgas kommer"

De är helt övertygade om att vätgasen är framtiden för fordonsbranschen.
Man skulle kunna tro att det är en sekt. Tur att inte vi är sånna... :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av LarsL »

Man kan ju tro vad man vill, men utan skattepengar så kommer det aldrig bli något. Det är helt enkelt inte försvarbart att ha ett så ineffektivt system.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Man kan ju tro vad man vill, men utan skattepengar så kommer det aldrig bli något. Det är helt enkelt inte försvarbart att ha ett så ineffektivt system.
Där är vi överrens.

Det som de ser är att den lokala bonden kan fylla på med biobränsle som biladar biogas på tankstationen och där direkt få ut vätgas. Så det skall bli ekonomiskt intressant för lokala företag mm att bygga stationerna.

Men ja en sekt är de helt klart :D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av mati »

Vätgas som nån slags biobränsle kommer alltid att vara en nischprodukt, precis som biogas. Det är för ineffektivt för att det ska fungera för alla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av LarsL »

Snackade i somras med en som jobbade biogas och han såg ingen vinst i att göra om den till el. Elen var helt enkelt för billig för att det skulle löna sig. Att då gå vägen över vätgas lär ju inte bli bättre med tanke på förlusterna. Har man biogas är nog det vettigaste att köra dem direkt i en gammal bil eller traktor.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av zyax »

Vätgasdrift i framtiden är lika troligt som ångpannedrift eller gengasdrift. Kanske överdrivet, men ibland vill man få reaktioner ;)

Lite seriösare fråga; om vi har överproduktion av grön el i typ Sahara, är det då mindre energiförlust att skicka den via kabel till Europa mot att producera vätgas?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av Anders77 »

zyax skrev:
Vätgasdrift i framtiden är lika troligt som ångpannedrift eller gengasdrift. Kanske överdrivet, men ibland vill man få reaktioner ;)

Lite seriösare fråga; om vi har överproduktion av grön el i typ Sahara, är det då mindre energiförlust att skicka den via kabel till Europa mot att producera vätgas?
Än så länge är den förlusten för stor. Men det känns som att de för varje år blir bättre och bättre på överföringar över långa avstånd. Så i framtiden kan det vara löst.
Svart X90D, bokat en M3.
olza
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av olza »

zyax skrev:
Lite seriösare fråga; om vi har överproduktion av grön el i typ Sahara, är det då mindre energiförlust att skicka den via kabel till Europa mot att producera vätgas?
Fullt möjligt med HVDC:

http://www.abb.se/cawp/seabb364/a5d0251 ... 02a54.aspx

5% förlust på 2000 km.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av zyax »

Fullt möjligt med HVDC:

http://www.abb.se/cawp/seabb364/a5d0251 ... 02a54.aspx

5% förlust på 2000 km.
Varför har inte EU ett gemensamt jätteprojekt med solel från Spanien eller Sahara då undrar man, eller typ Vattenfall för den delen. De får gärna spotta ur sig bränsleceller och visa att det också går förstår, det kommer ju framstå som dumt att lagra energin så hur man än gör.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av Jerker »

zyax skrev:
Fullt möjligt med HVDC:

http://www.abb.se/cawp/seabb364/a5d0251 ... 02a54.aspx

5% förlust på 2000 km.
Varför har inte EU ett gemensamt jätteprojekt med solel från Spanien eller Sahara då undrar man, eller typ Vattenfall för den delen. De får gärna spotta ur sig bränsleceller och visa att det också går förstår, det kommer ju framstå som dumt att lagra energin så hur man än gör.
När Sverige har fullt med elbilar kommer vi inte att ha kvar nån grön el att exportera till kontinenten. Så, om de inte börjar producera solel i södra Europa så kommer de att behöva öka andelen koleldad el.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av Svenssons »

Om det nu skulle vara överproduktion av el på en plats så vore det bättre och effektivare att nyttja elen där till produktion. Det finns en anledning till att aluminiumproduktionen inte sker i samma länder som har tillgång till råvaran.

Att lagra eller transportera aluminium är dock bra mycket enklare än att lagra eller transportera vätgas. Det effektivaste sättet att producera vätgas är därför att göra det hyfsat lokalt (inte mycket längre än 10-15 mil från där det skall konsumeras). Att producera vätgas där det finns stor tillgång till el och sedan transportera det hundratals mil är därför mycket ineffektivt och att bygga kraftledningar innebär mycket mindre förluster.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_ ... _transport
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av 12man »

olza skrev:
zyax skrev:
Lite seriösare fråga; om vi har överproduktion av grön el i typ Sahara, är det då mindre energiförlust att skicka den via kabel till Europa mot att producera vätgas?
Fullt möjligt med HVDC:
http://www.abb.se/cawp/seabb364/a5d0251 ... 02a54.aspx
5% förlust på 2000 km.
tänkte först svara dig zyax, med ett kort ja, men olza hann före
tillägg: för övrigt samme Asplund som med elways
varför inget jatteprojekt, jo för elbolagsmaffian är om möjligt starkare än fordonsmaffian, kanske andra droger men..
lite(mycket) hvdc kors(nord-syd) och tvärs(öst-väst) kommer göra större lagringsystem överflödiga, elpriset superlågt 10öre, och eventuellt överskott används till avsaltning av havsvatten som kan användas till odling i Sahara, och då även bidra till co2 minskning, men 2x starka lobbygrupper...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av zyax »

12man skrev:
tänkte först svara dig zyax, med ett kort ja, men olza hann före
tillägg: för övrigt samme Asplund som med elways
varför inget jatteprojekt, jo för elbolagsmaffian är om möjligt starkare än fordonsmaffian, kanske andra droger men..
lite(mycket) hvdc kors(nord-syd) och tvärs(öst-väst) kommer göra större lagringsystem överflödiga, elpriset superlågt 10öre, och eventuellt överskott används till avsaltning av havsvatten som kan användas till odling i Sahara, och då även bidra till co2 minskning, men 2x starka lobbygrupper...
Låter som något Elon ger sig på, har han gett sig på fordonsmaffian (OPEC) så kanske han kan få Tesla energy att producera el i stor skala också.
De nuvarande elbolagen försöker förstås hålla priset uppe, men om man har ekonomiska muskler borde man kunna starta ett nytt jätteelbolag, typ "Saharec", för att sälja el till nuvarande priser först för att sedan sälja för vad det kostar att producera.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av 12man »

ELON>>>EU, ganska dåligt betyg åt eu...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av zyax »

12man skrev:
ELON>>>EU, ganska dåligt betyg åt eu...
Och även Elon kan ha fel... *duckar för fanboysmaffian*
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av chpaulin »

zyax skrev:
12man skrev:
ELON>>>EU, ganska dåligt betyg åt eu...
Och även Elon kan ha fel... *duckar för fanboysmaffian*
Elon är en naturlag ("force of nature" låter bättre) och kan inte ha fel. Det är alla andra som måste anpassa sig :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av Svenssons »

chpaulin skrev:
zyax skrev:
12man skrev:
ELON>>>EU, ganska dåligt betyg åt eu...
Och även Elon kan ha fel... *duckar för fanboysmaffian*
Elon är en naturlag ("force of nature" låter bättre) och kan inte ha fel. Det är alla andra som måste anpassa sig :)
Precis, han har en egen tidsskala som man får anpassa sig till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av Herr X »

zyax skrev:
Varför har inte EU ett gemensamt jätteprojekt med solel från Spanien eller Sahara då undrar man, eller typ Vattenfall för den delen.
Intressant fråga, och just detta har man haft långt gångna planer på. Solel producerad i Sahara skulle kunna förse hela Europa med energi.
En mängd europeiska företag och myndigheter gick för några år sedan ihop för att bygga detta, men ett efter ett har de av olika skäl dragit sig ur. Tror projektet i stort sett går på tomgång nu, utan några industriella partners kvar. Tror att säkerhetsläget i Nordafrika gjort det svårt att genomföra i praktiken.

http://www.svd.se/saharas-heta-sol-ska-varma-europa

http://www.nyteknik.se/energi/nedlaggni ... ec-6397430

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Desertec
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av 12man »

kabeldelen i desertec.. när tyskland inte ens själva kan få till en fetkabel nord till syd inom landet... hur skulle det gå då hela vägen...
jag hoppas på, flytande solpaneler i medelhavet, de borde likt offshore vindkraft vara lättare att få till, samt av mig önskad bieffekt, ger lite skydd från vissa länders överdimensionerade fiskeflottor,
men nu driftar tråden
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av zyax »

Jag har tänkt på det där med säkerheten jag också. Kan pirater förstöra i Somalia så kan man nog förstöra en gigantisk solpark i Sahara också, därav mitt utpekande av Spanien som alternativ.

Följde ett Saharaprojekt ett tag där de värmde upp vatten med stora reflektorer för att påvisa att solel kan skapa energi dygnet runt eftersom man kunde få ånga ur turbinen långt efter det att solen gått ner, men det var nog låg verkningsgrad på det där jämfört med batterier och vanliga paneler tänker jag. Det kanske är samma som du länkade till, har för mig att det var Desertec. Det jag kommer ihåg från vad jag då läste är att ur vissa sådana här projekt blir rent vatten en biprodukt, ett problem i stor skala över världen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av 12man »

det är ju typ ivanpah, funkar bra finns ett spanskt företag som är duktiga på det, kommer inte på namnet, men fördel solceller då de är lika lönsamma hela vägen
1KW--->500MW
men dessa vattenkokare liksom vindkraft blir lönsamma först +30miljoner

abengoa heter det spanska bolaget
ivanpah är en mardröm tydligen, KFC all the way

kentucky fried chicken, försöker vara rolig
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av zyax »

12man skrev:
det är ju typ ivanpah, funkar bra finns ett spanskt företag som är duktiga på det, kommer inte på namnet, men fördel solceller då de är lika lönsamma hela vägen
1KW--->500MW
men dessa vattenkokare liksom vindkraft blir lönsamma först +30miljoner
Det måste man ju läsa på om. Att de är lönsamma först i stor skala spelar kanske mindre roll när man betänker att de ska stå för utjämningen dag/natt i ett system totalt sett av massor med solel. En mix av ett sånt system och paneler ger ju precis den kurva av producerad el dag/natt som man vill ha.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av 12man »

zyax skrev:
12man skrev:
det är ju typ ivanpah, funkar bra finns ett spanskt företag som är duktiga på det, kommer inte på namnet, men fördel solceller då de är lika lönsamma hela vägen
1KW--->500MW
men dessa vattenkokare liksom vindkraft blir lönsamma först +30miljoner
Det måste man ju läsa på om. Att de är lönsamma först i stor skala spelar kanske mindre roll när man betänker att de ska stå för utjämningen dag/natt i ett system totalt sett av massor med solel. En mix av ett sånt system och paneler ger ju precis den kurva av producerad el dag/natt som man vill ha.
som jag skrivit i minst 4 inlägg.. elpris <10öre
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av Jerker »

Marocko har ju stora ambitioner med ångkraft som genererar solel.
noor-complex-ouarzazate-1-exlarge-169.jpg
http://www.nyteknik.se/energi/marockos- ... gd-6342933
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar

Inlägg av Bjelke »

Äntligen något man skulle kunna förstå vart bränsleceller kan användas...

http://www.nyteknik.se/fordon/armens-ty ... il-6780258
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar