Är inte Teslas batterier ganska nära? 90 kWh cellerna ligger runt 900 Wh/l, läste jag någonstans (vet inte om det stämmer) och de är "gamla" när 100 kWh kommer.
Efter alla visioner om batterirevolution är man ganska skeptisk. Om detta nu är något som kan bli realitet är det onekligen intressant, halva vikten och volymen med samma kapacitet. Frågan är dock vad priset per kWh blir?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Är inte Teslas batterier ganska nära? 90 kWh cellerna ligger runt 900 Wh/l, läste jag någonstans (vet inte om det stämmer) och de är "gamla" när 100 kWh kommer.
Skulle inte förvåna mig.. Men bra att det finns konkurrens och utveckling av andra än Tesla också som driver tekniken framåt.
Tesla kan inte göra allt själv..
Men 1200wh/l är ju ändå 33% bättre än 900wh/l.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Självklart!
Jämförde bara med befintlig teknik för i artikeln låter det lite bättre än vad det är, antar att det kommer ta ett tag innan det kommer i produktion.
Men dom väljer väl jämförelse i syfte att få det egna att låta så bra som möjligt. Det gör ju även Tesla.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det låter ju klart närmare än de flesta sådana här nyheter i alla fall. Bygger på evolution snarare än revolution och ny stor fabrik redan klar. Spännande!
Vad jag hittade på flera ställen så hade 85 kWh batterierna 630 Wh/l och med en 6% förbättring till 90 kWh blir det 668 Wh/l. Vikten på 85 kWh batterier var 233 Wh/kg, har inte hittat för 90 kWh.
Vad jag hittade på flera ställen så hade 85 kWh batterierna 630 Wh/l och med en 6% förbättring till 90 kWh blir det 668 Wh/l. Vikten på 85 kWh batterier var 233 Wh/kg, har inte hittat för 90 kWh.
Jag har hittat att 85kWh batteriet väger 540kg. Det blir ju knappt 160Wh/kg. Var kommer 233Wh/kg från?
Senast redigerad av jonas, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Med så pass hög täthet blir det lättare/bättre förutsättningar även för MC, mopeder och båtar, där vikt nog har ännu större betydelse än i en bil.
Det låter lovande, och om det här är så nära som det ändå verkar vara (står att dom satsar på batterier för EVs till 2018) kan det bidra till snabbare omställning. Jag tror inte priserna är så väldigt mycket högre. Det står att tidsåtgång för att tillverka dem är desamma.
Material lär vara desamma eller mindre...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag har hittat att 85kWh batteriet väger 540kg. Det blir ju knappt 160Wh/kg. Var kommer 233Wh/kg från?
Jag syftade endast på cellerna, sen tillkommer ju en hel del annat i batteripacket också.