Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Inlägg av sondell »

Pontus skrev:
Kan ju vara värt en tur till Karlstad bara för att det skulle vara intressant att se.
Sedan undrar jag om reserven under 0 är ett konstant kWh eller om det är en beräknad sträcka, dvs har reserven minskat när man ändrade typical range (typical förbrukningen)?
Det kan ju lätt ändras i olika software uppdateringar ja. Men min har varit hyfsat konstant verkar det som. Iaf sen en software uppdatering tror det var aug 2014 då mkt ändrades. Verkar ju som att bilen slås av när cellbanken med lägst spänning är under 2.9 V ungefär. Vad det är för 0km vet jag inte med kan ju kolla när jag får adaptrarna. Begränsningen i kW följer ju dessa spänningsnivåer så det är bra att ha koll på hur de är på ens bil. Hur det såg ut på min bil mot slutet bilddokumenterade jag här:
http://tesla.sondell.biz/?p=2285
Så länge de inte ändrad vad effektbegränsningsnivån är vid vissa spänningsnivåer så har man alltid koll på batteriet genom att kolla denna effektbegränsningslinje, oavsett om de flyttar 0 punkten.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Som nån redan nämnt så behöver batteriet balanseras ibland. Laddas upp fullt, ur lite grann och upp till hundra igen o låta stå över natten. Vad jag förstår kan man få ut upp till 2kwh till då.

Jag har hört 76kWh länge, enligt denna bild:
https://www.google.se/search?q=tesla+mo ... Dq2Y0WM%3A.

Och du kan nog få ut cirka 72,5kwh vid ordentlig balansering. Dvs degradering på 4,5%. Fullt rimligt.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Sofie skrev:
Jag håller med, i Outlandern har jag aldrig någonsin laddat i över 9,2kWh detta minus laddförlusterna ger väl ca 8kwh användbart batteri. Det är långt ifrån dom 12kWh som står i broschyrerna.
Min säljare sa att det ska vara 10kwh användbart i outlandern, de sista två är buffert för att skudda batteriet.[/quote]

Du kanske har den nya min är en 2014 med 13500mil på mätaren, normal laddning är mellan 8,2-8,8kWh inklusive laddförluster. Det kan omöjligt finnas 10kWh användbart.[/quote]

Har en 20140401, en av de första. Men bara 6300 mil. Är ute och åker nu så jag ska mäta när jag kommer hem. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

gellerstam skrev:
Sofie skrev:
Jag håller med, i Outlandern har jag aldrig någonsin laddat i över 9,2kWh detta minus laddförlusterna ger väl ca 8kwh användbart batteri. Det är långt ifrån dom 12kWh som står i broschyrerna.
Min säljare sa att det ska vara 10kwh användbart i outlandern, de sista två är buffert för att skudda batteriet.
Du kanske har den nya min är en 2014 med 13500mil på mätaren, normal laddning är mellan 8,2-8,8kWh inklusive laddförluster. Det kan omöjligt finnas 10kWh användbart.[/quote]

Har en 20140401, en av de första. Men bara 6300 mil. Är ute och åker nu så jag ska mäta när jag kommer hem. :-)[/quote]

Oj då är dom ungefär lika gamla 20140320 är våran.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Sofie skrev:
gellerstam skrev:
Sofie skrev:
Min säljare sa att det ska vara 10kwh användbart i outlandern, de sista två är buffert för att skudda batteriet.
Du kanske har den nya min är en 2014 med 13500mil på mätaren, normal laddning är mellan 8,2-8,8kWh inklusive laddförluster. Det kan omöjligt finnas 10kWh användbart.
Har en 20140401, en av de första. Men bara 6300 mil. Är ute och åker nu så jag ska mäta när jag kommer hem. :-)[/quote]

Oj då är dom ungefär lika gamla 20140320 är våran.[/quote]

Min e grå med extra allt. Står 20140317 på regplåten men jag tog lev. Den 1 pga förmånsvärdet.

Efter dagens tur på ca 20 mil fick jag i 9,0kwh
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Fortsätter ot. Nu har jag laddat ett absolut tomt batteri (---). Fick i 9,3kWh från väggen, vad det blir i batteriet vet jag ej. Men det blir inte 10kWh som man kan utnyttja.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Hur stora är ladd förlusterna i Teslan?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Jag tror att jag läst någonstans att förlusterna vid laddning skulle vara minst vid 8A för enkelladdaren och 16A för dubbelladdaren. Om jag minns rätt skulle förlusten då ligga på 7%.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Sofie skrev:
Jag tror att jag läst någonstans att förlusterna vid laddning skulle vara minst vid 8A för enkelladdaren och 16A för dubbelladdaren. Om jag minns rätt skulle förlusten då ligga på 7%.
Vilken laddare använder du 10A eller 16A. Min laddning ovan var med 16A.

Snart dags för oss att starta en egen tråd ... ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Vilken laddare använder du 10A eller 16A. Min laddning ovan var med 16A.

Snart dags för oss att starta en egen tråd ... ;-)[/quote]

Förra maxvärdet 9,2kWh var med 14A laddning som är max vad bilens inbyggda laddare kan ta emot. Jag skall prova med 6A.

I fortsättningen får vi väl skicka PM till varandra.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

sondell skrev:
Pontus skrev:
Kan ju vara värt en tur till Karlstad bara för att det skulle vara intressant att se.
Sedan undrar jag om reserven under 0 är ett konstant kWh eller om det är en beräknad sträcka, dvs har reserven minskat när man ändrade typical range (typical förbrukningen)?
Det kan ju lätt ändras i olika software uppdateringar ja. Men min har varit hyfsat konstant verkar det som. Iaf sen en software uppdatering tror det var aug 2014 då mkt ändrades. Verkar ju som att bilen slås av när cellbanken med lägst spänning är under 2.9 V ungefär. Vad det är för 0km vet jag inte med kan ju kolla när jag får adaptrarna. Begränsningen i kW följer ju dessa spänningsnivåer så det är bra att ha koll på hur de är på ens bil. Hur det såg ut på min bil mot slutet bilddokumenterade jag här:
http://tesla.sondell.biz/?p=2285
Så länge de inte ändrad vad effektbegränsningsnivån är vid vissa spänningsnivåer så har man alltid koll på batteriet genom att kolla denna effektbegränsningslinje, oavsett om de flyttar 0 punkten.
Då har jag fått datakablarna och läst av mitt batteri:
http://tesla.sondell.biz/?p=2664
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

sondell skrev:

Intressant!
Skulle gärna komma förbi någon gång och kolla egna bilens hårdkörda celler när jag passerar Karlstad. :shock:
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

TeslaMartin skrev:
sondell skrev:

Intressant!
Skulle gärna komma förbi någon gång och kolla egna bilens hårdkörda celler när jag passerar Karlstad. :shock:
Bara jag är hemma så är det nog lösbart. Men jag har nu bara en kabel för bilar pre-september 2015. Finns kabel för lite senare bilar också att köpa.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

sondell skrev:
TeslaMartin skrev:
sondell skrev:

Intressant!
Bara jag är hemma så är det nog lösbart. Men jag har nu bara en kabel för bilar pre-september 2015. Finns kabel för lite senare bilar också att köpa.
Min är från mars 2015 (byggd jan) så då borde det väl fungera?!
Får höra av mig om det passar dig någon gång när jag rullar förbi.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Vore kul att mäta upp min 70 D. Hur mycket jobb är det att mäta batterikapaciteten ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Var kan man få tag i en kabel och var kopplar man in den?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

EnTraktor skrev:
Var kan man få tag i en kabel och var kopplar man in den?
Har lite länkar med i detta första inlägg
http://tesla.sondell.biz/?p=2614

Bakom facket som är under skärmen. Dra ut sidorna lite lätt på bägge sidor om facket och dra facket lite nedåt så öppnas det lätt. Stoppa in handen och dra ut kabeln som ligger längst in bakom facket.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Mätte ett gäng bilar i helgen och skrev om det här:
http://tesla.sondell.biz/?p=2736

Kopierar in lite text här med. Det var 70 kWh och 85 kWh batterier. Från 1 år till nästan 3 år gamla (min blir 3 år i november).

På 85 kWh batterierna mätte jag 75.9-77.1 kWh. 2500-5000 mil.

På 70 kWh batterierna mätte jag 66.4-67.0 kWh. 2500-5000 mil.

Minns inte alla miltal helt så ta det med en liten nypa salt. Utöver detta har batterierna en buffer i botten på 4 kWh. Det finns ingen buffer i toppen. Det mesta jag sett uppmätt på nya bilar är 79.3 kWh resp. 68.5 kWh exklusive buffer. Det betyder degradering på dessa batterier som mest 2-4% om även de hade lika mycket energi som nya. Blir intressant att kolla igen om ett år. Det ska ju sjunka några procent i början för att sedan sjunka väldigt långsamt. Så ska inte ha sjunkit så mycket till nästa år om den teorin håller.

Alla batterier var väl balanserade. En bil hade nästan aldrig körts till låg SOC och fulladdats endast ett fåtal gånger. Var väldigt välbalanserat ändå. Så framhäver än en gång att det är en myt det här med att man ska låta bilen stå fulladdad et tag för att den ska balanseras. Det verkar inte behövas och är om något endast dåligt för batteriet.

Skillnaden mellan SOC på BMS’en och bilen kan ge en indikation på hur mycket reserv man har under 0. Här har jag 3-4% mer. En något nyare bil hade 2.5% medans alla nyare bilar hade 1.5%, helt konsekvent. Vet inte varför det är så. Men jag kommer ju 15 km minst efter 0. Det ska man då kanske inte räkna med på en nyare bil som å andra sidan har högre typical km vid laddning istället.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

sondell skrev:
Mätte ett gäng bilar i helgen och skrev om det här:
http://tesla.sondell.biz/?p=2736

Kopierar in lite text här med. Det var 70 kWh och 85 kWh batterier. Från 1 år till nästan 3 år gamla (min blir 3 år i november).

På 85 kWh batterierna mätte jag 75.9-77.1 kWh. <a href="tel:2500-5000">2500-5000</a> mil.

På 70 kWh batterierna mätte jag 66.4-67.0 kWh. <a href="tel:2500-5000">2500-5000</a> mil.

Minns inte alla miltal helt så ta det med en liten nypa salt. Utöver detta har batterierna en buffer i botten på 4 kWh. Det finns ingen buffer i toppen. Det mesta jag sett uppmätt på nya bilar är 79.3 kWh resp. 68.5 kWh exklusive buffer. Det betyder degradering på dessa batterier som mest 2-4% om även de hade lika mycket energi som nya. Blir intressant att kolla igen om ett år. Det ska ju sjunka några procent i början för att sedan sjunka väldigt långsamt. Så ska inte ha sjunkit så mycket till nästa år om den teorin håller.

Alla batterier var väl balanserade. En bil hade nästan aldrig körts till låg SOC och fulladdats endast ett fåtal gånger. Var väldigt välbalanserat ändå. Så framhäver än en gång att det är en myt det här med att man ska låta bilen stå fulladdad et tag för att den ska balanseras. Det verkar inte behövas och är om något endast dåligt för batteriet.

Skillnaden mellan SOC på BMS’en och bilen kan ge en indikation på hur mycket reserv man har under 0. Här har jag 3-4% mer. En något nyare bil hade 2.5% medans alla nyare bilar hade 1.5%, helt konsekvent. Vet inte varför det är så. Men jag kommer ju 15 km minst efter 0. Det ska man då kanske inte räkna med på en nyare bil som å andra sidan har högre typical km vid laddning istället.
+1
Mycket intressant och lärorikt!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Ska bli kul att se vad nya 60 har i batterikapacitet både i låst och upplåst läge till 75 kWh. Om det finns 60 kWh tillgängliga för körning utöver bufferten under 0 eller inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Gustafsson skrev:
Ska bli kul att se vad nya 60 har i batterikapacitet både i låst och upplåst läge till 75 kWh. Om det finns 60 kWh tillgängliga för körning utöver bufferten under 0 eller inte.
Vet inte om det finns nån ny info sen norrmannen med 75D hävdade att han läst ut 74kWh med kabel?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

MSO skrev:
Gustafsson skrev:
Vet inte om det finns nån ny info sen norrmannen med 75D hävdade att han läst ut 74kWh med kabel?
Missat den. Om en 60 har 60, en 70 har 66, en 75 har 74 och en 85 har 76, så påverkar ju det valet av batteri en del när man ska välja rätt bil. Skillnaderna är rätt små och om man kunde mäta alla bilarna hos Sondell skulle det förstås vara lättare att förstå vad man egentligen väljer mellan då mätmetoden troligen är likadan för alla mätningar hos samma utförare. Nu är ju vissa av dessa begagnade vilket gör det hela mer komplext...
Svårt att förstå varför det skiljer så mycket mellan individuella bilar, man har ju trots allt drygt 7000 batterier i varje bil och detta borde jämna ut olikheter i de enskilda cellerna...
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Gustafsson skrev:
MSO skrev:
Gustafsson skrev:
Missat den. Om en 60 har 60, en 70 har 66, en 75 har 74 och en 85 har 76, så påverkar ju det valet av batteri en del när man ska välja rätt bil. Skillnaderna är rätt små och om man kunde mäta alla bilarna hos Sondell skulle det förstås vara lättare att förstå vad man egentligen väljer mellan då mätmetoden troligen är likadan för alla mätningar hos samma utförare. Nu är ju vissa av dessa begagnade vilket gör det hela mer komplext...
Svårt att förstå varför det skiljer så mycket mellan individuella bilar, man har ju trots allt drygt 7000 batterier i varje bil och detta borde jämna ut olikheter i de enskilda cellerna...
Så här är väl de värden jag sett han har mätt på nya bilar, de högsta (skrev 4 kWh I buffer på 60 kWh batteriet tidigare I tråden, ska tydligen vara 2.8 kWh).
90 = 84.9 + 4.0 kWh = 88.9 kWh
85 = 79.3 + 4.0 kWh = 83.3 kWh
75 = 74.0 + 4.0 kWh = 78.0 kWh
70 = 68.5 + 4.0 kWh = 72.5 kWh
60 = 57.0 + 2.8 kWh = 59.8 kWh

75 kWh batteriet, och då även 60 kWh med möjlighet till uppgradering, är ju väldigt bra alternativ. Stort sett som en äldre 85 kWh. Skrev lite om det här också för ett tag sen:
http://tesla.sondell.biz/?p=2648
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

sondell skrev:

Så här är väl de värden jag sett han har mätt på nya bilar, de högsta (skrev 4 kWh I buffer på 60 kWh batteriet tidigare I tråden, ska tydligen vara 2.8 kWh).
90 = 84.9 + 4.0 kWh = 88.9 kWh
85 = 79.3 + 4.0 kWh = 83.3 kWh
75 = 74.0 + 4.0 kWh = 78.0 kWh
70 = 68.5 + 4.0 kWh = 72.5 kWh
60 = 57.0 + 2.8 kWh = 59.8 kWh

75 kWh batteriet, och då även 60 kWh med möjlighet till uppgradering, är ju väldigt bra alternativ. Stort sett som en äldre 85 kWh. Skrev lite om det här också för ett tag sen:
http://tesla.sondell.biz/?p=2648
Bra jobbat Sondell, gillar verkligen sådant här :)
Tänkte själv införskaffa utrustning och app för att mäta på min bil (70D med 75-batteri) för att lättare avgöra om jag behöver uppgradera till vintern eller ej. Är det något speciellt att tänka på inför själva mätningen för att, på ett rättvist sätt kunna jämföras med dina mätetal?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Konsumentupplysning på hög nivå :-).
Bockar å bugar :)
Skriv svar