P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av vigge50 »

GustavT skrev:
Förstår vad du säger men tror itne på det.

Testar gärna en P100D med ludicrous mode mot lämplig bensinbil. Kan närapå slå vad att en tex M5 med 600 hk lämnar en P100D från fart enkelt. Det från så låg fart som 50 km/h. Höjer vi farten blir än enklare seger för konventionellt drivna bilar.

Du teoriserar och jag praktiserar. Men återstår att se!
Jag teoriserar på bilen det gäller och du gör praktik på en bil som inte längre är relevant ;)

Jag väntar med spänning på tester
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av 12man »

har gjort en sån snabbresa till munchen för inte allt för länge sen med audi a4 diesel, snittade också 130+

alternativ till tesla s är m5 och s8/s7, inte 911/918, m3/m4, och de 4-5 sitsiga kostar samma pengar nya, för och nackdelar med de olika kännar de flesta till
elbilens nackdelar försvinner en efter en, fossilbilens blir fler och fler

Hur många bensinmackar fanns det när det fanns färre än 2000 st långdistansfosssilbilar i sverige? tror man köpte vätskan på apoteket
http://www.nt.se/img/2008/9/25/4252033.pdf
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Pontus »

GustavT skrev:
Men inte all tid i världen ,) Eller iofs just nu har jag det ;)
Pontus skrev:
GustavT skrev:
Men du har bensinmackar på fler ställen än superchargers.
Svenssons skrev:
GustavT skrev:
Men tyvärr helt döda upep i fart :( M4 med 450 hk lämnare ju en P85D rätt snabbt :/ http://www.roadandtrack.com/motorsports ... esla-p85d/
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
Men du har fler hotell med eluttag än med bensinpumpar som tankar bilen åt dig ;)
Jo men jag menar bara att om man är ute och reser långt så slipper man ett extra tankstopp då elbilen kan laddas medans du sover, dvs den är alltid full på morgonen när du ska åka om man vill. I varje fall är det skönt för mig som bara kör längre än vad "tanken" räcker 1 gång varannan månad, så flera veckor i rad kan jag vakna gå ut till bilen utan att behöva bry mig om att åka och tanka bilen.
Sen får man väl väga vardagsbekvämlighet mot lite extra stopp dom få gånger man åker långt och jag har ju redan valt och ångrar mig inte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av zyax »

danni skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med 100 mils räckvidd till. Det finns väl ingen vettig människa som sträckkör 100 mil utan att stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O

Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O

Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp :D

Svenssons skrev:
GustavT skrev:
Men tyvärr helt döda upep i fart :( M4 med 450 hk lämnare ju en P85D rätt snabbt :/ http://www.roadandtrack.com/motorsports ... esla-p85d/
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
[/quote]
Men du har fler hotell med eluttag än med bensinpumpar som tankar bilen åt dig ;)[/quote][/quote]
Jo men jag menar bara att om man är ute och reser långt så slipper man ett extra tankstopp då elbilen kan laddas medans du sover, dvs den är alltid full på morgonen när du ska åka om man vill. I varje fall är det skönt för mig som bara kör längre än vad "tanken" räcker 1 gång varannan månad, så flera veckor i rad kan jag vakna gå ut till bilen utan att behöva bry mig om att åka och tanka bilen.
Sen får man väl väga vardagsbekvämlighet mot lite extra stopp dom få gånger man åker långt och jag har ju redan valt och ångrar mig inte.[/quote]
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5862
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Gustafsson »

Frågan om snabbast i dragracing avgörs snart nog på Youtube i en dator nära dig :-).
För en vanlig lojt bilintresserad man som mig själv är frågan om ultrasnabba europatripper eller acceleration mellan 100- 200 helt meningslös. Jag kommer inte en enda gång att köra på det viset, det är inte det jag har min bil till. Vill jag ta mig fram snabbt så flyger jag. Det är som att alltid vara tvungen att åka skidor i de svartaste pisterna som finns, trots att det finns kul röda och några svarta att roa sig med.
Dock måste jag erkänna att jag tycker det är liite kul att ge järnet från stillastående och känna suget både i bil och på MC. För mig räcker det med en trimmad amazon för att det ska va kul nog dock.
Jag tycker som skrivits tidigare att det är viktigare att fokusera på resten av bilen, prestandamässigt är den så premium den kan bli, ytterligare rena prestandaökningar nu skulle jag reta mig på så länge som det finns irriterande kvalitetsbrister, såsom strejkande UMC, dålig passform, skrammel, vattenläckage mm. För en mille ska bilen vara i det närmaste perfekt byggd, och där är inte Tesla riktigt än, även om det blivit stor förbättring på den punkten.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Spelar rätt stor roll om det var en Renault Clio eller Mercedes S600 du gjorde det med...
zyax skrev:
danni skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med 100 mils räckvidd till. Det finns väl ingen vettig människa som sträckkör 100 mil utan att stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av zyax »

GustavT skrev:
Spelar rätt stor roll om det var en Renault Clio eller Mercedes S600 du gjorde det med...
zyax skrev:
danni skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med 100 mils räckvidd till. Det finns väl ingen vettig människa som sträckkör 100 mil utan att stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
I en BMW X5. På vilket sätt spelar det roll?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av +46 »

Jag vet fler som har riktigt vassa sportbilar, både tyska och italienska, men de kör Tesla till vardags. Undrar varför? ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Sämmer, jag är lite extrem där :) Men man vill ha den snabbaste bilen om man fick välja :)

Spontant tycker jag en miljoen elelr hutlösa 1,3 för P100D osv är helt galet jämfört med lätt begagnade S63, S8 Plus, Panamera Turbo osv. Känsn som de bilarna är i en helt anna kvalitetsnivå. Sen ser ju alla Tesla likadan ut?

Men Musk är nytänkare vilket behövs och ha nhar ju trots allt ägt (och smällt) en McLaren F1 vilket inger respekt :D

Gustafsson skrev:
Frågan om snabbast i dragracing avgörs snart nog på Youtube i en dator nära dig :-).
För en vanlig lojt bilintresserad man som mig själv är frågan om ultrasnabba europatripper eller acceleration mellan 100- 200 helt meningslös. Jag kommer inte en enda gång att köra på det viset, det är inte det jag har min bil till. Vill jag ta mig fram snabbt så flyger jag. Det är som att alltid vara tvungen att åka skidor i de svartaste pisterna som finns, trots att det finns kul röda och några svarta att roa sig med.
Dock måste jag erkänna att jag tycker det är liite kul att ge järnet från stillastående och känna suget både i bil och på MC. För mig räcker det med en trimmad amazon för att det ska va kul nog dock.
Jag tycker som skrivits tidigare att det är viktigare att fokusera på resten av bilen, prestandamässigt är den så premium den kan bli, ytterligare rena prestandaökningar nu skulle jag reta mig på så länge som det finns irriterande kvalitetsbrister, såsom strejkande UMC, dålig passform, skrammel, vattenläckage mm. För en mille ska bilen vara i det närmaste perfekt byggd, och där är inte Tesla riktigt än, även om det blivit stor förbättring på den punkten.
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Mycket. Du har helt annan komfort i en 760Li än en X5, allt från vindbrus, motorljud, förmågan att accelerera upp till 250, aktiv farthållare, sätesmassage osv. Gör stor skillnad vid de där sista 50 milen till 150-160 mil tycker jag.
zyax skrev:
GustavT skrev:
Spelar rätt stor roll om det var en Renault Clio eller Mercedes S600 du gjorde det med...
zyax skrev:
danni skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med 100 mils räckvidd till. Det finns väl ingen vettig människa som sträckkör 100 mil utan att stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
I en BMW X5. På vilket sätt spelar det roll?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av zyax »

GustavT skrev:
Mycket. Du har helt annan komfort i en 760Li än en X5, allt från vindbrus, motorljud, förmågan att accelerera upp till 250, aktiv farthållare, sätesmassage osv. Gör stor skillnad vid de där sista 50 milen till 150-160 mil tycker jag.
Jag skulle från punkt A till B. Hade en X5 med bagage,hade jag haft en Clio hade det tagit längre tid. Nu åkte vi i typ 180 och det var inte farten som gjorde att det tog 18 timmar. Hade jag fått välja hade jag valt flyget förstås, i framtiden väljer jag väl att sova i bilen eller åka Hyperloop, jag tänker inte sitta i en bil i 250 knyck i alla fall...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av gellerstam »

GustavT skrev:
Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O

Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O

Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp :D
Så du körde bilen (Förstår inte vilken av dem du menar.) i 160 respektive 150 mil på en tankning?
Tesla Model Y
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Aha, syftade på med ökad komfort kan du köra längre stränga på kortare tid unde högre komfort.
zyax skrev:
GustavT skrev:
Mycket. Du har helt annan komfort i en 760Li än en X5, allt från vindbrus, motorljud, förmågan att accelerera upp till 250, aktiv farthållare, sätesmassage osv. Gör stor skillnad vid de där sista 50 milen till 150-160 mil tycker jag.
Jag skulle från punkt A till B. Hade en X5 med bagage,hade jag haft en Clio hade det tagit längre tid. Nu åkte vi i typ 180 och det var inte farten som gjorde att det tog 18 timmar. Hade jag fått välja hade jag valt flyget förstås, i framtiden väljer jag väl att sova i bilen eller åka Hyperloop, jag tänker inte sitta i en bil i 250 knyck i alla fall...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Pontus »

GustavT skrev:
Mycket. Du har helt annan komfort i en 760Li än en X5, allt från vindbrus, motorljud, förmågan att accelerera upp till 250, aktiv farthållare, sätesmassage osv. Gör stor skillnad vid de där sista 50 milen till 150-160 mil tycker jag.
zyax skrev:
GustavT skrev:
Spelar rätt stor roll om det var en Renault Clio eller Mercedes S600 du gjorde det med...
zyax skrev:
danni skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med 100 mils räckvidd till. Det finns väl ingen vettig människa som sträckkör 100 mil utan att stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
I en BMW X5. På vilket sätt spelar det roll?
Nu sa du något jag undrat över länge, sätesmassage. Har bara provat det i ett fåtal bilar och de har varit lika värdelösa som på flygplanen. Finns det någon som har bra sätesmassage?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Nej det sa jag inte men tankade på 10 min sen iväg igen. Ngt som itne går med Tesla idag. Därav stora abret med Tesla, slö i acceleration i högre fart, dålig toppfart samt få ssnabba laddare och slutligen dålig räckvidd.
gellerstam skrev:
GustavT skrev:
Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O

Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O

Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp :D
Så du körde bilen (Förstår inte vilken av dem du menar.) i 160 respektive 150 mil på en tankning?
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Faktiskt efter sådär 100 mil väldigt bra. Då känsn det och är skönt. Du ska a kört långt för att uppskatta det. Trodde itne det var bra men efter långa sträckor uppskattar man det.

Sätesmassage i samband med ventilerade säten är skönt. Aldrig klibbigt / för varmt samt som inte kroppen domnar.


Pontus skrev:
GustavT skrev:
Mycket. Du har helt annan komfort i en 760Li än en X5, allt från vindbrus, motorljud, förmågan att accelerera upp till 250, aktiv farthållare, sätesmassage osv. Gör stor skillnad vid de där sista 50 milen till 150-160 mil tycker jag.
t stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
[/quote]

I en BMW X5. På vilket sätt spelar det roll?[/quote][/quote]
Nu sa du något jag undrat över länge, sätesmassage. Har bara provat det i ett fåtal bilar och de har varit lika värdelösa som på flygplanen. Finns det någon som har bra sätesmassage?[/quote]
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7966
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja sitter man och kör själv hundratals mil krampaktigt hållande i ratten måste man ha massage. ;)

Är det autopiloten som kör kan man ju enklare byta sittställning, sitter inte i exakt samma pose i timmar.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av gellerstam »

Som jag tolkade det för ett tag sen så gällde det en annan bil, där av min fråga. Vart nyfiken på vilken lyxbil som kommer 160mil på en tank på autobahn.
GustavT skrev:
Nej det sa jag inte men tankade på 10 min sen iväg igen. Ngt som itne går med Tesla idag. Därav stora abret med Tesla, slö i acceleration i högre fart, dålig toppfart samt få ssnabba laddare och slutligen dålig räckvidd.
gellerstam skrev:
GustavT skrev:
Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O

Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O

Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp :D
Så du körde bilen (Förstår inte vilken av dem du menar.) i 160 respektive 150 mil på en tankning?
Tesla Model Y
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Haha krampaktigt :O Kul att köra, i över 200 km/h hålelr man koncentrationen på samam sätt. Ajabaka kolla på Harry Potter medasn ngn autopilot kör :O
TiborBlomhall skrev:
Ja sitter man och kör själv hundratals mil krampaktigt hållande i ratten måste man ha massage. ;)

Är det autopiloten som kör kan man ju enklare byta sittställning, sitter inte i exakt samma pose i timmar.
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Finns nog ingen :)
gellerstam skrev:
Som jag tolkade det för ett tag sen så gällde det en annan bil, där av min fråga. Vart nyfiken på vilken lyxbil som kommer 160mil på en tank på autobahn.
GustavT skrev:
Nej det sa jag inte men tankade på 10 min sen iväg igen. Ngt som itne går med Tesla idag. Därav stora abret med Tesla, slö i acceleration i högre fart, dålig toppfart samt få ssnabba laddare och slutligen dålig räckvidd.
gellerstam skrev:
GustavT skrev:
Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O

Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O

Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp :D
Så du körde bilen (Förstår inte vilken av dem du menar.) i 160 respektive 150 mil på en tankning?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av gellerstam »

Alltså du envisas med att skriva överst i varje svar. Det var ju jätte irriterande. Alla andra på detta forum skriver alltid längst ner!

Men när jag nu svarade dig med "samma" mynt dvs skriva överst så ser jag fördelen med det. Bubblorna blir snyggare och överskådliga. det blir mer lättläst när man är aktivi i pågående tråd.

Metoden att fylla på längst ner blir lite bättre när man kommer in sent i en tråd och har massor att läsa i kapp.

Men viktigast är nog att vi alla gör lika! Annars blirdet väldigt hattigt.

:-)
GustavT skrev:
Finns nog ingen :)
gellerstam skrev:
Som jag tolkade det för ett tag sen så gällde det en annan bil, där av min fråga. Vart nyfiken på vilken lyxbil som kommer 160mil på en tank på autobahn.
GustavT skrev:
Nej det sa jag inte men tankade på 10 min sen iväg igen. Ngt som itne går med Tesla idag. Därav stora abret med Tesla, slö i acceleration i högre fart, dålig toppfart samt få ssnabba laddare och slutligen dålig räckvidd.
gellerstam skrev:
GustavT skrev:
Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O

Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O

Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp :D
Så du körde bilen (Förstår inte vilken av dem du menar.) i 160 respektive 150 mil på en tankning?
Tesla Model Y
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Aha vad tokigt. Har alltid gjort tvärtom :D Lika bra att förtsätta med det bland er elbilsfantaster ;) Enklare att se semaste svaret högst upp.
gellerstam skrev:
Alltså du envisas med att skriva överst i varje svar. Det var ju jätte irriterande. Alla andra på detta forum skriver alltid längst ner!

Men när jag nu svarade dig med "samma" mynt dvs skriva överst så ser jag fördelen med det. Bubblorna blir snyggare och överskådliga. det blir mer lättläst när man är aktivi i pågående tråd.

Metoden att fylla på längst ner blir lite bättre när man kommer in sent i en tråd och har massor att läsa i kapp.

Men viktigast är nog att vi alla gör lika! Annars blirdet väldigt hattigt.

:-) ote]
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Svenssons »

GustavT skrev:
Men du har bensinmackar på fler ställen än superchargers.
Svenssons skrev:
GustavT skrev:
Men tyvärr helt döda upep i fart :( M4 med 450 hk lämnare ju en P85D rätt snabbt :/ http://www.roadandtrack.com/motorsports ... esla-p85d/
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
Antal bensinstationer minskar, i alla fall i Sverige, och antalet Superchargers och andra laddare ökar i snabbt tempo men visst har bensinstationer ett stort försprång idag. Det är dock bra mycket billigare och enklare (t.ex. vad gäller miljötillstånd) att slå upp en Supercharger än en bensinstation eller ens behålla en bensinstation.

Minns när jag körde i Schweiz med min RAV 4 (bensinare med drygt 50 liters tank som drog 1,3 l/mil i motorvägsfart) så behövde vi leta efter bensinstation rätt snart efter att vi tankat. Dessa låg oftast inte längs med motorvägen utan man var tvungen att delvis åka in i samhällena. Det första man gjorde på morgonen när man började köra var ju att leta efter bensinstation.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av apkungen »

GustavT skrev:
Brutalt slö i acceleration samt toppfart för den effekten och priset. Samt hype.
apkungen skrev:
GustavT skrev:
Under fört kort tid till en växel tyvärr jmfrt med konventionella bilar.
apkungen skrev:
Vet inte varför fråga skulle vara aktuell igen? Det är ju nu den inte är så aktuell längre. P100D gör ju 45-65mph på 1,2s. Med lite gymnasiematte räknar man om det till cirka 600hk bara för att öka bilens hastighet. Alltså exclusive alla förluster som friktion och luftmotstånd, förluster i motor och transmission mm. Nu ligger nog batteripackets effekt output på över 700hk, km garanti!
Vad menar du?
0-100 på 2,6s, brutalt slö?
Jag säger detta igen. 45-65 mph på 1,2s motsvarar 600hk förlustfritt! Det är inte brutalt slött.

Har du kört en tesla ludicrous? Om du inte har gjort det så skulle jag önska att du slutade uttala dig. Vänta tills du kan testa en p100d och återkom sen om du fortfarande tycker att den är slö.

Jag har kört en hel del Renault zoe. Typ 110hk elhästar. Jag också kört pappas bmw rätt mycket, 200hk bensin. Jag tycker att det känns som att zoen är piggare i 9 av 10 fall. Detta pga maxvrid, dotekt respons o bara en växel.
Skriv svar