Leasingbolag.
Moderator: Redaktion
Leasingbolag.
Vet inte om jag missat en tråd om dessa underbara leasingbolag.
Vet att det gnällts om DNB och nu går en tråd om autoplan mm.
Tesla kör ju mest med DNB, men rekomenderar även SIXT.
Så vad har ni för erfarenheter av dessa bolag.
Vill gärna se fördelar och nackdelar. Typ service, försäkringar, avgifter mm.
Själv har jag flera bilar hos DNB samt Santander. Aldrig haft strul med dem innan.
Men nu inför X så gnällde DNB lite på grund av att de ansåg att jag hade lite för många bilar i bolaget så min kredit var för låg jämfört med omsättning/resultat.
Så de ville ha 30% handpenning istället för 20%. Vilket inte spelar så stor roll för mig, eftersom på 5 år leasing hade jag ändå betalt samma totalsumma.
Har även 1 bil via min bank SEB. Fick riktigt bra deal då. Men de förstår sig inte på Tesla, så där sket de sig rejält.
Någon som tagit in offerter från olika bolag som kan visa på rena skillnader direkt?
Vet att det gnällts om DNB och nu går en tråd om autoplan mm.
Tesla kör ju mest med DNB, men rekomenderar även SIXT.
Så vad har ni för erfarenheter av dessa bolag.
Vill gärna se fördelar och nackdelar. Typ service, försäkringar, avgifter mm.
Själv har jag flera bilar hos DNB samt Santander. Aldrig haft strul med dem innan.
Men nu inför X så gnällde DNB lite på grund av att de ansåg att jag hade lite för många bilar i bolaget så min kredit var för låg jämfört med omsättning/resultat.
Så de ville ha 30% handpenning istället för 20%. Vilket inte spelar så stor roll för mig, eftersom på 5 år leasing hade jag ändå betalt samma totalsumma.
Har även 1 bil via min bank SEB. Fick riktigt bra deal då. Men de förstår sig inte på Tesla, så där sket de sig rejält.
Någon som tagit in offerter från olika bolag som kan visa på rena skillnader direkt?
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Leasingbolag.
Har sixt och är mer än nöjd
DNB var orimliga i sitt första förhöjd och valet föll på sixt så de rekommenderas varmt
DNB var orimliga i sitt första förhöjd och valet föll på sixt så de rekommenderas varmt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Har också Sixt för de engagerade sig väldigt mycket i mitt företag och mitt köp. DnB var tämligen ointresserade och ville ha orimligt hög första förhöjd. Sedan ingår service och försäkring hos Sixt också vilket bidrar till en bra affär.
EDIT: Dessutom är Sixt extremt flexibla. Om ni kommit överens om 2500 mil / år men du är på väg upp mot 3000 så ringer du till dem så justerar de direkt månadshyran baserat på den nya körsträckan. Samma sak gäller nedåt också naturligtvis. Den servicen finns inte hos DnB.
EDIT: Dessutom är Sixt extremt flexibla. Om ni kommit överens om 2500 mil / år men du är på väg upp mot 3000 så ringer du till dem så justerar de direkt månadshyran baserat på den nya körsträckan. Samma sak gäller nedåt också naturligtvis. Den servicen finns inte hos DnB.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
- Teslamannen
- Teslaägare
SIXT här med, tar leverans nu på onsdag och är hittills väldigt nöjd. Svarar snabbt, personligt och trevligt bemötande. Upplever dem som flexibla, ca 8% första hyra på nystartat AB.
Ägare Model S70D - MC Red - Köpa ny Tesla? Använd http://--- för 8000kr i rabatt!
service och försäkring är ju bra. Hur skiljer de sig åt annars Ränta avgifter mm?
Svart X90D, bokat en M3.
Finansieringensförslaget som finns på Teslas hemsida utgår den alltid från DNB?
Tesla Model Y
Har för mig att räntan f n var 2,92% hos SIXT, och ca 48% restvärdegaranti efter 42 mån o 7000 mil. Antar att de får någon/några procentenheter bättre restvärde från Tesla och att de tar hem lite på den fronten. Peter nämnde att de kunde ordna med vinterdäck via någon typ av däckavtal, de samarbetar tydligen med tredje part för byte, förvaring och hyra/köp av däck. Har mejlat den som är ansvarig för detta hos SIXT (idag) och väntar på svar ang priser etc. Kan återkoppla när jag vet mer.
Ägare Model S70D - MC Red - Köpa ny Tesla? Använd http://--- för 8000kr i rabatt!
TackTeslaFool skrev:Har för mig att räntan f n var 2,92% hos SIXT, och ca 48% restvärdegaranti efter 42 mån o 7000 mil. Antar att de får någon/några procentenheter bättre restvärde från Tesla och att de tar hem lite på den fronten. Peter nämnde att de kunde ordna med vinterdäck via någon typ av däckavtal, de samarbetar tydligen med tredje part för byte, förvaring och hyra/köp av däck. Har mejlat den som är ansvarig för detta hos SIXT (idag) och väntar på svar ang priser etc. Kan återkoppla när jag vet mer.
Svart X90D, bokat en M3.
Tack, även jag är intresserad av att veta mer om däckavtal. Glömde helt enkelt bort det när jag skrev avtal med Sixt.TeslaFool skrev:Har för mig att räntan f n var 2,92% hos SIXT, och ca 48% restvärdegaranti efter 42 mån o 7000 mil. Antar att de får någon/några procentenheter bättre restvärde från Tesla och att de tar hem lite på den fronten. Peter nämnde att de kunde ordna med vinterdäck via någon typ av däckavtal, de samarbetar tydligen med tredje part för byte, förvaring och hyra/köp av däck. Har mejlat den som är ansvarig för detta hos SIXT (idag) och väntar på svar ang priser etc. Kan återkoppla när jag vet mer.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Snart dags för leverans varför jag tog mig tid att läsa det finstilta i Sixts leasingavtal. Hittade bl.a. Att Sixt kan häva avtalet om:
"LG inte längre anser att säkerheter för LTs eller annat bolag inom LTs koncerns förpliktelser under Leasingavtalet eller annat avtal med LG är betryggande."
"Anser" - det behöver alltså inte ens vara sant, utan är helt upp till derast godtycke.
Vid hävning återtar de och säljer objektet. Leasingtagaren är dock fortfarande skyldig att betala både resterande leasing samt restvärde. När bilen är såld, och hör på detta som är det största felet, så tillfaller överskottet Sixt.
De kan alltså en dag efter signatur ta tillbaka bilen, tvinga mig att betala hela bilen och få hela intäkten från försäljningen. Dvs dubbla bilens inköpspris.
Inte ett avtal jag känner att jag vill skriva på precis.
Rätta mig gärna om någon annan tolkar deras avtal annorlunda. Erbjudandet är bra, så jag skulle vilja använda Sixt.
"LG inte längre anser att säkerheter för LTs eller annat bolag inom LTs koncerns förpliktelser under Leasingavtalet eller annat avtal med LG är betryggande."
"Anser" - det behöver alltså inte ens vara sant, utan är helt upp till derast godtycke.
Vid hävning återtar de och säljer objektet. Leasingtagaren är dock fortfarande skyldig att betala både resterande leasing samt restvärde. När bilen är såld, och hör på detta som är det största felet, så tillfaller överskottet Sixt.
De kan alltså en dag efter signatur ta tillbaka bilen, tvinga mig att betala hela bilen och få hela intäkten från försäljningen. Dvs dubbla bilens inköpspris.
Rätta mig gärna om någon annan tolkar deras avtal annorlunda. Erbjudandet är bra, så jag skulle vilja använda Sixt.
Är det operationell leasing vi pratar om ?
Har sixt på finansiell och känner inte igen det där alls
Har sixt på finansiell och känner inte igen det där alls
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Om det står så skulle jag inte skriva på utan ifrågasätta och sedan skriva på om dom kan ändra texten, allt för många avtal som är dåligt (eller medvetet idet fallet?) skrivna...Beigler skrev:Snart dags för leverans varför jag tog mig tid att läsa det finstilta i Sixts leasingavtal. Hittade bl.a. Att Sixt kan häva avtalet om:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är finansiell leasing. Jag kommer gå in med 40% och bara ha 20% kvar i restvärde efter tre år. Så det finns ju från dag ett ett ganska stort övervärde i bilen och jag tar en avsevärd risk. Har mailat Sixt.
40% låter högt, se upp så du inte "åker dit" på förtäckt köp om SKV får för sig att granska. Har hört att 30% är maximala insatsen för att krypa under radarn men kan ha fel.
Som jag brukar säga, jag trodde jag hade fel men jag hade fel

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Även 20% låter lågt efter 3 år. Vi har en gräns på 40% efter 3 år tror jag och det pga att man inte vill bråka med SKV.Johnalm skrev:40% låter högt, se upp så du inte "åker dit" på förtäckt köp om SKV får för sig att granska. Har hört att 30% är maximala insatsen för att krypa under radarn men kan ha fel.
Vad är meningen med att ha så lågt restvärde?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Att man får dra av mycket mer moms, såklart. Men man får, som påpekats ovan, se upp så inte Skatteverket har synpunkter. Jag har satt 30% efter tre år på tidigare bilar, tror det är okay, men 20% låter lite lågt.Pontus skrev:Även 20% låter lågt efter 3 år. Vi har en gräns på 40% efter 3 år tror jag och det pga att man inte vill bråka med SKV.Johnalm skrev:40% låter högt, se upp så du inte "åker dit" på förtäckt köp om SKV får för sig att granska. Har hört att 30% är maximala insatsen för att krypa under radarn men kan ha fel.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Man får väl dra halva momsen när företaget köper loss bilen för restvärdet också? Så har vår ekonomiavdelning sagt till mig i varje fall.danni skrev:Att man får dra av mycket mer moms, såklart. Men man får, som påpekats ovan, se upp så inte Skatteverket har synpunkter. Jag har satt 30% efter tre år på tidigare bilar, tror det är okay, men 20% låter lite lågt.Pontus skrev:Även 20% låter lågt efter 3 år. Vi har en gräns på 40% efter 3 år tror jag och det pga att man inte vill bråka med SKV.Johnalm skrev:40% låter högt, se upp så du inte "åker dit" på förtäckt köp om SKV får för sig att granska. Har hört att 30% är maximala insatsen för att krypa under radarn men kan ha fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Återkopplar kring däckavtalet här. Bifogar bilden, funderar på att bara kränga av hjulen på befintliga fälgar och sätta på vinterdäck. Blir betydligt billigare än 22.400! Undrar om däcktryckssensorerna sitter kvar i fälgen eller om man behöver köpa nya till nya däcken, nån som vet?
Det har jag mycket svårt att tro att man får. Det är ju ett köp som vilket annat.Pontus skrev:Man får väl dra halva momsen när företaget köper loss bilen för restvärdet också? Så har vår ekonomiavdelning sagt till mig i varje fall.danni skrev:Att man får dra av mycket mer moms, såklart. Men man får, som påpekats ovan, se upp så inte Skatteverket har synpunkter. Jag har satt 30% efter tre år på tidigare bilar, tror det är okay, men 20% låter lite lågt.Pontus skrev:Även 20% låter lågt efter 3 år. Vi har en gräns på 40% efter 3 år tror jag och det pga att man inte vill bråka med SKV.Johnalm skrev:40% låter högt, se upp så du inte "åker dit" på förtäckt köp om SKV får för sig att granska. Har hört att 30% är maximala insatsen för att krypa under radarn men kan ha fel.
Jag har försökt googla mig till information om leasing som förtäckt köp men hittar inget hårt att gå på. Det som avgör är om avsikten med avtalet är att leasingtagaren ska bli ägaren till objektet efter fullföljd leasing eller ej. Sätter man restvärdet nära 0%, eller betydligt lägre än förväntat marknadsvärde vid avtalets utgång så är det klart att det ser ut mer som ett köp än leasing.
Det ligger i hög grad i LGs intresse att det ska betraktas som leasing så förhoppningsvis har de gjot en riskanalys på det.
Man får inte dra av momsen på restvärdet då det är ett köp. Leasingen innan är just leasing varför man får lyfta moms. 40-40-20 anger både Sixt och DnB så jag antar att de har goda grunder för det.
Har pratat med Sixt nu och de var väldigt förstående och trevliga. Skulle återkomma med ett nytt förslag på avtal. Får se hur det går.
Har pratat med Sixt nu och de var väldigt förstående och trevliga. Skulle återkomma med ett nytt förslag på avtal. Får se hur det går.
- lator
- Teslaägare
Sensorerna sitter kvar i fälgen. Ett klart ekonomiskt alternativ med lite större risk att få skador på fälgarna vid omläggning om inte det utförs korrekt (vilket tyvärr händer).TeslaFool skrev:Återkopplar kring däckavtalet här. Bifogar bilden, funderar på att bara kränga av hjulen på befintliga fälgar och sätta på vinterdäck. Blir betydligt billigare än 22.400! Undrar om däcktryckssensorerna sitter kvar i fälgen eller om man behöver köpa nya till nya däcken, nån som vet?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Nej, det får man verkligen inte. Du får inte dra någon moms på bilköp förutom under rätt speciella omständigheter. Men här finns också en lite intressant specialare som gör att man kan skinna staten på lite pengar. Eftersom du inte får dra av moms vid bilköp så behöver du inte heller betala in moms när du säljer en bil. Så säg att du leasar en bil för en miljon, och betalar ner leasingen till 300k. Du har då fått dra halva momsen på avbetalningarna ner dit, dvs du har fått dra av 87 500 kr i moms på själva amorteringen. Sen ska du sälja bilen vidare och har en köpare som ger 500k för den. Du köper då loss bilen av leasingbolaget för 300k inkl moms, och får inte dra av någon moms på det, sen säljer du bilen till köparen för 500k och behöver inte betala in någon moms på det. Mellanskillnaden på 200k får du stoppa rakt i företagets ficka med andra ord. Så totalt har du fått betala 412 500 kr för värdeminskningen på 500 000 kr, vilket gör att du i praktiken har fått dra av ca 17,5% moms istället för de 12,5% som du har rätt till. Lurigt men så är det.Pontus skrev:Man får väl dra halva momsen när företaget köper loss bilen för restvärdet också? Så har vår ekonomiavdelning sagt till mig i varje fall.danni skrev:Att man får dra av mycket mer moms, såklart. Men man får, som påpekats ovan, se upp så inte Skatteverket har synpunkter. Jag har satt 30% efter tre år på tidigare bilar, tror det är okay, men 20% låter lite lågt.Pontus skrev:Även 20% låter lågt efter 3 år. Vi har en gräns på 40% efter 3 år tror jag och det pga att man inte vill bråka med SKV.Johnalm skrev:40% låter högt, se upp så du inte "åker dit" på förtäckt köp om SKV får för sig att granska. Har hört att 30% är maximala insatsen för att krypa under radarn men kan ha fel.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Men då var det säkert så ekonomiavdelningen menade. För det var faktiskt i diskussion om hur momsen på mellanskillnaden skulle hanteras som detta dök upp.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Tänkte bara uppdatera vad som skett mellan mig och Sixt. De har varit ytterst professionella och tillmötesgående och lagt till specialvillkor i avtalet för att jag skall vara trygg. Kan därför varmt rekommendera Sixt för finansiell leasing.