Gör det nåt om jag knycker det här och gör en nyhetsartikel av det?

Moderator: Redaktion
http://www.aktsam.se/kontakta-oss/info/ ... ktsam.aspxVarumärket ägs av Trygg-Hansa, ett av Sveriges största sakförsäkringsbolag, ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA.
Jag har mitt registreringsnummer, men bilen står fortfarande som ägd av Tesla (jag antar att de har ändrat rutinen som var förr, att de skrev bilen på köparen direkt, och köparen fick hem registreringsskyltarna).matbl skrev:Trygghansa ger fortfarande pris på nätet för mig på min egen Model S (antar att reg nr är en förutsättning)
För 5-6 år sedan så kikade jag på att skaffa en BMW M5 E39 som "lekbil". Då bodde jag i lägenhet och skulle precis flytta till hus, två kvarter bort - ca 400 meter. I lägenhet var premien 25.000 och i huset 15.000 - i båda fallen parkerad i eget låst garage.bylund skrev:Fast det kan vara annat än just Tesla de syftar på, om Trygg-Hansa t ex har haft ovanligt många inbrott på min gata så kan det dra upp premien för alla märken hos dem, så poängen är nog att de kan ha olika algoritmer matade med lite olika data.
Kan hålla med om att försäkra hos de som kan och undrar vad fick du för kostnad på 3 år och antal mil?SpaceAce skrev:Jag ringde inte ens runt, eftersom jag tyckte Teslas egen försäkring via Protector verkade förnuftig. Valde även att betala för tre års "vagnskada"/helförsäkring via dem. Känns tryggare att ha ett försäkringsbolag som känner till bilen och är positiva till denna, även om det säkert går att hitta lite billigare. Borde inte heller vara risk för chockhöjning av premien (med säkerhet inte för vagnskadan, eftersom den förbetalas och som alla vet ingår den ju på alla nya bilar idag).
Priset är 6 500 kr per år för halvförsäkringen och så valde jag till "vagnskadegaranti", dvs. fullförsäkring för ytterligare 6 500 kr. per år. 13 000 kr in alles således. Miltal framgår inte alls av försäkringen - obegränsade mil?leiflodde skrev:Kan hålla med om att försäkra hos de som kan och undrar vad fick du för kostnad på 3 år och antal mil?SpaceAce skrev:Jag ringde inte ens runt, eftersom jag tyckte Teslas egen försäkring via Protector verkade förnuftig. Valde även att betala för tre års "vagnskada"/helförsäkring via dem. Känns tryggare att ha ett försäkringsbolag som känner till bilen och är positiva till denna, även om det säkert går att hitta lite billigare. Borde inte heller vara risk för chockhöjning av premien (med säkerhet inte för vagnskadan, eftersom den förbetalas och som alla vet ingår den ju på alla nya bilar idag).
Har de sänkt priset? Här ovan står 6500.SR-71-BlackBird skrev:Jag valde märkesförsäkringen, drygt 5400:- första året.
Helt rätt att det ska vara halvförsäkring.bylund skrev:Du pratar halvförsäkring nu? Jag har Aktsam för c:a 4500 kr/år max 3000 mil.
Fick ett pris på ca 22000kr!bylund skrev:Du pratar halvförsäkring nu? Jag har Aktsam för c:a 4500 kr/år max 3000 mil.
Protector gjorde en höjning den 1 sept.Lessmog skrev:Jag förnyade hos Protector i juli, fortfarande 6500 halvförsäkring, på ett år, utan mil. En månad senare sålde jag min gamla bensinbil och blev uppringd av Trygg Hansa som ville försäkra "den nya" bilen. De skulle ha lika mycket -- i månaden!Då har vi ändå hemförsäkringen där. Artigt Nejtack!
Det kan hända att Protector har höjt sedan dess, men det var bestämt samma pris för alla Model S i alla fall tidigare. Det är tydligen en försäkring för TM Sveriges hela flotta, som bilhandlare kan ha?
Så kan jag ju tipsa nya lyckliga om Skellefteå Krafts kampanj: "Unna din Tesla tre års gratis el". Det är en schablonrabatt på 192:50 per månad, visserligen på lite högre per månad och per kWh, men ändå väl värt att räkna på. Finns ett par trådar om detta under Erbjudanden tror jag.