Utnyttjbar energi på S60
Moderator: Redaktion
Utnyttjbar energi på S60
Är det någon som vet vad som är den utnyttjbara energin på S60 och S60D? På andra ligger den ju en del under uppgivet värde för batteriet, men eftersom S60 har mjukvarubegränsning så är det ju möjligt att låta den vara 60 kWh och att även låta den ligga kvar där när batteriet gått ned något. Det skulle ju vara något som talar till S60's fördel. En billigare bil som garanterat håller 60 kW under flera år.
S60D uttagen okt. 2016
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Utnyttjbar energi på S60
Vilket gör det mindre och mindre intressant att uppgradera till en 75'a ju äldre bilen blir!! Efter som den extra kapaciteten blir mindre och mindre med degraderingen.
Tesla Model Y
Det förutsätter att man verkligen kontinuerligt får ut 60 kWh ur S60... vet du att det är så? Och är det så, så kan man undra om inte det kommer förmånligare erbjudanden att uppgradera inom sinom tid. Till sist blir det som sagt ointressant att göra det, och då har Tesla bara gått miste om dessa pengar, som de kan ta in utan några omkostnader.gellerstam skrev:Vilket gör det mindre och mindre intressant att uppgradera till en 75'a ju äldre bilen blir!! Efter som den extra kapaciteten blir mindre och mindre med degraderingen.
S60D uttagen okt. 2016
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Nej, jag vet inget.Laponia skrev:Det förutsätter att man verkligen kontinuerligt får ut 60 kWh ur S60... vet du att det är så? Och är det så, så kan man undra om inte det kommer förmånligare erbjudanden att uppgradera inom sinom tid. Till sist blir det som sagt ointressant att göra det, och då har Tesla bara gått miste om dessa pengar, som de kan ta in utan några omkostnader.gellerstam skrev:Vilket gör det mindre och mindre intressant att uppgradera till en 75'a ju äldre bilen blir!! Efter som den extra kapaciteten blir mindre och mindre med degraderingen.
Snart har vi en Tesla ägare till en 60 som kopplat in datan på den och kollat max SOC. Hoppas vi. Kanske redan efter lunchen i Sthlm?
Tesla Model Y
Ja, det kanske börjar finnas några S60 som är levererade... du som har en.... kan du kolla hur ligger till? Kan du se om du har 60 kWh i batteriet när det är fulladdat?gellerstam skrev:Laponia skrev:gellerstam skrev:Snart har vi en Tesla ägare till en 60 som kopplat in datan på den och kollat max SOC. Hoppas vi. Kanske redan efter lunchen i Sthlm?
S60D uttagen okt. 2016
Fråga mig efter den 18:e september så kanske jag har ett svar... 
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Okay, kul... själv får jag vänta tills i mitten av oktober innan jag kan testa saken...Blixten skrev:Fråga mig efter den 18:e september så kanske jag har ett svar...

S60D uttagen okt. 2016
De handlar lite om hur våghalsig du är, först laddar du till 100%, sen kör du så länge du vågar och i slutet precis vid en laddare och då kan du se hur många kWh du har använt sen du laddade senast och på så sätt får du/vi reda på hur många som finns tillgängliga. Kom ihåg att det finns en liten buffert efter 0 km men du kanske inte vill chansa så långt?Schelin skrev:
Ni som kör 60, har ni fått någon info? Är det ok att ladda till 100% dagligen?
2016 Model S 75
När jag hämtade bilen sa han, att jag inte skulle ha den stå på 100% men när jag sa att det finns ju 15kwh extra så var det typ gör som du vill. Men bra att du lär dig att det inte är så på alla teslor
Tesla 60D, Aug 2016, Gen2, Autopilot. http://---
Har du hunnit testa supercharger än? Om du har full hastighet upp till 100%?Schelin skrev:När jag hämtade bilen sa han, att jag inte skulle ha den stå på 100% men när jag sa att det finns ju 15kwh extra så var det typ gör som du vill. Men bra att du lär dig att det inte är så på alla teslor
2016 Model S 75
Jag har bara laddat ett par gånger ännu och inte full, så det säger väl inte så mycket. Men det är bara fem minuter mellan bilderna. Inte 15 som "xx minutes remaining" indikerar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Lite OT, men ett tips kan vara att sätta bilen på att visa "Typical" istället för "Rated" km så visar den mer rimliga siffror på hur mycket batteri du har kvar.bjelkeman skrev:Jag har bara laddat ett par gånger ännu och inte full, så det säger väl inte så mycket. Men det är bara fem minuter mellan bilderna. Inte 15 som "xx minutes remaining" indikerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Aha! Tack. Skall göras.bylund skrev:Lite OT, men ett tips kan vara att sätta bilen på att visa "Typical" istället för "Rated" km så visar den mer rimliga siffror på hur mycket batteri du har kvar.bjelkeman skrev:Jag har bara laddat ett par gånger ännu och inte full, så det säger väl inte så mycket. Men det är bara fem minuter mellan bilderna. Inte 15 som "xx minutes remaining" indikerar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag ställde den frågan specifikt vid provkörningen senast. Tydligen begränsas även laddningen vid 80% även på 60Kw. Men eftersom det "bara är 60kw" laddar den fullt på 42(?) minuter i vilket fall som helstJensa skrev:Har du hunnit testa supercharger än? Om du har full hastighet upp till 100%?
Jag frågade när jag hämtade ut den häromdagen och fick ett otillfredsställande luddigt svar. Det blir att testa och bevisa hur det är helt enkelt.
Känns kontraproduktivt att låta bilar stå längre vid SC än de behöver göra. Hade inte Tesla problem med att laddare blockeras?Crappy skrev:Jag ställde den frågan specifikt vid provkörningen senast. Tydligen begränsas även laddningen vid 80% även på 60Kw. Men eftersom det "bara är 60kw" laddar den fullt på 42(?) minuter i vilket fall som helstJensa skrev:Har du hunnit testa supercharger än? Om du har full hastighet upp till 100%?
Men enormt intressant om någon kan verifiera att det är så eller inte. Tror faktiskt inte att personalen på Tesla har hundra koll på sånt här.
Ser ut som du har bra fart i laddningen trots att du nästan är fulladdad.bjelkeman skrev:Jag har bara laddat ett par gånger ännu och inte full, så det säger väl inte så mycket. Men det är bara fem minuter mellan bilderna. Inte 15 som "xx minutes remaining" indikerar.
2016 Model S 75
Ja, runt 50kw vid 90% laddning är ju riktigt bra
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
En liten graf för att visa Model S 60D laddning som jag just gjorde ikväll.Zoidberg skrev:Ja, runt 50kw vid 90% laddning är ju riktigt bra
Gröna staplar är procent laddning i batteriet. Värden på höger Y axel.
Röd linje är kilowatt som Superchargern leverar. Värden på vänster Y axel.
På X axeln så ser vi minuter sen start på laddningen.
Jag började laddad vid drygt 50% laddning i batteriet, och jag slutade vid 95%. Det tog 27 minuter. Vid start på laddningen så levererade Superchargern 92.5 kW. Vid 95% laddning levererades drygt 42.5 kW.
Snyggt! Riktigt bra med 35-40kw ända upp till 100%
Får min nya på torsdag om en vecka (såklart). Ska bli riktigt kul! New genereation S60!
Får min nya på torsdag om en vecka (såklart). Ska bli riktigt kul! New genereation S60!
Model X75D & Model S75D
- Gustafsson
- Teslaägare
Ska bli kul att höra vad du tycker om skillnaderna jämfört med din gamla...Zoidberg skrev:Snyggt! Riktigt bra med 35-40kw ända upp till 100%
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ursäkta nybörjarfrågan kring detta, men finns det ngn bra källa kring hur snabbt batterierna degraderas vid fulladdning? Jag försöker förstå om det t.ex är ok att ladda fullt en gång i månaden (eller var sjätte), för att inte se ngn märkbar skillnad i kapacitet över en, säg, 3 eller 5-års period?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Över 3 till 5 år så kommer du se skillnad, däremot blir skillnaden mindre om du inte laddar ända upp till 100% så ofta. Här är en del data för hur degraderingen har påverkats dels av hur långt som har körts och ålder på batteriet.fakerlind skrev:Ursäkta nybörjarfrågan kring detta, men finns det ngn bra källa kring hur snabbt batterierna degraderas vid fulladdning? Jag försöker förstå om det t.ex är ok att ladda fullt en gång i månaden (eller var sjätte), för att inte se ngn märkbar skillnad i kapacitet över en, säg, 3 eller 5-års period?
https://steinbuch.wordpress.com/2015/01 ... tion-data/