Felaktigheter i fordonsregistret?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Kan man få dessa uppgifter rättade i efterhand ? Min model S70D har ju 386 kW i regbeviset, vilket vore trevligt, men är fel...Den får ju dra släpvagn på 900kg också, hur hänger det ihop med disk om att model S inte kan ha krok ? Svårt att dra släp utan krok!
Tror inte du har någon uppgift på "Max släpvagnsvikt". Det som du har uppgift om är hur mycket ett släp skulle få väga med ett B-körkort utifrån bilens vikt.

Vad gäller effekt på Model S så borde de självklart ändra dessa också. Det kan dock vara lite meckigare att uppdatera effekt på levererade bilar som teoretiskt kan ha ändrats efter deras leverans.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Ordagrant står det under rubriken "Kopplingsanordningar och bromsar"
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 900 Kg.
Kändes onödigt på en bil som inte får ha krok. :?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Ordagrant står det under rubriken "Kopplingsanordningar och bromsar"
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 900 Kg.
Kändes onödigt på en bil som inte får ha krok. :?
Det är bara en upplysning vad du skulle få dra med B-körkort utifrån bilens vikt.

Det skall finnas uppgift om Max släpvagnsvikt/Maxvikt för släpkärra som är det intressanta. Den andra uppgiften om hur mycket man får dra med B-körkort finns på alla bilar oavsett om de har dragkrok eller inte.
slapvikt.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bra att veta vad jag hade fått dra om jag hade fått montera krok...eller nåt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Ska man då be tesla regga om i princip alla bilar min stämmer på antal hk men inte kW
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Ska man då be tesla regga om i princip alla bilar min stämmer på antal hk men inte kW
Hur menar du då? hk = hästkrafter? Det står väl lika lite i registreringsbeviset som att det står längd i tum?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
Hur menar du då? hk = hästkrafter? Det står väl lika lite i registreringsbeviset som att det står längd i tum?
Tror e5mi1r menar att om man byter ut kW till hk blir siffrorna rätt.
Fast ändå inte om effekten ska beräknas som högsta möjliga medeleffekt över en angiven längre tid.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Tibor: Fick inget svar. Gäller rättningen även motoreffekt? Om inte, varför?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Min S90D uttagen i juni står reggad med 386 kW. Blir kanske svårt att få den justerad i efterhand. :(
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Är alltså alla nya tesla reggade på över 380 hk? Kollade lite mer noggrannt och det slår jäkligt hårt på försäkringen på alla nya bilar, speciellt när vagnskadegarantin gått ut...
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

matbl skrev:
För att jag heller inte fick svar på den frågan från Tesla.
Vi får hoppas att vi håller på och fixar till felen även inbegripet motoreffekt
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

TiborBlomhall skrev:
matbl skrev:
För att jag heller inte fick svar på den frågan från Tesla.
Vi får hoppas att vi håller på och fixar till felen även inbegripet motoreffekt
Ska vi var och en kontakta tesla eller är det bättre att du gör det inför klubben ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jag kan pusha på dem en extra gång.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kanske kan Översteprästen ta fram ett enkelt formulär där vi fyller i vad som är fel och som vi med ogynnsam/felaktig effektangivelse kan skicka in till transportstyrelsen ?
De blir säkert bara glada över att få rätta till dessa felaktigheter. Kan iofs fixa ett formulär själv, men det gäller nog att få referensen till gällande beräkningsmetod rätt....
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Tesla tjänar på att få ett mail mot hundratals :)
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Mycket bra att det kollas upp. Själv har jag bara slutbekräftelsen kvar i beställningen men har börjat tveka då helförsäkringen blir ca 25.000 kr/år efter att vagnskadegarantin gått ut!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Fick just reda på mitt regnummer. Har en 90D som ska levereras i morgon. I registreringsuppgifter så står det Motoreffekt (EG) 386kw (517hk). Är det rätt enligt diskussionen som hållits här?
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Fick följande meddelande från Tesla Motors:
"Du får gärna meddela att Transportstyrelsen håller på att rätta till de felaktiga uppgifterna. De COC-dokumenten som vi sänder in till dem stämmer."
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

peterlauri skrev:
Fick just reda på mitt regnummer. Har en 90D som ska levereras i morgon. I registreringsuppgifter så står det Motoreffekt (EG) 386kw (517hk). Är det rätt enligt diskussionen som hållits här?
Nej, bör vara 79kW om man ser på övriga registrerade Tesla-bilar ute i Europa.
TiborBlomhall skrev:
"Du får gärna meddela att Transportstyrelsen håller på att rätta till de felaktiga uppgifterna. De COC-dokumenten som vi sänder in till dem stämmer."
Tackar! Hoppas att det reder ut sig med tiden.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

TiborBlomhall skrev:
Intressant. Som nyfiken hittade jag att COC dokument är Certificate of Conformity, EG-intyg om överensstämmelse, i detta fall för fordon. På transportstyrelsen hemsida finns exempel på COC dokument för alla fordonstillverkare.

Den modell S som är exempel på COC dokument för Tesla står det, "Maximum continuous related Power 69 kW".
Det finns även däck och fälgdimensioner mm.

Oavsett var felen uppstått verkar det som åtgärder vidtas.
Utan insyn i vem som gör vad när fordon registreras avstår jag får att spekulera i var felen uppstått men det är märkligt att ett bilmärke drabbas.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Nyren skrev:
vigge50 skrev:
Nyren skrev:
Jag ringde till Länsförsäkringar i Skåne idag för att få prisuppgift för min nya Model S60D. Jag har inte fått reg.nr ännu men jag uppgav en likadan bil som någon på forumet här just hämtat ut. Just den bilen är registrerad att ha 386kW, dvs 525hk, men kvinnan jag pratade med fick upp 267kW, vilket stämmer betydligt bättre med verkligheten. Jag fick för övrigt ett pris på 4840kr/år för halvförsäkring, vilket jag tycker är riktigt bra.
De bör du vara riktigt nöjd med om det inte finns någon stor hake i avtalet.
Ja det kommer jag att teckna så fort jag får regnr. Men min poäng är ju att åtminstone Länsförsäkringar verkar ha koll på bilens verkliga effekt oavsett vad som står i bilregistret.

Nu i veckan fick jag äntligen mitt regnr och ringde genast och skulle teckna försäkringen. Då blev kvinnan på Länsförsäkringar (ringde samma som jag pratade med förra gången) plötsligt tveksam och var tvungen att prata med en kollega. Det visade sig att min bil var registrerad annorlunda, med 525 hk etc. och att hon var tvungen att kolla upp det och återkomma.
Idag, två dagar senare ringde hon igen och berättade att de hade diskuterat det här noga med Transportstyrelsen och att hon nu kunde erbjuda samma pris som innan! Det hade tydligen varit felaktigheter som de hade rett ut, men nu är jag iaf jättenöjd! Bra bolag det där, tycker jag. :)
Imorgon hämtar jag bilen - feelgood-känsla... ;)
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Jag har också länsförsäkringar på min 90D, 7630 kr för halvförsäkring, trots galenskap hos transportstyrelsen. Fria mil på den försäkringen då bilen kommer att rulla >4000 mil/år. Är redan uppe i 1500 på 3 månader :D
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Själv har jag pratat med Länsförsäkringar och de skulle ville inte en försäkra min bil pga at värdet va över 700.000 och att jag inte va storkund hos dem idag. Va är det för bs?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

verkar som att de är nöjda med sin marknadsandel, sista sovjetstaten någon?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Tars skrev:
Själv har jag pratat med Länsförsäkringar och de skulle ville inte en försäkra min bil pga at värdet va över 700.000 och att jag inte va storkund hos dem idag. Va är det för bs?
Som när jag försökte försäkra Ferrarin. Stockholm sade nej, men jag visste ju att andra i klubben försäkrat i LF i andra län, så jag bad min bror som bor utanför Stockholm ringa och fråga.

"Hej, jag vill försäkra en Ferrari 458, regnummer..."
"Det går inte, du är inte kund här med hemförsäkring osv."
"Men det kan jag tänka mig att bli, vad får jag för pris på hemförsäkring och bil?"
"Va? Nej, alltså... så kan man inte göra. Nej."
Skriv svar