Laddning av två elbilar hemma. Sniktipps?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Laddning av två elbilar hemma. Sniktipps?

Inlägg av Monark1954 »

Hur har ni löst laddning av två elbilar hemma?

T.ex Leaf som belastar en fas och drar 16 A med laddbox och 10 A med Schuko 230 V.
Tesla med trefas belastning, ställbar strömgräns. Även med låga 10 A till Teslan överskrider jag huvudsäkringen på 25 A utan att räkna in husets förbrukning.

Leafen har en laddningsklocka där en start och en stopptid kan ställas in. Använder den dels för att grovt undvika regelbunden fulladdning och styra förbrukningen till natten.
Läser att Teslan har en plats specifik "laddningsklocka" som startar på en för den platsen inställd tid. Men går det även ställa in stopptid?
Jag föredrar laddbox och tänker mej att fördela natten mellan bilarna med "laddningsklockan" men då bör jag få en stopptid på Teslan.

Ja, jag vet. Det perfekta är två laddboxar som kommunicerar och begränsar belastningen på huvudsäkringarna.
Men vi har redan en Wallby 22 kW laddbox som inte pratar med någon och om vi kanske bara i början får köpa en Tesla box.

En annan lösning är att besöka en snabbladdare, men hur gör ni hemma?

Finns något kortsiktig sniklösning innan vi har två Tesla laddboxar sammankopplade?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Laddning av två elbilar hemma. Sniktipps?

Inlägg av dstr »

Prata effektvakt med din elektriker.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Ställ leafen på start kl 23 och stopp 03 och teslan på start 03:05. Eller hinner de inte bli fulla?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inlägg av Ampera »

Prata med din elektriker. Man skulle kunna tänka sig att bryta( koppla bort) ut en fas från laddboxen och låta Leafen använda denna så har du 2 till Teslan. Har sett någonstans att Tesla klarar sig på 2 faser bara man har rätt följd på dem. Teslan jobbar mellan fas och jord
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

dstr skrev:
Prata effektvakt med din elektriker.
Jag tror att Teslas laddbox är billigare än en effektvakt speciellt inklusive installationskostnad.

Visst en effektvakt har fördelar, mer ström kan tillåtas till laddning men första steget är två samtalande laddboxar.

Inser nu att Leafen behöver normalt bara ca 4 timmars laddning med våra körvanor men med två elbilar och viss överbelastning hela natten hinner kanske tråden i säkringen hinner brinna av.
Ja, effektvakt är bra men hur kan vi styra när Teslan laddar innan vi har två laddboxar och sen kanske effektvakt?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag funderade lite på fullösningen att bara låta Teslan ladda på två faser och sedan ha Leafen på den tredje. Det förutsätter trots allt att jag kan ställa en timer på Teslan på samma sätt som Leafen. Går laddningen igång när resten av husets förbrukare är igång räcker inte strömen ändå.
Fin lösningen hade varit att två laddboxar som kunde kommunicera med huset, varandra och bilen för att optimera laddningen. Har sett DiY projekt där de byggt boxar med sådana lösningar. Där sitter det en effektvakt på ingående ledning i huset. När strömen in blir för stor så sänks laddningen av bilen för att sedan höjas när strömen sjunker igen.

En bra kompromiss borde vara två Tesla-boxar som är ihop kopplade. Tillsammans med en effektvakt som kan stänga ner om det blir tillfälliga spikar.
Borde väl gå utmärkt att sälja boxen du har nu och köpa två Tesla-boxar?
Edit:
Hur mycket kör du med Teslan? Klarar du dig med 6A 3-fas, alltså 4kW? Blir ju en 2mil/h.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

AGCF skrev:
Ställ leafen på start kl 23 och stopp 03 och teslan på start 03:05. Eller hinner de inte bli fulla?
Går ju starta tidigare, men natten bör räcka med våra körvanor. Får testa när Teslan anländer.
Tyder på att det inte finns något ställbar stopptid på Teslan.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det går inte att ställa stopptid direkt i Teslan, nej. Det finns tredjepartsprogram som kan göra det, t ex VisibleTesla.

Om du ska ladda Leafen med Teslas laddbox måste du ha en typ-2-typ-1-adapter då boxen har fastmonterad typ-2-kabel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bara för att du kan behöver du inte måsta ladda med max ström trefas. Eller tvåfas.

Det går alldeles utmärkt att ladda Leafen med 10A på ena fasen och Teslan med 13A på den andra. Laddar du idag Leafen på 4 timmar med 16A kommer du ladda på 6 timmar med 10A. Med 13A enfas laddar du 36 kWh i Teslan på 10 timmar vilket borde räcka om du kör mindre än 20 mil per dag.

Laddsladdarna som följer med bilarna laddar med just 10 resp 13A från vanliga vägguttag. Billigare än så kan det inte bli! ;)
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Jag har köpt 2 st HALO laddboxar från Svenska företaget Charge Amps

http://www.charge-amps.com/halo-wallbox/

En till Leafen och en till Outlandern. Har dock inte hunnit montera ännu men det verkar lovande. Kan ställa tid för laddning, laddström, starta via mobil eller RFID, inbyggd energimätare, molntjänst där man kan registrera olika bilar/användare och se hur mycket energi det har gått åt att ladda varje fordon med. Finns i dagsläget bara för en-fas 16A men när jag får min Tesla (nov-dec) skall det gå att uppgradera till 3-fas 11 eller 22 kW.

Läs mer om det via länken, och kolla så jag inte kommer ihåg fel (läste för ett tag sedan).

Kanske återkommer med rapport efter montering, har lite el-dragning som måste fixas till först.

Har även SPARK laddkablar i bilarna (föregångaren till RAY), kan på kontakten till bilen välja 6, 10 eller 16 A. Smidig kabel som har kommit till nytta ett antal ggr.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Vi har två Halo's på jobbet. Kopplade på samma trefas men ställda på att ta olika faser. (något man tyvärr inte kan ändra själv än.) RFID-funktionen är inte lanserad än.. Dom sa sommaren först men nu låter det som "under hösten".
Tid för laddning är enkelt att ställa. Man kan välja när dom ska vara aktiva.. Skapligt bra webbgränssnitt.
Olika bilar kan man inte registrera.. Den har ingen koll på vad du kopplar in. Däremot olika laddare kan du ha koll på och hur mkt dom har laddat och när.

Uppgraderingen har jag också hört om men tror att det måste bytas grejer i den för det... Om inte annat måste nog kabeln som följde med bytas.. Den känns inte tillräckligt tjock för att fixa trefas.

Laddström från boxarna kan du inte heller styra själv utan måste kontakta chargeable för att ändra.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

AGCF skrev:
Är inte detta svaret på ditt problem? Om inte exakt så är det väl förhoppningsvis bara att experimentera sig fram till andra klockslag för start och "bilbytestid". Teslan som har laddning igång på morgonen kan isåfall dessutom förvärma/kyla sig vid behov beroende på utetemperatur. Den som kör Leafen kan ju starta ev kupevärme/kyla direkt när Teslan har kopplats loss och kört iväg till job/dagis/skola eller vad nu morgonturen innebär. ;-)

///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

OK, där ser man - all funktionalitet inte där ännu.

Detta med olika konton kommer väl i samband med RFID kanske.

Sen har jag bestämt för mig att det i alla fall på sikt skall gå att ändra vad HALO'n rapporterar till bilen avseende tillgänglig ström. Men jag har haft fel förut...

Mycket riktigt måste kretskort och kabel bytas när 3-fas kommer, men det verkar relativt enkelt.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inlägg av Ampera »

zeb skrev:

...
Vad fick du betala för en Box?
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

HALO Wallbox är intressant men jag förstår inte om trefasmodellen först kommer i december?

Jag tolkar hemsida att det nu bara finns enfasladdning 3,7 kW.

Framgår inte vilka möjligheter som deras lastbalansering ger, kan jag styra vad två HALO Wallbox tillsammans max förbrukar för var fas?

Har skrivit till dem och frågat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Ampera skrev:
zeb skrev:

...
Vad fick du betala för en Box?
Köpte innan den lanserats till rabatterat pris, skulle vara med och utvärdera :oops: men det kom jobb ivägen så det blev aldrig av.

Bästa är att maila och fråga.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
HALO Wallbox är intressant men jag förstår inte om trefasmodellen först kommer i december?

Framgår inte vilka möjligheter som deras lastbalansering ger, kan jag styra vad två HALO Wallbox tillsammans max förbrukar för var fas?

Svar från HALO Wallbox.
Tre fas modell för t.rex. Tesla kommer senare i år. Deras system att sammankoppla två boxar är för enfasladdade elbilar som Leaf.

Det blir att testa ut timertider som funkar för två elbilar tills vi får två Tesla laddboxar.
Teslaboxens typ 2 sladd måste bytas till Leafens typ 1 om vi inte hittar en adapter med typ 2 hona.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Adaptrar hittar du länkar till här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 16a#p74952
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
Monark1954 skrev:

Svar från HALO Wallbox.
Tre fas modell för t.ex. Tesla kommer senare i år. Deras system att sammankoppla två boxar är för enfasladdade elbilar som Leaf.

Det blir att testa ut timertider som funkar för två elbilar tills vi får två Tesla laddboxar.
Teslaboxens typ 2 sladd måste bytas till Leafens typ 1 om vi inte hittar en adapter med typ 2 hona.
Halkar iväg med tråden till efter sniktippslösningar.

HALO Wallbox kommer med trefasmodell i december har jag fått veta.
Har man flera sammankopplade i trefasutförande går de lastutjämna för att inte överbelasta matningen.

Jag är lockad av HALOS möjlighet att styra när den laddar, en funktion jag inte sett på någon annan wallbox.
Speciellt med en av elbilarna av typ Leaf som bara belastar en fas.
HALOS Wallbox kan köpas med typ 2 eller typ 1 sladd. Då behöver jag inte någon adapter för 3.000 kr från Typ 2 till typ 1 om jag köper två Tesla wallbox och skall ladda en Leaf med typ 1 anslutning i bilen.
Timer i wallbox, lastutjämning mellan wallboxarna och bilarnas funktioner bör kunna ge en flexibel lösning för två elbilar, med en och tre fasladdning.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Monark1954 skrev:
Monark1954 skrev:
Monark1954 skrev:

Svar från HALO Wallbox.
Tre fas modell för t.ex. Tesla kommer senare i år. Deras system att sammankoppla två boxar är för enfasladdade elbilar som Leaf.

Halkar iväg med tråden till efter sniktippslösningar.

HALO Wallbox kommer med trefasmodell i december har jag fått veta.
Har man flera sammankopplade i trefasutförande går de lastutjämna för att inte överbelasta matningen.

Jag är lockad av HALOS möjlighet att styra när den laddar, en funktion jag inte sett på någon annan wallbox.
Speciellt med en av elbilarna av typ Leaf som bara belastar en fas.
HALOS Wallbox kan köpas med typ 2 eller typ 1 sladd. Då behöver jag inte någon adapter för 3.000 kr från Typ 2 till typ 1 om jag köper två Tesla wallbox och skall ladda en Leaf med typ 1 anslutning i bilen.
Timer i wallbox, lastutjämning mellan wallboxarna och bilarnas funktioner bör kunna ge en flexibel lösning för två elbilar, med en och tre fasladdning.
Tänk vad lite Leafen skulle dra per fas om den drog 3-fas... Jag har haft min några år nu och tycker det är lite märkligt att ingen tagit fram et konverteringskit till den, jag skulle
köpa det utan att ens fundera. Nu var det säkert ett år sedan jag letade senast och då fanns det bara ett trimningskit i Japan som dessutom inte kunde skickas hit, men inget
om en 3-fas-modifiering. typ 5A/fas lixom, plus samma typ av kabel till både Teslan och Leafen :)
Garantin på min Leaf har ju gått ut nu så....... 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar