Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Oddball »

LarsL skrev:
Muckar du med alla mati ;)

Men det är nog bra att eluttagen används ibland så folk ser att det finns behov.

Frågade du p-vakten om de uppskattar att man tipsar om felparkerade ICE bilar? 700kr kan ju inte vara fel att få lappa dit.
Förutsätter inte det att platsen är markerad med parkeringsförbud med undantag för laddande bilar?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Oddball skrev:

Förutsätter inte det att platsen är markerad med parkeringsförbud med undantag för laddande bilar?
Nej, skylten med en bil och en sladd betyder att det bara är tillåtet att stå på platsen med en elbil. Den kan så klart förtydligas med en skylt där det står parkering förbjuden för bilar som inte kan ladda. Men formellt ingen skillnad. Jämnför med en 50 skylt och en blåskylt där det står max 50km/h.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Oddball skrev:

Nej, skylten med en bil och en sladd betyder att det bara är tillåtet att stå på platsen med en elbil. Den kan så klart förtydligas med en skylt där det står parkering förbjuden för bilar som inte kan ladda. Men formellt ingen skillnad. Jämnför med en 50 skylt och en blåskylt där det står max 50km/h.
Fast med hastighetsskyltarna är det en faktiskt skillnad i betydelse mellan de olika varianterna
Förbudsskylten C31. Hastighetsbegränsning innebär att man inte får köra snabbare än skyltat, medan anvisningsmärkena E13. Rekommenderad högsta hastighet och E11. Rekommenderad lägre hastighet bara just är rekommendationer, baserat på t ex kö längre fram i fallet E13, eller område med farthinder, vägarbete etc i fallet E11.

Vad gäller laddplats så är den officiella rekomendationen ett P-märke med tillägstavlan T24. Laddplats. Som med symboltavlor, t ex mc, handikapp innebär det att bara den typen av fordon som avses som får parkera där.
Hade man skyltat förbud att stanna eller parkera med tillägget "Gäller ej elbilar som laddar" hade det betytt något liknande, men jag är lite skeptisk till att ha flera standarder. På just de platser där man skyltar så blir det tydligare, men på bekostnad att folk inte lär sig hur det ser ut i allmänhet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Muckar du med alla mati ;)

Men det är nog bra att eluttagen används ibland så folk ser att det finns behov.

Frågade du p-vakten om de uppskattar att man tipsar om felparkerade ICE bilar? 700kr kan ju inte vara fel att få lappa dit.
Ja, sån är jag. :)
Jo, jag frågade henne. Hon var mycket positivt inställd och tyckte om elbilar. Hon menade däremot att ICEande bilar inte förekom så ofta. Jag fick berätta hur många gånger vi inte har kunnat ladda pga dessa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Folk är respektlösa i största allmänhet. Jag tror att just handikappskylten är den enda som de flesta ändå respekterar.

På mitt jobb (jag jobbar i en församling i Svenska kyrkan) så har vi en parkering utanför församlingshemmet där de flesta i personalen har sina arbetsplatser. Vi har reserverat 3 platser där det står Personalparkering. Det är ändå rätt få platser med tanke på att det nog står 6-7 bilar som tillhör personal parkerade här en vanlig vardag. Vi har ju rätt mycket uthyrningar, begravningskaffen och dop- och bröllopsfester i det här huset. På helgerna, när kantor, präst och vaktmästare är i tjänst så behöver vi de där 3 platserna, men det bekymrar sällan dem som kommer hit och lånar lokalerna. De parkerar helt ogenerat på personalparkeringen. Nu har vi skrivit till på skylten "Gäller även lördag och söndag", men inte ens det verkar hjälpa. Hur svårt kan det vara att fatta att personalen inom kyrkan jobbar på helgerna? De har ju just varit i kyrkan och sett oss jobba! :shock: Det är ju inte så att det fattas parkeringsplatser, det är bara det att de tvingas gå några meter extra. Men på handikapplatsen brukar ingen ställa sig...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Folk är respektlösa i största allmänhet. Jag tror att just handikappskylten är den enda som de flesta ändå respekterar.

På mitt jobb (jag jobbar i en församling i Svenska kyrkan) så har vi en parkering utanför församlingshemmet där de flesta i personalen har sina arbetsplatser. Vi har reserverat 3 platser där det står Personalparkering. Det är ändå rätt få platser med tanke på att det nog står 6-7 bilar som tillhör personal parkerade här en vanlig vardag. Vi har ju rätt mycket uthyrningar, begravningskaffen och dop- och bröllopsfester i det här huset. På helgerna, när kantor, präst och vaktmästare är i tjänst så behöver vi de där 3 platserna, men det bekymrar sällan dem som kommer hit och lånar lokalerna. De parkerar helt ogenerat på personalparkeringen. Nu har vi skrivit till på skylten "Gäller även lördag och söndag", men inte ens det verkar hjälpa. Hur svårt kan det vara att fatta att personalen inom kyrkan jobbar på helgerna? De har ju just varit i kyrkan och sett oss jobba! :shock: Det är ju inte så att det fattas parkeringsplatser, det är bara det att de tvingas gå några meter extra. Men på handikapplatsen brukar ingen ställa sig...
Här kanske uttrycket "inget är heligt" passar in :D skämt å sido, kanske ska göra som dom gör i Tyskland, sätta upp en liten tunn kedja som hänger mellan två stolpar och blockerar p-platsen? Eller en enkel röd kon?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:

Här kanske uttrycket "inget är heligt" passar in :D skämt å sido, kanske ska göra som dom gör i Tyskland, sätta upp en liten tunn kedja som hänger mellan två stolpar och blockerar p-platsen? Eller en enkel röd kon?
Jodå, vi har varit inne på den tanken... Men just nu fokuserar vi på förbudet vi har mot att stå och röka alldeles utanför entrén...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:

Jodå, vi har varit inne på den tanken... Men just nu fokuserar vi på förbudet vi har mot att stå och röka alldeles utanför entrén...
Den debatten är nästan lika intressant! rökare tror att det inte luktar nåt bara för att dom fimpar precis utanför dörren, bussen eller annat. Dessutom tar dom gärna ett djupt bloss och så sticker dom in. Luktar ju död och förruttnelse flera meter från en sån person, men ofta får man bara kommentaren "jag har ju fimpat, vad är problemet?" Så får man stå där i molnet med stank!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Rökare och fossilbilist är väl nästan samma sak, röken kommer bara från olika ställen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Den debatten är nästan lika intressant! rökare tror att det inte luktar nåt bara för att dom fimpar precis utanför dörren, bussen eller annat. Dessutom tar dom gärna ett djupt bloss och så sticker dom in. Luktar ju död och förruttnelse flera meter från en sån person, men ofta får man bara kommentaren "jag har ju fimpat, vad är problemet?" Så får man stå där i molnet med stank!
Haha! Ja, så är det. Och just här så är det så att om man står utanför entrén och röker så dras röken in i ventilationssystemet och det luktar strax rök i hela huset.

Men just begravningskaffen är ett fenomen som är rätt intressant ur "luktsynpunkt". (Nu går vi rejält Off Topic här!) Vårt kontor ligger så att när det kommer in ett helt sällskap och ska in i samlingslokalen så kommer det in doft av dessa människor och deras ytterkläder in till oss och det kan verkligen lukta väldigt olika. Värst är ju rökare, naturligtvis, för de drar med sig den där riktigt äckliga luften av inrökta kläder som de själva aldrig känner. De har ingen aning om hur illa de luktar!

Om vi tar ett steg till ut i periferin av denna tråds ämne så kan jag berätta att det är intressant att notera hur olika festklädda människor doftar i en kyrka! Jag, som sitter på orgelläktaren, känner det bäst eftersom alla dofter får varma kroppar stiger uppåt. Det är liksom olika grader av parfymbemängd doft! Värst är societetsbröllop, vilket vi har då och då eftersom det finns en del slott och herrgårdar i församlingen. Då kan luften vara så tät av parfym att det blir svårt att andas!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ni borde ju ha högre makter på er sida i båda fallen 8-)
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

För att återgå till ämnet.

Jag har vid flera tillfällen utanför köpcentran och större matkedjor rullat upp bredvid folk som parkerat sin ICE-vagn på designerade laddplatser och glatt frågat; Tjenare! Hur långt kommer du på en laddning?

Responsen är olika. Allt ifrån ett "vad menar du?" vilket jag glatt svarar på, till folk som tydligt vet precis vad jag åsyftar - och därmed blänger argt, vägrar svara och bara låser sin bil och argt går där ifrån.

Man får vara ambassadör på vad sätt man kan nu när det inte finns någon standardisering av skyltarna - eller kännedom om laddplatser hos bilister i stort.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Johnny_B skrev:
För att återgå till ämnet.

Jag har vid flera tillfällen utanför köpcentran och större matkedjor rullat upp bredvid folk som parkerat sin ICE-vagn på designerade laddplatser och glatt frågat; Tjenare! Hur långt kommer du på en laddning?

Responsen är olika. Allt ifrån ett "vad menar du?" vilket jag glatt svarar på, till folk som tydligt vet precis vad jag åsyftar - och därmed blänger argt, vägrar svara och bara låser sin bil och argt går där ifrån.

Man får vara ambassadör på vad sätt man kan nu när det inte finns någon standardisering av skyltarna - eller kännedom om laddplatser hos bilister i stort.
Parkera bakom en sådan och drar en kabel till laddaren och se vad hen säger när hen kommer tillbaka. Om dom vill att du ska flytta bilen säga att du måste handla först :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Trist att man inte kan respektera laddstationerna! :evil:
IMG_0042.JPG
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

In den här tråden behöver vi inte sudda reg skyltarna? :lol:
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Challe76a skrev:
Inte på bilar som tydligen har förare som ändå inte bryr sig om andra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

HelectriC skrev:
Challe76a skrev:
Exakt!
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Challe76a skrev:
HelectriC skrev:
Challe76a skrev:
Exakt!
Gäller dock inte Teslan i bakgrunden här! Såvida det inte är fotografens.

MB-ägare med intressen i Uruguay, Dubai och Marley men utan registrerad svensk telefon :o

Kan behöva donation av en streamer "This car will do" :P
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Lessmog skrev:
Challe76a skrev:
HelectriC skrev:
Challe76a skrev:
Exakt!

MB-ägare med intressen i Uruguay, Dubai och Marley men utan registrerad svensk telefon :o

Den som står i bakgrunden är en av Teslas egna bilar. :)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Heiko skrev:
Lessmog skrev:
Challe76a skrev:
HelectriC skrev:
Challe76a skrev:
Exakt!

Den som står i bakgrunden är en av Teslas egna bilar. :)
Jamendåså. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Om alla platser är upptagna av ICE bilar, vad gör man, ringer Polisen? P-bolaget(vilket i så fall), Tesla?

http://teslaclubsweden.se/forum/downloa ... hp?id=4210
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Zalman3 skrev:
Om alla platser är upptagna av ICE bilar, vad gör man, ringer Polisen? P-bolaget(vilket i så fall), Tesla?

http://teslaclubsweden.se/forum/downloa ... hp?id=4210
Nu har jag fått min model x med dragkrok, så ser jag någon som parkerar på en dedikerad plats för elfordon, så drar jag iväg bilen med bogserlina. Bild

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:

Bild
Alla platser med Tesla-skylt där. Inga 45 minuter allmän parkering som på så många andra ställen. Frågan är dock fortfarande vilken signifikans den röda skylten faktiskt har juridiskt. Jag tror man hade kommit längre med en elbilsparkeringsskylt. Visserligen skulle väl än och annan Zoe få parkera där då, men det tror jag inte de skulle göra.

Polisen gör inget på tomtmark.
P-bolaget är jag som sagt osäker på om de kan göra något, då det nog inte går att hävda otillåten parkering när det bara är dessa röda skyltar där
Tesla kan prata med markägaren, men kan inte göra något egentligen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Nya produkten den 17:e kanske är en förlängningskabel för Superchargers.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
Zalman3 skrev:

Bild
Alla platser med Tesla-skylt där. Inga 45 minuter allmän parkering som på så många andra ställen. Frågan är dock fortfarande vilken signifikans den röda skylten faktiskt har juridiskt. Jag tror man hade kommit längre med en elbilsparkeringsskylt. Visserligen skulle väl än och annan Zoe få parkera där då, men det tror jag inte de skulle göra.

Polisen gör inget på tomtmark.
P-bolaget är jag som sagt osäker på om de kan göra något, då det nog inte går att hävda otillåten parkering när det bara är dessa röda skyltar där
Tesla kan prata med markägaren, men kan inte göra något egentligen.
Kan man inte ringa Polisen och åberopa egenmäktigt förfarande?

Den som sätter lås på annans cykel och på så sätt hindrar ägaren att nyttja den liksom den som parkerar på annans parkeringsplats eller den som gör en nyckel oåtkomlig kan dömas för egenmäktigt förfarande.
En fysisk blockad, där någon hindrar fordon eller människor att nå fram till en fastighet eller byggnad, kan också vara egenmäktigt förfarande.[2]
Grovt brott kan rendera fängelse, dock högst två år.[3]
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar