Jag måste få fråga en sak...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
WOMBAT73
Teslaägare

Jag måste få fråga en sak...

Inlägg av WOMBAT73 »

....fick en notifikation i Tesla-appen att det finns "New Tesla software".
Installerar det sig själv, eller? Och När? Nästa gång jag skall iväg?
Är totalt Novis här.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Jag måste få fråga en sak...

Inlägg av Bjorn »

När du sätter dig i bilen så får du valet att installera, schemalägga eller skjuta upp.
Om du skjuter upp för att du ska köra så får du en liten klocksymbol högst upp på skärmen.
Klicka på den sedan när du vet att bilen inte behövs på 1 timma och 40 minuter och starta uppdateringen då.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det kommer en popup-ruta i bilen. Där kan du välja om du vill installera med en gång eller senare. Du kan även välja en tidpunkt när uppdateringen ska ske. Om du bara avbryter och inte gör någonting finns det en liten gul ikon i menyn som påminner dig om att det finns en uppdatering som ska installeras.

Edit: Du kom före, och det tog i alla fall inte mer än en halvtimme att installera. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
WOMBAT73
Teslaägare

Inlägg av WOMBAT73 »

Så jag åker på lunch. Kommer tillbaka. Parkerar. Startar uppdateringen. Lämnar bilen går o jobbar o när jag sen åker hem så är det klart?
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Vissa funktioner i bilen stängs av under uppgraderingen (larm m.m.) så vänta tills du kommit hem.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

WOMBAT73 skrev:
Så jag åker på lunch. Kommer tillbaka. Parkerar. Startar uppdateringen. Lämnar bilen går o jobbar o när jag sen åker hem så är det klart?
Jepp, så enkelt är det :D jämför med alla andra bilar där du måste köra till verkstad, lämna bilen en halv dag, hyra bil, köra till jobbet, tillbaks på eftermiddagen...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

WOMBAT73 skrev:
Ja, men nackdelen är att om du behöver bilen under den tiden den uppdaterar så kan du inte köra. Av den anledningen kan det var bra att du schemalägger den till klockan två i natt då chansen att du behöver bilen är som minst och sen när du kommer till bilen imorgonbitt så är den klar och du kan köra.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Och den uppskattade tiden har inget med verkligheten att göra :-) Någon gång har det stått 2 h och sedan är den klar på 20 min och en gång stod det 45 min och då tog det strax över en timme.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, jag hade bokat ett möte i morse. Parkerade bilen kl 8:00 och startade uppdateringen. 1,5 timmar senare åkte jag hem med ny mjukvara installerad. Uppskattad tid för uppdateringen var 45 minuter enligt bilen, men det tog mindre tid än så.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

mati skrev:
Ja, jag hade bokat ett möte i morse. Parkerade bilen kl 8:00 och startade uppdateringen. 1,5 timmar senare åkte jag hem med ny mjukvara installerad. Uppskattad tid för uppdateringen var 45 minuter enligt bilen, men det tog mindre tid än så.
Som tur var är det vanligast att det slår på det hållet
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
WOMBAT73
Teslaägare

Inlägg av WOMBAT73 »

Hej igen.
Jag tackar alla för svar.
Ni tänker alla så ansvarsfullt, medans jag är ytterst naiv och inte tänker alls.
Nu pep det till i luren och det var klart.

För övrigt är jag så sjukt nöjd med bilen. Fick den i Fredags och har redan avverkat dryga 250 mil. Helt ko-ko!
Jag vill bara ut o köra. Jag vet inte när det hände senast.

Ha en fortsatt bra dag!

Mvh

Olof
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Haha, du är smittad av Tesla-viruset, helt klart :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

När notifieringen kommer släpper man allt man håller på med, kastar sig ut i bilen och sätter igång uppdateringen...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Har nog också blivit smittad. :)

Jag har haft min drygt en vecka och har hunnit med 300mil. 8-)
Tesla Model 3 Highland
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Gör som jag.
Schemalägg till 23:30 för att du inte tror att du ska använda bilen då.

Låt dagen gå.

Gå till gymmet. Dräll rejält. Joxa med lite hantlar. Dräll. Kanske nån benövning. Facebooka. Känn att du verkligen är där onödigt länge. Känn vidare med fördel av att sambon börjar bli lite irriterad av det utdragna passet. Meddelanden av typen "Var är du egentligen?" ska helst besvaras med nåt i stil med "Strax klar, är hemma om 20 min" i det här läget.
Avsluta träningen, duscha och gå ut till bilen. Nu bör, precis som i mitt fall, klockan vara ungefär 23:35. Just klockslaget är av yttersta vikt för maximal effekt.

Njut av att sitta i bilen utanför gymmet i en dryg timme och åk sen hem. Känn av den goda stämningen i hemmet när du vrider om låset vid typ kl 01:00 en vanlig vardag. Förklara det hela med den vattentäta förklaringen att "bilens mjukvara var tvungen att uppdateras".
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

MSO skrev:
Gör som jag.
Schemalägg till 23:30 för att du inte tror att du ska använda bilen då.

Låt dagen gå.

Gå till gymmet. Dräll rejält. Joxa med lite hantlar. Dräll. Kanske nån benövning. Facebooka. Känn att du verkligen är där onödigt länge. Känn vidare med fördel av att sambon börjar bli lite irriterad av det utdragna passet. Meddelanden av typen "Var är du egentligen?" ska helst besvaras med nåt i stil med "Strax klar, är hemma om 20 min" i det här läget.
Avsluta träningen, duscha och gå ut till bilen. Nu bör, precis som i mitt fall, klockan vara ungefär 23:35. Just klockslaget är av yttersta vikt för maximal effekt.

Njut av att sitta i bilen utanför gymmet i en dryg timme och åk sen hem. Känn av den goda stämningen i hemmet när du vrider om låset vid typ kl 01:00 en vanlig vardag. Förklara det hela med den vattentäta förklaringen att "bilens mjukvara var tvungen att uppdateras".
Hahaha, jag höll på att göra en ännu värre sak! Jag hade schemalagt installation av en uppdatering till 23.00. Men så av någon anledning som jag inte kommer ihåg så behövde min fru ha bilen och vara nere på stan rätt sent. Så började klockan ticka närmare 23.00 och hon var fortfarande i stan med bilen parkerad... Det blev en ren stress att få tillbaks henne i bilen och komma iväg före 23 så att inte uppdateringen skulle starta! Som tur var hann hon. Numera lägger jag uppdateringarna kl 01.00 som den föreslår, det känns vettigare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

danni skrev:
Hahaha, jag höll på att göra en ännu värre sak! Jag hade schemalagt installation av en uppdatering till 23.00. Men så av någon anledning som jag inte kommer ihåg så behövde min fru ha bilen och vara nere på stan rätt sent. Så började klockan ticka närmare 23.00 och hon var fortfarande i stan med bilen parkerad... Det blev en ren stress att få tillbaks henne i bilen och komma iväg före 23 så att inte uppdateringen skulle starta! Som tur var hann hon. Numera lägger jag uppdateringarna kl 01.00 som den föreslår, det känns vettigare.
Jo. Man lär ju sig tack och lov.... :roll:
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MSO skrev:
"bilens mjukvara var tvungen att uppdateras".
Det stämmer ju till och med i detta fall med uppdateringen som kom idag, eftersom det var en viktig patch som täppte till ett allvarligt säkerhetshål. Det tål ingen uppskjutning. ;)
Skriv svar