"Vi har förstått varför Tesla redan har vunnit."

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

"Vi har förstått varför Tesla redan har vunnit."

Inlägg av Jerker »

En grupp nordtyska studenter har varit på ett 3-dagars studiebesök i Silicon Valley och studerat bl.a. Tesla.

De häpnade över skillnaden i företagskultur och inställningen bland ingenjörer hos Tesla mot den hos tyska biltillverkare. De träffade ett flertal tyska ingenjörer som nu jobbar hos Tesla och som stortrivdes och aldrig skulle kunna tänka sig att flytta tillbaka till Tyskland och jobba där igen.

Den svidande slutsatsen i artikeln blev (översatt till engelska):
One seemed clear: the German automotive industry has actually already lost. And that was done to them with dramatic clarity in mind. The Goliath never really had a chance against David. And despite the best automotive engineers in the world.
https://derletztefuehrerscheinneuling.c ... nnen-wird/
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Kontakt:

Re: "Vi har förstått varför Tesla redan har vunnit."

Inlägg av Arild »

Så intressant att höra från tyska studenter. Vi har kanske haft det på känn, att Tesla ligger före på så många områden, men att också ingenjörerna tycker det är så mycket bättre hos Tesla, det var nytt för mig.

Så aktierna i Tesla ska få bli kvar ett tag ändå..?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

Jag tror på Tesla, främst för att har man en gång kört bilen så förstår man hur långt före de ligger. De tänker också "out of the box" medan de gamla biltillverkarna sitter fast i sina gamla idéer. Tesla är också ett coolt varumärke och kan locka de bästa bara på det.

Med detta sagt så lägger Daimler 10 ggr mer på forskning och utveckling så utgången av slaget är inte självklart. Men jag håller såklart på Tesla....
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

ekenman skrev:
Jag tror på Tesla, främst för att har man en gång kört bilen så förstår man hur långt före de ligger. De tänker också "out of the box" medan de gamla biltillverkarna sitter fast i sina gamla idéer. Tesla är också ett coolt varumärke och kan locka de bästa bara på det.
Jag tror samma. När Renault skryter med att deras bil bara behöver laddas en gång per vecka eller när nästan alla andra elbilar förutom Tesla har fullt med utrustning under motorhuven så märker man att de är fast i det gamla. Vilken elbilsägare är det minsta intresserad av att se slangar, kablar, inverter, elmotor osv under motorhuven? Vilken ägare kommer sköta underhåll av dessa saker? Varför inte placera sakerna lite smartare så att man som ägare istället får en ny funktion? Är bilen på service kommer de kunna komma åt det som behövs ändå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
ekenman skrev:
Jag tror samma. När Renault skryter med att deras bil bara behöver laddas en gång per vecka eller när nästan alla andra elbilar förutom Tesla har fullt med utrustning under motorhuven så märker man att de är fast i det gamla. Vilken elbilsägare är det minsta intresserad av att se slangar, kablar, inverter, elmotor osv under motorhuven? Vilken ägare kommer sköta underhåll av dessa saker? Varför inte placera sakerna lite smartare så att man som ägare istället får en ny funktion? Är bilen på service kommer de kunna komma åt det som behövs ändå.
Jättetufft att kunna visa kompisarna att man har kablar och rör under huven :lol: iofs inte bara elbilar det har blivit onödigt på. Vad är vitsen med att visa upp en stor plastkåpa där det står "2.0", "V6" eller nåt annat? Kan förstå när det är en vacker ferrarimotor eller liknande, men annars är det ju totalt hjärnsläpp.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mycket intressant läsning. Analysen är helt korrekt, det finns ingenting att tillägga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar