Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av peterlauri »

Körde idag på en landsväg med mötande trafik och med farthållaren på 100km/h (inte hel autopilot, bara farthållare). När jag mötte en traktor så tvärbromsade bilen, och det blinkade rött i displayen. Någon som upplevt något liknande?

Nu är det ju så få X där ute, kanske skulle jag posta den i Model S delen istället... :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av Tenk »

Inte upplevt men har haft lite märkligheter. Körde väg 40 till och från Göteborg igår och idag och kartan var inte uppdaterad, tror det var det som gjorde att APn började bromsa vid flera tillfällen utan att det fanns något att bromsa för...
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av ovelundkvist »

Den bromsar för att den uppfattar det som att det inte finns väg där du kör eftersom kartan inte är uppdaterad.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av HelectriC »

peterlauri skrev:
Körde idag på en landsväg med mötande trafik och med farthållaren på 100km/h (inte hel autopilot, bara farthållare). När jag mötte en traktor så tvärbromsade bilen, och det blinkade rött i displayen. Någon som upplevt något liknande?

Nu är det ju så få X där ute, kanske skulle jag posta den i Model S delen istället... :)
Då och då kommer en del felmeddelanden. Den röda bilen har kommit upp ibland när jag tex haft en bil som närmat sig i motgående trafik på en lätt kurvig väg och AP tror antagligen att vi är på kollisionskurs. Just traktor är nog bara rent random tänker jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av peterlauri »

HelectriC skrev:
peterlauri skrev:
Körde idag på en landsväg med mötande trafik och med farthållaren på 100km/h (inte hel autopilot, bara farthållare). När jag mötte en traktor så tvärbromsade bilen, och det blinkade rött i displayen. Någon som upplevt något liknande?

Nu är det ju så få X där ute, kanske skulle jag posta den i Model S delen istället... :)
Då och då kommer en del felmeddelanden. Den röda bilen har kommit upp ibland när jag tex haft en bil som närmat sig i motgående trafik på en lätt kurvig väg och AP tror antagligen att vi är på kollisionskurs. Just traktor är nog bara rent random tänker jag.
Det var bara en svag högersväng, har haft fler sådana utan problem. Tänker i banorna att traktorn är ganska solid metall, att det ger mer utslag. Den hade dessutom två skopor lastade i stora skopan... Mycket koncentrerad metall :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av bylund »

Den har lite andra former än en bil också och kanske kan ge lite annorlunda radarekon. Dessutom rör den sig rätt långsamt, så inte lika uppenbart att den kör åt andra hållet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av peterlauri »

bylund skrev:
Den har lite andra former än en bil också och kanske kan ge lite annorlunda radarekon. Dessutom rör den sig rätt långsamt, så inte lika uppenbart att den kör åt andra hållet.
Att den rör sig långsamt låter som en rimlig variabel i denna ekvation...
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av danni »

Ibland blir systemet lurat. Jag har fått samma reaktion på parkerade bilar i snäva svängar inne i stan ibland, t.ex. Jag tror överlag att de försöker jobba mot att hellre nödbromsa för lite än för mycket, men det är en fin balansgång.
ovelundkvist skrev:
Den bromsar för att den uppfattar det som att det inte finns väg där du kör eftersom kartan inte är uppdaterad.
Nej, så är det inte om det piper och visas en röd bil i displayen. Då är det nödbromsen som bromsar för ett hot, och dessutom bromsar den kraftigare då. Om det bara är GPS:en som tror man är på en åker så visas inget i displayen och den bromsar lugnare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av bylund »

Röda bilen är väl snarare steget innan nödbromsen. Den tvärnitar inte riktigt än då.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4354
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av dstr »

peterlauri skrev:
Det var bara en svag högersväng, har haft fler sådana utan problem. Tänker i banorna att traktorn är ganska solid metall, att det ger mer utslag. Den hade dessutom två skopor lastade i stora skopan... Mycket koncentrerad metall :)
Elon nämnde problem med burkar i dikeskanten med botten mot bilen.

En skopa är "formad" som en parabol - den förstärker radar-ekot. Bilen trodde nog att det var något gigantiskt som du var på väg mot.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av Haglund »

Tenk skrev:
Inte upplevt men har haft lite märkligheter. Körde väg 40 till och från Göteborg igår och idag och kartan var inte uppdaterad, tror det var det som gjorde att APn började bromsa vid flera tillfällen utan att det fanns något att bromsa för...
Gissar att detta var mellan Ulricehamn och Borås, vid Nittakorset ungefär. Det är för att vägen för ett år sedan inte var färdig och autopiloten tror fortfarande att den närmar sig en rondell som inte finns där längre.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Röda bilen är väl snarare steget innan nödbromsen. Den tvärnitar inte riktigt än då.
Den röda bilen dyker upp före själva bromsandet, men den försvinner väl inte när bilen väl börjar bromsa?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av bylund »

danni skrev:
bylund skrev:
Röda bilen är väl snarare steget innan nödbromsen. Den tvärnitar inte riktigt än då.
Den röda bilen dyker upp före själva bromsandet, men den försvinner väl inte när bilen väl börjar bromsa?
Jag har inte testat så långt att bilen nödbromsar. Jag menade mest att den röda bilen inte nödvändigtvis betyder att bilen nödbromsar, utan att den kommer i ett tidigare läge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
afredriksson
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jan 2016 09:34
Ort: Täby

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av afredriksson »

Åkte på detta när jag satt i godan ro och gled på en kurvig och trevlig väg som går mellan Löttingelund och Täby Kyrkby.

Helt plötsligt skriker larmet till, det liksom flimrar en röd "spökbil" i displayen och bilen nödbromsar, men slutar bromsa när jag trycker ner gasen. Det fanns ingen bil i närheten.

Fick en att vakna från dagdrömmarna... :o

Finns ju en del vikingagravar där uppe, så det kanske var en sådan där gammal ICE-bil från vikingatiden som spökade. :lol:
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 31 dec 2015 04:15

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av Mickeren »

Har upplevt detta fiera går senaste tiden. Vad jag känna så har det blivit mer frekvent senaste månader efter de senaste uppdateringarna. Har kört ca 3500 mil och har inte haft detta mer en 1 eller 2 gången innan september.

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av danni »

bylund skrev:
danni skrev:
bylund skrev:
Röda bilen är väl snarare steget innan nödbromsen. Den tvärnitar inte riktigt än då.
Den röda bilen dyker upp före själva bromsandet, men den försvinner väl inte när bilen väl börjar bromsa?
Jag har inte testat så långt att bilen nödbromsar. Jag menade mest att den röda bilen inte nödvändigtvis betyder att bilen nödbromsar, utan att den kommer i ett tidigare läge.
Fast frågan var ju inte om den bromsar för att den röda bilen kommer upp, utan vad det innebär om den bromsar med en röd bil framme. Att bilen bromsade vet vi ju, och det faktum att en röd bil visades tar ju bort förklaringsmodellen att det var pga dåligt kartmaterial.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av Kylbalsam »

Hmmm...
Intressant.

Fick samma problem på en helt vanlig och rak motorväg i somras mellan Sthlm o Malmö.

Helt plötsligt tvärbromsar bilen och röd bil visas samt ett varningsljud i högtalarna. Det var verkligen inte trevligt...som tur var, var jag snabb på gasen så vi inte fick en annan bil i baken. :O

Jag trodde först det satt stora insekter på fronten, men det var mest smått. Inget ovanligt där.

Jag refererar till vår Model S med facelift...vilken jag antar är samma lika uppbyggd som en Model X.

Det händer för övrigt som andra nämnt, att bilen saktar in ganska tvärt som att den ser fel saker...det är inte heller så kul. :(

Nu är man skraj för att använda farthållaren... :S
AP: är lika läskig den...svänger tvärt hit o dit ibland.

Jaja...bilen i övrigt är helt underbar! :D
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av e5m1r »

Min S men nosecone har visat spökbilen några gånger under helt olika förhållanden allt ifrån farthinder på stan till 90 väg inget framför bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av bylund »

danni skrev:
bylund skrev:
Jag har inte testat så långt att bilen nödbromsar. Jag menade mest att den röda bilen inte nödvändigtvis betyder att bilen nödbromsar, utan att den kommer i ett tidigare läge.
Fast frågan var ju inte om den bromsar för att den röda bilen kommer upp, utan vad det innebär om den bromsar med en röd bil framme. Att bilen bromsade vet vi ju, och det faktum att en röd bil visades tar ju bort förklaringsmodellen att det var pga dåligt kartmaterial.
Pratar vi ens om samma sak? ;)
Vi kanske lägger olika betydelse i nödbroms. För mig innebär det att bromsa så hårt det bara går, inte som den ofta gör när röda bilen dyker upp, mest slår av något på tempot. Jag försökte bara påpeka att denna röda bil inte med säkerhet innebar nödbroms utan den börjar lite försiktigare när det "bara" är en kollisionsvarning. Jag tror alla är med på att det inte hade något med kartan att göra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Autopiloten bromsade vid möte av traktor

Inlägg av ovelundkvist »

Kanske lite OT men jag var med om en intressant AP-händelse imorse. Satt i kö längs Sveavägen i Stockholm och hade AP:n på. Vid ett rödljus har min bil stannat bakom en annan bil och när det blir grönt ljus, men innan bilen framför har börjat röra sig, så börjar min bil krypa framåt. Det måste rimligen betyda att APn fattat att det blivit grönt och att bilen framför snart kommer att börja åka framåt? Men är AP:n redan så smart?
Skriv svar