Tänkte fråga om lite råd gällande vinterdäck. Jag har haft min Model S i en månad lite drygt och stortrivs. Det är en Model S 70 (RWD). Med tanke på att den inte är fyrhjulsdriven så funderar jag på om ni har lite erfarenhet på vinterdäck som fungerar bra? Dubb eller odubbat. Har ju en förhoppning om att göra några besök i fjällen osv. Vill ju givetvis kunna ta mig fram obehindrat Kommer köra med 19" original slipstreamfälgar.
Till min S85 Classic (RWD) valde jag Hakka 8 dubbat, men hade säkert klarat det mesta med dubbfritt. Rätt så högt vägljud från dubbdäcken i bart väglag.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Har inga svårigheter att ta mig fram med Pirelli Sottozero 2 på min RWD 85:a. Har kört dem på två bilar innan och uppfattar dem som ett bra mellanting mellan nordiska och europeiska friktionsdäck. Hyfsad körkänsla och slitstyrka från europeiska och bra grepp från nordiska. Passar min körning bra med mycket motorväg men ändå stort skidintresse.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare bilar har jag alltid valt att ha något smalare däck (235) en sommardäcken och funkar bra speciellt vid snö och slask.
Någon som lagt på smalare däck på sin Tesla en 245 som är rekommenderat?
Jag har precis beställt en uppsättning Hakka R2 (dubbfritt alltså) till min P85. Var först lite inne på dubbdäck, med tanke på RWD, men det känns ganska onödigt ändå. Det är sällan så isigt på vägarna att man verkligen behöver dubbdäck. De för bara en massa oväsen och sliter upp partiklar och så. Har alltid klarat mig galant utan dubbar och jag tänker fortsätta göra det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kör Hakka R2 dubbfritt på min 85 RWD och har klarat mig genom fjällturer utan problem. Hakka R2 blir väldigt bra när temperaturen sjunker, men är ganska instabil när det är flera plusgrader. Man får helt enkelt köra försiktigare på de varma vinterdagarna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
kör Hakka R2 dubbfritt på min 85 RWD och har klarat mig genom fjällturer utan problem. Hakka R2 blir väldigt bra när temperaturen sjunker, men är ganska instabil när det är flera plusgrader. Man får helt enkelt köra försiktigare på de varma vinterdagarna.
Jo, de blir mjuka som suddgummi, men det är ju lite grann vitsen med friktionsdäck. Jag har haft Hakka R2 på min förra bil som visserligen hade AWD. Men jag tyckte att däcken var outstandning, förutom en gång när jag hamnade på en brant nedförsbacke på en grusväg där den packade snön hade precis börjat smälta. Det var så vansinnigt snorhalt att förmodligen inte ens dubbdäck hade gjort någon nytta. Bilen bara gled lite random nedför backen. Jag klarade mig mirakulöst nog ändå. Eller bättre sagt, bilen klarade sig. Jag hade hjärtstillestånd i flera minuter, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag sneglar på Nokian Hakka R2, ligger på ca 2750/st. Tänkte sätta dem på nuvarande originalfälgar, undrar dock om man kan fortsätta används samma TPMS?
Ägare Model S70D - MC Red - Köpa ny Tesla? Använd http://--- för 8000kr i rabatt!
Jag sneglar på Nokian Hakka R2, ligger på ca 2750/st. Tänkte sätta dem på nuvarande originalfälgar, undrar dock om man kan fortsätta används samma TPMS?
Varför inte? Sensorerna sitter i ventilerna, de har ingenting med däcken att göra.
Toppen! Jag e supernoob på detta område, var på väg att köra hela paketet från Tesla bara för att det kändes lättare men det är lite för mkt skillnad i pris tycker jag.
Osannolikt att Tesla är sugna på att byta däck om man köpt dem på annat håll så hoppas på att en hygglig firma i Gbg kan sköta det bra. Ca 8500kr ex moms för de fyra däcken online, kanske landar på 10.000 med arbete etc.
Hur mkt tar Tesla för sina original 19" slipstream tror ni?
Jag byter däck på bilia. Min granne är reservdelschef där, så det är jättesmidigt. Han tar med sig Teslan på morgonen och på kvällen kommer den hem till mig med nya däck på.
Kommer till denna vintern prova Nokian 8 dubbdäck, har tidigare kört flera vintrar på Nokian R2.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag fick svar av min DS att de bara säljer däck på fälg. Lite konstig inställning. Måste man byta fälg när däcken är slitna då?!
Blir helt enkelt att beställa vinterdäck från annan firma.
Tror inte de har utrustning för att kränga om däcken så de gör det enkelt för sig och säljer färdiga paket.
Åtminstone förr kunde de kränga däck i Upplands Väsby. De lyckades till och med felleverera till mig. Jag beställde vinterhjul med bilen. Döm om min förvåning när jag märkte att fälgarna saknades när jag skulle lasta ur dem. Detta fixade de såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag fick svar av min DS att de bara säljer däck på fälg. Lite konstig inställning. Måste man byta fälg när däcken är slitna då?!
Blir helt enkelt att beställa vinterdäck från annan firma.
Tror inte de har utrustning för att kränga om däcken så de gör det enkelt för sig och säljer färdiga paket.
Jag tror de har blivit giriga precis som andra bilhandlare. De vill sälja fälgen, som är en högmarginalprodukt, också. Säkert antar de att jag som köpt en bil för 1,5 MSEK kommer att göra det enkelt för mig och köpa hela paketet. Med tanke på att däck är underhåll och däck på fälg är extrautrustning gör förmånsvärdet att det är idioti att ha extra fälgar liggandes i garaget.
Som ni märker är min ton just nu lätt irriterad på Tesla...
Tack för all input. Beställde precis Nokian Hakkapeliita R2 i dimension 245/45/19. Tror att det blir kanon. Läste dessutom i senaste AMS att de var testvinnare...
Mina R2 kom igår, de ska krängas på nästa vecka. Då får Volvo-killarna i Skara byta hjul på en riktig bil för en gångs skull. Jag ska stå bredvid och övervaka processen noggrant.
R2 här också från gummihuset. Jag har bara orginalfälgarna. SC Upplands väsby kommer skifta däcken ilag med mitt garantiärende i mitten av november så nog kan dom utföra det arbetet men dom kanske inte är så pigga på att ta in bilar och belasta deras personal för endast det... jag ska som sagt redan in med bilen i annat ärende.
Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Generellt är dubbfria nordiska vinterdäck som Hakkapelitta mjuka i sajpningen och stommen som gör att däcket greppar bra på snö och is och vinner tester, men de blir samtidigt väldigt "simmiga" och diffusa i körkänslan på vått och torrt underlag. Dubbdäcken har generellt lite tajtare känsla, men nackdelen med visst dubbljud. Kör man mest i storstad gäller det därför att välja rätt kompromiss.
Automotorsport har i senaste numret ett test där i dubbfria kategorin Nokian Hakka R2 vinner med Continental och Michelin som 2a och 3a. Bland dubbade vinner Nokian Hakka 8 med Continental och Hankook som 2a och 3a. Bland dessa skulle jag inte välja Nokian för de har för dålig körkänsla (bekräftas i testet). Jag skulle gå på Continental eller Michelin som dubbfritt. Skulle jag nödvändigtvis vilja ha dubbat skulle jag gå på Michelin X-Ice North 3 det har bara 96 dubb mot i vanliga fall 170. Det räcker fint på en 4wd Tesla och där mesta körningen är på barmark.
Tesla själva säljer bara Nokian och Pirelli. Nokian faller bort med ovanstående resonemang, Pirelli placerar sig dåligt i alla tester. Så jag säger Continental / Michelin dubbfritt eller Michelin lätt dubbat.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016