Prishöjning imorgon måndag 3/10
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Prishöjning imorgon måndag 3/10
Hur mycket tror ni att det kan kosta att transportera och importera en Model S till Europa/Sverige?
Jag jämförde en fullutrustad Tesla Model S P100D i USA och Sverige och kom fram till om momsen ej räknas med så skiljer det inte mycket. En P100D fullutrustad i USA kostar $162000 och i Sverige kostar den 1816000 kr. Om vi räknar i svenska kronor och utan moms så blir det 1 402 525 kr i USA och 1 453 440 kr i Sverige. Tesla tar alltså 50 915 kr eller 3,6% för frakt och tull.
Jag jämförde en fullutrustad Tesla Model S P100D i USA och Sverige och kom fram till om momsen ej räknas med så skiljer det inte mycket. En P100D fullutrustad i USA kostar $162000 och i Sverige kostar den 1816000 kr. Om vi räknar i svenska kronor och utan moms så blir det 1 402 525 kr i USA och 1 453 440 kr i Sverige. Tesla tar alltså 50 915 kr eller 3,6% för frakt och tull.
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det låter som ett väldigt blygsamt påslag med tanke på att tullen är på runt 5% om jag minns rätt.vigge50 skrev:Hur mycket tror ni att det kan kosta att transportera och importera en Model S till Europa/Sverige?
Jag jämförde en fullutrustad Tesla Model S P100D i USA och Sverige och kom fram till om momsen ej räknas med så skiljer det mycket. En P100D fullutrustad i USA kostar $162000 och i Sverige kostar den 1816000 kr. Om vi räknar i svenska kronor och utan moms så blir det 1 402 525 kr i USA och 1 453 440 kr i Sverige. Tesla tar alltså 50 915 kr eller 3,6% för frakt och tull.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Osäkerhet i världen gynnar nog inte SEK riktigt.dstr skrev:Vänta bara om Trump vinner... då är den snart nere på 5:-heron skrev:Ja, fortsätter dollarn såhär kommer det vara svårt att ens få en M3 att bli överkomligbylund skrev:Billigare batterier men dyrare dollar...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Prishöjningarna har också haft en positiv inverkan på andrahandsvärdet. Har inte förlorat många tusenlappar på mina två första Teslor, och fick min sista helt rätt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Nej, men ingen kommer vilja befatta sig med dollarn.bylund skrev:Osäkerhet i världen gynnar nog inte SEK riktigt.dstr skrev:Vänta bara om Trump vinner... då är den snart nere på 5:-heron skrev:Ja, fortsätter dollarn såhär kommer det vara svårt att ens få en M3 att bli överkomligbylund skrev:Billigare batterier men dyrare dollar...
Jag måste ändå säga att de är skickliga på att "läcka" prishöjningarna. Det minimerar ju risken att någon känner sig blåst utifrån att ha råkat hamna en dag fel med sin beställning.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
4,5 % på bildelar om man får tro avgiftsguiden. Men det är inte säkert att alla delar har just 4,5 %. Jag förutsätter att alla EU-länder har samma tullsatser, annars skulle det ju löna sig att importera olika varor till olika länder.danni skrev:Det låter som ett väldigt blygsamt påslag med tanke på att tullen är på runt 5% om jag minns rätt.vigge50 skrev:Hur mycket tror ni att det kan kosta att transportera och importera en Model S till Europa/Sverige?
Jag jämförde en fullutrustad Tesla Model S P100D i USA och Sverige och kom fram till om momsen ej räknas med så skiljer det mycket. En P100D fullutrustad i USA kostar $162000 och i Sverige kostar den 1816000 kr. Om vi räknar i svenska kronor och utan moms så blir det 1 402 525 kr i USA och 1 453 440 kr i Sverige. Tesla tar alltså 50 915 kr eller 3,6% för frakt och tull.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
748000 kr + fånig avgift (3950 kr) var priset innan.vigge50 skrev:Model S 60 kostar nu 783 000, har för mig att den innan kostade 746 000. I så fall är höjningen på 5%
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Nu vet jag varför höjningen är högre på Model X, Smart Air suspension är nu standard på alla Model X och går ej att välja bort.
Och Sverige har förhoppningsvis blivit av med vår snurriga regering.dstr skrev:Nej, men ingen kommer vilja befatta sig med dollarn.bylund skrev:Osäkerhet i världen gynnar nog inte SEK riktigt.dstr skrev:Vänta bara om Trump vinner... då är den snart nere på 5:-heron skrev:Ja, fortsätter dollarn såhär kommer det vara svårt att ens få en M3 att bli överkomligbylund skrev:Billigare batterier men dyrare dollar...
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
LarsL skrev:Och Sverige har förhoppningsvis blivit av med vår snurriga regering.dstr skrev:Nej, men ingen kommer vilja befatta sig med dollarn.bylund skrev:Osäkerhet i världen gynnar nog inte SEK riktigt.dstr skrev:Vänta bara om Trump vinner... då är den snart nere på 5:-heron skrev:Ja, fortsätter dollarn såhär kommer det vara svårt att ens få en M3 att bli överkomlig

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Ingen imponerande lacklista man har att välja mellan, måste säga att det är relativt tråkigt just nu. Lite mer variation hade varit kul. Men det kan också vara samma vel, som när dom tog bort och la till förra gången (samma veva som den nya blå tillkom), då ändrades färgvalet två, tre gånger under några dagar, samt att namnen på lackerna byttes några gånger, aningen konfunderad når man gick in och fick helt andra val och namn under olika dagar samma vecka. Så vi får väl låta vågorna i glaset lägga sig innan vi kan konkludera med vad det faktiskt blir framöver en stund. Att vit försvinner är lika outgrundligt som när silver försvann, det är ju inte alla som vill ersätta vit med nikotingul liksom
nä, jag tror vanlig vit kommer tillbaks snart igen och förhoppningsvis kommer det några andra kul alternativ. Nån grönton hade faktiskt varit kul.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Citat på eget inläggHelectriC skrev:Ingen imponerande lacklista man har att välja mellan, måste säga att det är relativt tråkigt just nu. Lite mer variation hade varit kul. Men det kan också vara samma vel, som när dom tog bort och la till förra gången (samma veva som den nya blå tillkom), då ändrades färgvalet två, tre gånger under några dagar, samt att namnen på lackerna byttes några gånger, aningen konfunderad når man gick in och fick helt andra val och namn under olika dagar samma vecka. Så vi får väl låta vågorna i glaset lägga sig innan vi kan konkludera med vad det faktiskt blir framöver en stund. Att vit försvinner är lika outgrundligt som när silver försvann, det är ju inte alla som vill ersätta vit med nikotingul liksomnä, jag tror vanlig vit kommer tillbaks snart igen och förhoppningsvis kommer det några andra kul alternativ. Nån grönton hade faktiskt varit kul.

Model 3-24/Polestar 3-24
[quote="HelectriC"]Ingen imponerande lacklista man har att välja mellan, måste säga att det är relativt tråkigt just nu. Lite mer variation hade varit kul. Men det kan också vara samma vel, som när dom tog bort och la till förra gången (samma veva som den nya blå tillkom), då ändrades färgvalet två, tre gånger under några dagar, samt att namnen på lackerna byttes några gånger, aningen konfunderad når man gick in och fick helt andra val och namn under olika dagar samma vecka. Så vi får väl låta vågorna i glaset lägga sig innan vi kan konkludera med vad det faktiskt blir framöver en stund. Att vit försvinner är lika outgrundligt som när silver försvann, det är ju inte alla som vill ersätta vit med nikotingul liksom
nä, jag tror vanlig vit kommer tillbaks snart igen och förhoppningsvis kommer det några andra kul alternativ. Nån grönton hade faktiskt varit kul.[/
British racing green!

British racing green!

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Den gröna färgen som togs bort för säkert två år sedan var och är fortfarande min favorit. Förstår inte varför det finns så få att välja mellan.Johnalm skrev:
British racing green!
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Känner igen mig till punkt och pricka, utom vita färgen. Saknar den gröna som försvann i förrfjol, men den röda är också snygg tycker jag.heron skrev:Det är så kul att man ser en eventuell MS försvinner mer och mer bort från mig
Vit var den färg jag ville ha och när den nu är borta + en prishöjning (+ ännu mer för metallic vit om man nu vill ha en vit) så är det bara att inse att det blir att fortsätta i fossilträskenjäkla skit
Nejdå, jag är inte bitter!
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
Dollarn i 9.15:- och 92% chans/risk att FED höjer räntan, undrar när nästa höjning kommer?
Jag fick ett mail från tesla där det står att det blir prishöjning på S60 den 22:a november, med 22100 kr.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Höjningen den 22/11 verkar vara en global prishöjning, dvs höjning även i det amerikanska priset. Följaktligen inte säkert att det påverkar mer än grundpriset på Model S.
https://electrek.co/2016/11/12/tesla-mo ... -increase/
De svenska höjningarna har ju annars varit valutakorrigeringar. Med tanke på dollarkursen nu är det ju dock bara en tidsfråga innan nästa höjning kommer som dessutom riskerar att bli rejäl.
Rätta mig gärna, men stod inte dollarn i typ 8,30 när förra korrigeringen gjordes?
Jag slog till på uppgradering till EAP och total självkörning till min kommande X igår. För stor risk att priset stiger innan min leverans.
https://electrek.co/2016/11/12/tesla-mo ... -increase/
De svenska höjningarna har ju annars varit valutakorrigeringar. Med tanke på dollarkursen nu är det ju dock bara en tidsfråga innan nästa höjning kommer som dessutom riskerar att bli rejäl.
Rätta mig gärna, men stod inte dollarn i typ 8,30 när förra korrigeringen gjordes?
Jag slog till på uppgradering till EAP och total självkörning till min kommande X igår. För stor risk att priset stiger innan min leverans.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Nu var 60 prishöjd. Verkar vara bättrerestvärde dock för leasekostnaden är lägre
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
Nu närmar vi oss inte bara ett kvartalslut utan också ett årsslut, dollarn är fortsatt stark, när kommer fötsta ryktet om prishöjning? Jag tror till veckan.
Ryktet kommer kanske nästa vecka men jag tror de väntar med prishöjningen till nästa år för att få in så många beställningar som möjligt innan året är slut även om de inte hinner leverera.SR-71-BlackBird skrev:Nu närmar vi oss inte bara ett kvartalslut utan också ett årsslut, dollarn är fortsatt stark, när kommer fötsta ryktet om prishöjning? Jag tror till veckan.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ryktet startade ungefär 22:05 i går kvällSR-71-BlackBird skrev:Nu närmar vi oss inte bara ett kvartalslut utan också ett årsslut, dollarn är fortsatt stark, när kommer fötsta ryktet om prishöjning? Jag tror till veckan.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag får starka indikationer på prishöjning nu. Runt 5% innan veckans slut. Den starka dollarn tvingar upp priset.
Är man sugen på att trycka på beställningsknappen så gör det, jag hjälper dig gärna med övertalning i efterhand.
Min S60 står till förfogande för alla nyfikna i GBG och Kungsbacka. Provkörning där kaffe ingår.
Puss o kram!
/refferal-jägare
Är man sugen på att trycka på beställningsknappen så gör det, jag hjälper dig gärna med övertalning i efterhand.

Min S60 står till förfogande för alla nyfikna i GBG och Kungsbacka. Provkörning där kaffe ingår.
Puss o kram!
/refferal-jägare
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
Idag har alltså säljarna börjat prata om höjningar på 5-6%, mot slutet av veckan.