Vad händer när orderboken sinar

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Vad händer när orderboken sinar

Inlägg av jtesla »

Som fortsättning på en diskussion på Tesla lunchen i Stockholm.

Håller Teslas orderbok på att sina och vad händer då?

En kollega till mig konfirmerade sin beställning
25/9. Bilen gick i produktion 3/10 och leverans till Sverige i November.

Jag ser det som ett tydligt tecken på en ny situation för Tesla. Tidigare har man haft fulla orderböcker på model S och X.

Vad händer med Tesla inkommande order är lägre än kapaciteten i fabriken? När händer det? Har Tesla ett riktigt tufft 2017 framför sig?
Användarvisningsbild
mange
Teslaägare

Re: Vad händer när orderboken sinar

Inlägg av mange »

Intressant fråga! Självklart svårt att veta hur fulla eller tomma orderböckerna verkligen är. Huvudsyftet med att öka kapaciteten så snabbt som de gör måste väl vara att tillverka Model 3? Sedan finns det väl fler marknader de kan lansera även Model S och X på?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jag har också tänkt lite på detta men i detta fallet har det också med timing att göra. Vissa här på forumet lade beställning i början av september om inte slutet och deras bilar gick inte i produktion förrän sista veckan i september eller början av oktober. Samtidigt läste jag på TMC om vissa i USA som beställde Model X i september och fick sina bilar inom tre veckor. Just nu tillverkar de bilar för Europa som ska hinna levereras i år och om du lägger en beställning nu så kommer du säkert snabbt fram i produktionskön. Om du kollar i designstudion så är leveranstiden för en Model S nu december oavsett om du kollar på svenska eller den amerikanska sidan vilket tyder på att de nu prioriterar Europa.
Men när jag började följa Tesla runt 2013-2014 så var det här i Sverige 4-5 månaders leveranstid så visst har produktionen snabbats på snabbare än nya beställningarna men det är svårt att se exakt hur mycket de har på kö och detta kommer Tesla nog aldrig dela med sig förutom Model lll. En annan fundering är ju var kom alla 29 demobilarna som fanns i Sverige tidigare?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Man kan ju tänka sig att det har blivit ett minskat tryck på nybilsförsäljningen nu när det börjar komma ut begagnade bilar på marknaden. Det i kombination med väntan på 3:an kan naturligtvis påverka orderstocken på X och S. Lägger man till en ökad produktionshastighet, så...

Som nån skrev, nya marknader?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Samtidigt verkar ju Model 3 sålt en och annan Model S 60
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Inget jätteproblem om de kan tillverka mer än de säljer om de håller nuvarande nivåer på försäljningen, inte för S och X. Däremot blir det nog riktigt jobbigt om många av de 400000 som bokat en Model 3 hoppar av. Då står de med stora investeringar i batteri och biltillverkning som inte kommer till användning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Inget jätteproblem om de kan tillverka mer än de säljer om de håller nuvarande nivåer på försäljningen, inte för S och X. Däremot blir det nog riktigt jobbigt om många av de 400000 som bokat en Model 3 hoppar av. Då står de med stora investeringar i batteri och biltillverkning som inte kommer till användning.
Den stora försäljningen av model 3 tror jag kommer igång när de första bilarna finns ute. Då kommer grannar, arbetskamrater, släkt osv. att kunna provåka/köra en 3:a och då kommer beställningarna att skjuta i höjden!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Den stora försäljningen av model 3 tror jag kommer igång när de första bilarna finns ute. Då kommer grannar, arbetskamrater, släkt osv. att kunna provåka/köra en 3:a och då kommer beställningarna att skjuta i höjden!
Jo, det tror jag också. Men om det ute blir så är det ett större problem än om X och S stannar på 50-80 000st/år, alltså slutar öka.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jo, det tror jag också. Men om det ute blir så är det ett större problem än om X och S stannar på 50-80 000st/år, alltså slutar öka.
Sant. Men jag tror att Tesla själva ser en total försäljning på 500.000 bilar det första året de kommit igång med 3 och då ska S o X stå för 100.000 av det.
PNK46
elbilist

Inlägg av PNK46 »

Här är en intressant artikel på di.se:
Elbilstillverkaren Tesla Motors, som drivs av serieentreprenören Elon Musk, har begärt att få bygga ut sin fabriksanläggning i Fremont, Kalifornien. Det är ingen liten utbyggnad heller som Tesla Motors vill få igenom. Det skriver tidningar som Business Times och Forbes.
http://www.di.se/nyheter/tesla-vill-bygga-ut-fabriken/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

PNK46 skrev:
Elbilstillverkaren Tesla Motors, som drivs av serieentreprenören Elon Musk, har begärt att få bygga ut sin fabriksanläggning i Fremont, Kalifornien. Det är ingen liten utbyggnad heller som Tesla Motors vill få igenom. Det skriver tidningar som Business Times och Forbes.
"serieentreprenören"? Nog för att han, liksom grabbarna i The Big Bang Theory är superhjälte- och rymdfiktionnörd, men... :lol:
vigge50

Inlägg av vigge50 »

PNK46 skrev:
Läste om det här också där det finns lite mer info och bilder, det är inte lite de vill bygga ut.

https://electrek.co/2016/10/07/tesla-ma ... l-3-plans/
Jerka

Inlägg av Jerka »

I stort sett alla biltillverkare kan möta efterfrågan utom vid plötsliga toppar (t ex vid lansering av en ny bilmodell). Kan man inte det har man för lite kapacitet. Detta vore alltså att inta ett normaltillstånd för Tesla, snarare än något konstigt.

Man kan göra en rad saker för att fortsätta växa:

- Sänka priset
- Lansera nya modeller (som bekant på gång)
- Göra reklam
- Lansera befintliga bilar på nya marknader

Går man kräftgång en längre tid kan man skära ner antalet skift eller på andra sätt minska kostnaderna. Men med tanke på Model 3 är det nog inte läge just nu.

Jag tror Tesla har en mycket ljus framtid. Lyckas de rampa upp i tid och leverera ut Model 3 en masse kommer de få en helt annan omsättning, kassaflöde och utvecklingsbudget.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jag skulle vilja fråga vad som händer när orderboken börjar sina för de tillverkarna som står och tittar på och lyckas med konststycket att bli tagna på sängen när deras fossil-fordon snabbt blir både ointressanta och bortskattade. Jag är helt säker på att i takt med att flera länders tillverkare börjar bli större på elbilar kommer vi snabbt se ökande CO2-skatter och förbud mot Dieselbilar i storstäderna etc.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jerka skrev:
I stort sett alla biltillverkare kan möta efterfrågan utom vid plötsliga toppar (t ex vid lansering av en ny bilmodell). Kan man inte det har man för lite kapacitet. Detta vore alltså att inta ett normaltillstånd för Tesla, snarare än något konstigt.

- Sänka priset
- Göra reklam

Går man kräftgång en längre tid kan man skära ner antalet skift eller på andra sätt minska kostnaderna. Men med tanke på Model 3 är det nog inte läge just nu.

Jag tror Tesla har en mycket ljus framtid. Lyckas de rampa upp i tid och leverera ut Model 3 en masse kommer de få en helt annan omsättning, kassaflöde och utvecklingsbudget.
Lansering av 100D och Autopilot V2 tror jag kan locka en hel del befintliga ägare att vilja uppgradera också...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Älskar kort leveranstid. Hatar att vänta, precis som alla amerikaner.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Franz skrev:
Jag skulle vilja fråga vad som händer när orderboken börjar sina för de tillverkarna som står och tittar på och lyckas med konststycket att bli tagna på sängen när deras fossil-fordon snabbt blir både ointressanta och bortskattade. Jag är helt säker på att i takt med att flera länders tillverkare börjar bli större på elbilar kommer vi snabbt se ökande CO2-skatter och förbud mot Dieselbilar i storstäderna etc.
Ja, det är ett betydligt större och mer skrämmande problem. Tänk alla de stackare som kommer förlora jobbet för att deras ledare inte insåg i tid att det var dags att ställa om. Jag vet dessa stackare har skrattat åt elbilen och tyckt att den var fjantig, men det är där ledaren roll kommer in de måste leda sina följare, anställda, kollegor eller medborgare.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Franz skrev:
Jerka skrev:

- Sänka priset
- Göra reklam

Lansering av 100D och Autopilot V2 tror jag kan locka en hel del befintliga ägare att vilja uppgradera också...
Ni kan nog räkna med att tesla kommer att fortsätta sprida sig som ett virus. betänk att försäljningen av bilar i världen var över 70 miljoner stycken 2015.
kommer fler model s ut som begagnade (till lite lägre pris) så når ju även dom nya ägare.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

LarsL skrev:
Hur kan det inte vara ett problem om de tillverkar mer än de säljer?
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Det finns ju naturligtvis lite olika sätt Tesla kan hantera en minskning av efterfrågan på S och X.

Jag tänker att de kan börja göra reklam? Införa rabatter och gruppköp (tex till stora företag)
Tidigare så har ju Tesla konsekvent och strategiskt inte gjort som andra tillverkare. Blir de tvingade att börja med liknande nu?
De skulle ju också kunna komma igång med produktionen av Modell 3 tidigare. Men det kanske är svårt?

Vilka andra metoder tror ni Tesla kan tänka sig att göra?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
PNK46 skrev:
Läste om det här också där det finns lite mer info och bilder, det är inte lite de vill bygga ut.

Hoppas att inte det här utesluter en fabrik i EU mm, men dom satsar antagligen på BÅDE denna utbyggnad OCH fler fabriker :)
(det finns ju lixom en gräns för hur fort/mycket man kan växa och det där såg inte billigt ut sas)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

jtesla skrev:
LarsL skrev:
Om de KAN tillverka mer än de säljer så kan de bara dra ner lite på takten. De har ännu inga jätte investeringar för att öka tillverkningen av S och X så det räcker med att dra ner på ett skift eller kanske ta en vecka ledigt för underhåll av fabriken, så har de gjort förut.
Problemet blir som jag skrev ovan om inte Model 3 blir den succé den ser ut att vara. Då står Tesla med jätteinvesteringarna som de inte får avkastning för... det kan bli enormt tungt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
PNK46 skrev:

Hoppas att inte det här utesluter en fabrik i EU mm, men dom satsar antagligen på BÅDE denna utbyggnad OCH fler fabriker :)
(det finns ju lixom en gräns för hur fort/mycket man kan växa och det där såg inte billigt ut sas)
De "måste" skaffa sig en fabrik inne i EU för vi kan inte ha de här prissvängningarna pga dollarkursen med Model 3. Tror inte folk i allmänhet accepterar det, särskilt inte om det svänger upp och ned.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

LarsL skrev:
jtesla skrev:
LarsL skrev:
Om de KAN tillverka mer än de säljer så kan de bara dra ner lite på takten. De har ännu inga jätte investeringar för att öka tillverkningen av S och X så det räcker med att dra ner på ett skift eller kanske ta en vecka ledigt för underhåll av fabriken, så har de gjort förut.
Problemet blir som jag skrev ovan om inte Model 3 blir den succé den ser ut att vara. Då står Tesla med jätteinvesteringarna som de inte får avkastning för... det kan bli enormt tungt.
Ok, köper det. Paus i produktion för service mm är ju ett sätt att använda överkapacitet.

Jag är mest nyfiken på tiden fram till Model 3 börjar levereras. Tidigare har det ju varit si och så med förmågan att hålla tidsplan.

Det verkar tillräckligt svårt att sälja många S och X fram till slutet av 2017. Och ännu svårare om det dröjer ytterligare ett år tex...

Men det finns kanske både kapital och tålamod för att klara en ev dipp i intäkter under 2017?
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Tror inte att vi är där ännu att Teslas marknad är mättad. Snabba leveranstider beror nog snarare på ngt jag läste som hastigast på ngn engelskpråkig sida. Nämligen att Tesla bygger vissa olika konfigirationer för fulla muggar. Så fort de faktiskt får en beställning på just en sådan konfiguration. Fångas den upp någonstans på gårdsplan och levereras nästan direkt. Det är därför man sett extremt många nya bilar parkerade utanför deras fabrik. De ska ha någon ny smart logistik bakom detta.
Skriv svar