Vad händer när orderboken sinar
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Vad händer när orderboken sinar
Som fortsättning på en diskussion på Tesla lunchen i Stockholm.
Håller Teslas orderbok på att sina och vad händer då?
En kollega till mig konfirmerade sin beställning
25/9. Bilen gick i produktion 3/10 och leverans till Sverige i November.
Jag ser det som ett tydligt tecken på en ny situation för Tesla. Tidigare har man haft fulla orderböcker på model S och X.
Vad händer med Tesla inkommande order är lägre än kapaciteten i fabriken? När händer det? Har Tesla ett riktigt tufft 2017 framför sig?
Håller Teslas orderbok på att sina och vad händer då?
En kollega till mig konfirmerade sin beställning
25/9. Bilen gick i produktion 3/10 och leverans till Sverige i November.
Jag ser det som ett tydligt tecken på en ny situation för Tesla. Tidigare har man haft fulla orderböcker på model S och X.
Vad händer med Tesla inkommande order är lägre än kapaciteten i fabriken? När händer det? Har Tesla ett riktigt tufft 2017 framför sig?
Re: Vad händer när orderboken sinar
Intressant fråga! Självklart svårt att veta hur fulla eller tomma orderböckerna verkligen är. Huvudsyftet med att öka kapaciteten så snabbt som de gör måste väl vara att tillverka Model 3? Sedan finns det väl fler marknader de kan lansera även Model S och X på?
Re: Vad händer när orderboken sinar
Jag har också tänkt lite på detta men i detta fallet har det också med timing att göra. Vissa här på forumet lade beställning i början av september om inte slutet och deras bilar gick inte i produktion förrän sista veckan i september eller början av oktober. Samtidigt läste jag på TMC om vissa i USA som beställde Model X i september och fick sina bilar inom tre veckor. Just nu tillverkar de bilar för Europa som ska hinna levereras i år och om du lägger en beställning nu så kommer du säkert snabbt fram i produktionskön. Om du kollar i designstudion så är leveranstiden för en Model S nu december oavsett om du kollar på svenska eller den amerikanska sidan vilket tyder på att de nu prioriterar Europa.
Men när jag började följa Tesla runt 2013-2014 så var det här i Sverige 4-5 månaders leveranstid så visst har produktionen snabbats på snabbare än nya beställningarna men det är svårt att se exakt hur mycket de har på kö och detta kommer Tesla nog aldrig dela med sig förutom Model lll. En annan fundering är ju var kom alla 29 demobilarna som fanns i Sverige tidigare?
Men när jag började följa Tesla runt 2013-2014 så var det här i Sverige 4-5 månaders leveranstid så visst har produktionen snabbats på snabbare än nya beställningarna men det är svårt att se exakt hur mycket de har på kö och detta kommer Tesla nog aldrig dela med sig förutom Model lll. En annan fundering är ju var kom alla 29 demobilarna som fanns i Sverige tidigare?
Re: Vad händer när orderboken sinar
Man kan ju tänka sig att det har blivit ett minskat tryck på nybilsförsäljningen nu när det börjar komma ut begagnade bilar på marknaden. Det i kombination med väntan på 3:an kan naturligtvis påverka orderstocken på X och S. Lägger man till en ökad produktionshastighet, så...
Som nån skrev, nya marknader?
Som nån skrev, nya marknader?
Re: Vad händer när orderboken sinar
Samtidigt verkar ju Model 3 sålt en och annan Model S 60
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vad händer när orderboken sinar
Inget jätteproblem om de kan tillverka mer än de säljer om de håller nuvarande nivåer på försäljningen, inte för S och X. Däremot blir det nog riktigt jobbigt om många av de 400000 som bokat en Model 3 hoppar av. Då står de med stora investeringar i batteri och biltillverkning som inte kommer till användning.
Re: Vad händer när orderboken sinar
Den stora försäljningen av model 3 tror jag kommer igång när de första bilarna finns ute. Då kommer grannar, arbetskamrater, släkt osv. att kunna provåka/köra en 3:a och då kommer beställningarna att skjuta i höjden!LarsL skrev:Inget jätteproblem om de kan tillverka mer än de säljer om de håller nuvarande nivåer på försäljningen, inte för S och X. Däremot blir det nog riktigt jobbigt om många av de 400000 som bokat en Model 3 hoppar av. Då står de med stora investeringar i batteri och biltillverkning som inte kommer till användning.
Re: Vad händer när orderboken sinar
Jo, det tror jag också. Men om det ute blir så är det ett större problem än om X och S stannar på 50-80 000st/år, alltså slutar öka.Jerker skrev:Den stora försäljningen av model 3 tror jag kommer igång när de första bilarna finns ute. Då kommer grannar, arbetskamrater, släkt osv. att kunna provåka/köra en 3:a och då kommer beställningarna att skjuta i höjden!LarsL skrev:Inget jätteproblem om de kan tillverka mer än de säljer om de håller nuvarande nivåer på försäljningen, inte för S och X. Däremot blir det nog riktigt jobbigt om många av de 400000 som bokat en Model 3 hoppar av. Då står de med stora investeringar i batteri och biltillverkning som inte kommer till användning.
Re: Vad händer när orderboken sinar
Sant. Men jag tror att Tesla själva ser en total försäljning på 500.000 bilar det första året de kommit igång med 3 och då ska S o X stå för 100.000 av det.LarsL skrev:Jo, det tror jag också. Men om det ute blir så är det ett större problem än om X och S stannar på 50-80 000st/år, alltså slutar öka.Jerker skrev:Den stora försäljningen av model 3 tror jag kommer igång när de första bilarna finns ute. Då kommer grannar, arbetskamrater, släkt osv. att kunna provåka/köra en 3:a och då kommer beställningarna att skjuta i höjden!LarsL skrev:Inget jätteproblem om de kan tillverka mer än de säljer om de håller nuvarande nivåer på försäljningen, inte för S och X. Däremot blir det nog riktigt jobbigt om många av de 400000 som bokat en Model 3 hoppar av. Då står de med stora investeringar i batteri och biltillverkning som inte kommer till användning.
Re: Vad händer när orderboken sinar
Här är en intressant artikel på di.se:
Elbilstillverkaren Tesla Motors, som drivs av serieentreprenören Elon Musk, har begärt att få bygga ut sin fabriksanläggning i Fremont, Kalifornien. Det är ingen liten utbyggnad heller som Tesla Motors vill få igenom. Det skriver tidningar som Business Times och Forbes.
http://www.di.se/nyheter/tesla-vill-bygga-ut-fabriken/
Elbilstillverkaren Tesla Motors, som drivs av serieentreprenören Elon Musk, har begärt att få bygga ut sin fabriksanläggning i Fremont, Kalifornien. Det är ingen liten utbyggnad heller som Tesla Motors vill få igenom. Det skriver tidningar som Business Times och Forbes.
http://www.di.se/nyheter/tesla-vill-bygga-ut-fabriken/
Re: Vad händer när orderboken sinar
"serieentreprenören"? Nog för att han, liksom grabbarna i The Big Bang Theory är superhjälte- och rymdfiktionnörd, men...PNK46 skrev:Här är en intressant artikel på di.se:
Elbilstillverkaren Tesla Motors, som drivs av serieentreprenören Elon Musk, har begärt att få bygga ut sin fabriksanläggning i Fremont, Kalifornien. Det är ingen liten utbyggnad heller som Tesla Motors vill få igenom. Det skriver tidningar som Business Times och Forbes.
http://www.di.se/nyheter/tesla-vill-bygga-ut-fabriken/

Re: Vad händer när orderboken sinar
Läste om det här också där det finns lite mer info och bilder, det är inte lite de vill bygga ut.PNK46 skrev:Här är en intressant artikel på di.se:
Elbilstillverkaren Tesla Motors, som drivs av serieentreprenören Elon Musk, har begärt att få bygga ut sin fabriksanläggning i Fremont, Kalifornien. Det är ingen liten utbyggnad heller som Tesla Motors vill få igenom. Det skriver tidningar som Business Times och Forbes.
http://www.di.se/nyheter/tesla-vill-bygga-ut-fabriken/
https://electrek.co/2016/10/07/tesla-ma ... l-3-plans/
Re: Vad händer när orderboken sinar
I stort sett alla biltillverkare kan möta efterfrågan utom vid plötsliga toppar (t ex vid lansering av en ny bilmodell). Kan man inte det har man för lite kapacitet. Detta vore alltså att inta ett normaltillstånd för Tesla, snarare än något konstigt.
Man kan göra en rad saker för att fortsätta växa:
- Sänka priset
- Lansera nya modeller (som bekant på gång)
- Göra reklam
- Lansera befintliga bilar på nya marknader
Går man kräftgång en längre tid kan man skära ner antalet skift eller på andra sätt minska kostnaderna. Men med tanke på Model 3 är det nog inte läge just nu.
Jag tror Tesla har en mycket ljus framtid. Lyckas de rampa upp i tid och leverera ut Model 3 en masse kommer de få en helt annan omsättning, kassaflöde och utvecklingsbudget.
Man kan göra en rad saker för att fortsätta växa:
- Sänka priset
- Lansera nya modeller (som bekant på gång)
- Göra reklam
- Lansera befintliga bilar på nya marknader
Går man kräftgång en längre tid kan man skära ner antalet skift eller på andra sätt minska kostnaderna. Men med tanke på Model 3 är det nog inte läge just nu.
Jag tror Tesla har en mycket ljus framtid. Lyckas de rampa upp i tid och leverera ut Model 3 en masse kommer de få en helt annan omsättning, kassaflöde och utvecklingsbudget.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Vad händer när orderboken sinar
Jag skulle vilja fråga vad som händer när orderboken börjar sina för de tillverkarna som står och tittar på och lyckas med konststycket att bli tagna på sängen när deras fossil-fordon snabbt blir både ointressanta och bortskattade. Jag är helt säker på att i takt med att flera länders tillverkare börjar bli större på elbilar kommer vi snabbt se ökande CO2-skatter och förbud mot Dieselbilar i storstäderna etc.
Driver sajten Car.info
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Vad händer när orderboken sinar
Lansering av 100D och Autopilot V2 tror jag kan locka en hel del befintliga ägare att vilja uppgradera också...Jerka skrev:I stort sett alla biltillverkare kan möta efterfrågan utom vid plötsliga toppar (t ex vid lansering av en ny bilmodell). Kan man inte det har man för lite kapacitet. Detta vore alltså att inta ett normaltillstånd för Tesla, snarare än något konstigt.
Man kan göra en rad saker för att fortsätta växa:
- Sänka priset
- Lansera nya modeller (som bekant på gång)
- Göra reklam
- Lansera befintliga bilar på nya marknader
Går man kräftgång en längre tid kan man skära ner antalet skift eller på andra sätt minska kostnaderna. Men med tanke på Model 3 är det nog inte läge just nu.
Jag tror Tesla har en mycket ljus framtid. Lyckas de rampa upp i tid och leverera ut Model 3 en masse kommer de få en helt annan omsättning, kassaflöde och utvecklingsbudget.
Driver sajten Car.info
Re: Vad händer när orderboken sinar
Älskar kort leveranstid. Hatar att vänta, precis som alla amerikaner.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Vad händer när orderboken sinar
Ja, det är ett betydligt större och mer skrämmande problem. Tänk alla de stackare som kommer förlora jobbet för att deras ledare inte insåg i tid att det var dags att ställa om. Jag vet dessa stackare har skrattat åt elbilen och tyckt att den var fjantig, men det är där ledaren roll kommer in de måste leda sina följare, anställda, kollegor eller medborgare.Franz skrev:Jag skulle vilja fråga vad som händer när orderboken börjar sina för de tillverkarna som står och tittar på och lyckas med konststycket att bli tagna på sängen när deras fossil-fordon snabbt blir både ointressanta och bortskattade. Jag är helt säker på att i takt med att flera länders tillverkare börjar bli större på elbilar kommer vi snabbt se ökande CO2-skatter och förbud mot Dieselbilar i storstäderna etc.
Re: Vad händer när orderboken sinar
Ni kan nog räkna med att tesla kommer att fortsätta sprida sig som ett virus. betänk att försäljningen av bilar i världen var över 70 miljoner stycken 2015.Franz skrev:Lansering av 100D och Autopilot V2 tror jag kan locka en hel del befintliga ägare att vilja uppgradera också...Jerka skrev:I stort sett alla biltillverkare kan möta efterfrågan utom vid plötsliga toppar (t ex vid lansering av en ny bilmodell). Kan man inte det har man för lite kapacitet. Detta vore alltså att inta ett normaltillstånd för Tesla, snarare än något konstigt.
Man kan göra en rad saker för att fortsätta växa:
- Sänka priset
- Lansera nya modeller (som bekant på gång)
- Göra reklam
- Lansera befintliga bilar på nya marknader
Går man kräftgång en längre tid kan man skära ner antalet skift eller på andra sätt minska kostnaderna. Men med tanke på Model 3 är det nog inte läge just nu.
Jag tror Tesla har en mycket ljus framtid. Lyckas de rampa upp i tid och leverera ut Model 3 en masse kommer de få en helt annan omsättning, kassaflöde och utvecklingsbudget.
kommer fler model s ut som begagnade (till lite lägre pris) så når ju även dom nya ägare.
Re: Vad händer när orderboken sinar
Hur kan det inte vara ett problem om de tillverkar mer än de säljer?LarsL skrev:Inget jätteproblem om de kan tillverka mer än de säljer om de håller nuvarande nivåer på försäljningen, inte för S och X. Däremot blir det nog riktigt jobbigt om många av de 400000 som bokat en Model 3 hoppar av. Då står de med stora investeringar i batteri och biltillverkning som inte kommer till användning.
Re: Vad händer när orderboken sinar
Det finns ju naturligtvis lite olika sätt Tesla kan hantera en minskning av efterfrågan på S och X.
Jag tänker att de kan börja göra reklam? Införa rabatter och gruppköp (tex till stora företag)
Tidigare så har ju Tesla konsekvent och strategiskt inte gjort som andra tillverkare. Blir de tvingade att börja med liknande nu?
De skulle ju också kunna komma igång med produktionen av Modell 3 tidigare. Men det kanske är svårt?
Vilka andra metoder tror ni Tesla kan tänka sig att göra?
Jag tänker att de kan börja göra reklam? Införa rabatter och gruppköp (tex till stora företag)
Tidigare så har ju Tesla konsekvent och strategiskt inte gjort som andra tillverkare. Blir de tvingade att börja med liknande nu?
De skulle ju också kunna komma igång med produktionen av Modell 3 tidigare. Men det kanske är svårt?
Vilka andra metoder tror ni Tesla kan tänka sig att göra?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vad händer när orderboken sinar
Hoppas att inte det här utesluter en fabrik i EU mm, men dom satsar antagligen på BÅDE denna utbyggnad OCH fler fabrikervigge50 skrev:Läste om det här också där det finns lite mer info och bilder, det är inte lite de vill bygga ut.PNK46 skrev:Här är en intressant artikel på di.se:
Elbilstillverkaren Tesla Motors, som drivs av serieentreprenören Elon Musk, har begärt att få bygga ut sin fabriksanläggning i Fremont, Kalifornien. Det är ingen liten utbyggnad heller som Tesla Motors vill få igenom. Det skriver tidningar som Business Times och Forbes.
http://www.di.se/nyheter/tesla-vill-bygga-ut-fabriken/
https://electrek.co/2016/10/07/tesla-ma ... l-3-plans/

(det finns ju lixom en gräns för hur fort/mycket man kan växa och det där såg inte billigt ut sas)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vad händer när orderboken sinar
Om de KAN tillverka mer än de säljer så kan de bara dra ner lite på takten. De har ännu inga jätte investeringar för att öka tillverkningen av S och X så det räcker med att dra ner på ett skift eller kanske ta en vecka ledigt för underhåll av fabriken, så har de gjort förut.jtesla skrev:Hur kan det inte vara ett problem om de tillverkar mer än de säljer?LarsL skrev:Inget jätteproblem om de kan tillverka mer än de säljer om de håller nuvarande nivåer på försäljningen, inte för S och X. Däremot blir det nog riktigt jobbigt om många av de 400000 som bokat en Model 3 hoppar av. Då står de med stora investeringar i batteri och biltillverkning som inte kommer till användning.
Problemet blir som jag skrev ovan om inte Model 3 blir den succé den ser ut att vara. Då står Tesla med jätteinvesteringarna som de inte får avkastning för... det kan bli enormt tungt.
Re: Vad händer när orderboken sinar
De "måste" skaffa sig en fabrik inne i EU för vi kan inte ha de här prissvängningarna pga dollarkursen med Model 3. Tror inte folk i allmänhet accepterar det, särskilt inte om det svänger upp och ned.Bjelke skrev:Hoppas att inte det här utesluter en fabrik i EU mm, men dom satsar antagligen på BÅDE denna utbyggnad OCH fler fabrikervigge50 skrev:Läste om det här också där det finns lite mer info och bilder, det är inte lite de vill bygga ut.PNK46 skrev:Här är en intressant artikel på di.se:
Elbilstillverkaren Tesla Motors, som drivs av serieentreprenören Elon Musk, har begärt att få bygga ut sin fabriksanläggning i Fremont, Kalifornien. Det är ingen liten utbyggnad heller som Tesla Motors vill få igenom. Det skriver tidningar som Business Times och Forbes.
http://www.di.se/nyheter/tesla-vill-bygga-ut-fabriken/
https://electrek.co/2016/10/07/tesla-ma ... l-3-plans/
(det finns ju lixom en gräns för hur fort/mycket man kan växa och det där såg inte billigt ut sas)
Re: Vad händer när orderboken sinar
Ok, köper det. Paus i produktion för service mm är ju ett sätt att använda överkapacitet.LarsL skrev:Om de KAN tillverka mer än de säljer så kan de bara dra ner lite på takten. De har ännu inga jätte investeringar för att öka tillverkningen av S och X så det räcker med att dra ner på ett skift eller kanske ta en vecka ledigt för underhåll av fabriken, så har de gjort förut.jtesla skrev:Hur kan det inte vara ett problem om de tillverkar mer än de säljer?LarsL skrev:Inget jätteproblem om de kan tillverka mer än de säljer om de håller nuvarande nivåer på försäljningen, inte för S och X. Däremot blir det nog riktigt jobbigt om många av de 400000 som bokat en Model 3 hoppar av. Då står de med stora investeringar i batteri och biltillverkning som inte kommer till användning.
Problemet blir som jag skrev ovan om inte Model 3 blir den succé den ser ut att vara. Då står Tesla med jätteinvesteringarna som de inte får avkastning för... det kan bli enormt tungt.
Jag är mest nyfiken på tiden fram till Model 3 börjar levereras. Tidigare har det ju varit si och så med förmågan att hålla tidsplan.
Det verkar tillräckligt svårt att sälja många S och X fram till slutet av 2017. Och ännu svårare om det dröjer ytterligare ett år tex...
Men det finns kanske både kapital och tålamod för att klara en ev dipp i intäkter under 2017?
Re: Vad händer när orderboken sinar
Tror inte att vi är där ännu att Teslas marknad är mättad. Snabba leveranstider beror nog snarare på ngt jag läste som hastigast på ngn engelskpråkig sida. Nämligen att Tesla bygger vissa olika konfigirationer för fulla muggar. Så fort de faktiskt får en beställning på just en sådan konfiguration. Fångas den upp någonstans på gårdsplan och levereras nästan direkt. Det är därför man sett extremt många nya bilar parkerade utanför deras fabrik. De ska ha någon ny smart logistik bakom detta.