Lackskydd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stefan727
Teslaägare

Lackskydd

Inlägg av Stefan727 »

Har beställt en Model S 90D i midnight silver, 19 tum samt all extrautrutning förutom bakåtvända sätten. Får leverans till IntraCity i slutet av Aug/September. Bör man lackbehandla bilen? Har ni några tips på ställen som kan göra det i Stockholms området?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Re: Lackskydd

Inlägg av Johnalm »

Kolla in Rosenbergs inpol, rekommenderas varmt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare

Inlägg av Mrk »

Självklart lämnar du den till Wellkept i Solna :)
Användarvisningsbild
Stefan727
Teslaägare

Inlägg av Stefan727 »

Vilken typ av lackbehandling rekommenderar ni? Har ni även behandlat lädret på inredningen?
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Jag körde Mr.Cap i Väsby.
Både lackbehandling och skinnbehandling.

Funkade bra första 6 månaderna, nu vill jag påstå att det inte funkar lika bra.
Användarvisningsbild
Teslamannen
Teslaägare

Inlägg av Teslamannen »

Rosenbergs inpol såklart!
85D Titanium sen 30/12-2015
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

Rosenbergs inpol får min röst också. Seriösare är nog svårt att hitta.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Jag lackförseglade Kalle på Isafjordsgatan 30 i Kista och var väldigt nöjd med resultatet i början. Så här i efterhand kan jag konstatera att de kunde gjort ett bättre jobb, det var flera synliga lackskador efter att vi rullat på sidor och tak. Men jag skulle inte tveka att anlita dem igen ändå.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Alx skrev:
Jag körde Mr.Cap i Väsby.
Både lackbehandling och skinnbehandling.

Funkade bra första 6 månaderna, nu vill jag påstå att det inte funkar lika bra.
Det är min erfarenhet av Mr Cap också - efter ett halvår är det som att man inte hade varit där.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

boreno skrev:
Jag lackförseglade Kalle på Isafjordsgatan 30 i Kista och var väldigt nöjd med resultatet i början. Så här i efterhand kan jag konstatera att de kunde gjort ett bättre jobb, det var flera synliga lackskador efter att vi rullat på sidor och tak. Men jag skulle inte tveka att anlita dem igen ändå.
Skulle kanske ha folierat istället? :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

boreno skrev:
fick du ingen garanti?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Bjelke skrev:
12man skrev:
fick du ingen garanti?
Nästa MS ska nog folieras med någon slags kevlar/titan kombo, efter att den fått lackskydd. Min utgångspunkt är så klart att det täcks av garantin på lackskyddet.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

boreno skrev:
Bjelke skrev:
12man skrev:
fick du ingen garanti?
Nästa MS ska nog folieras med någon slags kevlar/titan kombo, efter att den fått lackskydd. Min utgångspunkt är så klart att det täcks av garantin på lackskyddet.
Typ som Lone-X då?

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Stefan727
Teslaägare

Inlägg av Stefan727 »

tib skrev:
Rosenbergs inpol får min röst också. Seriösare är nog svårt att hitta.
Ni som använt Rosenbergs inpol vilken behandling valde ni? Gjorde ni det direkt efter leverans? Får min MS 90D om ett par veckor och verkar som de flesta rekommenderar någon form av lackskydd.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Rekommender Johan som driver Rosenberg inpol till 100%! Superseriös och gjort många Teslor så där är den i helt trygga händer. Han vet också allt "special" som gäller med Tesla. Lyftpunkter, åtdragningsmomet hjulmuttrar, ovanlig tunn lacktjocklek osv. Superhjälpsam på alla sätt om man t ex kommer resande långväga ifrån.

Jag valde opticoat pro och även behandling på vinterfälgarna. Jag liksom många andra körde dit direkt samma dag jag hämtade ut bilen. Kostade ca 10000kr ink moms om jag minns rätt.

Nu används min bil inte till vardagskörning och står alltid i garage. Men lacken, rutorna och fälgarna är väldigt fina och lätt att tvätta fortfarande efter 1,5år.

Var förbi honom nyss i mitten av augusti för att få polerat en liiiiten retfull repa på stötfångaren som han enkelt fick bort. Då nämnde han att han redan var fullbokad till mitten oktober. Så vill du få bilen behandlad där är den nog bra att boka i god tid!
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

Leo skrev:
Rekommender Johan som driver Rosenberg inpol till 100%! Superseriös och gjort många Teslor så där är den i helt trygga händer. Han vet också allt "special" som gäller med Tesla. Lyftpunkter, åtdragningsmomet hjulmuttrar, ovanlig tunn lacktjocklek osv. Superhjälpsam på alla sätt om man t ex kommer resande långväga ifrån.

Jag valde opticoat pro och även behandling på vinterfälgarna. Jag liksom många andra körde dit direkt samma dag jag hämtade ut bilen. Kostade ca 10000kr ink moms om jag minns rätt.

Nu används min bil inte till vardagskörning och står alltid i garage. Men lacken, rutorna och fälgarna är väldigt fina och lätt att tvätta fortfarande efter 1,5år.

Var förbi honom nyss i mitten av augusti för att få polerat en liiiiten retfull repa på stötfångaren som han enkelt fick bort. Då nämnde han att han redan var fullbokad till mitten oktober. Så vill du få bilen behandlad där är den nog bra att boka i god tid!
Även jag valde Johan (enl ovan) och mina erfarenheter är exakt lika positiva. Johan driver ingen fabrik, det är ett genuint hantverk som bottnar i ett lika genuint bilintresse. Jag gjorde behandlingen c:a 3 månader efter leverans och det var inga problem. Även jag valde OptiCoat Pro samt fälgbehandling.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Johan på Rosenberg Inpol har lagt OptiCoat på båda mina Teslor, på nummer två blev det OptiCoat Pro - finns helt klart inget bättre lackskydd.
Igår hämtade jag ut min motorcykel som han gett samma behandling - love it!
image.jpeg
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Teslamannen
Teslaägare

Inlägg av Teslamannen »

Jag har Opticoat Pro+ på min och den är otroligt lätt-tvättad och glänser fint! Även på fälgarna.

Rekommenderas.
85D Titanium sen 30/12-2015
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Någon i Malmö som jobbar med Opticoat?
Väntar på leverans av min Tesla och börjat spana lite om vilka bolag som jobbar med denna produkt i Södra Sverige men tyvärr verkar det ser ganska mörkt ut.
Tesla Model Y
Java
elbilist

Inlägg av Java »

Vad vill du att behandlingen ska "stå emot"?

Opticoat är en sk. keramisk ytbehandling precis som Gtechnic C1 och Cquartz Uk.
Ytbehandling ger en mer lättvättad bil och ett visst skydd mot tvättrepor och har en tjocklek på en tusendels mm som ej är mätbar.
Alla ska dessa ska (enl. min mening) ha någon form av "offer skydd" dvs en extra ytbehandling med t.ex Gtechnic C2V3 som jag använder.
Alla dessa repellerar vatten och smuts, alla dessa "slits av" med tiden därför viktigt med "offer lagret".

Och 10 papp för en keramisk behandling.... njae... känns inte så prisvärt.

Min nuvarande bil har Cquartz Uk med C2V3 sedan sprillans ny från bilhallen. Jag gjorde behandling innan jag körde därifrån.
Absolut bästa resultat har jag på en takspoiler där jag behandlade med nio lager Cquartz och därefter underhåll med C2V3.

Så är min bil repfri?
Nej men betyligt mindre tvättrepor (alltid handtvättar).
Är den skyddad mot repor som t.ex att någon stöter emot med en väska på skitig lack?
Nej skiten på lacken repar trots behandlingen.

Så om du ska skydda lacken mot reor och stenskott så är enda vägen foliering.

Mycket i ämnet kan du läsa om här:
detailingworld.co.uk
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Bengt skrev:
Johan på Rosenberg Inpol har lagt OptiCoat på båda mina Teslor, på nummer två blev det OptiCoat Pro - finns helt klart inget bättre lackskydd.
Igår hämtade jag ut min motorcykel som han gett samma behandling - love it!
...och där står ju min bil i bakgrunden :)
Johan visade upp just din mc som ett bra exempel på hur ett objekt kan bli som nytt igen.

Återkommer med recension när jag hämtar den på fredag. Låter dem också sätta på en genomskinlig folie vid insteget till bakluckan samt även tona bakrutorna. De har precis börjat med toning så min bil blir försökskanin 8-)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

Inlägg av DperssonBIlrekond »

Heiko skrev:
Väntar på leverans av min Tesla och börjat spana lite om vilka bolag som jobbar med denna produkt i Södra Sverige men tyvärr verkar det ser ganska mörkt ut.

FInns inte så långt ifårn dig. Jag använder dock inte Opticoat längre då jag hittta något som funkar bättre.

Finn sett par Teslor som ref här inne som jag behandlat. Jag använder ett lackskydd från Japan som heter Camui, Chromed Chain. Kan läggas i flera lager. 2 är standard.

Är bilen helt ny så är det 5990kr inkl moms.

Kika gärna in på min hemsida www.DperssonBilrekond.se

MVh Dan
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Det såg ju trevligt ut. Verkar inte finnas någon runt Stockholm som jobbar med Camui, Chromed Chains.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

DperssonBIlrekond skrev:
Heiko skrev:

FInns inte så långt ifårn dig. Jag använder dock inte Opticoat längre då jag hittta något som funkar bättre.

Finn sett par Teslor som ref här inne som jag behandlat. Jag använder ett lackskydd från Japan som heter Camui, Chromed Chain. Kan läggas i flera lager. 2 är standard.

Kika gärna in på min hemsida http://www.DperssonBilrekond.se

MVh Dan
Låter intressant!
Bilen är drygt en vecka gammal med andra ord ny kärra.
Jobbar du med solfilm också?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

Inlägg av DperssonBIlrekond »

Heiko skrev:
DperssonBIlrekond skrev:
Heiko skrev:

Kika gärna in på min hemsida http://www.DperssonBilrekond.se

MVh Dan
Låter intressant!

Hei Heiko.
Sorry för mega sent svar. Har inte ritkigt haft tid att hänga här åxå :D
Är det fortfarande intressant så dra ett mail till mig istället. Dperssonbilrekond@gmail.com

Har en kille som jag hyr in till solfilm så det går att lösa.

MVH Dan
Bilen är drygt en vecka gammal med andra ord ny kärra.
Jobbar du med solfilm också?
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Skriv svar