Byggkvalité
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Byggkvalité
Känns som att man kan sammanfatta åren hittills för Tesla med att spridningen i kvalitén är fortsatt dålig om än något högre totalt.
Det förekommer fortfarande bilar med alltför stora brister och bilar som tycks vara helt OK.
Det känns helt oacceptabelt att släppa igenom bilar med dom största felen till kund, det är helt enkelt något som inte står rätt till.
Hanteringen av dessa brister varierar tyvärr också stort, vilket även det är minst sagt beklagligt, och då ska man komma ihåg att det för
många är stora avstånd till ett SC.
Jag har varit inne på SC i Väsby, och som jag skrivit tidigare så är dom inte helt superkompetenta där även om dom är fantastiskt trevliga.
Jag har varit där för tex ett fel på bilen som kom efter några månader och nu över ett år senare har dom ff inte lagat det.
Jag hade även stora problem med vibrationer redan från bilen var ny, vilket krävde tre besök innan dom ordnade det och då hade jag haft bilen ett halvår (detta
problem kom tyvärr även tillbaks i våras), detta verkade bero på hjulvinklar och försvann efter justering (som alltså krävde tre besök innan dom ens kollade upp fast jag krävde det).
Det förekommer fortfarande bilar med alltför stora brister och bilar som tycks vara helt OK.
Det känns helt oacceptabelt att släppa igenom bilar med dom största felen till kund, det är helt enkelt något som inte står rätt till.
Hanteringen av dessa brister varierar tyvärr också stort, vilket även det är minst sagt beklagligt, och då ska man komma ihåg att det för
många är stora avstånd till ett SC.
Jag har varit inne på SC i Väsby, och som jag skrivit tidigare så är dom inte helt superkompetenta där även om dom är fantastiskt trevliga.
Jag har varit där för tex ett fel på bilen som kom efter några månader och nu över ett år senare har dom ff inte lagat det.
Jag hade även stora problem med vibrationer redan från bilen var ny, vilket krävde tre besök innan dom ordnade det och då hade jag haft bilen ett halvår (detta
problem kom tyvärr även tillbaks i våras), detta verkade bero på hjulvinklar och försvann efter justering (som alltså krävde tre besök innan dom ens kollade upp fast jag krävde det).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Byggkvalité
Nästan så man får kalla fötter här... Bättre att förlora sina 17k än att få ett måndagsexemplar om nu Tesla kör måndag hela veckan? Hur skall man bete sig om bilen är taskigt ihopskruvad redan vid leverans - vägra ta emot den??
Re: Byggkvalité
En bil med uppenbara allvarliga fel skulle jag inte ta emot. Annars brukar de generellt fixa eventuella fel med ett leende. Det levereras många bilar utan fel, men dessa är inte lika motiverande att skriva om.NCC1701D skrev:Nästan så man får kalla fötter här... Bättre att förlora sina 17k än att få ett måndagsexemplar om nu Tesla kör måndag hela veckan? Hur skall man bete sig om bilen är taskigt ihopskruvad redan vid leverans - vägra ta emot den??
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Byggkvalité
Jo, det finns förstås en massiv selektionsbias och fel av typen "skrammel och gnissel" kanske inte ens yttrar sig omgående. Men dålig karosspassning - det ser man väl för bövelen innan man levererar ut bilen, och åtgärdar spontant??bylund skrev:En bil med uppenbara allvarliga fel skulle jag inte ta emot. Annars brukar de generellt fixa eventuella fel med ett leende. Det levereras många bilar utan fel, men dessa är inte lika motiverande att skriva om.NCC1701D skrev:Nästan så man får kalla fötter här... Bättre att förlora sina 17k än att få ett måndagsexemplar om nu Tesla kör måndag hela veckan? Hur skall man bete sig om bilen är taskigt ihopskruvad redan vid leverans - vägra ta emot den??
Re: Byggkvalité
Undras hur många det är procentuellt av alla Teslaägare som upplever sin bil som "dålig"? Har haft en massa nya bilar och inte en enda, nåja nån kanske, har varit det där 100%-iga som man skulle vilja! Var en av de första bl a som köpte Volvo XC 90 . Efter 450 mil fick jag byta samtliga bromsar. Bränslefiltret fick bytas ut p g a underdimensionering eller hur dom nu fick till det.
Det enda jag hittills , efter 9 månader och <1500 mil har konstaterat som är snett, är kromlisten på höger bakdörr som diffar 2mm i höjdled mot nästa aktre list.
Naturligtvis vill man ju tro att en miljonkronorsbil ska vara superperfekt, men som någon nämnt i en annan tråd, så är vi faktiskt pionjärer. Vi är de som får räkna med småstruliga prylar. Om teslan finns kvar om 8- 10 år är det nog inte många som minns blajset idag.
Icke desto mindre beklagar man naturligtvis dom som har verkliga, riktiga problem.
Det enda jag hittills , efter 9 månader och <1500 mil har konstaterat som är snett, är kromlisten på höger bakdörr som diffar 2mm i höjdled mot nästa aktre list.
Naturligtvis vill man ju tro att en miljonkronorsbil ska vara superperfekt, men som någon nämnt i en annan tråd, så är vi faktiskt pionjärer. Vi är de som får räkna med småstruliga prylar. Om teslan finns kvar om 8- 10 år är det nog inte många som minns blajset idag.
Icke desto mindre beklagar man naturligtvis dom som har verkliga, riktiga problem.
X100 lev.14/8-18.
Re: Byggkvalité
Bara för info: Har haft min S85D 2015 i ett år och ca 3000mil. Inga som helst problem och känns väldigt bra hopskruvad.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Byggkvalité
Samma här. Fast min fick jag iofs först i augusti, men upplever den som välbyggd och hittills, problemfri (förutom det där j**la Spotify då )Spexhult skrev:Bara för info: Har haft min S85D 2015 i ett år och ca 3000mil. Inga som helst problem och känns väldigt bra hopskruvad.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Byggkvalité
Jag har haft bilen under detta året. 2200 mil än så länge. Jag upptäckte att en liten bit läder på ratten stack ut en mm och föreslog att de skulle limma den eller fixa med vass kniv. Det skulle jag gjort. Nej då, man beställer en ny ratt! En liten bagatell och man byter hela ratten!Spexhult skrev:Bara för info: Har haft min S85D 2015 i ett år och ca 3000mil. Inga som helst problem och känns väldigt bra hopskruvad.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag är osannolikt belåten med bilen. Upptäcker inga svagheter. "Kärleken är blind"!
Model S P85D,
Re: Byggkvalité
Har inte haft tid att svara, min tanke var att kunna besvara samtliga påståenden.
För det första har jag inte haft tid att regga mig som ägare på forumet, måste läsa på om hur man gör.
Nej jag är inget troll och jag säljer inte tyska bilar.
Jag äger även en defender och har haft en freelander så jag har full koll på passformen på landrover, eller ja, avsaknaden av denna. Men att nämna kvalité och england i samma mening är lite som när amerikanarna skriver healthy breakfast och belgian waffles i samma mening, det går bara inte..
Jag är fullt medveten om att bilen är amerikansk, jag är fullt medveten om att vi är pionjärer, men ärligt talat, om man inte kan passa in dörrar efter 4år och x antal tusen bilar så kanske man ska göra något annat.
Jag förväntade mig inte tysk byggkvalité ala mercedes eller porsche, jag visste att paneler och dylikt skulle vara svampiga, att plasten bak i bilen skulle kännas plastig osv, vad jag däremot förväntar mig är att dörrar, huv och bagagelucka sitter som de ska.
Någon skrev att huven är åtgärdad, min ser förjävlig ut, den ser inte stängd ut i ena böjen.
Jag ska ta bilder på allt sedan så ni kan se.
Man kan säga att i princip alla lösa plåtdetaljer samt kromlister inte är inpassat, vad jag nu senare upptäckt är att listerna runt rutorna sitter dåligt, att det är vinddrag vid rutan på förardörren. Att instrumentpanelen inte ligger i linje med dörrsidorna, imma innanför vänster baklykta, bakluckan går knappt att stänga.
Vad jag dessutom upptäckte när jag skulle montera barnstol var att det gick en bult rakt in i klädseln i passagerarstolen, detta kommer skava sönder, hade detta varit en tysk så ahde det suttit ett plasthölje över denna bult, om de ens hade designat den på detta sätt.
Jag kan tillägga att jag en tid jobbade med att reparera krockskadade bilar, jag ser i stort sett direkt om en bil varit omlackad eller dåligt reparerad, min tesla känns som en totalsmälld tyskimport som de lappat ihop i något öststat, så dålig är passformen, nu är ju detta enligt mig, jag har även sålt väldigt många tvibelaktiga bilar, de allra flesta ser inte det jag ser och är helnöjda.
Leveransspecialisten jag hade sa tom att han inte var speciellt intresserad av bilar, utan mest tekniken. Jag är intresserad av bilar, köper jag begagnad bil är jag extremt noggran då jag inte vill ha den typen av bilar som jag en gång i tiden sålt. Nu var jag stressad och anmärkte bara på vissa brister som jag direkt såg, antog att bilen som var ny och genomgången av tesla personal skulle vara ok.
Rent tekniskt verkar det ok, häromdagen tändes dock taklamporna utan anledning och vägrade släckas.
Tur att bilen är så fantastisk att köra annars hade jag åkt raka vägen upp till service center och reklamerat skiten.
För det första har jag inte haft tid att regga mig som ägare på forumet, måste läsa på om hur man gör.
Nej jag är inget troll och jag säljer inte tyska bilar.
Jag äger även en defender och har haft en freelander så jag har full koll på passformen på landrover, eller ja, avsaknaden av denna. Men att nämna kvalité och england i samma mening är lite som när amerikanarna skriver healthy breakfast och belgian waffles i samma mening, det går bara inte..
Jag är fullt medveten om att bilen är amerikansk, jag är fullt medveten om att vi är pionjärer, men ärligt talat, om man inte kan passa in dörrar efter 4år och x antal tusen bilar så kanske man ska göra något annat.
Jag förväntade mig inte tysk byggkvalité ala mercedes eller porsche, jag visste att paneler och dylikt skulle vara svampiga, att plasten bak i bilen skulle kännas plastig osv, vad jag däremot förväntar mig är att dörrar, huv och bagagelucka sitter som de ska.
Någon skrev att huven är åtgärdad, min ser förjävlig ut, den ser inte stängd ut i ena böjen.
Jag ska ta bilder på allt sedan så ni kan se.
Man kan säga att i princip alla lösa plåtdetaljer samt kromlister inte är inpassat, vad jag nu senare upptäckt är att listerna runt rutorna sitter dåligt, att det är vinddrag vid rutan på förardörren. Att instrumentpanelen inte ligger i linje med dörrsidorna, imma innanför vänster baklykta, bakluckan går knappt att stänga.
Vad jag dessutom upptäckte när jag skulle montera barnstol var att det gick en bult rakt in i klädseln i passagerarstolen, detta kommer skava sönder, hade detta varit en tysk så ahde det suttit ett plasthölje över denna bult, om de ens hade designat den på detta sätt.
Jag kan tillägga att jag en tid jobbade med att reparera krockskadade bilar, jag ser i stort sett direkt om en bil varit omlackad eller dåligt reparerad, min tesla känns som en totalsmälld tyskimport som de lappat ihop i något öststat, så dålig är passformen, nu är ju detta enligt mig, jag har även sålt väldigt många tvibelaktiga bilar, de allra flesta ser inte det jag ser och är helnöjda.
Leveransspecialisten jag hade sa tom att han inte var speciellt intresserad av bilar, utan mest tekniken. Jag är intresserad av bilar, köper jag begagnad bil är jag extremt noggran då jag inte vill ha den typen av bilar som jag en gång i tiden sålt. Nu var jag stressad och anmärkte bara på vissa brister som jag direkt såg, antog att bilen som var ny och genomgången av tesla personal skulle vara ok.
Rent tekniskt verkar det ok, häromdagen tändes dock taklamporna utan anledning och vägrade släckas.
Tur att bilen är så fantastisk att köra annars hade jag åkt raka vägen upp till service center och reklamerat skiten.
Re: Byggkvalité
Trist läsning. Lite lustigt också att upplevelserna skiljer sig så mycket åt. De kanske har ett skift-team i Fremont de behöver se över?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Byggkvalité
Haha, herregud säger jag bara.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Byggkvalité
En vara som man beställer och köper skall vid leverans överenstämma med med det man beställt och avtalat med säljande part.
Det ålägger köparen att påtala fel/en.
Det är säljarens skyldighet att vid enklare fel skyndsamt och utan olägenhet för köparen åtgärda problemen och ersätta ev olägenhet och köparens omkostnader pga fel eller olägenhet på lämpligt sätt.
Kan inte det ske så skall ny vara levereras (+ skyldighet att ersätta för fördröjning osv).
I bilbranschen verkar det vara regel att hänvisa till garanti, vilket är något självpåtaget från säljarens sida som egentligen inte har med ovanstående att göra.
Ex:
Min bil hade flera defekter i lacken, vilket medförde att bilen direkt skulle från Gbg till Sthlm för omlackering. (därtill något litet fel som redovisades vid leverans, som jag dock accepterade kunde lösas veckan efter leverans.)
Efter konsultation med flera, bl.a. här på forumet, kom jag till slutsatsen att jag inte kunde betrakta en omlackerad bil som fabriksny bil.
Sedvanligt motstånd mot denna uppfattning hos ansvarig leverantör.
Brev till Tesla USA.
Omgående samtal från Teslas nordenkontor, där det angavs några alternativa lösningar, inklusive nytillverkad bil. Till trots för väntetiden på denna valde jag det alternativet. Kompenserades för väntetiden på för mig fullt acceptabelt sätt.
För många år sedan blev det som jag upplevde det allvarligt fel på ny bil av annat märke efter ett par hundra mil. Man ville åtgärda på garanti men jag begärde ny bil. Jag stod fast vid mitt anspråk. Ny bil levererades på två veckor.
I grunden kan också bilfirmor vad som gäller, men vill gärna styra över sina åtagande att rymmas inom garantin där de själva skrivit och tolkar villkoren.
I Teslas fall hänvisar man dessutom vid ev tvist angående garantianspråk till Engelsk domstol.!!!
Det ålägger köparen att påtala fel/en.
Det är säljarens skyldighet att vid enklare fel skyndsamt och utan olägenhet för köparen åtgärda problemen och ersätta ev olägenhet och köparens omkostnader pga fel eller olägenhet på lämpligt sätt.
Kan inte det ske så skall ny vara levereras (+ skyldighet att ersätta för fördröjning osv).
I bilbranschen verkar det vara regel att hänvisa till garanti, vilket är något självpåtaget från säljarens sida som egentligen inte har med ovanstående att göra.
Ex:
Min bil hade flera defekter i lacken, vilket medförde att bilen direkt skulle från Gbg till Sthlm för omlackering. (därtill något litet fel som redovisades vid leverans, som jag dock accepterade kunde lösas veckan efter leverans.)
Efter konsultation med flera, bl.a. här på forumet, kom jag till slutsatsen att jag inte kunde betrakta en omlackerad bil som fabriksny bil.
Sedvanligt motstånd mot denna uppfattning hos ansvarig leverantör.
Brev till Tesla USA.
Omgående samtal från Teslas nordenkontor, där det angavs några alternativa lösningar, inklusive nytillverkad bil. Till trots för väntetiden på denna valde jag det alternativet. Kompenserades för väntetiden på för mig fullt acceptabelt sätt.
För många år sedan blev det som jag upplevde det allvarligt fel på ny bil av annat märke efter ett par hundra mil. Man ville åtgärda på garanti men jag begärde ny bil. Jag stod fast vid mitt anspråk. Ny bil levererades på två veckor.
I grunden kan också bilfirmor vad som gäller, men vill gärna styra över sina åtagande att rymmas inom garantin där de själva skrivit och tolkar villkoren.
I Teslas fall hänvisar man dessutom vid ev tvist angående garantianspråk till Engelsk domstol.!!!
Re: Byggkvalité
Är det inte dax att tagga ner? Inser ni inte att produkterna från Tesla Motors är en smällkäft mot hur vi de senaste 100 åren löst våra transportbehov. Vi är på den "goda" sidan av detta uppgör mot fossilbilstillverkarna. Vad gör då ett par dammkorn i lacken för skillnad? Njut av den goda delen av ert billiv som ligger framför er istället! Själv njuter jag i fulla drag. Naturligtvis ska dörrarna gå att stänga och öppna och visst bör man påtala att det är imma i ett lyse, men varför skall man inte bara låta SC låta fixa det och kanske acceptera att det kan ta lite tid?
Re: Byggkvalité
Dammkorn har nog Tesla andra lösningar på än omlackering.
Trevligt att en del kan se bilköpet som ett ideellt projekt, men för flertalet är bilköpet i miljonklassen ett större ingrepp i budgeten, för många liksom för mig har det varit ett bilköp med prislapp som långt överstiger vad man tidigare betalat för en bil.
Trevligt att en del kan se bilköpet som ett ideellt projekt, men för flertalet är bilköpet i miljonklassen ett större ingrepp i budgeten, för många liksom för mig har det varit ett bilköp med prislapp som långt överstiger vad man tidigare betalat för en bil.
Re: Byggkvalité
Ja prislappen är ruggig och det är väl det som gör att köparen blir på helspänn. Själv har jag i mitt 66-åriga liv inhandlat 65 olika fossilbilar till mig själv, min fru och mitt företag. I stort sett samtliga av dessa bilar har skrotats eller är på väg till skroten. Skulle jag försöka mig på ett ekonomiskt bokslut som inkluderar skat, service, bränslekostnader och försäkringspremier tror jag att dessa bilar har slukat det mesta av de pengar som jag tjänat. Men i juni 2014 betalade jag 940k och satte jag mig i min nya P85 som sedan dess bara har kostat försäkring och däck. 11100 mil har avverkats sedan dess. Jag och miljön har sparat en tankbil med diesel. Bilen känns som ny även om någon gummilist vid ena bakdörren glipar. Och skrotning av denna bil känns så kångt bort att jag tror att bilen överlever mig. Kan man vara annat än supernöjd då?Jwe skrev:Dammkorn har nog Tesla andra lösningar på än omlackering.
Trevligt att en del kan se bilköpet som ett ideellt projekt, men för flertalet är bilköpet i miljonklassen ett större ingrepp i budgeten, för många liksom för mig har det varit ett bilköp med prislapp som långt överstiger vad man tidigare betalat för en bil.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Byggkvalité
Huvudet på spiken!Delta skrev:Ja prislappen är ruggig och det är väl det som gör att köparen blir på helspänn. Själv har jag i mitt 66-åriga liv inhandlat 65 olika fossilbilar till mig själv, min fru och mitt företag. I stort sett samtliga av dessa bilar har skrotats eller är på väg till skroten. Skulle jag försöka mig på ett ekonomiskt bokslut som inkluderar skat, service, bränslekostnader och försäkringspremier tror jag att dessa bilar har slukat det mesta av de pengar som jag tjänat. Men i juni 2014 betalade jag 940k och satte jag mig i min nya P85 som sedan dess bara har kostat försäkring och däck. 11100 mil har avverkats sedan dess. Jag och miljön har sparat en tankbil med diesel. Bilen känns som ny även om någon gummilist vid ena bakdörren glipar. Och skrotning av denna bil känns så kångt bort att jag tror att bilen överlever mig. Kan man vara annat än supernöjd då?Jwe skrev:Dammkorn har nog Tesla andra lösningar på än omlackering.
Trevligt att en del kan se bilköpet som ett ideellt projekt, men för flertalet är bilköpet i miljonklassen ett större ingrepp i budgeten, för många liksom för mig har det varit ett bilköp med prislapp som långt överstiger vad man tidigare betalat för en bil.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Byggkvalité
Om du läser tråden så handlar det inte bara om dammkorn. Det är betydligt värre än så för flertalet kunder med både nya och gamla teslor. Jag är själv inne på min andra så jag vet vad jag talar om.Delta skrev:Är det inte dax att tagga ner? Inser ni inte att produkterna från Tesla Motors är en smällkäft mot hur vi de senaste 100 åren löst våra transportbehov. Vi är på den "goda" sidan av detta uppgör mot fossilbilstillverkarna. Vad gör då ett par dammkorn i lacken för skillnad? Njut av den goda delen av ert billiv som ligger framför er istället! Själv njuter jag i fulla drag. Naturligtvis ska dörrarna gå att stänga och öppna och visst bör man påtala att det är imma i ett lyse, men varför skall man inte bara låta SC låta fixa det och kanske acceptera att det kan ta lite tid?
Om jag tolkar dig rätt så kan båda tillverkare av värmepumpar och solceller få ha bristande och ojämn kvalitet bara för att produkterna är alternativ till fossilenergi?
Jag håller inte med, om du tillåter Tesla, Nibe och sunwind slarva med kvaliteten kommer färre fossilproduktskunder våga gå över på den gröna sidan. Varför ska de byta om den gröna produkten har undermålig kvalitet jämfört med fossilvarianten?
Re: Byggkvalité
Tesla kommer med en disruptiv teknik som kan slå ut stora delar av den befintliga bilindustrin. Och man ger sig dessutom in i det tuffaste segmentet av dem alla nämligen premiumsegmentet med ytterst krävande kunder. Resultatet är enastående, Tesla kommer från ingenstans och har etablerat sig som en av de främsta premiumtillverkarna. Det är ett företag med växtvärk och det kan då vara svårt att hålla kvaliteten på topp i alla lägen när man har finansiärer som förväntar sig kvartalsrapporter med ständigt stigande produktionsnivåer. Men som vi har sett många vittna om är de väldigt måna om att rätta till de fel som ibland uppstår. Tyvärr är det tydligen några som, av olika anledningar faller mellan stolarna. Vi får hoppas att Tesla även kommer att ta hand om dessa fall.mjwahl skrev:Om du läser tråden så handlar det inte bara om dammkorn. Det är betydligt värre än så för flertalet kunder med både nya och gamla teslor. Jag är själv inne på min andra så jag vet vad jag talar om.Delta skrev:Är det inte dax att tagga ner? Inser ni inte att produkterna från Tesla Motors är en smällkäft mot hur vi de senaste 100 åren löst våra transportbehov. Vi är på den "goda" sidan av detta uppgör mot fossilbilstillverkarna. Vad gör då ett par dammkorn i lacken för skillnad? Njut av den goda delen av ert billiv som ligger framför er istället! Själv njuter jag i fulla drag. Naturligtvis ska dörrarna gå att stänga och öppna och visst bör man påtala att det är imma i ett lyse, men varför skall man inte bara låta SC låta fixa det och kanske acceptera att det kan ta lite tid?
Om jag tolkar dig rätt så kan båda tillverkare av värmepumpar och solceller få ha bristande och ojämn kvalitet bara för att produkterna är alternativ till fossilenergi?
Jag håller inte med, om du tillåter Tesla, Nibe och sunwind slarva med kvaliteten kommer färre fossilproduktskunder våga gå över på den gröna sidan. Varför ska de byta om den gröna produkten har undermålig kvalitet jämfört med fossilvarianten?
Nibe verkar idag på en mogen marknad och av dem ska vi både förvänta oss och dessutom kräva att de är på topp.
Vi som var med när värmepumpsmarknaden var i sin linda i början av 80-talet kommer ihåg att kvalitet var en stilla nåd att bedja om. Då hade även företag som Nibe stora problem med kvaliteten. Kompressorer som havererade och styrenheter som krånglade. Jag var en av dem som drabbades av detta. Nibe överlevde för man hade hade andra produkter som man levde på under inkörningen. Men många andra slogs ut på grund av teknik som inte fungerade.
Som svar på din fråga: Ja, jag har större förståelse för att Tesla har problem med kvaliteten, så länge de rättar till fel i efterhand, än företag som arbetar med mogna produkter och inte är inne i en sådan kraftig expansionsfas som Tesla är.
Gläds åt att få vara med och backa upp det viktigaste teknikskiftet som har hänt sedan hjulet uppfanns och du kan på ålderns höst berätta för dina barnbarnsbarn att du minsann med dina köp av överprisade Teslor var med och bidrog till att rädda klimatet...
Re: Byggkvalité
Får tyvärr hålla med TS här, min P90DL har inte motsvarat mina förväntningar på en premiumbil. Här är ett urval av grejer eft ca två månaders ägande:
1. Missanpassad passagerardörr
2. Lackdamm i dörrlister
3. Missljud från bromsar vid stopp
4. Monotont tjut vid ca 80 km/h och lätt gaspådrag, mkt irriterande
5. Motorhuven är inte justerad så att glipor mellan framskärmarna har olika avstånd
6. Spolarmunstycken felställda
7. Vänster vindrutetorkare går inte tillräckligt långt till vänster och lämnar ett rätt stort fält av dålig sikt.
8. Bromspedalen ger något lustigt "elektriskt" ljud när man "smyger" med bromsen.
Kanske beror på att bilarna monteras ner i USA och återmonteras i Tilburg? För så dålig leveranskvalitet funkar helt enkelt inte på en bil i denna prisklassen.
Lånebilen som jag fick (en P85D) är helt fruktansvärd i sina missljud från drivlinan, det knakar, tjuter och skakar om vartannat.
Trodde vid ett tillfälle att vi hade fått punktering men visade sig vara drivlinan som vibrerade så våldsamt.
Jag kör väldigt gärna en elbil och bara det faktum gör att min toleransnivå är högt ställd, men detta känns inte ok. Faktiskt.
1. Missanpassad passagerardörr
2. Lackdamm i dörrlister
3. Missljud från bromsar vid stopp
4. Monotont tjut vid ca 80 km/h och lätt gaspådrag, mkt irriterande
5. Motorhuven är inte justerad så att glipor mellan framskärmarna har olika avstånd
6. Spolarmunstycken felställda
7. Vänster vindrutetorkare går inte tillräckligt långt till vänster och lämnar ett rätt stort fält av dålig sikt.
8. Bromspedalen ger något lustigt "elektriskt" ljud när man "smyger" med bromsen.
Kanske beror på att bilarna monteras ner i USA och återmonteras i Tilburg? För så dålig leveranskvalitet funkar helt enkelt inte på en bil i denna prisklassen.
Lånebilen som jag fick (en P85D) är helt fruktansvärd i sina missljud från drivlinan, det knakar, tjuter och skakar om vartannat.
Trodde vid ett tillfälle att vi hade fått punktering men visade sig vara drivlinan som vibrerade så våldsamt.
Jag kör väldigt gärna en elbil och bara det faktum gör att min toleransnivå är högt ställd, men detta känns inte ok. Faktiskt.
Model S, P90DL 2016, all utr.
Re: Byggkvalité
Tror det är många som sträckt sin budget utöver det vanliga och därför blir lite känsliga för fel och brister. Men ta det lugnt så länge det är fel som går att fixa så är det ju inget att hänga upp sig på.
Min MB går det att stänga alka dörrar på utan att de tar i och skrapar upp färg... Men det är en fruktansvärd vibration i alla hastigheter som den billigar/enklare Leafen saknar.
Min MB går det att stänga alka dörrar på utan att de tar i och skrapar upp färg... Men det är en fruktansvärd vibration i alla hastigheter som den billigar/enklare Leafen saknar.
Re: Byggkvalité
Det handlar inte om budget, det handlar om att få förväntat värde för sina pengar. Jag är mest orolig för att bilen varit skadad och sen lackats om.
Det finns mycket som tyder på det, lackdamm, missanpassad bakdörr med felvinkling i plåt osv. Såg att det var någon annan här i tråden som fått en helt ny bil då en omlackerad bil inte kan räknas som en nytillverkad?
Det finns mycket som tyder på det, lackdamm, missanpassad bakdörr med felvinkling i plåt osv. Såg att det var någon annan här i tråden som fått en helt ny bil då en omlackerad bil inte kan räknas som en nytillverkad?
Model S, P90DL 2016, all utr.
Re: Byggkvalité
8. Bromspedalen ger något lustigt "elektriskt" ljud när man "smyger" med bromsen.
- Det skulle kunna bero på att bromsen har en elektriskservo istället för vakuumservo, eftersom bilen saknar förbränningsmotor.
- Det skulle kunna bero på att bromsen har en elektriskservo istället för vakuumservo, eftersom bilen saknar förbränningsmotor.
Re: Byggkvalité
Yes, antar det. Men måste de låta?LarsL skrev:8. Bromspedalen ger något lustigt "elektriskt" ljud när man "smyger" med bromsen.
- Det skulle kunna bero på att bromsen har en elektriskservo istället för vakuumservo, eftersom bilen saknar förbränningsmotor.
Model S, P90DL 2016, all utr.
Re: Byggkvalité
Kanske är det så att det är fler ljud som hörs och känns när det inte finns en motor som vibrerar och låter hela tiden?
Re: Byggkvalité
Retorisk fråga? Blir det mindre störigt med den vetskapen? Jag vill gärna att min premium-elbil ska vara tyst utan störande ljud förutom vid de tillfällen då jag pressar den lite hårdare. Men det kanske bara är jag som känner så?LarsL skrev:Kanske är det så att det är fler ljud som hörs och känns när det inte finns en motor som vibrerar och låter hela tiden?
Model S, P90DL 2016, all utr.