Byggkvalité
Moderator: Redaktion
Re: Byggkvalité
Det är nog bara att acceptera att Tesla är en amerikansk bil och då följer de här plåtpassningarna. Men nu är det så att de Tyska tillverkarna vägrar att tillverka vettiga elbilar så det finns inte så många val. Jag kan nästa garantera att du kommer känna hur hemsk en MB E-klass är tex jämnfört med Teslan om du sätter dig i en sådan nu.
Re: Byggkvalité
Jag tvingades flytta min BMW 5serie (av nuvarande modell som fortfarande är i produktion) som stod i vägen på uppfarten. Den såldes äntligen igår!.
Så fort jag tryckte på en särskild knapp för att starta den började den väsnas, vibrera och knaka. Det rök dessutom från den. En lampa började sedan lysa och på skärmen, stor som en WAP-display på en gamla Nokia 2110, stod det snart dags för byte av motorolja. Dessutom tändes en lampa om att den behövde köras till en särskild tankstation inom 50km radie. Bara inte programvaran behöver uppdateras mitt i allt också, kostade 2500:- den gången det gjordes via en kabel på BMW-verkstaden...
Things change! När köparen igår rullade iväg med bilen kunde jag glatt konstatera att den hade tjänat mig väl ett par år, precis som min Nokia 2110 en gång gjorde i mitten av 90-talet, men att jag inte kommer att sakna den. Inte en dag. Oavsett hur välbyggd den var.
Så fort jag tryckte på en särskild knapp för att starta den började den väsnas, vibrera och knaka. Det rök dessutom från den. En lampa började sedan lysa och på skärmen, stor som en WAP-display på en gamla Nokia 2110, stod det snart dags för byte av motorolja. Dessutom tändes en lampa om att den behövde köras till en särskild tankstation inom 50km radie. Bara inte programvaran behöver uppdateras mitt i allt också, kostade 2500:- den gången det gjordes via en kabel på BMW-verkstaden...
Things change! När köparen igår rullade iväg med bilen kunde jag glatt konstatera att den hade tjänat mig väl ett par år, precis som min Nokia 2110 en gång gjorde i mitten av 90-talet, men att jag inte kommer att sakna den. Inte en dag. Oavsett hur välbyggd den var.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Re: Byggkvalité
Finns det exemplar där framdörr och bakdörr linjerar i nederkant? Påpekade detta på min men visade sig att båda dörrarna satt lika fel och även bilen bredvid som också var till leverans påvisade samma egenskap. Har däremot inte märkt något funktionellt problem med det.
Passnigen håller klart inte honda-precision men stör mig faktiskt mindre och mindre på det. Lacken upplever jag även ha lite apelsinskalseffekt men även detta verkar vara standard på tesla.
TS: Hur står sig ditt exemplar i jämförelse med andra? Att bakluckan inte går att stänga och imma i bakljusen är ju uppenbara fel men finish är mer subjektivt och tycker inte man rakt av kan ställa förväntan efter pris. Är bilen sämre passad än vad man fått se i showroom eller övriga bilar så ska det åtgärdas men är alla lika mediokra så är det svårt att hävda att det är ett fel. Däremot kan man vara kritisk.
Passnigen håller klart inte honda-precision men stör mig faktiskt mindre och mindre på det. Lacken upplever jag även ha lite apelsinskalseffekt men även detta verkar vara standard på tesla.
TS: Hur står sig ditt exemplar i jämförelse med andra? Att bakluckan inte går att stänga och imma i bakljusen är ju uppenbara fel men finish är mer subjektivt och tycker inte man rakt av kan ställa förväntan efter pris. Är bilen sämre passad än vad man fått se i showroom eller övriga bilar så ska det åtgärdas men är alla lika mediokra så är det svårt att hävda att det är ett fel. Däremot kan man vara kritisk.
Re: Byggkvalité
Ja, det är inget snack om att ifall Mercedes kunna bekymra sig med att leverera en E-klass med 100kWh batteri så hade den varit bättre på många sätt. Men det vägrar de som sagt att göra.
Re: Byggkvalité
Jag måste ha fått ett torsdagsexemplar! Min bil funkar perfekt och är ihopskruvad utan anmärkningar. Det enda "felet" som jag har upptäckt är kondens i ena bakljuset som ska åtgärdas vid nästa service.
Däremot är jag fortfarande lite sur på hur jag blev bemött när jag påtalade att den vackra röda lacken var fullt med bromsdamm. Något som jag hade missat att se när jag hämtade ut bilen där den stod i halvdunkel men som uppmärksammades i samband med att jag skulle lägga på ett transparent stenskottsskydd.
Tesla svor sig fri och menade att det måste ha uppkommit efter leverans medan alla andra (inklusive Teslas rekommenderade lackverkstad) hävdade att detta är mycket vanligt, inte minst på amerikanska bilar som transporteras på järnväg till utskeppningshamn.
Hur som helst så gick det att lösa utan Teslas support, även om det kostade mig drygt 10.000:- extra.
Men nu med distans till det hela så vad är lite bromsdamm jämfört med att bli med ett riktigt måndagsexemplar? Tänk att varje dag inte veta om fossilkärran kommer att starta? Eller upptäcka att bromsarna plötsligt knappt fungerar eller bli förskräck av att nya varningslampor och felmeddelanden dyker upp i tid och otid? Denna mardröm har jag haft med min andra bil från en känd tillverkare av premiumbilar. Att säga adjö till den bilen var som att äntligen vinna högsta vinsten, även fast det var jag som stod för merparten av kulorna
Däremot är jag fortfarande lite sur på hur jag blev bemött när jag påtalade att den vackra röda lacken var fullt med bromsdamm. Något som jag hade missat att se när jag hämtade ut bilen där den stod i halvdunkel men som uppmärksammades i samband med att jag skulle lägga på ett transparent stenskottsskydd.
Tesla svor sig fri och menade att det måste ha uppkommit efter leverans medan alla andra (inklusive Teslas rekommenderade lackverkstad) hävdade att detta är mycket vanligt, inte minst på amerikanska bilar som transporteras på järnväg till utskeppningshamn.
Hur som helst så gick det att lösa utan Teslas support, även om det kostade mig drygt 10.000:- extra.
Men nu med distans till det hela så vad är lite bromsdamm jämfört med att bli med ett riktigt måndagsexemplar? Tänk att varje dag inte veta om fossilkärran kommer att starta? Eller upptäcka att bromsarna plötsligt knappt fungerar eller bli förskräck av att nya varningslampor och felmeddelanden dyker upp i tid och otid? Denna mardröm har jag haft med min andra bil från en känd tillverkare av premiumbilar. Att säga adjö till den bilen var som att äntligen vinna högsta vinsten, även fast det var jag som stod för merparten av kulorna

Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Byggkvalité
Med tanke på när tyska bilarna verkar ligga i pipeline skulle jag rekommendera en Tesla tills den dagen en vettig tysk (100kwh) finns att köpa och få leverans på inom 10 veckor. Det lär vara lagom till det är dags att byta Teslan ändåbeckzar skrev:Vi får vackert avvakta tysk kvalitet, det kommer

Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Byggkvalité
Nyss hemkommen med min tredje Model S, tyst, rak, skrammelfri, till skillnad mot den vinterbil jag skulle genomlidit vintern i, Merca CLS350 2012.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Byggkvalité
NajsSR-71-BlackBird skrev:Nyss hemkommen med min tredje Model S, tyst, rak, skrammelfri, till skillnad mot den vinterbil jag skulle genomlidit vintern i, Merca CLS350 2012.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Byggkvalité
Måste faktiskt hålla med dig.Jwe skrev:En vara som man beställer och köper skall vid leverans överenstämma med med det man beställt och avtalat med säljande part.
Det ålägger köparen att påtala fel/en.
Det är säljarens skyldighet att vid enklare fel skyndsamt och utan olägenhet för köparen åtgärda problemen och ersätta ev olägenhet och köparens omkostnader pga fel eller olägenhet på lämpligt sätt.
Kan inte det ske så skall ny vara levereras (+ skyldighet att ersätta för fördröjning osv).
I bilbranschen verkar det vara regel att hänvisa till garanti, vilket är något självpåtaget från säljarens sida som egentligen inte har med ovanstående att göra.
Ex:
Min bil hade flera defekter i lacken, vilket medförde att bilen direkt skulle från Gbg till Sthlm för omlackering. (därtill något litet fel som redovisades vid leverans, som jag dock accepterade kunde lösas veckan efter leverans.)
Efter konsultation med flera, bl.a. här på forumet, kom jag till slutsatsen att jag inte kunde betrakta en omlackerad bil som fabriksny bil.
Sedvanligt motstånd mot denna uppfattning hos ansvarig leverantör.
Brev till Tesla USA.
Omgående samtal från Teslas nordenkontor, där det angavs några alternativa lösningar, inklusive nytillverkad bil. Till trots för väntetiden på denna valde jag det alternativet. Kompenserades för väntetiden på för mig fullt acceptabelt sätt.
För många år sedan blev det som jag upplevde det allvarligt fel på ny bil av annat märke efter ett par hundra mil. Man ville åtgärda på garanti men jag begärde ny bil. Jag stod fast vid mitt anspråk. Ny bil levererades på två veckor.
I grunden kan också bilfirmor vad som gäller, men vill gärna styra över sina åtagande att rymmas inom garantin där de själva skrivit och tolkar villkoren.
I Teslas fall hänvisar man dessutom vid ev tvist angående garantianspråk till Engelsk domstol.!!!

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Byggkvalité
Är du säker på att det är engelsk domstol och inte engelsk lag? Vi har ofta engelsk lag för att det ska bli enklare för alla parter att bli överens då man vet hur lagen tolka till skillnad mot nåt mer exotiskt (som svensk lag kan verka för amerikaner). Det betyder dock inte att man måste använda en domstol i England. Går lika bra att ta skiljedomstol i Stockholm tex med engelsk, fransk eller någon annan lag som bas. Men det är ovanligt att använda skiljedomstol med utländsk lag när privatperson är inblandad, det kan jag hålla med om.Jwe skrev:En vara som man beställer och köper skall vid leverans överenstämma med med det man beställt och avtalat med säljande part.
Det ålägger köparen att påtala fel/en.
Det är säljarens skyldighet att vid enklare fel skyndsamt och utan olägenhet för köparen åtgärda problemen och ersätta ev olägenhet och köparens omkostnader pga fel eller olägenhet på lämpligt sätt.
Kan inte det ske så skall ny vara levereras (+ skyldighet att ersätta för fördröjning osv).
I bilbranschen verkar det vara regel att hänvisa till garanti, vilket är något självpåtaget från säljarens sida som egentligen inte har med ovanstående att göra.
Ex:
Min bil hade flera defekter i lacken, vilket medförde att bilen direkt skulle från Gbg till Sthlm för omlackering. (därtill något litet fel som redovisades vid leverans, som jag dock accepterade kunde lösas veckan efter leverans.)
Efter konsultation med flera, bl.a. här på forumet, kom jag till slutsatsen att jag inte kunde betrakta en omlackerad bil som fabriksny bil.
Sedvanligt motstånd mot denna uppfattning hos ansvarig leverantör.
Brev till Tesla USA.
Omgående samtal från Teslas nordenkontor, där det angavs några alternativa lösningar, inklusive nytillverkad bil. Till trots för väntetiden på denna valde jag det alternativet. Kompenserades för väntetiden på för mig fullt acceptabelt sätt.
För många år sedan blev det som jag upplevde det allvarligt fel på ny bil av annat märke efter ett par hundra mil. Man ville åtgärda på garanti men jag begärde ny bil. Jag stod fast vid mitt anspråk. Ny bil levererades på två veckor.
I grunden kan också bilfirmor vad som gäller, men vill gärna styra över sina åtagande att rymmas inom garantin där de själva skrivit och tolkar villkoren.
I Teslas fall hänvisar man dessutom vid ev tvist angående garantianspråk till Engelsk domstol.!!!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Byggkvalité
Kopierar villkoren från Tesla:
"I enlighet med din lokala lagstiftning (som kan variera beroende på land) ska denna begränsade nybilsgaranti och eventuella tvister eller fordringar som uppstår ur eller i samband med den eller dess innehåll (inklusive utomobligatoriska tvister eller fordringar) regleras av och tolkas efter engelsk lag, där Tesla och du underkastas den icke-exklusiva jurisdiktionen i domstolarna i England och Wales, även om lagarna i ditt land eller din jurisdiktion kan gälla eventuella avtalstvister och eventuella tvister under konsumentlagstiftning i enlighet med din lokala lagstiftning. I händelse att någon av bestämmelserna för denna begränsade nybilsgaranti av behörig domstol anses vara ogenomförbar på grund av att den är ogiltig eller strider mot eventuell lagstiftning i relevant jurisdiktion, påverkas inte de övriga bestämmelserna och parternas rättigheter och skyldigheter ska tolkas och uppfyllas som om denna begränsade nybilsgaranti inte innehåller den särskilda bestämmelsen som ansetts ogiltig, och de ogenomförbara bestämmelserna ska ersättas av bestämmelser som är giltiga, lagliga och genomförbara och ligger närmast Teslas avsikt med den ogiltiga eller ogenomförbara bestämmelsen.
Ditt nya fordon och dess säkerhetsprodukter uppfyller din lokala fordonslagstiftning. Tesla kräver att alla fordonsägare, i den utsträckning som tillåts enligt din lokala lagstiftning, först tillhandahåller Tesla, under den tillämpliga garantiperioden som speci ceras i denna begränsade nybilsgaranti, med skriftlig anmälan av eventuella defekter som du upplever inom rimlig tid så att Tesla har möjlighet att utföra nödvändiga reparationer, innan du riktar anspråk i enlighet med din lokala lagstiftning"
Kan mycket väl vara som påpekats; att det är engelsk lag och ej domstol som avses, men jag kan ej med säkerhet läsa ut det av avtalstexten
"I enlighet med din lokala lagstiftning (som kan variera beroende på land) ska denna begränsade nybilsgaranti och eventuella tvister eller fordringar som uppstår ur eller i samband med den eller dess innehåll (inklusive utomobligatoriska tvister eller fordringar) regleras av och tolkas efter engelsk lag, där Tesla och du underkastas den icke-exklusiva jurisdiktionen i domstolarna i England och Wales, även om lagarna i ditt land eller din jurisdiktion kan gälla eventuella avtalstvister och eventuella tvister under konsumentlagstiftning i enlighet med din lokala lagstiftning. I händelse att någon av bestämmelserna för denna begränsade nybilsgaranti av behörig domstol anses vara ogenomförbar på grund av att den är ogiltig eller strider mot eventuell lagstiftning i relevant jurisdiktion, påverkas inte de övriga bestämmelserna och parternas rättigheter och skyldigheter ska tolkas och uppfyllas som om denna begränsade nybilsgaranti inte innehåller den särskilda bestämmelsen som ansetts ogiltig, och de ogenomförbara bestämmelserna ska ersättas av bestämmelser som är giltiga, lagliga och genomförbara och ligger närmast Teslas avsikt med den ogiltiga eller ogenomförbara bestämmelsen.
Ditt nya fordon och dess säkerhetsprodukter uppfyller din lokala fordonslagstiftning. Tesla kräver att alla fordonsägare, i den utsträckning som tillåts enligt din lokala lagstiftning, först tillhandahåller Tesla, under den tillämpliga garantiperioden som speci ceras i denna begränsade nybilsgaranti, med skriftlig anmälan av eventuella defekter som du upplever inom rimlig tid så att Tesla har möjlighet att utföra nödvändiga reparationer, innan du riktar anspråk i enlighet med din lokala lagstiftning"
Kan mycket väl vara som påpekats; att det är engelsk lag och ej domstol som avses, men jag kan ej med säkerhet läsa ut det av avtalstexten
- DperssonBIlrekond
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 08 nov 2015 09:23
- Ort: Åstorp (Helsingborg)
- Kontakt:
Re: Byggkvalité
DSV skrev:Finns det exemplar där framdörr och bakdörr linjerar i nederkant? Påpekade detta på min men visade sig att båda dörrarna satt lika fel och även bilen bredvid som också var till leverans påvisade samma egenskap. Har däremot inte märkt något funktionellt problem med det.
Passnigen håller klart inte honda-precision men stör mig faktiskt mindre och mindre på det. Lacken upplever jag även ha lite apelsinskalseffekt men även detta verkar vara standard på tesla.
TS: Hur står sig ditt exemplar i jämförelse med andra? Att bakluckan inte går att stänga och imma i bakljusen är ju uppenbara fel men finish är mer subjektivt och tycker inte man rakt av kan ställa förväntan efter pris. Är bilen sämre passad än vad man fått se i showroom eller övriga bilar så ska det åtgärdas men är alla lika mediokra så är det svårt att hävda att det är ett fel. Däremot kan man vara kritisk.
Hej
Har varit i kontakt med många teslor. känns som faceliften har fått tillbaka lite sjukdomar som fanns på de första 2013/2014. Sen fixade det är här med dålig passform och allt var frid och fröjd fram till faceliften.
Bara min känsla, inga fakta men väl baserad på ett 10 tal teslor av olika årsmodeller.
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Re: Byggkvalité
Taklamporna kan tändas om någon låser upp bilen via mobilappen medan du kör.. Det har min sambo provat att göra. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]jcra skrev:Har inte haft tid att svara, min tanke var att kunna besvara samtliga påståenden.
För det första har jag inte haft tid att regga mig som ägare på forumet, måste läsa på om hur man gör.
Nej jag är inget troll och jag säljer inte tyska bilar.
Jag äger även en defender och har haft en freelander så jag har full koll på passformen på landrover, eller ja, avsaknaden av denna. Men att nämna kvalité och england i samma mening är lite som när amerikanarna skriver healthy breakfast och belgian waffles i samma mening, det går bara inte..
Jag är fullt medveten om att bilen är amerikansk, jag är fullt medveten om att vi är pionjärer, men ärligt talat, om man inte kan passa in dörrar efter 4år och x antal tusen bilar så kanske man ska göra något annat.
Jag förväntade mig inte tysk byggkvalité ala mercedes eller porsche, jag visste att paneler och dylikt skulle vara svampiga, att plasten bak i bilen skulle kännas plastig osv, vad jag däremot förväntar mig är att dörrar, huv och bagagelucka sitter som de ska.
Någon skrev att huven är åtgärdad, min ser förjävlig ut, den ser inte stängd ut i ena böjen.
Jag ska ta bilder på allt sedan så ni kan se.
Man kan säga att i princip alla lösa plåtdetaljer samt kromlister inte är inpassat, vad jag nu senare upptäckt är att listerna runt rutorna sitter dåligt, att det är vinddrag vid rutan på förardörren. Att instrumentpanelen inte ligger i linje med dörrsidorna, imma innanför vänster baklykta, bakluckan går knappt att stänga.
Vad jag dessutom upptäckte när jag skulle montera barnstol var att det gick en bult rakt in i klädseln i passagerarstolen, detta kommer skava sönder, hade detta varit en tysk så ahde det suttit ett plasthölje över denna bult, om de ens hade designat den på detta sätt.
Jag kan tillägga att jag en tid jobbade med att reparera krockskadade bilar, jag ser i stort sett direkt om en bil varit omlackad eller dåligt reparerad, min tesla känns som en totalsmälld tyskimport som de lappat ihop i något öststat, så dålig är passformen, nu är ju detta enligt mig, jag har även sålt väldigt många tvibelaktiga bilar, de allra flesta ser inte det jag ser och är helnöjda.
Leveransspecialisten jag hade sa tom att han inte var speciellt intresserad av bilar, utan mest tekniken. Jag är intresserad av bilar, köper jag begagnad bil är jag extremt noggran då jag inte vill ha den typen av bilar som jag en gång i tiden sålt. Nu var jag stressad och anmärkte bara på vissa brister som jag direkt såg, antog att bilen som var ny och genomgången av tesla personal skulle vara ok.
Rent tekniskt verkar det ok, häromdagen tändes dock taklamporna utan anledning och vägrade släckas.
Tur att bilen är så fantastisk att köra annars hade jag åkt raka vägen upp till service center och reklamerat skiten.