Avslutade köpångest - färgvalet!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Greven
Teslaägare

Re: Avslutade köpångest - färgvalet!

Inlägg av Greven »

Waxinator skrev:
Nackdelen med Midnight Silver är att smuts och flugor knappt syns ens när man letar efter det. :shock:
That's the point :D
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Om röd är snabbast som flera säger så kanske man skall vara försiktig med att välja det om man inte har just en P90DL. Blir lite Wanna be annars.

Om andrahandsvärdet är viktigt för dig är blå den klart bästa färgen om man skall tro på statistiken.

Mitt tips är dock att försöka se dem i verkligheten. Det är stor skillnad. Åk till närmaste SC eller Upplands Väsby och kolla in alternativen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Preferenser för färg är naturligtvis 100 % individuellt, så det är svårt att ge andra råd. Jag skulle utan tvekan ha valt blå (troligast) eller röd om jag beställt en Model S idag.
Argumentet att olika nyanser av grått är mindre smutskänsliga är jag tveksam till. Visst är skillnaden mindre mellan ren och smutsig, men det tycker jag till stor del beror på att gråa färger ser "smutsiga" ut även när bilen är nytvättad. Lite tillspetsat: en grå bil är alltid ful, oavsett om den är ren eller smutsig, medan t ex en svart är grymt snygg när den är ren och ful när den är smutsig. Därför blir skillnaden större mellan ren och smutsig bil om den har svart lack (eller t ex blå eller röd) än hos en grå bil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

"Travel in style" = svart
"Att verka men inte synas" = grå/beige
"Jag kör tjänstebil" = vit
"Hej här kommer jag" = övriga färger

8-)
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Antar att Titanium räknas till beige?

Edit: Titanium är för övrigt ett totalt missvisande namn eftersom titan mer har färgen som min Leaf, alltså mörkgråmetallic.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

LarsL skrev:

Edit: Titanium är för övrigt ett totalt missvisande namn eftersom titan mer har färgen som min Leaf, alltså mörkgråmetallic.
Jepp, Titanium är ett väldigt vackert namn på den svårdefinierade gråbrunbeige. ;)
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:

Volvo kallade färgen jag hade på min Volvo (som var ganska lik Teslas titanium) för Oyster grey, det var ganska talande, man hade en grå bil som ändå hade en del färginfluenser likt ostronets insida av skalet :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

Inlägg av DperssonBIlrekond »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:

Volvo kallade färgen jag hade på min Volvo (som var ganska lik Teslas titanium) för Oyster grey, det var ganska talande, man hade en grå bil som ändå hade en del färginfluenser likt ostronets insida av skalet :D
E det den "Grundfärgade gråa? ? :)
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

DperssonBIlrekond skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:

E det den "Grundfärgade gråa? ? :)
Detta är Oyster grey:
image.png
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NCC1701D
Teslaägare

Inlägg av NCC1701D »

En antydan till lila i den där kulören eller är det bara min skärm som är för blå i kalibreringen?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

NCC1701D skrev:
En antydan till lila i den där kulören eller är det bara min skärm som är för blå i kalibreringen?
Den hade en hint av pärlemo, så den skiftade i lite alla möjliga kulörer beroende på ljus.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
NCC1701D
Teslaägare

Inlägg av NCC1701D »

HelectriC skrev:
NCC1701D skrev:
Den hade en hint av pärlemo, så den skiftade i lite alla möjliga kulörer beroende på ljus.
Så även min förra Volvo som var "Electric silver". Ganska trevlig egenskap hos en lack, att man får stor variation beroende på ljuset.
Skriv svar