Preferenser för färg är naturligtvis 100 % individuellt, så det är svårt att ge andra råd. Jag skulle utan tvekan ha valt blå (troligast) eller röd om jag beställt en Model S idag.
Argumentet att olika nyanser av grått är mindre smutskänsliga är jag tveksam till. Visst är skillnaden mindre mellan ren och smutsig, men det tycker jag till stor del beror på att gråa färger ser "smutsiga" ut även när bilen är nytvättad. Lite tillspetsat: en grå bil är alltid ful, oavsett om den är ren eller smutsig, medan t ex en svart är grymt snygg när den är ren och ful när den är smutsig. Därför blir skillnaden större mellan ren och smutsig bil om den har svart lack (eller t ex blå eller röd) än hos en grå bil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Edit: Titanium är för övrigt ett totalt missvisande namn eftersom titan mer har färgen som min Leaf, alltså mörkgråmetallic.
Volvo kallade färgen jag hade på min Volvo (som var ganska lik Teslas titanium) för Oyster grey, det var ganska talande, man hade en grå bil som ändå hade en del färginfluenser likt ostronets insida av skalet
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Edit: Titanium är för övrigt ett totalt missvisande namn eftersom titan mer har färgen som min Leaf, alltså mörkgråmetallic.
Volvo kallade färgen jag hade på min Volvo (som var ganska lik Teslas titanium) för Oyster grey, det var ganska talande, man hade en grå bil som ändå hade en del färginfluenser likt ostronets insida av skalet
E det den "Grundfärgade gråa? ?
Detta är Oyster grey:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14