Seekingalpha har som vanligt åsikter. Det här med självkörande bilar är inte så enkelt.
A Deep Look Into Tesla's Self-Driving Car
http://seekingalpha.com/article/4014279 ... &dr=1#alt2
Vågar du åka med en självkörande bil?
Moderator: Redaktion
Re: Vågar du åka med en självkörande bil?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Precis så fungerar ju lagar. Det finns ett regelverk där olika brott resulterar i risk för upptäckt och grad av konsekvens. Att råna poliser är inte fysiskt omöjligt men ger hög risk för stor negativ konsekvens för liten belöning.bylund skrev:På den artificiell intelligens-kurs jag precis gick pratade man om att lägga upp reglerna på ett sådant sätt att bilen utför sin uppgift samtidigt som den försöker undvika att bryta mot regler. ..., vilket gör att bilen bara gör det när det finns mycket att vinna på det, om det t ex finns något som blockerar den egna filen, men man förbjuder det inte.
Jag tror inte lagen någonsin kommer tillåta förarlösa bilar på allmän väg. Det handlar om att en person måste ha juridiskt och etiskt ansvar för sin egendom. Etiska knäckfrågor i form av prioritering i oundvikliga olyckor har lyfts här ovan. Någon kommer behöva sitta i förarsätet och det kommer finnas manuell styrning.
Elon kanske säger något annat, men han tror det är en bra idé att bo på mars också.
Klart intressant läsning, de som råkat få den gamla AP1 behöver nog inte vara så besvikna ändå, Tesla ligger enligt författaren klart sist av de som har självkörande bilar, återstår att se hur bra inlärningen blir?Zalman3 skrev:Seekingalpha har som vanligt åsikter. Det här med självkörande bilar är inte så enkelt.
A Deep Look Into Tesla's Self-Driving Car
http://seekingalpha.com/article/4014279 ... &dr=1#alt2
nöjd med min Ampera tillsvidare
Seekingalpha är kända för att vara negativa till Tesla. Det måste man ha i minnet när man läser deras artiklar.
Dock tror jag det kommer att dröja innan självkörande bilar blir godkända att köra överallt.
Kan tänka mig att man initialt kan köra på vissa områden.
Men är det värt att betala 32.500kr för självkörning, som kanske blir godkänd i vissa områden först om 2-4 år?
EDIT.
Har pratat med Folksam och Länsförsäkringar angående försäkra självgående bilar.
Svaret man får är i princip, det har vi ingen aaaaning om,
och att de hävdar att föraren(ägaren?) i alla lägen är ansvarig för bilens framfart.
Dock tror jag det kommer att dröja innan självkörande bilar blir godkända att köra överallt.
Kan tänka mig att man initialt kan köra på vissa områden.
Men är det värt att betala 32.500kr för självkörning, som kanske blir godkänd i vissa områden först om 2-4 år?
EDIT.
Har pratat med Folksam och Länsförsäkringar angående försäkra självgående bilar.
Svaret man får är i princip, det har vi ingen aaaaning om,
och att de hävdar att föraren(ägaren?) i alla lägen är ansvarig för bilens framfart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Självklart kommer det till slut bli tillåtet med självkörande bilar och kort därefter kommer förbuden mot manuella förare inom vissa områden.
Ansvaret? Det borde ju bli producent ansvar självkörande bilar och användare/ägare ska följa instruktionerna.
Ansvaret? Det borde ju bli producent ansvar självkörande bilar och användare/ägare ska följa instruktionerna.