Montera dragkrok.
Moderator: Redaktion
Re: Montera dragkrok.
Det finns inte i lagen att du inte får köra med löstagbar dragkrok monterad. Fordonet är registrerad med dragkrok och då kör du med eller utan dragkroken fastsatt i sitt fäste. Däremot är det som det skrivs inte så bra enär den löstagbara kroken kan "rosta" fast.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD Juniper, röd, beställd 23/6-25
Jag har också svårt att se att det skulle vara förbjudet att köra med den löstagbara kroken monterad. Vet inte hur många år som jag varit inne på besiktning med kroken monterad och aldrig fått ett påpekande om detta. Vad de vill se är att det utan problem går att demontera och montera kroken och att låsningen fungerar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
På bilprovningen kollar dom så att den GÅR att demontera (dvs funktionen är OK om det nu är en löstagbar krok) men det är polisen som kontrollerar så att den inte sitter monterad vid färd utan släp på...
Bilprovningen struntar alltså totalt i om den sitter monterad vid färd eller inte...
Jag har fått en 2:a för en löstagbar krok som satt fast och inte gick att få loss vid besiktning och jag har även blivit stoppad av polis som hävdade att det var olagligt att ha den monterad om den inte användes,
men jag vet inte om reglerna har ändrats då detta var typ 3 år sedan eller liknande...
Bilprovningen struntar alltså totalt i om den sitter monterad vid färd eller inte...
Jag har fått en 2:a för en löstagbar krok som satt fast och inte gick att få loss vid besiktning och jag har även blivit stoppad av polis som hävdade att det var olagligt att ha den monterad om den inte användes,
men jag vet inte om reglerna har ändrats då detta var typ 3 år sedan eller liknande...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag pratade med en trafikpolis direkt efter att jag läste påståendet. Han svarade att det aldrig funnits ett förbud på att köra med "tom" dragkrok, sådan man monterar av. Så jag vet inte vad det var för poliser du träffade på Bjelke. De kunde dock inte lagstiftningen i vart fall.
Men det kanske var omtanken om ditt drag de var ute efter och att det sedan blev det ett missförstånd?
Men det kanske var omtanken om ditt drag de var ute efter och att det sedan blev det ett missförstånd?
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Haha ja inte blir man förvånad iaf, Bollnäs.......Guldis-54 skrev:Jag pratade med en trafikpolis direkt efter att jag läste påståendet. Han svarade att det aldrig funnits ett förbud på att köra med "tom" dragkrok, sådan man monterar av. Så jag vet inte vad det var för poliser du träffade på Bjelke. De kunde dock inte lagstiftningen i vart fall.
Fast det vore ju inte första gången man får olika budskap från olika poliser...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ofta har ju vanliga poliser väldigt dålig koll på lagarna kring bilar, de är ungefär lika dåliga som vanliga människor.
Jag hade lite problem när jag använde mitt drag sist (eller först, kanske ... eftersom det var första gången)
När jag skulle koppla på båtsläpet, som har gamla elkontakten, så plockade jag fram adaptern som vanligt.
Att få på adaptern i elkontakten, nemas problemas ... kopplade in släpets sladd och allt funkade kanon!
Efter upptagning av båten och parkering av släppet så lossade jag sladden och det var ju inga problem ... men, när jag skulle lossa adaptern så var det lögn i fuckin helvete att vrida på kragen för att lossa den.
Det är ju en lucka som man fäller ut och så vrider man in kontakten med kragen, och sedan stänger man luckan på kragen igen. Problemet var att luckan i uppfällt läge tog i plasten i stötfångaren så det var någon millimeters marginal för att kunna vrida in kragen. Att koppla in adaptern gick, som sagt, utan mycket bekymmer.
Men, när jag skulle öppna luckan för att vrida tillbaka kragen så var det för lite utrymme att öppna den ordentligt och det var en så knepig vinkel att jag inte fick någon kraft att tvinga upp plasten i stötfångaren ... tills jag tog fram några riktigt grova svordommar och en nypa hulken och då gick det (typ 10 minuter senare).
Är jag ensam om att ha kontakten så knepigt placerad? Jag har sett på andra lösningar där kontakten är innanför stötfångaren att man kan "rotera ner" den när man använder den och på så sätt komma åt den enklare ... men icke i detta fall ...

När jag skulle koppla på båtsläpet, som har gamla elkontakten, så plockade jag fram adaptern som vanligt.
Att få på adaptern i elkontakten, nemas problemas ... kopplade in släpets sladd och allt funkade kanon!
Efter upptagning av båten och parkering av släppet så lossade jag sladden och det var ju inga problem ... men, när jag skulle lossa adaptern så var det lögn i fuckin helvete att vrida på kragen för att lossa den.
Det är ju en lucka som man fäller ut och så vrider man in kontakten med kragen, och sedan stänger man luckan på kragen igen. Problemet var att luckan i uppfällt läge tog i plasten i stötfångaren så det var någon millimeters marginal för att kunna vrida in kragen. Att koppla in adaptern gick, som sagt, utan mycket bekymmer.
Men, när jag skulle öppna luckan för att vrida tillbaka kragen så var det för lite utrymme att öppna den ordentligt och det var en så knepig vinkel att jag inte fick någon kraft att tvinga upp plasten i stötfångaren ... tills jag tog fram några riktigt grova svordommar och en nypa hulken och då gick det (typ 10 minuter senare).
Är jag ensam om att ha kontakten så knepigt placerad? Jag har sett på andra lösningar där kontakten är innanför stötfångaren att man kan "rotera ner" den när man använder den och på så sätt komma åt den enklare ... men icke i detta fall ...
Skulle gissa att det går att justera fästet till kontakten. Jag använder också en adapter och den är inga problem att få bort men det är inte jättegott om plats. Be SC kolla på det.flaco skrev:Jag hade lite problem när jag använde mitt drag sist (eller först, kanske ... eftersom det var första gången)![]()
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
- Monark1954
- Teslaägare
Hur få belysning på släpet?
Vårt släp har vanliga glödlampor inga ledlampor.
Måste sätta "Headlights" på "ON". I läge "aut"o får jag inte igång släpets beslysning.
När jag sen stannat verkar "Headlights" hoppa till "auto" och ingen belysning på släpet.
Har provat koppla ur "auto high beam" men hittar ingen skillnad.
"Trailer mode" var aktiverad och en blå släp lampa lyste på panelen.
Måste sätta "Headlights" på "ON". I läge "aut"o får jag inte igång släpets beslysning.
När jag sen stannat verkar "Headlights" hoppa till "auto" och ingen belysning på släpet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
Som jag fattar det så är det just att sätta Headlights till ON som krävs när det är ljust ute.Monark1954 skrev:Hur få belysning på släpet?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tänkte jag skulle prova men kom inte ens så långt att jag fick loss dammskyddet som sitter under bilen
. I manualen ser det ut som att det ska finnas en låsanordning i mitten som man ska vrida men på mitt skydd sitter istället två "pluppar" i hörnorna. Kanske ska man angripa dem med en skruvmejsel men det känner jag mig inte så sugen på. Möjligen påverkades min händighet och entursiasm av att det var minusgrader också. På Nylands video ser jag inget om dammskyddet. Någon som kan förklara?

De två plupparna lossnar om du för in ex en skruvmejsel i kanten på mittdelen och bryter försiktigt. Se till att inta tappa bort den då de är lösa. En klart osmidig konstruktion. Att inte ens få en tygpåse att förvara kroken känns rätt billigt.
Model YP 2024
Det är just detta jag är lite kritiskt till. De flesta bilar (utom Volvo) har inte bakljusen tända i Auto läget och dagsljus. Ja jag vet att lagen inte kräver det men man ser ju knappt bilarna ibland när man kommer upp bakifrån. Ang ljuset på släpet kan inte Tesla koppla så att när man väljer "trailer mode" så kopplas alltid strömmen till för belysningen oavsett om du har Auto mode på bel satt.Svenssons skrev:Som jag fattar det så är det just att sätta Headlights till ON som krävs när det är ljust ute.Monark1954 skrev:Hur få belysning på släpet?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Monark1954
- Teslaägare
Nu förstår jag "när det är ljust ute". När det är mörkt fungerar släpvagnens ljus (och Teslans) bakljus lyser antagligen.Svenssons skrev:Som jag fattar det så är det just att sätta Headlights till ON som krävs när det är ljust ute.Monark1954 skrev:Hur få belysning på släpet?
Det luriga när det är ljust är att "headlights" hoppar till "auto" var gång man stannat men inte lämnat bilern.
Behöver man inte numera ha ljus på en släpvagn (inkl. sidopositionsljus) när det är ljust ute?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
Demonterat och monterat draget ett par gånger, torkat bort fett så gott det gick i kylan.Monark1954 skrev:Har ni provat att montera er dragkrok?
Vi höll på minst 30 minuter innan vi tillgrep lätt våld och med hjälp av att vara två personer varav en med hammare knackade dragkroken uppåt till den kom i läget för att låsa fast sig.
Med handkraft fick vi inte de två "kilarna" på dragkroken att komma ända upp.
Det fattades knappt en millimeter.
Finns någon erfarenhet innan jag kontaktar Tesla?
Till slut fick jag loss draget utan att knacka med verktyg, det räckte med handen.
Även montera går numera utan verktyg.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
Planerar att ersätta de två original låsanordningarna till "dammskyddet" med två snabblåsskruvar Andra namn på dessa skruvar är dzus.MartinG skrev:Tänkte jag skulle prova men kom inte ens så långt att jag fick loss dammskyddet som sitter under bilen. I manualen ser det ut som att det ska finnas en låsanordning i mitten som man ska vrida men på mitt skydd sitter istället två "pluppar" i hörnorna. Kanske ska man angripa dem med en skruvmejsel men det känner jag mig inte så sugen på. Möjligen påverkades min händighet och entursiasm av att det var minusgrader också. På Nylands video ser jag inget om dammskyddet. Någon som kan förklara?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... 000033560/
De finns i tre storlekar, får väl rapportera om min plan lyckas.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
Min tolkning är att släpvagnsbelysning måste vara på även under dagtid.Monark1954 skrev:Nu förstår jag "när det är ljust ute". När det är mörkt fungerar släpvagnens ljus (och Teslans) bakljus lyser antagligen.Svenssons skrev:Som jag fattar det så är det just att sätta Headlights till ON som krävs när det är ljust ute.Monark1954 skrev:Hur få belysning på släpet?
Det luriga när det är ljust är att "headlights" hoppar till "auto" var gång man stannat men inte lämnat bilern.
Behöver man inte numera ha ljus på en släpvagn (inkl. sidopositionsljus) när det är ljust ute?
För släpvagnar är bakljus föreskrivna. Och undantaget ovan om varsellyktor gäller endast bil.Trafikförordningen skrev:68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Diger lunta för den som är intresserad:
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar
Fast bäst är kanske att fråga någon som vet, typ Transportstyrelsen. Så jag skickade helt enkelt frågan till dem. Jag återkommer när jag får svar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Myndighetssverige levererar ett snabbt svar:
Transportstyrelsen skrev:Du har tolkat föreskriften helt rätt, man får inte köra med tillkopplad släpvagn och släckta baklyktor då föreskrifter anger undantaget för endast "bil"
Trafikförordningens 3:e kapitel under paragraf 68.
Belysning vid färd på väg
68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS