Men jag som väntar på en 3:a har vänt och vridit på det där rätt mycket och kom för länge sedan fram till att det är bättre att ha möjligheten att ladda snabbt när det verkligen behövs än att ladda gratis.
Så är det. Gratis är bara bonus.
Japp håller helt med, jag ser tom positivt på detta då de antagligen kommer minska trycket på SuC nätet, dvs mindre med köer för att ladda.
De som möjligen skulle kunna göra mig besviken är om kw priset blir för högt men den låter ju som att man kommer hålla de nere... Läpligt är kanske att de kostar runt 150-200% mer än att ladda hemma. Så runt 2kr per kw...
Detta tycker jag trots att jag bor i Löddeköpinge som är ganska känd ort i dessa kretsar
Men jag som väntar på en 3:a har vänt och vridit på det där rätt mycket och kom för länge sedan fram till att det är bättre att ha möjligheten att ladda snabbt när det verkligen behövs än att ladda gratis.
Japp håller helt med, jag ser tom positivt på detta då de antagligen kommer minska trycket på SuC nätet, dvs mindre med köer för att ladda.
De som möjligen skulle kunna göra mig besviken är om kw priset blir för högt men den låter ju som att man kommer hålla de nere... Läpligt är kanske att de kostar runt 150-200% mer än att ladda hemma. Så runt 2kr per kw...
Detta tycker jag trots att jag bor i Löddeköpinge som är ganska känd ort i dessa kretsar
SuC ska inte vara vinstdrivande. Så då ska de bara ta betalt så att de klarar utbyggnad, underhåll och förbrukningselen. Det beror ju på var de tänker ta in den kostnaden. Kanske tar de det mesta för utbyggnad och underhåll i priset på bilarna eftersom alla kommer att levereras med hårdvaran? De 400 kWh per år som är "gratis" räknar de säkert också in i försäljningspriset på bilen. Då återstår bara elkostnaden när man väl fyller på och det bör kunna landa på runt 2:-/kWh.
Eller så resonerar de så att utbyggnaden ska vara självfinansierande beroende på utnyttjandegraden. Om fler väljer att ladda och betala så behövs det fler SuC och då ska själva laddkostnaden betala den delen av utbyggnaden som är utöver det som nybilsproduktionen bekostar.
Jaja, vi får se. Eftersom de ska börja ta betalt av vissa redan jan 2017 så bör de återkomma rätt snart med priserna.
Bra! Synd bara att det inte drabbar snåljåparna som överutnyttjas systemet hittills.
För mig kommer skillnaden bli väldigt liten eftersom jag inte kommer göra så mycket mer än 160 mil långresor per år. Ligger sedan priset på självkostnadsnivå, alltså typ 1,5-2kr/kWh så är ju det också helt ok. Men det är klart nivån måste ligga så pass högt att vardagsladdarna håller sig borta.
Känns ändå som ett riktigt beslut, som gör att tesla kan satsa mer på utbyggnad än att sponsra fria långdistansresor. Framför allt då modell 3 och volymsegmentet skall komma ut på vägarna.
Det står att ALLA bilar som säljs får 400 kwh gratis (vilket kan tolkas som även modell3) . kommer priserna justeras på övriga modeller? (tror inte det)
Nackdelen är förstås att jag tror att spontanresorna kommer att minska, faktiskt, för att det är en viss mental spärr som sätter in. det är ung som att betala 90 kr eller inget för att hälsa på svärmor. Men det är ändå långt under vad motsvarande bensin eller dieselkostnad skulle vara.
Jag gissar dock att det kommer synas i statistiken. För den genomsnittlige kommer det inte vara så stor skillnad (det kommer vara samma kostnad för bilen som tidigare)
Jag tror att priset kommer hamna runt 2 kr kwh (eftersom det inte skulle var en vinstdrivande enhet så blir det nog runt elpriset+ 25%moms) Tycker dock det är oerhört bra att de poängterar att de inte är vinstdrivande. Få se vad som händer om det kommer ge någon påverkan på andra laddföretag som clever et.c.
gissar att taxi kommer vrålinköpa taxibilar innan årsskiftet.
160 mil räcker inte så långt, tänkte jag först. Kör nog över 1000 mil långresor per år, i helgen t.ex. till Karlstad.
Men jag inser att väldigt många av dem är runt 30 mil enkel resa, då kommer man inte knapra så mycket på de där 400 kWh om man startar med fullt batteri, om ens något. På de längre resorna som upp till Jämtland blir det däremot lite laddning, om man räknar med ca 2kWh/10km så blir det nog 50-60 kWh iaf.
Betalar gärna en slant om jag slipper stå i kö, ärligt talat. Men nog kommer de bilarna med "gratis" laddning hålla värdet lite bättre..
Det är nog dessvärre en ändring i en nödvändig riktning. För min del lär det göra extremt lite skillnad, jag använder väldigt sällan superchargers. Men risken är ju att man drar sig för att köra bilsemester genom hela Europa eftersom man skulle ta slut på sin kvot för året.
Även för mig kommer det att göra extremt liten skillnad, så länge jag behåller nuvarande bil.
Jag tänkte likadant först, 160mil är inte mycket. Men för det första är det kanske snarare 200 mil när man räknar 2kWh milen, och dessutom får man dra av i snitt 30 mil per resa, eftersom man åker hemifrån hyfsat fulladdad. Jag tror inte jag skulle ens förbruka 400kWh/år med mitt nuvarande körmönster.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
2kr per kW blir alltså alltid 240kr per laddning om man räknar på att laddaren kan lämna max 120kW. Förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha en sån prissättning...
2kr per kW blir alltså alltid 240kr per laddning om man räknar på att laddaren kan lämna max 120kW. Förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha en sån prissättning...
Tänk om tänk rätt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Hä? Va?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Intressant formulering att det kommer kosta som att fylla tanken på motsvarande bensinbil. Hoppas inte man menar 1tank=1 batteri då blir det dyrt.
Fast det står "Utöver krediten kan man ladda på Superchargers till en liten kostnad som kommer att vara lägre än kostnaden för att tanka motsvarande fossildriven bil". Det är något pessimistiskt att tolka det som att det blir motsvarande kostnad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Intressant formulering att det kommer kosta som att fylla tanken på motsvarande bensinbil. Hoppas inte man menar 1tank=1 batteri då blir det dyrt.
Fast det står "Utöver krediten kan man ladda på Superchargers till en liten kostnad som kommer att vara lägre än kostnaden för att tanka motsvarande fossildriven bil". Det är något pessimistiskt att tolka det som att det blir motsvarande kostnad.
Motsvarande fosil är bmw 6a GC Panamera osv
Inga snåla bilar och stora tankar har de också
Det var ett tag sen sist men en tusing går lätt in i tanken om inte lita där till
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Nackdelen är förstås att jag tror att spontanresorna kommer att minska, faktiskt, för att det är en viss mental spärr som sätter in. det är ung som att betala 90 kr eller inget för att hälsa på svärmor. Men det är ändå långt under vad motsvarande bensin eller dieselkostnad skulle vara.
Det är ju just en mental spärr, då elkostnaden kommer att vara en mycket liten del av marginalkostnaden för att köra. Jag påstår att bara däckslitagekostnaden är högre än elkostnaden för de flesta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Då måste väl Tesla Motors starta elbolag i Sverige, eftersom endast elbolag har tillåtelse att sälja el.
Fast regeringens budgetförslag skulle väl fixa det, just för att underlätta lösningar elbilsladdning? D v s energiskatten skulle gå över till nätbolagens ansvar.
Då måste väl Tesla Motors starta elbolag i Sverige, eftersom endast elbolag har tillåtelse att sälja el.
Stämmer eller så ingår Tesla ett avtal med ett elhandelsbolag och låter det bolaget debitera slutkund. Prissättningen är naturligtvis fri men med administration, mm så lär det kosta mycket mer än vad många tror.
Det är ju just en mental spärr, då elkostnaden kommer att vara en mycket liten del av marginalkostnaden för att köra. Jag påstår att bara däckslitagekostnaden är högre än elkostnaden för de flesta.
Den mentala spärren kan vara nog så jobbig. I mina ögon blev det genast mycket sämre. Tänker "Visst, bilen är väldigt dyr men jag åker ju iaf gratis om jag skulle vilja göra långresor, t.ex bilsemester i europa".
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Största fördelen med Leaf var att den INTE hade räckvidd till svärmor!!
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.