Ointressant. Jag går inte ut när det är så kallt.Swede1 skrev:Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Moderator: Redaktion
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Min erfarenhet hittils (15000 mil och två olika märken) är att elbilarna klarar av kyla mycket bättre än fossilare, och ju kallare desto mer nöjd är jag att jag kör på el sas...Swede1 skrev:Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
33-34 minus är ganska vanligt här varje vinter och det har funkat riktigt bra
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
mät i ett annat uttag i huset först, antar att du har en vettig voltmeter alt. använd elmätarens inbyggda, innan du ringer demLembritt skrev:Min står på laddning ute med förlängningskab...........oterade att spänningen är väldigt låg nu. Kanske läge att ringa Vattenfall?
har mätt själv med en gammal fluke75, och teslans värden stämmer bra
men du kanske inte tänkte ringa
ms 76132 "Eleamore"
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Det går nog betydligt bättre än en fossilbil . Enda Tesla har sagt är väl att bilen inte ska stå utan tillkoppling i under -30 i över 24 timmar. Pga kylmediet runt batteriet om jag förstått rätt. Men funktionsmässigt finns det väl ingen gräns. Dock är det nog väldigt låg effekt på batteriet. Och man bör gärna förvärma lite.Swede1 skrev:Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
Vad bilen drar när den står still kan man inte kolla genom att ladda och sen låta den stå ute i ett dygn. Dels för att tillgänglig energi minskar något med låg temperatur och man har snöstjärnan vid batteristatus ikonen. Det andra är att laddningen av 12V batteriet sker random och inte hela tiden, vilket är den enda förbrukaren.
Som nämnt tar det ett tag innan ett kallt batteri börjar ladda, kan ta någon timme på 10A. Man ser att det först står 0A länge. Sen går det långsamt uppåt och når nästan upp till 10A iaf. Har dock ingen erfarenhet av under -20.
Intressant fråga det där med underhållsladdning när det är kallt. Blir ju lite onödigt att värma batteriet varje dag... har inte tänkt på om det finns någon smartness där.
Skarvsladden och spänningsfall. Kolla så det inte är 1.5 mm2 kabel. Bör vara 2.5 mm2. Vinterdagar med hög belastning på nätet är det ju ibland lite låg spänning från början så då kan det blir lite väl låg spänning med dålig skarvsladd (förutom att den kan smälta då...). Laddade bilen med så låg spänning?
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
I morse var det -2 grader och bilen laddade med 220V 13A än tills jag slog på värmen då minskade räckvidden med ca 7km på 30min
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Om du gör på det viset så skulle jag tippa på att du kan hålla på i åtminstone ett par dygn i sträck utan paus Du kommer få helt löjliga siffror i förbrukning om du kollar på Wh/km, men oavsett kommer det ändå räcka till rätt många mils körning så jag kan inte se att det skulle vara ett problem. Min erfarenhet är att bilen tappar en del temperatur genom att stå en stund på vintern, men att det inte är några större problem att hålla temperaturen uppe långa stunder genom appen.Zalman3 skrev:Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Det beror ju såklart på hur kallt det är ute men jag skulle säga att det kan dra ganska mkt att värma bilen efter varje timmes "julhandling".Zalman3 skrev:Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Starkt beroende på hur långt du körde till shoppingen så kan man nog säga att batteriet hinner svalna en hel del under en timmes paus.
Jag brukar nöja mig med att slå på värmen ungefär en kvart för jag ska till bilen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Är batteriet varmt från början tar det lååång tid innan det kallnar helt, flera timmar. Sätt på range mode och värm 5-10 min innan varje avresa. Då kommer du gör av med 1-3 km på räckvidden varje gång och batterivärmaren är då inte på (3 kW).Zalman3 skrev:Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Kl 05 imorse tog jag en skärmdump innan jag satte på värmen. En halvtimme senare hade räckvidden minskat med 7km, fast laddningen har stått på under natten.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Fortfarande begränsing på regen. noterade inte när strecken försvann, men efter 5 mil var dom borta.
Framme!
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Värmeanläggningen kan brassa på upp till 6 kW, och du laddar med 2,3 kW, så det är ju inte så konstigt att du kan tappa lite räckvidd om värmeanläggningen får kämpa lite ett tag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Batteriet har nog värmts lite också. Range mode på om man inte vill tappa räckvidd och bara värma kupen. Men tar längre tid till full regen då.bylund skrev:Värmeanläggningen kan brassa på upp till 6 kW, och du laddar med 2,3 kW, så det är ju inte så konstigt att du kan tappa lite räckvidd om värmeanläggningen får kämpa lite ett tag.