Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
Ointressant. Jag går inte ut när det är så kallt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av Bjelke »

Swede1 skrev:
Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
Min erfarenhet hittils (15000 mil och två olika märken) är att elbilarna klarar av kyla mycket bättre än fossilare, och ju kallare desto mer nöjd är jag att jag kör på el sas...
33-34 minus är ganska vanligt här varje vinter och det har funkat riktigt bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av 12man »

Lembritt skrev:
Min står på laddning ute med förlängningskab...........oterade att spänningen är väldigt låg nu. Kanske läge att ringa Vattenfall?
mät i ett annat uttag i huset först, antar att du har en vettig voltmeter alt. använd elmätarens inbyggda, innan du ringer dem

har mätt själv med en gammal fluke75, och teslans värden stämmer bra
men du kanske inte tänkte ringa
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av sondell »

Swede1 skrev:
Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
Det går nog betydligt bättre än en fossilbil ;). Enda Tesla har sagt är väl att bilen inte ska stå utan tillkoppling i under -30 i över 24 timmar. Pga kylmediet runt batteriet om jag förstått rätt. Men funktionsmässigt finns det väl ingen gräns. Dock är det nog väldigt låg effekt på batteriet. Och man bör gärna förvärma lite.

Vad bilen drar när den står still kan man inte kolla genom att ladda och sen låta den stå ute i ett dygn. Dels för att tillgänglig energi minskar något med låg temperatur och man har snöstjärnan vid batteristatus ikonen. Det andra är att laddningen av 12V batteriet sker random och inte hela tiden, vilket är den enda förbrukaren.

Som nämnt tar det ett tag innan ett kallt batteri börjar ladda, kan ta någon timme på 10A. Man ser att det först står 0A länge. Sen går det långsamt uppåt och når nästan upp till 10A iaf. Har dock ingen erfarenhet av under -20.

Intressant fråga det där med underhållsladdning när det är kallt. Blir ju lite onödigt att värma batteriet varje dag... har inte tänkt på om det finns någon smartness där.

Skarvsladden och spänningsfall. Kolla så det inte är 1.5 mm2 kabel. Bör vara 2.5 mm2. Vinterdagar med hög belastning på nätet är det ju ibland lite låg spänning från början så då kan det blir lite väl låg spänning med dålig skarvsladd (förutom att den kan smälta då...). Laddade bilen med så låg spänning?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8742
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av Pontus »

I morse var det -2 grader och bilen laddade med 220V 13A än tills jag slog på värmen då minskade räckvidden med ca 7km på 30min :cry:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av Zalman3 »

Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av danni »

Zalman3 skrev:
Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Om du gör på det viset så skulle jag tippa på att du kan hålla på i åtminstone ett par dygn i sträck utan paus :D Du kommer få helt löjliga siffror i förbrukning om du kollar på Wh/km, men oavsett kommer det ändå räcka till rätt många mils körning så jag kan inte se att det skulle vara ett problem. Min erfarenhet är att bilen tappar en del temperatur genom att stå en stund på vintern, men att det inte är några större problem att hålla temperaturen uppe långa stunder genom appen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Det beror ju såklart på hur kallt det är ute men jag skulle säga att det kan dra ganska mkt att värma bilen efter varje timmes "julhandling".
Starkt beroende på hur långt du körde till shoppingen så kan man nog säga att batteriet hinner svalna en hel del under en timmes paus.
Jag brukar nöja mig med att slå på värmen ungefär en kvart för jag ska till bilen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av sondell »

Zalman3 skrev:
Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Är batteriet varmt från början tar det lååång tid innan det kallnar helt, flera timmar. Sätt på range mode och värm 5-10 min innan varje avresa. Då kommer du gör av med 1-3 km på räckvidden varje gång och batterivärmaren är då inte på (3 kW).
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av Lembritt »

Kl 05 imorse tog jag en skärmdump innan jag satte på värmen. En halvtimme senare hade räckvidden minskat med 7km, fast laddningen har stått på under natten.
Screenshot_20161107-052947.png
Screenshot_20161107-050143.png
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av Lembritt »

Fortfarande begränsing på regen. noterade inte när strecken försvann, men efter 5 mil var dom borta.
DSC_0284.jpg
Framme!
DSC_0285.jpg
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av bylund »

Värmeanläggningen kan brassa på upp till 6 kW, och du laddar med 2,3 kW, så det är ju inte så konstigt att du kan tappa lite räckvidd om värmeanläggningen får kämpa lite ett tag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Inlägg av sondell »

bylund skrev:
Värmeanläggningen kan brassa på upp till 6 kW, och du laddar med 2,3 kW, så det är ju inte så konstigt att du kan tappa lite räckvidd om värmeanläggningen får kämpa lite ett tag.
Batteriet har nog värmts lite också. Range mode på om man inte vill tappa räckvidd och bara värma kupen. Men tar längre tid till full regen då.
Skriv svar