Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Inlägg av mickeisol »

LarsL skrev:
Fast skulle man valt att fortsätta med gratis laddning för X och S så hade dessa bilar blockerat laddarna för oss med 3:or. Då hade man fått sätta upp egna uttag för 3 som kostar, vilket de kanske ändå kommer göra.
Jag tycker det är synd och skam att inte välbeställda människor kan sköta sånt här snyggt och inte okynnesladda. Hade allt gjort rätt hade systemet funkat.
Ja största eländet är ju att komma fram till en laddare och alla är upptagna, I och med en förbetald avgift på 20000kr har man ju betalt för 10000 mil, så det kan ju inte vara för strömmen i sig som tesla beslutar att ta betalt, utan mest för att frigöra plats.

Sen har nog tesla sålt en hel del bilar till stadsbor som inte har möjlighet att ladda hemma med argumenten att dom kan använda superchargern i närheten.
Dessa bilar kommer ju även i fortsättningen blockera även ifall tesla börjar ta betalt.

Större batterier -> ännu snabbare laddning samt supercharger långt från tätbebyggda områden= ingen kö.

Undrar förresten ifall beställningarna har ökat på teslor nu efter det här beskedet?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Fast skulle man valt att fortsätta med gratis laddning för X och S så hade dessa bilar blockerat laddarna för oss med 3:or. Då hade man fått sätta upp egna uttag för 3 som kostar, vilket de kanske ändå kommer göra.
Jag tycker det är synd och skam att inte välbeställda människor kan sköta sånt här snyggt och inte okynnesladda. Hade allt gjort rätt hade systemet funkat.
Vissa kanske är välbeställda för att de håller hårt i slantarna?
Som jag skrev förut, man blir inte rik genom att slösa ;)
Jag minns när det blev möjligt att byta elleverantör och typ alla jag pratade med och hörde talas om som bytte bolag var dom som tjänade mest...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Någon frågade hur mycket en snabbladdare egentligen kostar. Så här skriver man på Elbil2020.se:

"Diskussionen kring elbilsladdning är väldigt polariserad. Antingen handlar det om snabbladdning eller supersnabb laddning, som i fallet med Tesla. Eller så gäller det normal- eller hemmaladdning. I första fallet rör det sig om likströmsladdning vid speciella laddstationer. Stationer som är förhållandevis dyra. Prislappen för laddaren kan uppgå till ett par hundra tusen och med installation , elanslutning etc. rasar kostnaden lätt iväg till närmare halv-miljonen."

Jag gissar att en genomsnittlig SuC anläggning är betydligt dyrare eftersom Tesla alltid sätter upp fler laddare per station med allt vad det innebär i kostnadsväg.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

En smartare lösning skulle vara om man kunde ladda en viss mängd gratis per sc-station och år, 150kWh eller så kanske, och efter det tvingas använda sc-krediter. Då skulle i princip alla långresor fortfarande kunna vara gratis men man skulle bekämpa taxibilar och långpendlare som missbrukar systemet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Eller så har de lagt alla pengar på bilen och är inte välbeställda längre?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

+46 skrev:
Någon frågade hur mycket en snabbladdare egentligen kostar. Så här skriver man på Elbil2020.se:

"Diskussionen kring elbilsladdning är väldigt polariserad. Antingen handlar det om snabbladdning eller supersnabb laddning, som i fallet med Tesla. Eller så gäller det normal- eller hemmaladdning. I första fallet rör det sig om likströmsladdning vid speciella laddstationer. Stationer som är förhållandevis dyra. Prislappen för laddaren kan uppgå till ett par hundra tusen och med installation , elanslutning etc. rasar kostnaden lätt iväg till närmare halv-miljonen."

Jag gissar att en genomsnittlig SuC anläggning är betydligt dyrare eftersom Tesla alltid sätter upp fler laddare per station med allt vad det innebär i kostnadsväg.
Vad jag har läst sp kostar en Tesla SuperCharger runt $150 000 så med över 700 SuperCharger världen över så är det ganska mycket pengar de har lagt ut.
elulf skrev:
En smartare lösning skulle vara om man kunde ladda en viss mängd gratis per sc-station och år, 150kWh eller så kanske, och efter det tvingas använda sc-krediter. Då skulle i princip alla långresor fortfarande kunna vara gratis men man skulle bekämpa taxibilar och långpendlare som missbrukar systemet.
Jag tror inte detta bara handlar om minska missbruket utan även att få in pengarna dels för elen men även utbyggnaden. Enligt supercharger.info så finns det 746 SuperCharger i världen och med de priset så har Tesla lagt 112 miljoner dollar bara på laddarna. Till detta kommer el, underhåll mm
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

vigge50 skrev:
+46 skrev:

Vad jag har läst sp kostar en Tesla SuperCharger runt $150 000 så med över 700 SuperCharger världen över så är det ganska mycket pengar de har lagt ut.
elulf skrev:
Jag tror inte detta bara handlar om minska missbruket utan även att få in pengarna dels för elen men även utbyggnaden. Enligt supercharger.info så finns det 746 SuperCharger i världen och med de priset så har Tesla lagt 112 miljoner dollar bara på laddarna. Till detta kommer el, underhåll mm
Som är finansierat av 2000$/bil. Senaste siffran jag sett så har det sålts ca 145 000 Teslor det ger ca 290 miljoner$ avsatt till SuC! Bygge, Underhåll drift. Känns som att kalkylen kan gå ihop. Men svårt och veta när jag inte sett några siffror på underhållskostnad och kostnaden för elen. :?
Tesla Model Y
vigge50

Inlägg av vigge50 »

gellerstam skrev:
vigge50 skrev:
+46 skrev:

elulf skrev:
Som är finansierat av 2000$/bil. Senaste siffran jag sett så har det sålts ca 145 000 Teslor det ger ca 290 miljoner$ avsatt till SuC! Bygge, Underhåll drift. Känns som att kalkylen kan gå ihop. Men svårt och veta när jag inte sett några siffror på underhållskostnad och kostnaden för elen. :?
Vad är det som säger att de är finansierat med $2000 per bil? Jag vet att de tog ut det på modellerna med 60 kWh batteri men varför skulle de ha 0% vinstmarginal där när de försöker ha en vinstmarginal i snitt över 20% och antagligen har störst marginal på tillbehör? Tror du även att precis alla pengar som du behöver betala extra för autopilot och autom körning är öronmärkta till utvecklingen av dessa system?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

De har ju gått ut med info om att 2000/bil går till SuC!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Det var länge sedan. Tror inte det är några öronmärkta pengar längre. De ändrade nog policyn för detta samtidigt som de tog bort 60-modellen som inte hade SuC där det gick att köpa till SuC-möjlighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Jo, för inte kan de ha hög lön i alla fall då de accepterar en timersättning på 80kr.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
lator skrev:
Det var länge sedan. Tror inte det är några öronmärkta pengar längre. De ändrade nog policyn för detta samtidigt som de tog bort 60-modellen som inte hade SuC där det gick att köpa till SuC-möjlighet.
Ok. Det är ju upp till Tesla att bestämma vad de vill göra med pengarna men de har ju inte direkt aviserat någon ändring...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Svenssons skrev:
lator skrev:
Ok. Det är ju upp till Tesla att bestämma vad de vill göra med pengarna men de har ju inte direkt aviserat någon ändring...
De har inte gått ut med uppgiften att $2000 är öronmärkta till SuC på några år heller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

chaffis75 skrev:
lator skrev:
Jag skulle vilja se siffror i svart och vitt på vad det egentligen kostar Tesla att "bjuda" på energin till sina SuC. Jag misstänker nämligen att detta är en spottstyver i det stora sammanhanget. Snarare då att man ser kostnaderna för en extrem utbyggnad som en belastning och genom att ta betalt kan man minska utnyttjandet och därmed behovet att en kraftig utbyggnad.

Det jag ser som en stor fördel med "gratis" laddning är att man slipper fumla med någon slags betallösning på plats och förhoppningsvis så kommer Tesla fortfarande att registrera laddningen per fordon och ta betalt i för- eller efterskott.

En fråga som jag inte har sett diskuteras här är hur lösningen blir för hyrbilar. Hur ska man betala sina laddningar när man hyr en Tesla? Vem ska få ta del av de fria 400 kWh? Ska ersättningen för laddade kWh erläggas vid hyrestidens utgång via något system som håller koll på när bilen har laddats och gärna var?

Nej tack blir min spontana reaktion. Behåll den förbetalda laddningen med restriktioner på hur och var man laddar!

Förövrigt så lutar jag åt att köpa en begagnad Model S och antagligen skippa Model 3.
Lator detta inlägg är egentligen inte riktat mot dig specifikt utan du uttrycker något som många verkar uttrycka men väljer att citera dig ändå.

Jo många som har bokat en Model 3 är lite förargade över att man börjar ta betalt för SuC, varför är ni det? Elon sa ju visserligen inget på Model 3 eventet men strax efter så var man väl väldigt tydliga med att de skulle kosta att använda SuC för Model 3 så varför dessa reaktioner?

Sedan kan jag mer förstår de som köper en Model S och X, dessa är betydligt dyrare bilar och har en historik med att de inte kostar någon vid SuC, här tycker jag själv de är konstigt att man lägger till denna kostnad, borde möjligen vara så att de är ett till(bort)val på dessas bilar för att få lite lägre pris om man vill.

/Fredrik
Jag vill nog förtydliga att jag är helt inställd på att SuC för Model 3 kommer att bli avgiftsbelagd på något vis (t.ex livstidsbetalning i förskott) men att man går emot tidigare uttalande om att laddningen för Model S alltid ska ingå i bilens pris gillar jag inte. Det kommer aldrig att säljas så många S/X att det påverkar den totala laddsituationen utan det kommer att vara de kommande modellerna med M3 i spetsen som avgör detta. Givetvis så måste både Tesla och alla andra som vill erbjuda ett snabbladdarnät dimensionera detta efter antalet bilar som kommer att rulla på våra vägar.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
chaffis75 skrev:
lator skrev:
Jag skulle vilja se siffror i svart och vitt på vad det egentligen kostar Tesla att "bjuda" på energin till sina SuC. Jag misstänker nämligen att detta är en spottstyver i det stora sammanhanget. Snarare då att man ser kostnaderna för en extrem utbyggnad som en belastning och genom att ta betalt kan man minska utnyttjandet och därmed behovet att en kraftig utbyggnad.

Det jag ser som en stor fördel med "gratis" laddning är att man slipper fumla med någon slags betallösning på plats och förhoppningsvis så kommer Tesla fortfarande att registrera laddningen per fordon och ta betalt i för- eller efterskott.

En fråga som jag inte har sett diskuteras här är hur lösningen blir för hyrbilar. Hur ska man betala sina laddningar när man hyr en Tesla? Vem ska få ta del av de fria 400 kWh? Ska ersättningen för laddade kWh erläggas vid hyrestidens utgång via något system som håller koll på när bilen har laddats och gärna var?

Nej tack blir min spontana reaktion. Behåll den förbetalda laddningen med restriktioner på hur och var man laddar!

Förövrigt så lutar jag åt att köpa en begagnad Model S och antagligen skippa Model 3.
Lator detta inlägg är egentligen inte riktat mot dig specifikt utan du uttrycker något som många verkar uttrycka men väljer att citera dig ändå.

Jo många som har bokat en Model 3 är lite förargade över att man börjar ta betalt för SuC, varför är ni det? Elon sa ju visserligen inget på Model 3 eventet men strax efter så var man väl väldigt tydliga med att de skulle kosta att använda SuC för Model 3 så varför dessa reaktioner?

Sedan kan jag mer förstår de som köper en Model S och X, dessa är betydligt dyrare bilar och har en historik med att de inte kostar någon vid SuC, här tycker jag själv de är konstigt att man lägger till denna kostnad, borde möjligen vara så att de är ett till(bort)val på dessas bilar för att få lite lägre pris om man vill.

/Fredrik
Jag vill nog förtydliga att jag är helt inställd på att SuC för Model 3 kommer att bli avgiftsbelagd på något vis (t.ex livstidsbetalning i förskott) men att man går emot tidigare uttalande om att laddningen för Model S alltid ska ingå i bilens pris gillar jag inte. Det kommer aldrig att säljas så många S/X att det påverkar den totala laddsituationen utan det kommer att vara de kommande modellerna med M3 i spetsen som avgör detta. Givetvis så måste både Tesla och alla andra som vill erbjuda ett snabbladdarnät dimensionera detta efter antalet bilar som kommer att rulla på våra vägar.
Det skulle jag gärna vilja ha en källa på att de har sagt. Jag vet att de har sagt att om du köpte en Model S att du skulle få ladda för alltid tills bilen skrotas men har de sagt att de skulle gälla alla alla Model S som såldes de kommande 100(?) åren? När de presenterade autom körning sa de att de skulle installeras i alla bilar, blir du extremt besviken på Tesla om de släpper en bil för 100 000 om tio år utan den hårdvaran bara för att de sa att de skulle installeras i alla bilar?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag tror inte att det är okynnesladdningen som avgjort utan att folk lockats att ladda "gratis" just för att det är gratis och göra spontan långresor som gjort att man underskattat uttaget.
Man kan ifrågasätta om tesla skall sponsra folks långresor i obegränsad sträcka. Det kommer till en punkt till när det börjar bli ett besvär för företaget. Det är mao en stor RISK. det är rörliga kostnader och slitage som istället när de inför debitering kommer betala sig själv.
Nu har man ingått avtal om livstids fri tillgång till SuC så dessa avtal skall givetvis fortsätta (jag skulle hellre vilja se att tillgången baserades på användarens konto istället för bilen, för annars kommer beg. marknaden att bli alltför skev än vad den redan är)

Det kommer dock att bli intressant hur debiteringen går till och det är endast då vi kan räkna ut vad tesla "missar" på att inte debitera.

min inställning att alla förare skall göra rätt för sig och betala sin egen förbrukning, det är så man håller nere energianvändandet. (jag bor i lägenhet där elen ingår i hyran, så jag vet i vilken omfattning saker missbrukas så fort de är "gratis")
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

En annan intressant tanke som slog mig (aj) är att om det slår snett mot beg.-marknaden att ha fri laddning så kommer Tesla att kunna tjäna (grova som alla andra?) pengar
på reservdelar då många kommer att hålla bilarna igång avsevärt längre än vad som annars skulle vara lönsamt, även längre än vad vi tänker oss elbilar generellt.
Vet inte hur stor andel av delarna som kommer att vara Tesla original men säkert en hel del.
Så om dessa "fria mil"-bilar rullar X antal tusen mil extra så kan det ge extra klirr i kassan enbart tack vare fri laddning :)
Nu slår det ju olika beroende på hur körmönstret ser ut såklart, dom som kör mest på hemmaladdning spar ju inte lika mkt som dom som nyttjar SuC mkt men ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
En annan intressant tanke som slog mig (aj) är att om det slår snett mot beg.-marknaden att ha fri laddning så kommer Tesla att kunna tjäna (grova som alla andra?) pengar
på reservdelar då många kommer att hålla bilarna igång avsevärt längre än vad som annars skulle vara lönsamt, även längre än vad vi tänker oss elbilar generellt.
Vet inte hur stor andel av delarna som kommer att vara Tesla original men säkert en hel del.
Så om dessa "fria mil"-bilar rullar X antal tusen mil extra så kan det ge extra klirr i kassan enbart tack vare fri laddning :)
Nu slår det ju olika beroende på hur körmönstret ser ut såklart, dom som kör mest på hemmaladdning spar ju inte lika mkt som dom som nyttjar SuC mkt men ändå...
Ja, frågan är ju: Hur länge är det lönt att hålla igång en Tesla?

Man kan nog anta att det blir ganska kostsamma reparationer när bilen kommer på ålderns höst. Ingen tror väl att delar till en Model S kommer att vara billiga...
Ett problem som jag ser är att små krockskador kommer att kosta väldigt mycket och försäkringsbolagen kan komma att skrota bilar i förtid. Tesla säljer dessutom inte karossdetaljer till andra än deras utvalda reparationsverkstäder så möjligheten att göra reparationer lite billigare själv eller på en lokal verkstad verkar uteslutna.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Bjelke skrev:

Man kan nog anta att det blir ganska kostsamma reparationer när bilen kommer på ålderns höst. Ingen tror väl att delar till en Model S kommer att vara billiga...
Ett problem som jag ser är att små krockskador kommer att kosta väldigt mycket och försäkringsbolagen kan komma att skrota bilar i förtid. Tesla säljer dessutom inte karossdetaljer till andra än deras utvalda reparationsverkstäder så möjligheten att göra reparationer lite billigare själv eller på en lokal verkstad verkar uteslutna.
Riktigt intressant kan det bli faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla skulle ju kunna ta 2kr per kWh för Teslabilar och öppna upp för alla andra
och ta 4kr per kWh för övriga.

Borde bli en kassako för Tesla eftersom de redan har ett nätverk utplacerade på de bästa ställena,
att bygga upp ett liknande rikstäckade superladdningsnät skulle bli både dyrare och sämre.

Dessutom så blir incitamenten att köpa en Teslabil stora eftersom de har halva priset på "bränsle".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Pga att gamla Teslor kommer hållas vid liv länge så börjar jag misstänka att Model 3 kommer med CCS och att nya SC byggs med det. De gamla Teslorna har då fortfarande fri laddning, men bara på det gamla nätverket. Blir ju inte alls bra om farbror snåljåp kan stå med sin gamla herk och blockera laddaren för mig som faktiskt betalar för det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Bjelke skrev:

Fast mönsterskydd för karossdelar gäller ju inte i evighet så man kommer att kunna köpa dessa från andra leverantörer. Det kan hålla liv i bilarna länge.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
lator skrev:
Bjelke skrev:

Fast mönsterskydd för karossdelar gäller ju inte i evighet så man kommer att kunna köpa dessa från andra leverantörer. Det kan hålla liv i bilarna länge.
Absolut, dom delarna lär nog inte dröja med tanke på priset sas... Värre med dom mer avancerade prylarna kanske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Pga att gamla Teslor kommer hållas vid liv länge så börjar jag misstänka att Model 3 kommer med CCS och att nya SC byggs med det. De gamla Teslorna har då fortfarande fri laddning, men bara på det gamla nätverket.
Och hur ska Tesla förklara det för befintliga ägare som förväntar sig att nätverket fortsätter att byggas ut för deras bilar också? De skulle nog ha ungefär 180 000 rasande kunder om de började bygga laddare som deras bilar inte kunde ladda på.
Blir ju inte alls bra om farbror snåljåp kan stå med sin gamla herk och blockera laddaren för mig som faktiskt betalar för det
Du måste skoja med mig?
Det är tack vare de som köper Model S och Model X som Model lll kommer, att kalla de snåljåpar är väll lite magstarkt, varför har du inte köpt en Model S och hjälpt Tesla att utveckla Model lll?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Pga att gamla Teslor kommer hållas vid liv länge så börjar jag misstänka att Model 3 kommer med CCS och att nya SC byggs med det. De gamla Teslorna har då fortfarande fri laddning, men bara på det gamla nätverket. Blir ju inte alls bra om farbror snåljåp kan stå med sin gamla herk och blockera laddaren för mig som faktiskt betalar för det.
Jag tror ju inte att man håller liv i en gammal bil för dyra pengar (för jag är rädd att det kan bli dyrt att laga dessa bilar när de börjar komma till åren) för att spara några hundralappar om året på el. Så var istället glad att det finns några hundra tusen som varit med och betalat för Teslas uppbyggnad. Dessa kommer vara i minoritet rätt snart när Model 3 börjar levereras i större skala.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar