Laddnivå vid nästa laddare
Moderator: Redaktion
Laddnivå vid nästa laddare
När man planerar sina rutter med el-bil så knappar man ofta in vilka laddnivå man önskar när man kommer fram till nästa laddare, vanligtvis brukar 10-12% vara förinställt. Är det en rimlig siffra eller vad brukar ni erfarna rävar välja för nivå? Min erfarenhet sträcker sig än så länge bara till batterier till mobiler och liknande, prylar som utan problem kan stendö vid 10-40% laddat batteri om det fläktar lite kallt ute.
Jag inser att det är så med el-bilar, men hur långt ner vågar man köra laddningen normalt sett utan att få ångest? Hur långt kommer jag när det står 10% kvar? Räknar man någorlunda linjärt så säger väl specarna 2-3 mil en vinterdag med en S 60. Kan man lita på de siffrorna?
Jag inser att det är så med el-bilar, men hur långt ner vågar man köra laddningen normalt sett utan att få ångest? Hur långt kommer jag när det står 10% kvar? Räknar man någorlunda linjärt så säger väl specarna 2-3 mil en vinterdag med en S 60. Kan man lita på de siffrorna?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Jag har inte kört Tesla själv men har läst en del diskussioner om det, Teslas beräkning brukar vara väldigt bra(de har till och med en liten buffert under 0%) och många här brukar köra så att de har kanske 2-5 km kvar eller 1-2% just för att du laddar som snabbast när batteriet är tomt och de vet att de kan lite på laddningen. Om du kommer fram med 5% batteri så har du kört för långsamteric skrev:När man planerar sina rutter med el-bil så knappar man ofta in vilka laddnivå man önskar när man kommer fram till nästa laddare, vanligtvis brukar 10-12% vara förinställt. Är det en rimlig siffra eller vad brukar ni erfarna rävar välja för nivå? Min erfarenhet sträcker sig än så länge bara till batterier till mobiler och liknande, prylar som utan problem kan stendö vid 10-40% laddat batteri om det fläktar lite kallt ute.

Man kan räkna med att fortsätta köra ner till 0 km/%, men man bör inte räkna med att det finns några mil till efter noll, även om det kan finnas.
Jag siktar inte på noll direkt när jag startar. Vädret kan bli sämre t ex. Regn och snö på vägen ökar konsumtionen. Sedan när jag kör tittar jag så att det finns lite marginal kvar mot slutet, och den marginalen kan man låta bli mindre ju närmare laddning man är. Det enkla sättet att få marginalen att växa vid behov är att slå av på tempot.
Jag siktar inte på noll direkt när jag startar. Vädret kan bli sämre t ex. Regn och snö på vägen ökar konsumtionen. Sedan när jag kör tittar jag så att det finns lite marginal kvar mot slutet, och den marginalen kan man låta bli mindre ju närmare laddning man är. Det enkla sättet att få marginalen att växa vid behov är att slå av på tempot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är helt galet att komma fram till en laddare med 10%-12% kvar i batteriet. Batterierna laddar snabbare när de är tomma, och det är slöseri med tid att ladda riktigt långsamt upp till 70% och köra ned till 10%, när man istället kan ladda supersnabbt upp till 61% och köra ner till 1%. Om man överaskas av sämre väder, motvind eller annat så är det bara att sänka farten något.eric skrev:När man planerar sina rutter med el-bil så knappar man ofta in vilka laddnivå man önskar när man kommer fram till nästa laddare, vanligtvis brukar 10-12% vara förinställt. Är det en rimlig siffra eller vad brukar ni erfarna rävar välja för nivå? Min erfarenhet sträcker sig än så länge bara till batterier till mobiler och liknande, prylar som utan problem kan stendö vid 10-40% laddat batteri om det fläktar lite kallt ute.
Just Teslas system för att räkna ut räckvidd är såpass bra att man inte får räckviddsångest även om det står att man bara har 1% kvar när man kommer fram till superladdaren. Det finns heller ingen anledning att komma fram till en superladdare med marginal - batterierna klarar att laddas ur ner till 0% utan problem. Tesla har bakat in en buffer för att förhindra att batterierna tar skada, så den räckvidden som är tillgänglig att köra på kan man utan vidare bränna av helt. Dock ska man inte lämna bilen stående en längre tid med 1% räckvidd, då kommer den inbyggda bufferten att självurladda och batterierna kan ta skada.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
Jag tänker man har dålig marginal och sedan sker en olycka längs vägen så du får stå i kö och sakta ta dig fram 10 meter i taget... Tror ni detta skulle blir ett problem?
Jag tänker man har dålig marginal och sedan sker en olycka längs vägen så du får stå i kö och sakta ta dig fram 10 meter i taget... Tror ni detta skulle blir ett problem?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Troligen tvärtom, du kommer ha mer kvar i batteriet när du väl kommer fram än om du hade kört i hög fart. Det beror naturligtvis på hur mycket som används till uppvärmning/nerkylning och hur länge du står i kön men största konsumtionen är ju vid högre farter.chaffis75 skrev:Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det behövs egentligen knappt nån marginal alls. Du kan gott komma fram med 0%. Problemet när man använder en ruttplanerare blir ju bara att den uppger en teoretisk siffra, medan det i verkligheten är den faktiska siffran som är intressant. Så då uppstår frågan: hur mycket kan det som mest skilja mellan den teoretiska och praktiska skillnad, beroende på yttre omständigheter eller bara dålig beräkning? Det är där marginalen kommer in. Vet jag att beräkningsverktyget är väldigt exakt så kanske jag vågar ställa in det på 2%. Tror jag det kan vara lite opålitligt så är det nog väldigt bra att ha minst 10%.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Gustafsson
- Teslaägare
En av fördelarna med elbil är att de just inte drar särskilt mycket energi vid kökörning. Medan fossilbilarna drar betydligt mer i stan än på landsväg är det närmast tvärtom med elbil.chaffis75 skrev:Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Att den laddar som snabbast vid nästan tomt batteri behöver inte stämma. Beror på vilken bil man kör. Och om man kör Tesla så beror det på vilken modell du kör också verkar det som. Björn nylands (Youtube kille) tidigare p85 laddade som snabbast från noll upp till femton procent men hans nuvarande x p90d laddar istället som snabbaste från typ 20-40 procent SoC. En nissan leaf 30kWh klarar 120A (vilket är max vad en chademo station kan ge i dagsläget) ända upp till nästan 80% State of charge (SoC) vilket pga spänningskurvan innebär att den laddar som snabbast vid 80 procent SoC.
Men det du frågade om var mer hur tillförlitlig batterimätaren är och den är oftast väldigt tillförlitlig. Alla elbilar har det inte men Tesla har tom. en liten buffert under 0 procent SoC i de flesta fall (den kan stanna vid 0 procent om man har otur). Om en mobil dör vid 40 procent så är det antingen för att batteriet är gammalt, något fel på eller att det utsätts för väldigt kalla eller varma temperaturer. Elbilar har ofta ett klimatsystem för batteripacket så att det hålls på bra temperatur och om ett batteri blir fel på eller åldras fort så gör det ingenting för det finns 8000 batterier i en Tesla.
Jag hörde om en Tesla som hade åkt 30kmil som fick något fel på batteriet o visade fel batteriprocent så Tesla bytte ut det gratis
Men det du frågade om var mer hur tillförlitlig batterimätaren är och den är oftast väldigt tillförlitlig. Alla elbilar har det inte men Tesla har tom. en liten buffert under 0 procent SoC i de flesta fall (den kan stanna vid 0 procent om man har otur). Om en mobil dör vid 40 procent så är det antingen för att batteriet är gammalt, något fel på eller att det utsätts för väldigt kalla eller varma temperaturer. Elbilar har ofta ett klimatsystem för batteripacket så att det hålls på bra temperatur och om ett batteri blir fel på eller åldras fort så gör det ingenting för det finns 8000 batterier i en Tesla.
Jag hörde om en Tesla som hade åkt 30kmil som fick något fel på batteriet o visade fel batteriprocent så Tesla bytte ut det gratis

Med tanke på hur en laddare funkar så skall ladda fortare tills den börjar bromsa strömmen för spänning ökar ju högre SOC värde man har
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Refererar till tråden jag skrev om detta efter att ha kört i 14 timmar på en laddning varav 12 timmar kötid:chaffis75 skrev:Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5126
Solidsvart Model S 85D
OK... ja med den storryn så är de uppenbart att köer inte är ett problem hehe....ModelS85D skrev:Refererar till tråden jag skrev om detta efter att ha kört i 14 timmar på en laddning varav 12 timmar kötid:chaffis75 skrev:Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5126
Mycket intressant, trodde att det skulle vara ok för en elbil men kunde inte drömma om att de skulle vara så effektivt....
/Fredrik
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Låg jämn hastighet är effektivt, men att köra med mycket start och stopp drar klart mer än jämn hastighet. Även om en del återvinns så tappar man en del när man laddar upp och ur (och bromsar bort lite). Min erfarenhet är att 70 km/h i jämn hastighet är betydligt snålare än långsam och ojämn stadstrafik.Gustafsson skrev:En av fördelarna med elbil är att de just inte drar särskilt mycket energi vid kökörning. Medan fossilbilarna drar betydligt mer i stan än på landsväg är det närmast tvärtom med elbil.chaffis75 skrev:Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Monark1954
- Teslaägare
Tesla 90D batterier levererade ca från i somras laddar snabbt ända upp till ca 45% vilket gör att dessa bilar inte behöver köras nära 0% för att få kort laddtid. Länk till citatetapkungen skrev:Att den laddar som snabbast vid nästan tomt batteri behöver inte stämma. Beror på vilken bil man kör. Och om man kör Tesla så beror det på vilken modell du kör också verkar det som. Björn nylands (Youtube kille) tidigare p85 laddade som snabbast från noll upp till femton procent men hans nuvarande x p90d laddar istället som snabbaste från typ 20-40 procent SoC. En nissan leaf 30kWh klarar 120A (vilket är max vad en chademo station kan ge i dagsläget) ända upp till nästan 80% State of charge (SoC) vilket pga spänningskurvan innebär att den laddar som snabbast vid 80 procent SoC.
Graf efter ca 10 minuter för de som inte har tid.
Dessa nyare 90D laddar nästan snabbare från 20-45% än 0-25%.
Björn Nyland anser i filmen att det är olämpligt att regelbundet köra ner till 0%.
Alla råd är eniga om att inte lämna ett tomt batteri utan ladda direkt.
Min korta erfarenhet att långkörning är att % laddning går att lita på men inte räckvidden.
Modell X förbrukar mer än vad den förbrukning som används även med "typical".
Räkna själv och ladda lägre tid än vad bilen föreslår.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Jag har inte riktigt fattat hur energiappens tripplannering funkar för att visa beräknad % vid destination.
Tidigare har jag sett den kunna visa både 2% och -7% men igår när jag för första gången skulle ligga på marginalen vid ankomst så vägrade den visa lägre mål SoC än 5%. Dvs den pendlade att visa 6%, 5% och bara streck. Hade inte appen uppe utan såg bara i navigatorn som visade att jag skulle ha 5% kvar vid ankomst till SuC. Stod visserligen jag skulle hålla mig under 70km/h men tyckte inte det behövdes eftersom 5% var tillräckligt för mig. Men den verkade tänka att det är 5% OM jag håller 70km/h.
När jag sen kollade energiappen så visade den bara streck och då var det lite svettigt innan den pendlade upp igen och jag insåg att mina streck innebar 3-4% snarare än -5%.
Väl inpluggade på SuC så började jag knappa in nästa mål och då visade den snyggt att jag hade -13% vid målet och sen höjde sig kurvan kontinuerligt allteftersom den laddade.
Är också lite irriterande att SoC visas i Typical km istället för kwh när den visar förbrukning i kwh/km. Gör det klurigare att räkna själv.
Tidigare har jag sett den kunna visa både 2% och -7% men igår när jag för första gången skulle ligga på marginalen vid ankomst så vägrade den visa lägre mål SoC än 5%. Dvs den pendlade att visa 6%, 5% och bara streck. Hade inte appen uppe utan såg bara i navigatorn som visade att jag skulle ha 5% kvar vid ankomst till SuC. Stod visserligen jag skulle hålla mig under 70km/h men tyckte inte det behövdes eftersom 5% var tillräckligt för mig. Men den verkade tänka att det är 5% OM jag håller 70km/h.
När jag sen kollade energiappen så visade den bara streck och då var det lite svettigt innan den pendlade upp igen och jag insåg att mina streck innebar 3-4% snarare än -5%.
Väl inpluggade på SuC så började jag knappa in nästa mål och då visade den snyggt att jag hade -13% vid målet och sen höjde sig kurvan kontinuerligt allteftersom den laddade.
Är också lite irriterande att SoC visas i Typical km istället för kwh när den visar förbrukning i kwh/km. Gör det klurigare att räkna själv.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vore ju lite kul om den istället visade förbrukning som km/km så det blev lika lixom (lättare att räkna själv)DSV skrev:Jag har inte riktigt fattat hur energiappens tripplannering funkar för att visa beräknad % vid destination.
Tidigare... + massvis med text...
...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
Så är det förstås, min poäng var att jämfört med en fossilbil så drar elbilen mindre i stadskörning. T.ex. drog min gamla Saab 1,3l/mil i stadskörning men 0,8 på motorvägen. Det mönstret ser man inte med elbilen. Vid mjuk stadskörning drar de väldigt lite jämförelsevis. I kökörning går det inte åt mycket el.bylund skrev:Låg jämn hastighet är effektivt, men att köra med mycket start och stopp drar klart mer än jämn hastighet. Även om en del återvinns så tappar man en del när man laddar upp och ur (och bromsar bort lite). Min erfarenhet är att 70 km/h i jämn hastighet är betydligt snålare än långsam och ojämn stadstrafik.Gustafsson skrev:En av fördelarna med elbil är att de just inte drar särskilt mycket energi vid kökörning. Medan fossilbilarna drar betydligt mer i stan än på landsväg är det närmast tvärtom med elbil.chaffis75 skrev:Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16