Funderar fram och tillbaka mellan olika val och upplever samma vånda som troligtvis merparten av er redan har gjort.
Är 90D tillräckligt eller ska man försöka köra på en P90D? Synpunkter?
Model 3 SR+ Refresh 2021 samt Model Y Performance 2024.
Model S 90D 2016 - såld.
Funderar fram och tillbaka mellan olika val och upplever samma vånda som troligtvis merparten av er redan har gjort.
PxxD kör ifrån allt vid rödljusen. Med en 90D är inte vinsten lika självklar. En kompis har en 90D och hans barn tjoar glatt över accelerationen.
Jag har åkt P85D 6000 mil. Om jag köpt ny Tesla för att ha som bruksbil så hade det blivit en 90D. Jag gillar dock att vinna vid rödljusen, så om ekonomin hade tillåtit så hade det blivit en P100D.
Gått från en 90D till P90D, galet att det går att få en sån fart på dryga två ton från stillastående. Inte ångrat mig en sekund!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Den slöaste teslan åker från den snabbaste premium-tysk vid rödljusen. Min gamla P85 har tillräckligt "kick in the ass" acceleration för att åka i princip allt så länge det gäller tillåtna hastigheter. Att köpa ut en ny P100D ger inte vad det kostar. Prisskilnaden är tillräckligt för att ha råd med en extrabil. Dessutom kommer eventuella medpassagerare inte alltid att uppskatta den brutala fartökningen.
Nej, egentligen inte. Det är snarare känslan/ballhets-faktorn av att köra en 5-sitsig daily driver som gör en "mitten-tia" på strippen. Den är en hel sekund snabbare än min P85D - det är mycket i de sammanhangen.
Den slöaste teslan åker från den snabbaste premium-tysk vid rödljusen. Min gamla P85 har tillräckligt "kick in the ass" acceleration för att åka i princip allt så länge det gäller tillåtna hastigheter. Att köpa ut en ny P100D ger inte vad det kostar. Prisskilnaden är tillräckligt för att ha råd med en extrabil. Dessutom kommer eventuella medpassagerare inte alltid att uppskatta den brutala fartökningen.
Ja, varför är P100D så galet mycket dyrare än en 90D? Det skiljer väl nästan en halv miljon? Är det nåt mer som skiljer?
Ja, varför är P100D så galet mycket dyrare än en 90D? Det skiljer väl nästan en halv miljon? Är det nåt mer som skiljer?
De tar ungefär $10 000 för de extra 10 kWh, prisskillnaden för performence har länge(eller alltid) varit ungefär $20 000 och ludicrous kostar $10 000 så totalt blir det en skillnad på $40 000 och i Sverige blir det över 400 000 kr skillnad.
De tar ungefär $10 000 för de extra 10 kWh, prisskillnaden för performence har länge(eller alltid) varit ungefär $20 000 och ludicrous kostar $10 000 så totalt blir det en skillnad på $40 000 och i Sverige blir det över 400 000 kr skillnad.
Varför vill man ens ha Ludicrous? Är ju mest en gimmick som man knappast kan utnyttja till vardags. Bilen är ju mer än tillräckligt snabb ändå.
Ludicrous är precis vad namnet antyder. Det är galet att uppleva och lika galet dyrt. Man använder det säkert ganska ofta när bilen är ny. Alla kollegor, vänner och släkt får uppleva det några gånger och sen gör man det aldrig mer. Risken att en del tycker det är obehagligt är dessutom ganska stor.
Det är ungefär som med allt annat som man har köpt för att det är ashäftigt men som man egentligen inte behöver. Nyhetens behag för 100tkr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gått från en 90D till P90D, galet att det går att få en sån fart på dryga två ton från stillastående. Inte ångrat mig en sekund!
Varför valde du att byta upp dig? Är det stor skillnad? Jag har endast provkört P85D och det är den känslan som lever kvar än och som gör mig osäker på om jag kommer vara tillfreds med "endast" en 90D.
Har du någon uppfattning hur P85D är mot 90D och 90D mot P90D?
P85D har ju på pappret en massa kusar, men kan inte ta ut alla från batteriet om jag kommer ihåg rätt. (?) Är P85D fortfarande en roligare bil än en nyare faceliftad 90D?
Rörigt resonemang kanske, men att ta en lättare begagnad P85D är ju kanske också ett alternativ....
Model 3 SR+ Refresh 2021 samt Model Y Performance 2024.
Model S 90D 2016 - såld.
Varför valde du att byta upp dig? Är det stor skillnad? Jag har endast provkört P85D och det är den känslan som lever kvar än och som gör mig osäker på om jag kommer vara tillfreds med "endast" en 90D.
P85D har ju på pappret en massa kusar, men kan inte ta ut alla från batteriet om jag kommer ihåg rätt. (?) Är P85D fortfarande en roligare bil än en nyare faceliftad 90D?
Rörigt resonemang kanske, men att ta en lättare begagnad P85D är ju kanske också ett alternativ....
Skillnaden mellan P85D och P90D 0-30mph är obefintlig (elektroniskt styrt pga grepp).
Är en impulsiv person som tycker att ombyte förnöjer, har haft tre Teslor på på två år samt två fossilare. En 90D är den förnuftigaste bilen, men jag är inte speciellt förnuftig när det gäller bilar, (även om jag gjort bra affärer på dom hittills).
Håller med dstr om att skillnaden mellan P85D och P90D är försumbar, det är P som gör skillnad, från stillastående, en j....la skillnad
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Alltså... 90D är sjukt snabb. Verkligen sjukt snabb, det bara suger till i magen av det omedelbara accet. Med alla rimliga mått så räcker den mer än till. Men alltså... P-modellerna är verkligen helt löjliga. De är nåt helt annat. Känslan är bara absurd, så fort går det. Man får hjärtklappning. Det är verkligen en upplevelse. Så har du nu möjligheten utan att sälja ungarna och bo på gatan, så ska du såklart köpa en P-modell
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Kanske korkad "logik", men jag resonerade så att om jag ändå lägger (för) mycket pengar på en bil så kan jag lika gärna "maxa". Även om det säkert inte är försvarbart rent ekonomiskt...
Men ångrar inte en sekund att jag valde en P90D denna gång (jämför med min förra S85).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Alltså... 90D är sjukt snabb. Verkligen sjukt snabb, det bara suger till i magen av det omedelbara accet. Med alla rimliga mått så räcker den mer än till. Men alltså... P-modellerna är verkligen helt löjliga. De är nåt helt annat. Känslan är bara absurd, så fort går det. Man får hjärtklappning. Det är verkligen en upplevelse. Så har du nu möjligheten utan att sälja ungarna och bo på gatan, så ska du såklart köpa en P-modell
Har haft en S P85DL och väntar nu på en X P100D och det Danni skriver stämmer till 100%.
Dessutom kan jag lägga till att man inte tröttnar på accelerationen...
Känslan att trycka till vid trafikljuset och sedan titta i backspegeln och se hur de andra inte kommit halvvägs in i korsningen när man själv är uppe i marschfart är rätt häftig...
Nackdelen med P modellerna är att mina sämsta sidor som bilförare lockas fram.