Mina dubbfria Hakka R2 på Teslas original 19"-fälgar är riktigt hala och nära på otäcka i plusgrader. Kan inte rekommendera dessa om det inte är kallt. Vid ett par minus är de OK och fördelen med dem kommer nog fram vid -10 och snö men det har jag inte sett här ännu.Monark1954 skrev:Väljer du 20" och ett Hakka R2 eller Hakka 8 SUV (dubbat) räcker det med bredden 255 fram för att få den lasttålighet 105 fram som krävs. Bak behövs bredden 275 för att få lasttåligheten 110 som krävs för släpvagn.Largu75 skrev:Hej!
Behöver er hjälp! MX60D, hämtas 30/12.
Däckdimension:
Tesla DS säger att det är staggered 255/45-20 fram och 275/45-20 bak.
Min däckleverantör har hittat 265/45-20 & 275/45-20.
Någon som med 100% säkerhet vet (på en MX60D EU), inget googlande utan fakta.
Skall använda standard fälg, kränga av sommardäcken och på med Hakka R2 direkt efter leverans.
Stort tack på förhand
/Largu75
Vår Modell X90D har 255/45-20 fram och 275/45-20 bak enligt registreringsbeviset. Vi har dessa som sommardäck.
I olika trådar har rapporterats om att Hakka R2 gör att modell X har svårt med väggreppet bak när det är plusgrader om jag minns rätt. Ni kanske föredrar dubbfritt. Försök och sök i forumet för att få en korrekt bild av Hakka R2.
Vi har dubbade Hakka 8 SUV på 19" fälg och bilen går underbart i såväl minusgrader som plusgrader oavsett väglag.
Model X, sommar-/vinterdäck?
Moderator: Redaktion
Re: Model X, sommar-/vinterdäck?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I söndagens avsnitt av Teslapodden kommer vi tala mer om detta.Svenssons skrev:Mina dubbfria Hakka R2 på Teslas original 19"-fälgar är riktigt hala och nära på otäcka i plusgrader. Kan inte rekommendera dessa om det inte är kallt. Vid ett par minus är de OK och fördelen med dem kommer nog fram vid -10 och snö men det har jag inte sett här ännu.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Märkligt att det kan vara sån skillnad. Mina Hakka R2 på 20" fälg går hur fint och stadigt som helst. Visst mjuka dubbfria vinterdäck har inte samma skärpa som sommardäck. Men definitivt inte otäcka inte ens idag med 10 plusgrader ute.Svenssons skrev:Mina dubbfria Hakka R2 på Teslas original 19"-fälgar är riktigt hala och nära på otäcka i plusgrader. Kan inte rekommendera dessa om det inte är kallt. Vid ett par minus är de OK och fördelen med dem kommer nog fram vid -10 och snö men det har jag inte sett här ännu.Monark1954 skrev:Väljer du 20" och ett Hakka R2 eller Hakka 8 SUV (dubbat) räcker det med bredden 255 fram för att få den lasttålighet 105 fram som krävs. Bak behövs bredden 275 för att få lasttåligheten 110 som krävs för släpvagn.Largu75 skrev:Hej!
Behöver er hjälp! MX60D, hämtas 30/12.
Däckdimension:
Tesla DS säger att det är staggered 255/45-20 fram och 275/45-20 bak.
Min däckleverantör har hittat 265/45-20 & 275/45-20.
Någon som med 100% säkerhet vet (på en MX60D EU), inget googlande utan fakta.
Skall använda standard fälg, kränga av sommardäcken och på med Hakka R2 direkt efter leverans.
Stort tack på förhand
/Largu75
Vår Modell X90D har 255/45-20 fram och 275/45-20 bak enligt registreringsbeviset. Vi har dessa som sommardäck.
I olika trådar har rapporterats om att Hakka R2 gör att modell X har svårt med väggreppet bak när det är plusgrader om jag minns rätt. Ni kanske föredrar dubbfritt. Försök och sök i forumet för att få en korrekt bild av Hakka R2.
Vi har dubbade Hakka 8 SUV på 19" fälg och bilen går underbart i såväl minusgrader som plusgrader oavsett väglag.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Tack för er hjälp!
Det blir 255 och 275 Hakka R2.
Önskar er alla en fin helg!
Det blir 255 och 275 Hakka R2.
Önskar er alla en fin helg!
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
- TeslaX Anders
- Teslaägare
Mitt första inlägg på forumet. Väntar med spänning på vår MX 90D, vilken enl Tesla dyker upp i slutet av februari 2017-mars 2017. Kommer den i tid lär jag behöva inhandla vinterdäck. Har kört diverse Volvo sedan -78 och kört med dubbfritt de senaste 25 åren. Tänkte fortsätta så även med Teslan. Bor i Västsverige med vårt "underbara" vinterväder(längtar efter riktig vinter varje år). Kör någon gång per år till svenska fjällen.
Har läst på forumet och även hört på Teslapodden(från igår) att det kan upplevas svajjigt med exvis Nokian Hakka R2 på 19 tums fälg.
Min fråga är nu när det varit "vinter" ett tag hur ni som redan kör Tesla X upplever era vinterdäck. Är det ett sämre alternativ att köra på Nokian Hakka R2 med 19" fälg jämfört med på 20" fälg?
Fördelar resp nackdelar med 19" vs. 20"? Lutar åt Nokian Hakka R2 för min del men självklart öppen för andra fabrikat av dubbfritt för nordiskt klimat.
MVH Anders
Har läst på forumet och även hört på Teslapodden(från igår) att det kan upplevas svajjigt med exvis Nokian Hakka R2 på 19 tums fälg.
Min fråga är nu när det varit "vinter" ett tag hur ni som redan kör Tesla X upplever era vinterdäck. Är det ett sämre alternativ att köra på Nokian Hakka R2 med 19" fälg jämfört med på 20" fälg?
Fördelar resp nackdelar med 19" vs. 20"? Lutar åt Nokian Hakka R2 för min del men självklart öppen för andra fabrikat av dubbfritt för nordiskt klimat.
MVH Anders
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Ingen X här men Michelins senaste X-Ice är mindre svajiga än R2
Vill du bort med svajigheten helt får du nog ta europeiska vinterdäck Pirelli som tesla rekommenderar är stabila med bra grepp
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vill du bort med svajigheten helt får du nog ta europeiska vinterdäck Pirelli som tesla rekommenderar är stabila med bra grepp
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag bytte i sista sekund från R2 till Pirelli vid leverans av min X, är helt nöjd så här långt och har inte upplevt dem som svajiga.e5m1r skrev:Ingen X här men Michelins senaste X-Ice är mindre svajiga än R2
Däremot tycker jag att de vibrerar något i vissa hastigheter, men då jag reagerar på vibrationer på i stort sett samma plats varje dag så kanske det har med vägbanan att göra..?
Längtar oavsett tills det är dags att skifta tillbaka till sommardäcken.

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Någon som vet om Tesla börjat sälja 20" vinterdäck i Sverige ännu eller tänker börja snart?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
När jag hämtade ut min 1/12 i Upplands Väsby blev jag erbjuden att köpa både 19" och 20" dubbfria.
Underbart. Samma skillnad i pris som i USA kanske?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Det jag blev erbjuden var 20" med Pirelli och 19" med Nokian. Jag hade sedan tidigare bestämt mig för Nokian, och eftersom det är viss prisskillnad på däcken så är det svårt att säga hur mycket fälgen kostar.
Såg att de fanns i DS nu. Både 19tum och 20tum.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Hej. Jag har en Tesla Model X90 köpt i september. Jag köpte i november på Tesla servicecenter 4 st 19 tum Tesla originalfälgar, Cyclone, 19x8,5" ET35 med TPMS sensorer och Tesla centercap för 15 612 kronor.
Sedan köpte jag på min däckfirma 4 st Nokian WR SUV 3XL, 265/50 R19 110V för 12 700 kr (inkl. montering och balansering)
Nokian WR SUV 3XL är ett förstärkt dubbfritt däck med europeiskt hårdare gummi med mycket bra egenskaper både på snö och framförallt i regn och slask. Jag valde detta däck efter att ha läst varningar på norska nätsidor (http://www.megahjul.com/nb/content/vint ... la-model-x) om att däck med mjukt skandinaviskt mjukt gummi (t.ex Nokian R2) har farliga egenskaper i regn och slask på en tung SUV. Mjukt gummi ger dessutom dålig sidostabilitet på en tung SUV.
Jag är mycket nöjd med mitt val av däck. jag har hittills kört ca 300 mil med dom, bl a en resa ner till Hamburg. Däckljud skiljer obetydligt mot R2 och rullmotståndet är suveränt. Jag har tidigare haft en Model S med Nokian Hakkapelitta R2 vinterdäck.
Sedan köpte jag på min däckfirma 4 st Nokian WR SUV 3XL, 265/50 R19 110V för 12 700 kr (inkl. montering och balansering)
Nokian WR SUV 3XL är ett förstärkt dubbfritt däck med europeiskt hårdare gummi med mycket bra egenskaper både på snö och framförallt i regn och slask. Jag valde detta däck efter att ha läst varningar på norska nätsidor (http://www.megahjul.com/nb/content/vint ... la-model-x) om att däck med mjukt skandinaviskt mjukt gummi (t.ex Nokian R2) har farliga egenskaper i regn och slask på en tung SUV. Mjukt gummi ger dessutom dålig sidostabilitet på en tung SUV.
Jag är mycket nöjd med mitt val av däck. jag har hittills kört ca 300 mil med dom, bl a en resa ner till Hamburg. Däckljud skiljer obetydligt mot R2 och rullmotståndet är suveränt. Jag har tidigare haft en Model S med Nokian Hakkapelitta R2 vinterdäck.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tror du har gjort ett mycket bra val.Baltechno skrev:Hej. Jag har en Tesla Model X90 köpt i september. Jag köpte i november på Tesla servicecenter 4 st 19 tum Tesla originalfälgar, Cyclone, 19x8,5" ET35 med TPMS sensorer och Tesla centercap för 15 612 kronor.
Nu framgår det inte var du är bosatt eller var du oftast kör med bilen, men bor man i södra delen av Sverige och inte har för vana att köra långt norrut flertalet gånger under vintern, så tror jag att europeiska vinterdäck som t ex. Nokian WR och Pirelli Sottozero är det bästa på både Model X och S. Så tunga bilar med mjuka nordiska vinterdäck är trafikfarliga när temperaturen är en bit över nollan vilket det oftast är i södra Sverige.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Finns ju även dubbfria Contiviking Contact 6, åtminstone till Model S. Vi har såna och är nöjd. Bra grepp, tysta och stabila har kört ungefär 600 mil med de på vår P85 RWD.
Känns varken mjuka eller sladdriga. Inte ens vid fullgasacceleration i värme i maj/juni! (Nya fälgarna var lite försenade) så det blev lite längre än planerat med vinterdäcken, dock väldigt få mil då vi använder e-Golfen till vardags.
De brukar också ligga i topp i tester och räknas som Nordiska friktionsdäck, typ Hakka R2 som jag förstår det.
Känns varken mjuka eller sladdriga. Inte ens vid fullgasacceleration i värme i maj/juni! (Nya fälgarna var lite försenade) så det blev lite längre än planerat med vinterdäcken, dock väldigt få mil då vi använder e-Golfen till vardags.
De brukar också ligga i topp i tester och räknas som Nordiska friktionsdäck, typ Hakka R2 som jag förstår det.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ursäkta mig, men att ett par nordiska vinterdäck på en så tung bil som Model S inte skulle kännas mjuka och sladdriga i juni månad får du försöka slå i någon annan, om det inte var på nordpolen du var och körde.Leo skrev:Finns ju även dubbfria Contiviking Contact 6, åtminstone till Model S. Vi har såna och är nöjd. Bra grepp, tysta och stabila har kört ungefär 600 mil med de på vår P85 RWD.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Har personligen kört Golf GTI där jag svängde in till vägkanten för att kolla om jag punktering (då jag fått på nya R2 i oktober) kändes riktigt svajigt och osäkert, dock normalt däckstryck ca 2,6kg men en Golf GTI är ju inte så tung bil. (Har vägt min P85 och den väger exakt 2080kg tomvikt)
Var med på ett event i mitten av maj med min P85. 16 bilintresserade personer fick provkörda den ungefär 5km vardera.
Självklart informerade/beklagade jag att det tyvärr var vinterdäck på. INGEN klagade eller upplevde någon speciell osäkerhetskänsla/svajighet trots att det säkert var +10-15gr ute. Hade i 3,2kg däckstryck.
Satt bredvid hela tiden och både jag och alla som körde upplevde det som väldigt odramatiskt trots att alla kände på accet vid något tillfälle. Visst inget supergrepp men förvånasvärt bra grepp så länge vi låg över 40km/h när man tryckte på. Och nej de fick inte pressa på så hårt i kurvorna längs landsvägen.
Men utifrån det jag läst om R2 (och min egen erfarenhet) så hade upplevelsen antagligen blivit annorlunda om det suttit R2 på bilen vid den här temperaturen.
Var med på ett event i mitten av maj med min P85. 16 bilintresserade personer fick provkörda den ungefär 5km vardera.
Självklart informerade/beklagade jag att det tyvärr var vinterdäck på. INGEN klagade eller upplevde någon speciell osäkerhetskänsla/svajighet trots att det säkert var +10-15gr ute. Hade i 3,2kg däckstryck.
Satt bredvid hela tiden och både jag och alla som körde upplevde det som väldigt odramatiskt trots att alla kände på accet vid något tillfälle. Visst inget supergrepp men förvånasvärt bra grepp så länge vi låg över 40km/h när man tryckte på. Och nej de fick inte pressa på så hårt i kurvorna längs landsvägen.
Men utifrån det jag läst om R2 (och min egen erfarenhet) så hade upplevelsen antagligen blivit annorlunda om det suttit R2 på bilen vid den här temperaturen.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag kan givetvis inte argumentera emot dig, eftersom jag inte har några erfarenheter av däcken du har. De har kanske unika egenskaper, för kombinationen av tung bil med nordiska vinterdäck i 15 graders värme ger normalt sett dålig väghållning. Jag skulle inte vilja köra Teslan ens med europeiska vinterdäck i den temperaturen.Leo skrev:Har personligen kört Golf GTI där jag svängde in till vägkanten för att kolla om jag punktering (då jag fått på nya R2 i oktober) kändes riktigt svajigt och osäkert, dock normalt däckstryck ca 2,6kg men en Golf GTI är ju inte så tung bil. (Har vägt min P85 och den väger exakt 2080kg tomvikt)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model X, sommar-/vinterdäck?
Noterade igår när jag tvättade bilen att mina Halka R2 vinterdäck är av en modell speciellt anpassade för SUV vilket kan förklara varför vi upplever R2 väldigt olika. Som jag sagt tidigare upplever jag inte alls däcken som instabila vilket förmodligen beror på att stommen är stabilare i R2 SUV.

https://www.nokiantyres.se/vinterdack/n ... ta-r2-suv/

Model YP 2024
Skulle inte säga att Conti har unika egenskaper men utifrån det jag läst och egen erfarenhet så upplevs nog R2 som betydligt mer instabila när temperaturen går över några plusgrader. Finns mycket skrivet om det på elbilforum.no där det finns många kommentarer om hur olika vinterdäck upplevs i olika väglag och temperaturer.
Tex den här 124 sid långa däckstråden, även om det var länge sen jag läste i den.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.0.html
För övrigt så har Tesla Model S under de första åren (fram till våren 2015?) levererats med "åretruntdäck MS) från fabrik som sommardäck till många av versionerna med 19", även min P85. Visst de kanske saknar det där sista krispigheten och vägkänslan men är en ypperlig kompromiss i många avseenden.
Sen håller jag självklart med om att Nordiska vinterdäck generellt sett är svajiga och ger sämre grepp när värmen stiger. Där just R2 är kända för att vara bland de värre om man säger så. Vilket även är min personliga erfarenhet, även från fler bilar än den GTI jag referrerade till. Har t ex R2 på både vår e-Golf och Polo idag. Liksom på de senaste 5 bilarna vi haft. Så jag har säkert kört mer än 10000mil på R2 genom åren och det var just den erfarenheten + det jag läst hur de uppfattas på Model S som gjorde att jag för första gången på länge valde något annat än R2 till vår Tesla.
Tex den här 124 sid långa däckstråden, även om det var länge sen jag läste i den.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.0.html
För övrigt så har Tesla Model S under de första åren (fram till våren 2015?) levererats med "åretruntdäck MS) från fabrik som sommardäck till många av versionerna med 19", även min P85. Visst de kanske saknar det där sista krispigheten och vägkänslan men är en ypperlig kompromiss i många avseenden.
Sen håller jag självklart med om att Nordiska vinterdäck generellt sett är svajiga och ger sämre grepp när värmen stiger. Där just R2 är kända för att vara bland de värre om man säger så. Vilket även är min personliga erfarenhet, även från fler bilar än den GTI jag referrerade till. Har t ex R2 på både vår e-Golf och Polo idag. Liksom på de senaste 5 bilarna vi haft. Så jag har säkert kört mer än 10000mil på R2 genom åren och det var just den erfarenheten + det jag läst hur de uppfattas på Model S som gjorde att jag för första gången på länge valde något annat än R2 till vår Tesla.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det där har jag faktiskt inte sett förut, dom borde väl vara ett smart val även till model S antar jag?mahulkp skrev:Noterade igår när jag tvättade bilen att mina Halka R2 vinterdäck är av en modell speciellt anpassade för SUV vilket kan förklara varför vi upplever R2 väldigt olika. Som jag sagt tidigare upplever jag inte alls däcken som instabila vilket förmodligen beror på att stommen är stabilare i R2 SUV.

Jag var inte ens i närheten av nöjd med mina förra vintern och körde (!) på dubbat i år...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Läs detta om vad en stor norsk däckfirma säger om nordiska vinterdäck, typ Nokian R2 SUV, till Tesla Model X:mahulkp skrev:Noterade igår när jag tvättade bilen att mina Halka R2 vinterdäck är av en modell speciellt anpassade för SUV vilket kan förklara varför vi upplever R2 väldigt olika. Som jag sagt tidigare upplever jag inte alls däcken som instabila vilket förmodligen beror på att stommen är stabilare i R2 SUV.
http://www.megahjul.no/content/vinterhj ... la-model-x
Värt att tänka på beroende på var man bor i Sverige, eller Norge
Dessa däck är sommardäck som inte är godkända på vintern i Sverige, om det är Goodyear Eagle RS-A2 du tänker på.Leo skrev:För övrigt så har Tesla Model S under de första åren (fram till våren 2015?) levererats med "åretruntdäck MS) från fabrik som sommardäck till många av versionerna med 19", även min P85. Visst de kanske saknar det där sista krispigheten och vägkänslan men är en ypperlig kompromiss i många avseenden.
Det ska vara M+S och snöflinga eller bergstopp, samt att däcken ska vara speciellt framtagna för vinterbruk, vilket per definition året-runt-däck inte är.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Precis därför jag skrev "sommardäck"
och korrekt är egentligen att de ska finnas på en speciell "däcksgidkännandelista" oavsett märkning för att vara godkända vinterdäck MEN i princip alla godkända har mycket riktigt alptopp eller/och snöflinga.

Fast det är väl tvärtom så att däcket hamnar på den listan för att det uppfyller kraven, så den används som en lathund, inte att däcket strikt måste vara med där. Listan är framtagen av däckbranschen: http://www.stro.se/wp-content/uploads/2 ... verige.pdfLeo skrev:Precis därför jag skrev "sommardäck"och korrekt är egentligen att de ska finnas på en speciell "däcksgidkännandelista" oavsett märkning för att vara godkända vinterdäck MEN i princip alla godkända har mycket riktigt alptopp eller/och snöflinga.
Jag vågar nog påstå att man inte ska bötfällas om man t ex privatimporterar ett däck för vinterbruk som inte är med på den listan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS