Är 350 kW för barnleksaker?
Moderator: Redaktion
Är 350 kW för barnleksaker?
Fred Lampered som skriver artiklar åt electrek fick ut från Elon att SuperCharger 3.0 är klara men har inte börjat byggas än. När han sen frågade Elon om de skulle vara på 350 kW(de europeiska tillverkarnas laddare) så frågade Elon tillbaka om han refererade till barnleksaker.
Hur höga effekter planerar Tesla att ha på stationer i framtiden?
https://electrek.co/2016/12/24/tesla-su ... elon-musk/
Hur höga effekter planerar Tesla att ha på stationer i framtiden?
https://electrek.co/2016/12/24/tesla-su ... elon-musk/
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Myser
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Det hoppas och tror jag på för då kan man välja om man vill ta en lite paus eller om man har bråttom iväg.HelectriC skrev:Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
När detta blir verklighet kan vi verkligen säga adjö till fossilbilarna.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Hoppas bara dagens bilar klarar att ta hand om effekten.
Model S P85DL+
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
I så fall borde snabb vara dyrare än ultrasnabb. D v s ska man bara ladda snabbt står man ju och blockerar för andra som vill ladda.LarsL skrev:Det hoppas och tror jag på för då kan man välja om man vill ta en lite paus eller om man har bråttom iväg.HelectriC skrev:Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Intressant om det skulle vara rejält över 350 kW. Då är vi nästan nere i fossilbilsnivå vilket i ett slag skulle lösa laddningen för alla som inte har garage med laddmöjlighet.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Om också priserna blir lågaJerka skrev:Intressant om det skulle vara rejält över 350 kW. Då är vi nästan nere i fossilbilsnivå vilket i ett slag skulle lösa laddningen för alla som inte har garage med laddmöjlighet.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Undrar hur långt i framtiden som menas, då dagens bilar definitivt inte skulle klara 70k kWh.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Nu använder sig väl inte Tesla av så larviga ord som ultra?HelectriC skrev:Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Vore ju intressant om model 3 klarar av att ladda riktigt snabbt. Men frågan är om befintlig hårdvara i SuC kan återanvändas?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Jag tror dom håller på för fullt med att ta fram en lösning för Tesla truck och med det tweetet låter det väl som dom lutar åt en Suc-lösning snarare än swap. I en sådan pratar vi ju säkert runt en MWh som då skall laddas på en ok tid. Även om den är självkörande vill man ju att varorna skall komma fram, plus att det blir ju förstoppningar om det tar för lång tid per lastbil. Så 5-10 timmar är inte ok var 50e mil, Spanienapelsinerna skulle liksom bli gamla innan dom når Sverige (250-300 mil).
För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Nej, för hela idén var ju vilket ord som skulle användas. Nu kommer inte detta funka eftersom jag skrev ultra, bummerPontus skrev:Nu använder sig väl inte Tesla av så larviga ord som ultra?HelectriC skrev:Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Vore ju intressant om model 3 klarar av att ladda riktigt snabbt. Men frågan är om befintlig hårdvara i SuC kan återanvändas?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Fast de har ju använt sig av SuperCharger så UltraCharger är inte omrimligt.Pontus skrev:Nu använder sig väl inte Tesla av så larviga ord som ultra?HelectriC skrev:Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?LarsL skrev:Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Vore ju intressant om model 3 klarar av att ladda riktigt snabbt. Men frågan är om befintlig hårdvara i SuC kan återanvändas?
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Fysiska chaufförer har rätt mycket lagstiftning kring vilotid.Daoops skrev:Jag tror dom håller på för fullt med att ta fram en lösning för Tesla truck och med det tweetet låter det väl som dom lutar åt en Suc-lösning snarare än swap. I en sådan pratar vi ju säkert runt en MWh som då skall laddas på en ok tid. Även om den är självkörande vill man ju att varorna skall komma fram, plus att det blir ju förstoppningar om det tar för lång tid per lastbil. Så 5-10 timmar är inte ok var 50e mil, Spanienapelsinerna skulle liksom bli gamla innan dom når Sverige (250-300 mil).
För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
Transportstyrelsen:
"Raster
Arbete får aldrig utföras mer än 6 timmar i följd utan rast. Utförs arbete mellan 6 till 9 timmar ska rasten vara minst 30 minuter. Överstiger arbetstiden 9 timmar ska rasten vara minst 45 minuter. Rasterna får delas upp i perioder om 15 minuter. Observera att rasterna alltid ska läggas så att kör- och vilotidsreglerna följs"
Kan laddtider/laddstationers avstånd anpassas till dessa europeiska regler så kommer laddning inte vara en begränsade faktor för el-lastbilar.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Tibor har gjort uträkningar på det och kom fram till att det krävs laddare på 1,2 MW för att inte vara begränsande för lastbilsförare.bat skrev:Fysiska chaufförer har rätt mycket lagstiftning kring vilotid.Daoops skrev:Jag tror dom håller på för fullt med att ta fram en lösning för Tesla truck och med det tweetet låter det väl som dom lutar åt en Suc-lösning snarare än swap. I en sådan pratar vi ju säkert runt en MWh som då skall laddas på en ok tid. Även om den är självkörande vill man ju att varorna skall komma fram, plus att det blir ju förstoppningar om det tar för lång tid per lastbil. Så 5-10 timmar är inte ok var 50e mil, Spanienapelsinerna skulle liksom bli gamla innan dom når Sverige (250-300 mil).
För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
Transportstyrelsen:
"Raster
Arbete får aldrig utföras mer än 6 timmar i följd utan rast. Utförs arbete mellan 6 till 9 timmar ska rasten vara minst 30 minuter. Överstiger arbetstiden 9 timmar ska rasten vara minst 45 minuter. Rasterna får delas upp i perioder om 15 minuter. Observera att rasterna alltid ska läggas så att kör- och vilotidsreglerna följs"
Kan laddtider/laddstationers avstånd anpassas till dessa europeiska regler så kommer laddning inte vara en begränsade faktor för el-lastbilar.
http://teslaclubsweden.se/teslas-lastbil/
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
De jag funderar direkt på är ju hur man tänker med bakåt kompabilitet.
Den kontakt som används idag tror inte jag klarar 350kw eller mer och byter man kontakt så blir de genast svårare att vara bakåt kompatibel.
De problem jag ser är ju om man måste ha 2 sorters utrustning där ute för då kommer inte nya bilar kunna ladda på gamla laddare och gamla bilar på nya laddare.
Ja ni förstår säkert problemet, hur tror nu Elon tänker runt dessa problem.
Den kontakt som används idag tror inte jag klarar 350kw eller mer och byter man kontakt så blir de genast svårare att vara bakåt kompatibel.
De problem jag ser är ju om man måste ha 2 sorters utrustning där ute för då kommer inte nya bilar kunna ladda på gamla laddare och gamla bilar på nya laddare.
Ja ni förstår säkert problemet, hur tror nu Elon tänker runt dessa problem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Kanske kommer "Insane-" eller "Ludicrous- Chargers" nästa år. Då behöver man nog inte ha stolsvärmen påslagen
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Jag lägger min röst/gissning på "Ultra"(fast)-charger...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Jag tippar på HuperCharger då Ultra är per definition saktare än Super
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Om alla mil med autonom körning räknas som vilotid så försvinner det bekymret.bat skrev:Fysiska chaufförer har rätt mycket lagstiftning kring vilotid.Daoops skrev:Jag tror dom håller på för fullt med att ta fram en lösning för Tesla truck och med det tweetet låter det väl som dom lutar åt en Suc-lösning snarare än swap. I en sådan pratar vi ju säkert runt en MWh som då skall laddas på en ok tid. Även om den är självkörande vill man ju att varorna skall komma fram, plus att det blir ju förstoppningar om det tar för lång tid per lastbil. Så 5-10 timmar är inte ok var 50e mil, Spanienapelsinerna skulle liksom bli gamla innan dom når Sverige (250-300 mil).
För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
Transportstyrelsen:
"Raster
Arbete får aldrig utföras mer än 6 timmar i följd utan rast. Utförs arbete mellan 6 till 9 timmar ska rasten vara minst 30 minuter. Överstiger arbetstiden 9 timmar ska rasten vara minst 45 minuter. Rasterna får delas upp i perioder om 15 minuter. Observera att rasterna alltid ska läggas så att kör- och vilotidsreglerna följs"
Kan laddtider/laddstationers avstånd anpassas till dessa europeiska regler så kommer laddning inte vara en begränsade faktor för el-lastbilar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Nya bilar kan säkert göras bakåtkomplatibla tex genom en typ CCS lösning. Gamla bilar kommer förmodligen ändå inte kunna använda så här kraftfulla laddare utan får hålla till godo med Superchargers. Roadstern har inte fått Supercharger kapacitet trots att det hade varit rätt enkelt att få till, antar jag.chaffis75 skrev:De jag funderar direkt på är ju hur man tänker med bakåt kompabilitet.
Den kontakt som används idag tror inte jag klarar 350kw eller mer och byter man kontakt så blir de genast svårare att vara bakåt kompatibel.
De problem jag ser är ju om man måste ha 2 sorters utrustning där ute för då kommer inte nya bilar kunna ladda på gamla laddare och gamla bilar på nya laddare.
Ja ni förstår säkert problemet, hur tror nu Elon tänker runt dessa problem.