Teslas Wallcharger

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

matsstholm
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 jan 2017 18:33

Teslas Wallcharger

Inlägg av matsstholm »

Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Bjelke »

matsstholm skrev:
Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?
Oh ja, finns flera trådar om det här :)
Normalt utan krångel dom med typ 2 kontakt på bilen (inte så många men dom finns iaf), övriga kräver ngn form
av adapter...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Teslaspolen »

Bjelke skrev:
matsstholm skrev:
Är det någon som vet eller har provat om det även går att ladda andra elbilar med den?
Oh ja, finns flera trådar om det här :)
Normalt utan krångel dom med typ 2 kontakt på bilen (inte så många men dom finns iaf), övriga kräver ngn form
av adapter...
Undra om den där adaptern finns att köpa av någon finurlig typ? ;)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Leo »

Nja nog finns det ganska många med typ2. De jag kommer på lite snabbt är e-Golf, e-up, Golf GTE, Passat GTE, BMW i3, V60 PHEV, Audi eTron. Säkert MB:s elbilar också. BMW 225XE, BMW 330E, BMW i8.

Osäker på gamla Opel Ampera/Volt
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Bjelke »

Leo skrev:
Nja nog finns det ganska många med typ2. De jag kommer på lite snabbt är e-Golf, e-up, Golf GTE, Passat GTE, BMW i3, V60 PHEV, Audi eTron. Säkert MB:s elbilar också. BMW 225XE, BMW 330E, BMW i8.

Osäker på gamla Opel Ampera/Volt
Jo det har blivit några stycken nu faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Teslaspolen »

Även Ampera-e!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Kalle »

Leo skrev:
Nja nog finns det ganska många med typ2. De jag kommer på lite snabbt är e-Golf, e-up, Golf GTE, Passat GTE, BMW i3, V60 PHEV, Audi eTron. Säkert MB:s elbilar också. BMW 225XE, BMW 330E, BMW i8.

Osäker på gamla Opel Ampera/Volt
Relnaut Zoe ochså
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av bullen »

Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av bylund »

bullen skrev:
Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Pro-Z »

Jag har laddat VW e-Up på vår Tesla wallcharger..
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av bullen »

bylund skrev:
bullen skrev:
Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?
Det första. Så det låter ju bra. Har inte letat för det har inte varit aktuellt förut
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
bylund skrev:
bullen skrev:
Finns det inte även typ2->typ1 konverter sladdar? En sån kommer ev jag att behöva
Du menar att kunna koppla en bil med typ-1-kontakt till ett typ-2-uttag? Dessa är hur vanliga som helst. Eller menar du en adapter så att du kan ansluta en bil med typ-2-kontakt till en typ-1-kabel?
Det första. Så det låter ju bra. Har inte letat för det har inte varit aktuellt förut
Menade du inte egentligen en adapter så att du kan ladda en bil med typ1 (tex Leaf) på en stolpe med typ2-kabel?
Tex en Leaf på en Tesla Wall Connector... DET är klurigare.
Men om du "bara" menade en bil med typ1 på en stolpe med typ2-uttag (ingen kabel inbyggd i stolpen alltså) så är
det som Bylund säger ganska vanligt/enkelt och finns många kablar att köpa :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av bullen »

Egentligen båda två. Har typ 2 kabel på min laddbox hemma o stolpe utan kabel på jobbet. Så det senare av dessa räcker för mig.
Men det ger en följdfråga. Vad är det för skillnad mellan en stolpe utan kabel och en med inbyggd kabel. Kontakten är ju fysiskt samma så i princip borde det gå även om det uppenbarligen inte gördet. Man kan ju tex inte skarva 2 typ 2 kablar även om det passar fysiskt. Antar att det är samma orsak.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Stefan T »

Såga 14mm i kontakten så går det för länga sladden på en typ2
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av bullen »

Stefan T skrev:
Såga 14mm i kontakten så går det för länga sladden på en typ2
Hmm låter som man tappar nåt annat då? Kommer kabeln fortfaeande att funka mot en stolpe utan sladd tex?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Egentligen båda två. Har typ 2 kabel på min laddbox hemma o stolpe utan kabel på jobbet. Så det senare av dessa räcker för mig.
Men det ger en följdfråga. Vad är det för skillnad mellan en stolpe utan kabel och en med inbyggd kabel. Kontakten är ju fysiskt samma så i princip borde det gå även om det uppenbarligen inte gördet. Man kan ju tex inte skarva 2 typ 2 kablar även om det passar fysiskt. Antar att det är samma orsak.
Rent tekniskt är det ju ingen skillnad men det är ju enkelt att hitta och köpte en kabel för hona typ2- hane typ1, medans en
för hane typ2 (sladd på stolpen) - hane typ2 vilket "bara" borde vara en adapter vet jag inte om jag sett ens...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av HelectriC »

Har för mig jag hört om det förr, men ibland visar väl appen fel effekt mot vad bilen egentligen tar emot när man laddar med 3-fas? Jag har nu fått min Wall connector inkopplad på 3-fas 230V och androidappen visar 32km/h vilket är korrekt med tanke på ström in. Men iOS visar 18kW, som ju inte stämmer, speciellt eftersom jag bara har enkelladdare och bilen inte sk klara mer än 11kW på AC.
IMG_0072.PNG
IMG_0071.PNG
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av bylund »

Båda visar 27 A. Om det nu vore 27 A trefas vore 18 kW rätt rimligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Båda visar 27 A. Om det nu vore 27 A trefas vore 18 kW rätt rimligt.

Inte via 230V.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av bullen »

Jo 6kw/fas
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av HelectriC »

bullen skrev:
Jo 6kw/fas
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begraven :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
bullen skrev:
Jo 6kw/fas
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begraven :?
Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig. :o

Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.

Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
bullen skrev:
Jo 6kw/fas
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begraven :?
Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig. :o

Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.

Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
bullen skrev:
Jo 6kw/fas
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begraven :?
Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig. :o

Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.

Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?
Hur länge har du laddat när du får 32 km/h i laddhastighet? Det borde ju gå upp ju längre tid du laddat.
Och vad har du för utetemperatur?

För att få mer än 11 kW måste du ha dubbelladdare. Har du aldrig laddat från Typ2 som ger 22kW tidigare?
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Teslas Wallcharger

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
bullen skrev:
Jo 6kw/fas
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begraven :?
Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig. :o

Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.

Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?
Hur länge har du laddat när du får 32 km/h i laddhastighet? Det borde ju gå upp ju längre tid du laddat.
Och vad har du för utetemperatur?
Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar