Slagit i fartgupp Willinsbron
Moderator: Redaktion
Slagit i fartgupp Willinsbron
Har nu slagit i undersidan av bilen två gånger i fartguppet vid Willinsbron över E6 östra sidan,nära Ullevi i centrala Göteborg. Möjligen har jag haft något litet skrap vid andra tillfällen, men de enda två gångerna jag slagit i ordentligt är just där. Körde absolut inte fort, snarare långsammare än vanligt. Andra som har dåliga erfarenheter av just detta gupp? Tänkte att man borde anmäla det någonstans...
Nu när jag kikar på Google Street View ser det ut att vara ett som bara är upphöjt i mitten (se bild). Model S har ju 170 cm i spårvidd bak, vilket väl är ganska extremt för att vara en personbil? Får försöka komma ihåg att hålla ut åt någon kant nästa gång... Vad tror ni om det?
Finns det någon erfarenhet här på forumet om ev skador orsakade av fartgupp?
Nu när jag kikar på Google Street View ser det ut att vara ett som bara är upphöjt i mitten (se bild). Model S har ju 170 cm i spårvidd bak, vilket väl är ganska extremt för att vara en personbil? Får försöka komma ihåg att hålla ut åt någon kant nästa gång... Vad tror ni om det?
Finns det någon erfarenhet här på forumet om ev skador orsakade av fartgupp?
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Slagit i fartgupp Willinsbron
Sitter en titaniumplåt under, den ska enligt uppgift tåla en hel del.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
jag gillar inte de där "bussguppen" med Teslan. Jag brukar alltid köra antingen långt åt vänster eller höger för att undvika magen rätt på guppet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Cliff Barnes
- Teslaägare
Slog i ett gupp på parkeringen till en stormarknad i Halmstad. Kommer inte ihåg om det var Coop eller Ica Maxi?
- Cliff Barnes
- Teslaägare
Och skadade förmodligen då någon "tejp" på undersidan som blev dyr att fixa på service...Cliff Barnes skrev:Slog i ett gupp på parkeringen till en stormarknad i Halmstad. Kommer inte ihåg om det var Coop eller Ica Maxi?
- Gustafsson
- Teslaägare
Stålfjädrad bil eller luft ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Otrevliga dom där EU-moppe-hoppen tycker jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Cliff Barnes
- Teslaägare
- lator
- Teslaägare
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Gjorde tyvärr samma sak. På Ica Maxi Flygstaden Halmstad. Vissa gupp är jobbiga[PENSIVE FACE]. Modell S med stålfjädring...Cliff Barnes skrev:Slog i ett gupp på parkeringen till en stormarknad i Halmstad. Kommer inte ihåg om det var Coop eller Ica Maxi?
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Vissa blir lite lurad av att Model S har ganska "normal" markfrigång på plan mark. Men tack vare att den är så stor så tar den ändåblättare i undertill vid gupp, garagenedfarter osv.
En av de största fördelarna med luft. Höj bilen när det känns som risk för islag. Händer nu och då att jag tar det säkra före det osäkra och höjer den lite på min. Dessutom är det bra att bilen har nivåreglering då vi ofta reser "fullastade" med hela familjen.
Tycker personligen det är riktigt smidigt med luftfjädringen och skulle garanterat valt det igen.
Komfortmässigt? Har inte upplevt någon större skillnad då jag provat en med stål.
En av de största fördelarna med luft. Höj bilen när det känns som risk för islag. Händer nu och då att jag tar det säkra före det osäkra och höjer den lite på min. Dessutom är det bra att bilen har nivåreglering då vi ofta reser "fullastade" med hela familjen.
Tycker personligen det är riktigt smidigt med luftfjädringen och skulle garanterat valt det igen.
Komfortmässigt? Har inte upplevt någon större skillnad då jag provat en med stål.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
sen kommer ju bilen ihåg att vart man höjt den också,Leo skrev:Vissa blir lite lurad av att Model S har ganska "normal" markfrigång på plan mark. Men tack vare att den är så stor så tar den ändå lättare i undertill vid gupp, garagenedfarter osv.
........
vanliga bilar är ju inte så släta under heller, så de kanske blir räddade nån gång nar teslan slår i trots identiskt frihöjd.
Finns det ingen regel för hur höga dessa farthinder får vara? jag trodde det var 10cm, vet flera som känns/verkar högre,
förutom fixandet med NEDC, så sänker ju biltillverkarna bilarna för att det ger lägre luftmotsånd, hur rimmar det med sveriges miljömål, tror det finns ett problem här, dessutom många farthinder ser skadade ut, kan inte bara vara supersportbilar,
sen finns ju dessa hinder som bara ska låta bussar köra där men det kanske är ett stockholms fenomen..
ms 76132 "Eleamore"
Dessa farthinder borde förbjudas!
Arma bussförare som tvingas skumpa över dem åtskilliga gånger i timmen -- jag skulle byta jobb.
Jag känner själv tre personer som lider av kronisk whiplash och det är ytterst plågsamt för dem, rent av farligt, att passera fartgupp, även om man kör aldrig så försiktigt.
Framför allt är det tveksamt om de ens gör någon nytta. Fartdårarna väljer gärna att flyga över dem, ju fortare dess bättre.
Arma bussförare som tvingas skumpa över dem åtskilliga gånger i timmen -- jag skulle byta jobb.
Jag känner själv tre personer som lider av kronisk whiplash och det är ytterst plågsamt för dem, rent av farligt, att passera fartgupp, även om man kör aldrig så försiktigt.
Framför allt är det tveksamt om de ens gör någon nytta. Fartdårarna väljer gärna att flyga över dem, ju fortare dess bättre.
Det är väl den stora saken som jag väljer till vid nästa köp, Luftfjädring.
En del "vanligare" vägbulor har man varit i lite löst, Borstahusen i Landskrona samt nere i hamnen i Helsingborg, de får man ta diagonalt annars skrapar det.
En del "vanligare" vägbulor har man varit i lite löst, Borstahusen i Landskrona samt nere i hamnen i Helsingborg, de får man ta diagonalt annars skrapar det.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
bussförares krav är orsaken till dessa runda/fyrkantiga bulor, samtidigt så slits/trycks vägen på ömse sidor ner så att effektiv höjd blir 14-15 cmLessmog skrev:Dessa farthinder borde förbjudas!
finns inga tvärgående hinder i stockholmsområdet alls, på vägar där busslinjer går
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
Mins alla bussresor jag företagit mig i Brasilien. Genom varje by man paserade åkte man som en färgskak... Minst 10 tvärgående farthinder för att få ner hastigheterna, vilket också kunde behövas med tanke på att de flesta busschaufförerna aspirerade på att bli landets nya F1-stjärna...12man skrev:bussförares krav är orsaken till dessa runda/fyrkantiga bulor, samtidigt så slits/trycks vägen på ömse sidor ner så att effektiv höjd blir 14-15 cmLessmog skrev:Dessa farthinder borde förbjudas!
finns inga tvärgående hinder i stockholmsområdet alls, på vägar där busslinjer går

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

I Thailand kör man inte med tvärgående gupp men där finns oftast gropar eller fd gropar som fyllts med betong så det blivit bulor istället. Det leder till hinderbana som man måste ta sig runt på bästa sätt och man kör aldrig särskilt fort.lator skrev:Mins alla bussresor jag företagit mig i Brasilien. Genom varje by man paserade åkte man som en färgskak... Minst 10 tvärgående farthinder för att få ner hastigheterna, vilket också kunde behövas med tanke på att de flesta busschaufförerna aspirerade på att bli landets nya F1-stjärna...12man skrev:bussförares krav är orsaken till dessa runda/fyrkantiga bulor, samtidigt så slits/trycks vägen på ömse sidor ner så att effektiv höjd blir 14-15 cmLessmog skrev:Dessa farthinder borde förbjudas!
Kom att tänka på denna film också...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Välkommen att ta en sväng längs Västerled i Bromma ... där går det bussar. När föraren orkar ...12man skrev:bussförares krav är orsaken till dessa runda/fyrkantiga bulor, samtidigt så slits/trycks vägen på ömse sidor ner så att effektiv höjd blir 14-15 cmLessmog skrev:Dessa farthinder borde förbjudas!

Inte alla gupp är avsiktliga, gatan är sliten (inte minst spårvägskorsningen lagas vartannat år; otillräckligt ofta), men några av de värsta är handgjorda fartgupp med gatsten som har halkat loss på underlaget. Där kör man antingen i 2- km/h eller 50+.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Japp, exakt det har jag smällt i rejält en gång också. Det verkligen slår till sådär sjukt obehagligt, inte lite skrap, utan en ren duns undertill. Vid senare tillfällen som jag körde över det har jag kört åt sidan och sen sneddat lite över och det har gått helt utan problem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
västerled är väl inga bulor? några långa upphöjda övergångställen men ...Lessmog skrev:Välkommen att ta en sväng längs Västerled i Bromma ... där går det bussar. När föraren orkar ... :(12man skrev:bussförares krav är orsaken till dessa runda/fyrkantiga bulor, samtidigt så slits/trycks vägen på ömse sidor ner så att effektiv höjd blir 14-15 cmLessmog skrev:Dessa farthinder borde förbjudas!
Inte alla gupp är avsiktliga, gatan är sliten (inte minst spårvägskorsningen lagas vartannat år; otillräckligt ofta), men några av de värsta är handgjorda fartgupp med gatsten som har halkat loss på underlaget. Där kör man antingen i 2- km/h eller 50+.
ville eg inte ens nämna bromma, jisses när folk fick köpa sina egna fartbulor, varenda villaägare köpte en egen fanns väl fler än webergrillar där ett tag...medborgarstyre one step to far
ms 76132 "Eleamore"
Underbar!!lator skrev:

70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Visserligen "min" gata, men du vet säkert bäst ...12man skrev:västerled är väl inga bulor? några långa upphöjda övergångställen men ...Lessmog skrev:Välkommen att ta en sväng längs Västerled i Bromma ... där går det bussar. När föraren orkar ...12man skrev:bussförares krav är orsaken till dessa runda/fyrkantiga bulor, samtidigt så slits/trycks vägen på ömse sidor ner så att effektiv höjd blir 14-15 cmLessmog skrev:Dessa farthinder borde förbjudas!
finns inga tvärgående hinder i stockholmsområdet alls, på vägar där busslinjer går![]()
ville eg inte ens nämna bromma, jisses när folk fick köpa sina egna fartbulor, varenda villaägare köpte en egen fanns väl fler än webergrillar där ett tag...medborgarstyre one step to far

- Cliff Barnes
- Teslaägare
Det var vid Flygstaden som jag slog i ocksåmatsm skrev:Gjorde tyvärr samma sak. På Ica Maxi Flygstaden Halmstad. Vissa gupp är jobbiga[PENSIVE FACE]. Modell S med stålfjädring...Cliff Barnes skrev:Slog i ett gupp på parkeringen till en stormarknad i Halmstad. Kommer inte ihåg om det var Coop eller Ica Maxi?
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk